Skip to main content

Beste forum lezers, sinds midden juni (…) zonder internet. Na vele monteurbezoeken heeft de onderaannemer van de onderaannemer van kpn netwerk (die daadwerkelijk het fysieke werk doen) een gat gegraven naar de put waar alle glasvezeltjes van ons blok samenkomen en van waaruit 1 kabel (met veel glasvezel adertjes) naar de wijkcentrale gaat. Deze kabel was geknikt en van mij en aantal buren zijn daardoor aantal adertjes gebroken. Vermoedelijk door een vrachtwagen die over de stoep is gereden oid. 

Nu zit de aannemer die het kan repareren alweer 3 weken op antwoord/toestemming van de provider (kpn in mijn geval) te wachten om die kabel met een nachtploeg te vervangen. ‘s nachts omdat dan dus voor een aantal uur het hele huizenblok zonder internet zit. Meeste buren zitten overigens bij ziggo op de kabel omdat glasvezel van lang niet beschikbaar was (is nieuwbouw). 

Ik heb nu tig keer gebeld, tickets aan laten maken, klacht ingediend, geprobeerd zelf met back Office in contact te komen maar alles zonder resultaat.

iemand een suggestie hoe ik wel met de juiste kpn afdeling in contact kan komen zodat de reparatie ingepland kan worden. Bizar hoe versnipperd dit allemaal is en dat het totaal onduidelijk is wie nu de regie heeft/neemt. 

Hallo @Bart O www.kpnnetwerk.nl is daar verantwoordelijk voor, niet KPN de provider.

 


Hoi Jan, ( @JanD)dank voor je reactie. Onderaannemer praat heel duidelijk over provider toestemming. Netwerk doet de reparatie, maar mag deze reparatie die meer klanten treft niet inplannen zonder provider goedkeuring. Gr, Bart 


De onderaannemer is ingehuurd door www.kpnnetwerk.nl daar www.kpnnetwerk.nl  verantwoordelijk is voor de infrastructuur en KPN, de provider, slechts capaciteit afneemt bij de KPN groothandel.

 


Hoi @JanD ,

zo is ook mijn begrip. Kpn netwerk heeft ook de aannemer opdracht gegeven om de reparatie uit te voeren. Op zich ook wel logisch dat ze vervolgens de providers die het netwerk gebruiken dat er werkzaamheden zijn zodat ze klanten kunnen informeren dat er geplande werkzaamheden zijn. Maar dan moeten ze wel terugkoppeling geven dat reparatie gepland mag worden. Onderaannemers en kpn netwerk wijzen allen naar kpn die als provider nu de reparatie op zou houden. En bovendien ben ik klant van de provider, dus ook al zit het probleem bij kpn netwerk of 1 van hun onderaannemers dan zouden ze (kpn de provider in deze) toch nog steeds de regie moeten nemen als iets weken niet vooruit komt. Ter vergelijking; als je zonder stroom zit dan is het toch ook niet zo dat Eneco en Enexis en de onderaannemer een spelletje van het kastje naar de muur beginnen met de eindklant. 

 

gr, Bart 

 


Opnieuw een overduidelijk geval van ’kastje - muur en weer terug’ verhaal. Ook hier is blijkbaar binnen KPN en/of KPN netwerk niemand ‘eigenaar’ van een technisch probleem. Opnieuw blijkbaar geen overkoepelende coördinatie en ontbrekende helikopterview. Erg triest dit.


Sinds februari (2023) ligt er glasvezel in de straat, en hoewel er op de '’mijn KPN'’ pagina, na invoering van de postcode, nog steeds staat dat maart '23 de geplande aansluiting daarop van m'n woning gepland staat en er sindsdien (bijna?) maandelijks een "feestelijk” foldertje van KPN bij de post zit met de boodschap dat het bijna zover is, geloof ik er, begin augustus, niet meer in. (die foldertjes begonnen overigens reeds in november vorig jaar binnen te komen en het idee dat ze slechts diende om KPN-klanten aan het lijntje te houden om '’overstappen'’ te voorkomen, heb ik al langer). Voor m'n hobby (online sim-racing in verschillende competities op verschillende niveaus) is een snelle verbinding steeds belangrijker geworden en komt de gedachte aan overstappen naar een andere provider steeds frequenter naar boven, samen met de vraag die ik, als digibeet, hierbij graag in de groep gooi, of zo'n overstap die aansluiting zou versnellen of juist voor vertraging en/of andere problemen gaat zorgen?  Bij voorbaat dank voor de reacties! 

ps: De andere posts lezend, werd het i.i.g duidelijk dat ik het probleem van het niet kunnen vinden van duidelijke, en up to date zijnde informatie, niet bij mezelf hoef te zoeken.         


