Skip to main content

Goedemiddag,

 

Wij zijn aan het voorbereiden voor een aanbouw naast onze woning. Nu zijn er 2 kabels ontdekt en ik weet niet of dit KPN is en of deze nog in gebruik zijn. Ik heb even een foto bijgevoegd. het vak waar de rode 2 in staat is de huidige woning, de roze belijning wordt de aanbouw. De 2 groene lijnen links uit de gevel en de 2e loopt recht uit de gevel. De kabels liggen in principe niet in de weg maar mogen we daar zo overheen bouwen?

Ik hoop dat iemand ons dit kan vertellen en wat en waar we het moeten melden eventueel.

 

Groet,

Gianfranco

 

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding


De klic melding is voldoende?


De klic melding is voldoende?

Nee, het ook de bedoeling om de kabels mis te houden bij het graven 😁


HoI @Gianfranco1976 . Als jij mechanisch gaat graven is het wettelijk verplicht om een klic melding te doen.

 

https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding

 

Je kunt vervolgens dat proces doorlopen. Als er verder geen afwijkende situatie is zal je 'gewoon’ kunnen bouwen met inachtneming van de bestaande leidingen, natuurlijk.


Nu zijn er 2 kabels ontdekt

Hoe zijn die ontdekt ?

Dat is zeer waarschijnlijk ook al van de klic-kaart gekomen.

Zo niet dan ben ik heel benieuwd hoe men dat gevonden heeft.

ik weet niet of dit KPN is en of deze nog in gebruik zijn.

Als ze op de kaart staan dan moet je er van uit gaan dat ze nog een functie hebben ook al gaat er (momenteel) geen signaal door.

En dan kun je bij het graven ook nog oudere kabels tegenkomen die echt niet meer gebruikt worden, dat is om het makkelijk te maken (!)

Dit alles afhankelijk van wat er daar in het verleden allemaal al gestaan heeft natuurlijk.

In dit geval zou ik de kabels (zelf) voorzichtig opzoeken en dan maar hopen ! dat de aannemer er op let !

 

NB ik schrijf dit uit eigen particuliere ervaring, maar ik heb toch wel het eea gezien en meegemaakt op dit gebied.

 


Zijn de kabels ook al fysiek aangetroffen? Zou daar een foto van gemaakt kunnen worden om die vervolgens hier te plaatsen? Dan kunnen we vrij snel oordelen of het van KPN of KPN Netwerk is. In de regel zijn alle blauwe kabels in de grond van KPN en alle oranje kabels van KPN Netwerk. De blauwe kunnen van zowel staal als kunststof (PE) zijn en kunnen dan koper of glasvezel bevatten. Die van KPN Netwerk zijn altijd van PE en bevatten altijd glasvezels. KPN heeft ook een tijd zwarte kabels gebruikt, of nou ja ze zijn zwart doordat het volledig in de teer is gedrenkt maar met een goede foto zou ik die denk ik wel kunnen herkennen.