Skip to main content
Beantwoord

Kan de monteur een stopcontact in mijn meterkast aanleggen?

• February 4, 2026
  • 8 reacties
  • 84 keer bekeken

Ik ben klant van KPN maar ga verhuizen. In de nieuwe meterkast zit geen stopcontact. Kan KPN dit oplossen en wat zijn de kosten?

Beste antwoord door Arjan van B

Deze meterkast is trouwens de algemene op de gang. In het appartement zelf zit nog een meterkast met de losse groepen. Dus wellicht zit ik verkeerd met het feit dat het modem in de algeme geplaatst moet worden.

Omdat het modem ook je WiFi levert, wil je die misschien juist liever in je eigen meterkast, dichterbij je apparaten die je via WiFi gebruikt. En als je ook een TV-ontvanger hebt (of een televisie met internet), dan wil je die misschien het liefst met een kabel aansluiten, wat vast makkelijker gaat als het modem niet ergens op de gang hangt.

De Ziggo-aansluiting zie je via die groene kabel vanaf je foto doorlopen naar een plek in je woonkamer. (Misschien nog via die eigen meterkast?) Ziggo kun je dus ook in je woonkamer aansluiten.

Die blauwe kabel, zou dat misschien een voorbereiding voor KPN zijn? Ik denk niet dat een eventuele KPN-kabel (of misschien zelfs glasvezel) direct naar je andere meterkast loopt, maar wie weet! Een foto van die meterkast gaat dus ook helpen, als de postcodecheck van Noordzee positief is.

8 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 4, 2026

in principe kunnen wij daar een stopcontact maken in die meterkast.

maar wat mij eerst nog opvalt, waar precies is de KPN aansluiting?

ik zie namelijk alleen maar een ZIGGO aansluiting daar zitten.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026

Ik dacht dat het altijd mogelijk is om op de ziggo aansluiting ook KPN aan te sluiten? Ik zit nu in een ander appartement waar ik KPN heb (misschien dat dit verwarrend was). Deze meterkast is trouwens de algemene op de gang. In het appartement zelf zit nog een meterkast met de losse groepen. Dus wellicht zit ik verkeerd met het feit dat het modem in de algeme geplaatst moet worden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • February 4, 2026

Ik zie geen KPN aansluiting in de kast. Dan is daar ook geen 230 volt voor nodig. 

Ziggo en KPN zijn twee totáál verschillende netwerken. Respectievelijk coax en glasvezel. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 4, 2026

Ik dacht dat het altijd mogelijk is om op de ziggo aansluiting ook KPN aan te sluiten? Ik zit nu in een ander appartement waar ik KPN heb (misschien dat dit verwarrend was)

@Lotte1605 

nee dat zal niet gaan.

KPN kan niet leveren over de ZIGGO aansluiting. en andersom ook niet, ZIGGO kan niet leveren over de KPN aansluiting.

als ZIGGO de enigste aansluiting is die je hebt, zul je dus verplicht bij ZIGGO een abonnement moeten afnemen.

misschien dat je inderdaad nog ergens bij de andere meterkast een KPN aansluiting hebt. maar deze ZIGGO aansluiting op de foto, kun je dus alleen voor ZIGGO gebruiken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 4, 2026

Dat is interessant om te weten aangezien bij mijn huidige appartement ook een ziggo aansluting zat maar ik kon overstappen naar KPN. Toch heel erg bedankt voor de reactie!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 5, 2026

Ik dacht dat het altijd mogelijk is om op de ziggo aansluiting ook KPN aan te sluiten? Ik zit nu in een ander appartement waar ik KPN heb (misschien dat dit verwarrend was). Deze meterkast is trouwens de algemene op de gang. In het appartement zelf zit nog een meterkast met de losse groepen. Dus wellicht zit ik verkeerd met het feit dat het modem in de algeme geplaatst moet worden.

Hallo ​@Lotte1605 ,

Het is eerst van belang om uit te zoeken of je op jouw nieuwe adres wel een abonnement kunt krijgen van KPN. Dat kun je zelf heel snel uitzoeken via de postcodecheck: 

https://www.kpn.com/internet

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 5, 2026

Deze meterkast is trouwens de algemene op de gang. In het appartement zelf zit nog een meterkast met de losse groepen. Dus wellicht zit ik verkeerd met het feit dat het modem in de algeme geplaatst moet worden.

Omdat het modem ook je WiFi levert, wil je die misschien juist liever in je eigen meterkast, dichterbij je apparaten die je via WiFi gebruikt. En als je ook een TV-ontvanger hebt (of een televisie met internet), dan wil je die misschien het liefst met een kabel aansluiten, wat vast makkelijker gaat als het modem niet ergens op de gang hangt.

De Ziggo-aansluiting zie je via die groene kabel vanaf je foto doorlopen naar een plek in je woonkamer. (Misschien nog via die eigen meterkast?) Ziggo kun je dus ook in je woonkamer aansluiten.

Die blauwe kabel, zou dat misschien een voorbereiding voor KPN zijn? Ik denk niet dat een eventuele KPN-kabel (of misschien zelfs glasvezel) direct naar je andere meterkast loopt, maar wie weet! Een foto van die meterkast gaat dus ook helpen, als de postcodecheck van Noordzee positief is.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 6, 2026

Hi ​@Lotte1605, welkom allereerst hier en fijn om te zien dat de community je al goed heeft geholpen. Dank hiervoor. 

Om je beginvraag te beantwoorden, wij kunnen een stopcontact plaatsen. Lees alles hierover via de link hieronder. Ik sluit me echter ook aan bij de goede uitleg van Arjan van B en vraag me ook af of dit nodig is. Uiteraard is het aan jou waar je voor kiest, je hebt in ieder gevoel goed geïnformeerd. 😊