Opnieuw een overduidelijk geval van ’kastje - muur en weer terug’ verhaal. Ook hier is blijkbaar binnen KPN en/of KPN netwerk niemand ‘eigenaar’ van een technisch probleem. Opnieuw blijkbaar geen overkoepelende coördinatie en ontbrekende helikopterview. Erg triest dit.

Zie je het al gebeuren dat als je met je auto wat hebt dat de dealer zegt ga maar naar de importeur / fabrikant. Geen hond die daar genoegen mee neemt, maar in internet land heb je dat maar te slikken.

Je hebt een abo bij KPN, KPN is dan de instantie om de netwerkbeheerder aan te sturen


@Dutchie61 , zoals @Bart O dit topic is begonnen is duidelijk dat KPN de provider diensten heeft geleverd maar door achterliggende technisch problemen bij KPN netwerk opeens niet meer kan. Hier blijft KPN de provider contractueel in gebreke en zal het op moeten lossen. KPN de provider is dus in dit geval de eigenaar van het probleem en moet het oplossen. Dat is men tegenover de klant verplicht. Als ik het goed lees neemt KPN als provider onvoldoende initiatieven om @Bart O en anderen weer van een werkende verbinding te voorzien.


Hoi @Bart O .  Disclaimer vooraf: Waarschijnlijk kan ik hier niks in versnellen (aangezien er een ticket is ) maar ik wil toch wel even meekijken. 
Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven?

 

@de rest  Ik snap het negatieve sentiment. Maar het is niet zo dat ik op m’n fietsje kan stappen en een aannemer bij de kladden grijp en hem een bouwput in kan drukken. Zo werkt het niet.  We maken een ticket.  Leggen het probleem uit en dan is het aan de netwerkbeheerder om een oplossing te zoeken. Hoe hun planning, logistiek, mankracht, vergunningstelsel etc.  er uit ziet? Geen idee. Dat is een totaal ander bedrijf. 

Ik betreur dat dit soms zo lang moet duren.  Maar snap dat ik, behalve een ticketsysteem verder GEEN middelen heb om die partijen aan te sturen. 

 


Hoi @Erwin_ 

 

dank. Alle hulp welkom. De aannemer staat in de startblokken om de reparatie in te plannen. Maar kan zonder okay niks doen. Lijkt me dat dat toch volledig in controle van kpn is om ze okay te geven om reparatie asap in te plannen. (De bal ligt immers bij kpn, niet de aannemer).
 

ik heb profiel ge-update. Zag dat klantnummer niet klopte, dat doet het nu wel. Ook mijn mobiele toegevoegd (dat is Duits ivm werk in Duitsland). Dat kan ik in mijn kpn id helaas niet invoeren. 
 

Hoor graag wat je hierin kunt betekenen, dank,

 

Bart 


Om even wat onduidelijkheid weg te nemen: het is niet de provider KPN maar de operator KPN die toestemming moet geven voor een "planned work aanvraag". Daar zit wel degelijk regie op maar veel onderaannemers weten zelf vaak niet hoe dit goed aan te vragen. Zeker als er een voedingskabel geraakt is kan dit absoluut met spoed gerepareerd worden. Daar hoeft geen drie weken of langer overheen te gaan. 

De provider KPN is maar 1 van de providers die geraakt wordt bij het uitschakelen van een wijkcentrale of iets dergelijks. Ook andere providers die diensten leveren moeten op tijd geïnformeerd worden. 

Hoe het ook zij: dit forum van de provider KPN kan je hier helaas niet verder mee helpen. 


Hoi @Ward_ , dank. Website geeft aan dat ik bij problemen de provider moet verwittigen en dat zij het oplossen. Ken de term „operator“ niet. Onder wat ik vond wat verschil is tussen provider en kpn netwerk. Operator=kpn netwerk? Of is er een derde kpn entiteit die ook nog een rol speelt? 

 

gr, Bart 

 

Wat is het verschil tussen KPN Netwerk en providers?

Wij (KPN Netwerk) leggen het glasvezelnetwerk aan en beheren dit. Providers bieden de abonnementen op dit netwerk aan. Vergelijk het met een snelweg. Wij leggen de weg aan en houden deze in topconditie. De providers zijn de auto's op de weg die jouw data vervoeren. Jij kiest zelf je eigen provider. Lees een uitgebreidere uitleg. 


Ja, er is een derde entiteit. 

Aanlegger van het netwerk (kabels, aansluitingen en PoPs) is KPN Netwerk.

Actieve apparatuur in de PoPs en de diensten via die apparatuur is KPN Operator, ook bekend als KPN Wholesale/WBA.

Providers zijn de laatste laag. KPN zelf uiteraard maar ook nog tientallen anderen die via KPN Wholesale dezelfde diensten inkopen en verkopen aan hun eindklanten (consumenten of bedrijven).

