Skip to main content

Allereerst wat context rondom mijn vraag: Ik probeer al een hele tijd mijn KPN glasvezelverbinding aan de praat te krijgen. Al weken lang wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd door de KPN helpdesk om het ene na het andere probleem op te lossen. De administratieve fouten bij KPN stapelen zich op en ondanks dat ik alle apparatuur eindelijk binnen heb en de facturatie is gestart werkt er nog helemaal niks. Een korte samenvatting van hoe dit is gelopen:

  • Sinds half Juli heb ik de sleutel van mijn nieuwbouw appartement in Amsterdam met een KPN glasvezelaansluiting
  • Al halverwege Juni heb ik een glasvezelabonnement 1Gbit besteld bij KPN. Opleverdatum zou 8 augustus zijn. Zou dus paar weken nog geen internet zijn, maar oké, het is nieuwbouw, prima.
  • Toen ik de sleutel kreeg in Juli viel het mij op dat alle appartementen om mij heen al hun KPN appartuur en werkende internet verbinding hebben. Leek mij gek dat bij de buren al alles werkt, maar bij mij het nog weken duurt. Dus, maar even KPN gebeld hoe dit zit.
  • Na doorverwezen te worden naar KPN netwerken krijg ik te horen dat er in het Kadaster iets niet goed staat omtrend mijn verbinding en de aansluiting dus nog niet afgerond kan worden door KPN. Ik zou contact op moeten nemen met mijn makelaar om dit door de aannemer te laten regelen.
  • Dit gedaan en heeft helaas 2 weken geduurd voordat zij het eindelijk hebben aangepast. Bleek een administratieve fout te te zijn, alles was gewoon aanwezig maar aanmelding gemist oid.
  • Terug naar KPN netwerken. Bij hun stond alles nu op groen dus de provider zou alles op moeten kunnen sturen en de boel zou gaan werken.
  • Provider zegt dat Netwerken afdeling de verbinding niet als gereed heeft aangemerkt dus zij kunnen nog niks doen.
  • Dit heeft vervolgens 2-3 weken geduurd om opgelost te krijgen. De ene afdeling zei het tegenovergestelde van het andere, allerlei administratieve fouten, etc etc. Dagelijks moeten bellen voor statusen, zeer frustrerend maar na enkele weken dus eindelijk opgelost en de apparatuur werd verstuurd.
  • Ondanks dat ik had aangegeven dat er nog geen glasvezel converter kastje geplaatst is op mijn aansluitpunt werd deze in eerste instantie niet meegestuurd, dus weer gebeld, opgestuurd, paar dagen later binnen gekregen.
  • Bij het aansluiten 1 dag voor de verplaatste activeringsdatum (16 aug) viel mij al op dat het ‘Glass’ lampje niet ging branden op de converter (F3100). Er is dus geen fysieke verbinding. Mijn gok was dat de verbinding nog niet gepatcht was in de centrale kast hier in het gebouw. Dus, even gebeld om te bevestigen dat dit voor of op de activeringsdag nog zou gebeuren. Ik had er een hard hoofd in maar mij werd verzekerd dat dit goed zou komen.

Nou, u raad het al, het abonnement wordt op de activeringsdag geactiveerd maar er is niks gebeurd en de verbinding doet het zoals verwacht nog steeds niet. Facturatie wel gestart…

In elk geval maar weer even bellen. Nu is er een monteur ingepland voor aankomende maandag die naar het probleem van de converter gaat kijken. Ik weet nu al dat hij tot dezelfde conclusie gaat komen als ik dat de fysieke verbinding niet gepatcht is. Mijn vraag is, kan deze monteur de verbinding patchen in mijn gebouw? Ik kan mij dit bijna niet voorstellen want dit is gewoon een kast die op slot is en waar een speciale sleutel voor nodig is. Ik heb echt geen zin om wéér hetzelfde te hebben waarbij er niks voor mij gedaan kan worden, en ik waarschijnlijk weer een week+ moet wachten op de volgende monteur die er wel bij kan. Wil dit probleem graag voor zijn.

Als ik kijk naar de onderstaande twee topics lees ik dat er waarschijnlijk een andere monteur van KPN netwerken langs moet komen, klopt dit?

 

Dan nog 1 bonusvraag: Bij de ‘activering’ van mijn abonnement kreeg ik ook meteen het bericht dat ik mijn Direct Online paket moet terugsturen. Omdat mijn verbinding nog niet werkt en mijn verwachting is dat dat ook nog wel even gaat duren wil ik dit natuurlijk niet doen om in elk geval iets van een verbinding te hebben. Kan ik deze gewoon houden in de tussentijd?

 

 

 

Hi @roemerb en welkom op het forum! 

Jeetje wat een gedoe om de glasvezel verbinding actief te krijgen. 😕 Gelukkig lijkt het nu bijna zover te zijn, dus ik kijk met je mee.

Ik zie dat je op 7 augustus een SMS hebt gehad van ons backoffice met daarin het telefoonnummer van hen dat je kunt bellen, samen met de pincode. Werken deze nog?
Zo ja, dan raad ik je aan om contact met hen op te nemen hierover. Zij kunnen dan ook kijken of het noodpakket verlengd kan worden. 

Onze monteur kan inderdaad waarschijnlijk de wijkcentrale niet in, maar als NetwerkNL hier aan het werk moet dan kan onze monteur hen aansturen. Het is dus wel de juiste manier om het balletje aan het rollen te krijgen, al snap ik dat je wilde dat het allemaal wat sneller ging. 🙃
Als jij in de tussentijd dan gewoon gebruik kunt blijven maken van het noodpakket dan is het hopelijk goed te overbruggen tot NetwerkNL aan het werk kan. 

Hopelijk duurt het niet lang meer! 🤞

 


@roemerb Er zal ongetwijfeld een verdeelkast in jullie gebouw zitten maar de kans dat dat ook de wijkcentrale (PoP) is, is extreem klein. Het lijkt me logischer dat dit een DP (distributiepunt) is waar de hoofdkabel verdeeld wordt in dunnere klantkabels en die kabels zitten aan elkaar gelast. Dat is niet de plek waar gepatcht wordt want die kast hoeft in principe bijna nooit meer open als alles aangelegd is. Een patch van de klantkabel naar de actieve apparatuur van een operator vindt plaats in de PoP, niet in een DP.

Bedenk hierbij dat een PoP geen kast is maar een ruimte van meerdere vierkante meters met apparatuur.

De patch in de wijkcentrale/PoP wordt bij KPN klanten vrijwel altijd door de eigen KPN monteur gezet voordat hij/zij naar de klant toe gaat. En die PoP zit dus zeer waarschijnlijk niet in jullie gebouw maar ergens anders.

Met andere woorden: de KPN monteur kan vrijwel altijd in de wijkcentrale in. Ook om bij een storing te checken of die patch wel gezet is.


Thanks voor de extra info @Ward_! 💚