Skip to main content

Ik heb een huis gekocht en daar ligt al glasvezel, maar die is op een uiterst onhandige plaats aangesloten.

 

De glasvezelkabel komt in de kruipruimte in één hoek onder de woonkamer binnen, loopt in de kruipruimte naar onder een andere hoek van de woonkamer en komt daar naar boven door een gat dat in de vloer geboord is. Daar is hij dan aangesloten op een stokoude FTU van Reggefiber:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand:UFTU-S1S2-N1-1-NL38.jpg

Ik heb de houten vloer gesloopt op die ene plank na waar de glasvezel doorheen komt. Overmorgen komt een bedrijf vloerverwarming en een nieuwe vloer aanleggen.

De FTU zit op een heel onhandige plek, vind ik.

Mag ik de FTU zelf afkoppelen? En zo nee, gaat een monteur klagen als ik een nieuw glasvezelabonnement aanvraag (bij KPN of bij een concurrent)?

Kan ik dat op een nette manier doen? Zo nee, is het erg als ik hem botweg afknip? (lengte is er genoeg voor een een andere plaats die ik in gedachten heb).

Ik kan geen handleiding van het ding vinden.

 

Mag je hem demonteren; dat lukt je niet zonder de glasvezel te slopen.

mag je hem afknippen; dat kan niet zonder de glasvezel te slopen. 

 

Zowel het glasvezel als de FTU zijn eigendom van KPNNetwerk, het is een beetje hetzelfde als de watermeter of gasmeter “afknippen” of demonteren. Als consument mag dat niet en voor de reparatie of eventuele schade’s ben je zelf verantwoordelijk. 
Mijn advies is even bellen met KPNNetwerk (contact) en via mijnaansluiting.nl een verplaatsing aanvragen. 
 

Als laatste is mijn advies om nooit in glasvezel te knippen. Zelfs wij als KPN de provider monteur mogen dit niet ondanks we een glasvezelschaar hebben. Dit komt omdat glasvezel ontzettend dun is en bij breken of manipuleren schadelijk kan zijn tijdens inademen / contact met de vezel.