 

Dit maakt voor jou verder niet uit. Jouw provider is je aanspreekpunt maar ik wilde duidelijk maken dat de operator de partij is die goedkeuring geeft aan werkzaamheden die bestaande diensten verstoren. En in dit geval zou dat andere aansluitingen die op die voedingskabels zitten maar niet verstoord lijken te zijn, ook plat leggen.

Maar goed, zoals ik al aangaf: wat ik las is onzin. Bij grotere schades kan de aannemer van KPN Netwerk normaliter zo snel mogelijk aan de slag. Daar is geen lange wachttijd voor.


Hoi @Ward_ , dank. Duidelijk! Ik heb kpn provider een ticket aan laten maken 2 weken geleden met daarin het directe telefoonnummer van de aannemer die het werk in wil plannen. Dat gaat blijkbaar naar kpn backoffice waar je geen direct contact mee kunt leggen. Maar vervolgens beweegt er niks. Nog andere suggesties hoe ik dit vlot kan trekken?

 

bij voorbaat dank en goed weekend, Bart 


Dank voor de waardevolle aanvullingen weer, @Ward_ .

Ik zit het ticket te bekijken en het is een behoorlijk boekwerk geworden. Er zijn natuurlijk wel onderlinge afspraken tussen ons en de afdelingen die Ward noemde.  Afspraken over hoe lang iets kan/mag duren etc..  Als er dus niet binnen SLA (service level agreement) gereageerd wordt, dan proberen wij opnieuw verhaal te halen. 

Ik zie dus dat ‘wij’ regie voeren en dit proberen aan te jagen.   Helaas kan ik niet bij de informatie die KPNNetwerk/wholesale heeft. Daar zie ik alleen status-updates van. Ik zal @Ward_  jouw gegevens DM’n. Misschien kan hij iets meer zien en wat meer houvast bieden.  Hou er wel rekening mee dat Ward hier op persoonlijke titel aanwezig is. En (als ik me niet vergis) zit hij zelfs nog midden in zijn vakantie.  

Dus, geen garanties.  Als er geen reactie komt, dan is het toch afwachten.  Om tóch ook kenbaar te maken dat het erg lang duurt zal ik een aantekening op het ticket maken. Baat het niet, dan schaadt het niet. 


Hoi @Ward_ en @Erwin_ ,

korte update mijnerzijds. Afgelopen weken blijven bellen met onderaannemer van Ciret de hoofdaannemer van kpn netwerk. Vanmorgen daar eindelijk maar eens een leidinggevende gesproken die aangaf dat hij net contact had gehad met Ciret en dat die hem meldden dat Ciret geen toestemming voor nachtovername krijgt omdat kpn netwerk vindt dat een andere hoofdaannemer, te weten Volker Wessels Telekom, die het aangelegd heeft, hun eigen onkunde (kabel ligt er met 90 graden knik in) moeten herstellen. VolkerWessels gebeld die echter geen ticket zeggen te hebben op mijn postcode. Vervolgens kpn netwerk gebeld die aangeven dat er 17 augustus wel degelijk een ticket is aangemaakt voor volker wessels. Kpn netwerk gaf ook aan dat ticket alweer op hold staat  VolkerWessels weer gebeld die vervolgens antwoorden dat ze niks kunnen met Ticketnummer dat ik van kpn heb gekregen (20615546). The saga continues en om behoorlijk moedeloos van te worden. 2 maanden verder en nog steeds geen firma die de reparatie aanneemt en in heeft gepland dus. 


@Bart O Dank voor dat ticketnummer want daar kan ik wel wat mee. Je hebt de verkeerde Volker Wessels gesproken. Dit behoort bij Volker Wessels Nieuwbouw (andere bedrijfsonderdeel met een andere vestiging) omdat zij als nieuwbouwaannemer dit dus verkeerd hebben gelegd.

Dat had de Volker Wessels medewerker die jij sprak volgens mij prima kunnen zien maar goed...

 

Ik heb dit nu intern geëscaleerd met behulp van jouw ticketnummer. Wordt vervolgd..

 


Hoi @Ward_ , zeer bedankt! Waar zit volker wessels nieuwbouw. Kan ze online ook niet vinden. Nog een keer gebeld, andere mevrouw maar zelfde antwoord (dat doen wij niet). 

 

dank! Bart


Hoi @Ward_,

 

zou jij intern nog een keer na willen vragen wellicht. Weer een uur rondje gebeld maar ticket staat nog altijd op hold. En frustrerende is dat niemand iets over een timeline dat dit opgelost gaat worden kan zeggen. 
 

Thks! Bart


Hallo allemaal, wilde even terugkoppelen dat na 3 maanden getouwtrek de glasvezelkabel vervangen is. Blij mee. Dank voor alle suggesties en hulp achter de schermen! Gr, Bart