Skip to main content

Hallo,

Binnenkort (3 november) komt een KPN monteur langs om de installatie uit te voeren. Echter de glasvezelaansluiting (FTU) zit op een onlogische plek in de woonkamer (zie foto) en daar is is ook geen stroompunt aanwezig voor het modem e.d.

Heeft de KPN monteur ook de mogelijkheid deze 2 meter verderop naar de meterkast te verplaatsen? Indien dit niet kan, zou het dan in elk geval mogelijk zijn om een glasvezelkabeltje van bijvoorbeeld 3 meter van de FTU naar de meterkast te leggen laten?

Bovendien lijkt de glasvezelaansluiting een ouder type, want deze is niet oranje zoals in mijn vorige woning.

Huidige glasvezelaansluiting

Bedankt alvast voor jullie response.

Helaas kan de monteur de FTU niet verplaatsen. Het betreft volgens de normen ook geen noodzakelijke verplaatsing omdat deze zo te zien al eens in dienst is geweest door een andere provider, een kosteloze verplaatsing is dan ook niet meer mogelijk. Een verplaatsing kan enkel via mijnaansluiting.nl aangevraagd worden.

Aansluiten met een patchkabel zou kunnen maar de patchkabel is dan onderdeel van de zogenoemde ‘binnengeleiding’ en eventuele schade aan deze kabel zijn dan voor eigen rekening. Dan zou ik eerder aanraden om je verlies te nemen en de FTU te laten verplaatsen, ben je gelijk van dat punt in de woonkamer af.


Helaas kan de monteur de FTU niet verplaatsen. Het betreft volgens de normen ook geen noodzakelijke verplaatsing omdat deze zo te zien al eens in dienst is geweest door een andere provider, een kosteloze verplaatsing is dan ook niet meer mogelijk. Een verplaatsing kan enkel via mijnaansluiting.nl aangevraagd worden.

Aansluiten met een patchkabel zou kunnen maar de patchkabel is dan onderdeel van de zogenoemde ‘binnengeleiding’ en eventuele schade aan deze kabel zijn dan voor eigen rekening. Dan zou ik eerder aanraden om je verlies te nemen en de FTU te laten verplaatsen, ben je gelijk van dat punt in de woonkamer af.

Bedankt voor de snelle reactie.

Dus als ik als 'binnengeleiding’ bijvoorbeeld een ¾ elektrabuis zou laten leggen, zou dat voor de monteur geen probleem moeten zijn?

Ander vraagje: die muur moet opnieuw gestukadoord worden. Moet ik een monteur laten komen om deze tijdelijk te verwijderen?


De monteur heeft geen middelen om een patchkabel door de leiding te trekken, hiervoor kan helaas niet zomaar iedere willekeurige patchkabel gebruikt worden. Ook hebben wij geen kastjes die we kunnen ophangen in de meterkast. Volledig laten verplaatsen lijkt mij in deze situatie oprecht de netste oplossing.

 

Hoe dat zit met tijdelijk los laten maken van de FTU durf ik niet te zeggen, @Ward_ weet jij hier misschien meer over? Ik weet helaas uit ervaring dat stukadoors vaak nogal lomp zijn en FTU's letterlijk van de want slopen inclusief de inkomende glasvezel doorknippen.


@Roy Janssen Een kosteloze verplaatsing van een FTU kan alleen worden aangevraagd door de monteur van je provider. Deze moet dan namelijk constateren dat hij de aansluiting inderdaad niet kan activeren. Het missen van een stroompunt kan daar een reden voor zijn maar niet altijd (denk aan verlengsnoertje).

Ik lees hierboven dat Nhendriks als KPN-monteur aangeeft dat dit waarschijnlijk niet zal gebeuren omdat T-Mobile (zo te zien) deze aansluiting al wel eens succesvol heeft gebruikt. Daar kan ik verder niet over oordelen maar je kunt het altijd bespreken met de monteur.

Je kan de verplaatsing zelf ook aanvragen via www.mijnaansluiting.nl maar dan krijg je een offerte voor circa 300 euro.

 

Deze FTU is lastig om zelf los te schroeven. De schroeven waarmee deze aan de muur hangt zitten namelijk achter een doorzichtige plastic plaat. Op het moment dat je zover bent dat je die plaats loshaalt heb je een grote kans dat de opgerolde glasvezel (zonder de oranje bescherming los springt. En dan kan je zeker zijn dat je een rekening krijgt als dit gerepareerd moet worden.

En je FTU is hetzelfde als die oranje, niet ouder of nieuwer. Die oranje kappen werden alleen gebruikt bij de FTU met modelnaam TY-01. En dat is wat ik ook op jouw foto zie maar dan met witte kappen. Exact hetzelfde behalve de kleur.

 

Dus ik sluit me aan bij Nhendriks: Laat de FTU verplaatsen naar de meterkast en neem die kosten eenmalig in de rest van je verbouwing. Zorg dan wel dat er in die meterkast ook een stopcontact komt (die zie ik nu nog niet). En dan heb je ook meteen een lege muur die gestuct kan worden.