Skip to main content
Beantwoord

Kan er een stopcontact in de meterkast geplaatst worden?

• 17 februari 2025
  • 45 reacties
  • 1195 keer bekeken

In oktober 2024 is het  glasvezelaansluitpunt in mijn meterkast gemonteerd. Vervolgens heb ik tot op heden niets meer vernomen van KPN.Gisteren en vandaag maar eens gaan bellen, ik zou tot 2x toe worden teruggebeld. Is helaas niet gebeurd. Uiteindelijk heb ik zelf maar weer een terugbelafspraak gemaakt en zowaar werd ik vanavond gebeld. Het glasvezelkastje wordt opgestuurd en volgens de medewerker zou ik dit makkelijk zelf kunnen. Nou, ik heb net het you tube filmpje bekeken en zag dat er wel een stopcontact in de meterkast moet zitten. Dit is mij nooit eerder verteld. 

Aangezien ik niet om deze situatie heb gevraagd, wil ik u verzoeken om dit stopcontact kostenloos bij mij te monteren. 

Kunt u svp zsm contact met mij opnemen hoe we dit kunnen oplossen?

Beste antwoord door DaveA

@thea1962, als ik het goed heb begrepen ben je een bestaande KPN klant die van een koperverbinding overgaat naar glasvezel.

In dat geval is de aanleg van een stopcontact in de meterkast gratis. Je bent zeker niet de enige zonder een stopcontact in de meterkast. En een verlengdoos door de gang leggen is niet bepaald handig. 

Ik zou nogmaals contact opnemen met de klantenservice voor een monteursafspraak in te plannen zodat een monteur dit in orde kan maken.  

@PeterG zal de “stekkerdoos” bedoelen die op deze pagina benoemd wordt. Dit is wat anders dan een wcd voor in de meterkast. 

Bekijk origineel

45 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10491 reacties
  • 17 februari 2025

Beste ​@thea1962 , je kunt een gratis installatiemonteur bestellen via de website of via 0800 0402.

De stroom moet wel via een hoofdschakelaar uitgeschakeld kunnen worden

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 17 februari 2025

Bedoel je daar mee dat ik een aardlekschakelaar moet hebben

• 5926 reacties
  • 17 februari 2025

Als jij een normale meterkast hebt met een normale groepenverdeling, dan is er niets aan de hand. Dan kan daar gewoon een stopcontact gemaakt worden. 

Er zijn soms ook situaties waarin er alleen een elektriciteitmeter in de meterkast zit. En de groepenverdeling zit elders in huis. Daar kan dan een KPN monteur niets mee. Dan zal er een andere oplossing verzonnen moeten worden.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 17 februari 2025

Dankje Marlon,

Is dat dan wel gratis als de monteur van KPN dat stopcontact maakt.

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 17 februari 2025
JanD schreef:

Beste ​@thea1962 , je kunt een gratis installatiemonteur bestellen via de website of via 0800 0402.

Via de website kan ik geen gratis installatiemonteur bestellen, of kun je aangeven hoe wel.

PeterG
Superuser
  • 64375 reacties
  • 17 februari 2025

Heb je al kpn? Via koper dan nu.

Het aanbrengen van een stopcontact door een kpn monteur is overigens niet gratis. 

Via http://kpn.com/monteur kun je er een aanvragen. Daar vind je ook de extra materiaal kosten. Zie Extra werk en materiaal kosten. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • 248 reacties
  • 18 februari 2025

Kun je een foto van je meterkast plaatsen hier? Het maken van een extra stopcontact is vaak niet heel moeilijk maar moet wel gebeuren door een installateur. Misschien is er iemand in Uw vriendenkring of familie die in de installatietechniek werkt. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1310 reacties
  • 18 februari 2025
Ronald31 schreef:

Kun je een foto van je meterkast plaatsen hier? Het maken van een extra stopcontact is vaak niet heel moeilijk maar moet wel gebeuren door een installateur. Misschien is er iemand in Uw vriendenkring of familie die in de installatietechniek werkt. 

een kpn monteur kan dat prima kosteloos doen ;)

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 365 reacties
  • 18 februari 2025

Als een stopcontact in de meterkast nodig is om de verbinding werkend te krijgen plaatst KPN deze gratis. Wel alleen als de meterkast aan een aantal eisen voldoet, zodat er spanningsloos gewerkt kan worden. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1310 reacties
  • 18 februari 2025
DaveA schreef:

Als een stopcontact in de meterkast nodig is om de verbinding werkend te krijgen plaatst KPN deze gratis. Wel alleen als de meterkast aan een aantal eisen voldoet, zodat er spanningsloos gewerkt kan worden. 

Je hebt toch ook speciale monteurs die dan met spanning wel kunnen werken 

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 365 reacties
  • 18 februari 2025
MR_CHIP schreef:
DaveA schreef:

Klopt, een aantal monteurs zijn als VP’er opgeleid.  Maar ik weet niet of er in elk team iemand zit die dit is. Vandaar dat ik daar geen beloftes over doe. In de regel is het dat KPN het alleen plaatst als het spanningsloos kan. 

• 5926 reacties
  • 18 februari 2025
MR_CHIP schreef:
DaveA schreef:

Niet om een stopcontact aan te sluiten. Een stopcontact moet altijd achter een hoofdschakelaar, aardlek en zekering zitten. Die gaat KPN niet plaatsen. Die moeten er al zijn. En dus kun je eenvoudig de stroom eraf zetten.

Als het nodig is om een stopcontact te plaatsen onder spanning, dan ben je echt heel heel heel verkeerd bezig.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10491 reacties
  • 18 februari 2025
thea1962 schreef:
JanD schreef:

Via de website kan ik geen gratis installatiemonteur bestellen, of kun je aangeven hoe wel.

Beste ​@thea1962 , zie onderstaande link:

Installatiemonteur bestellen

Succes

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 februari 2025
JanD schreef:
thea1962 schreef:
JanD schreef:

Beste ​@thea1962 , zie onderstaande link:

Installatiemonteur bestellen

Succes

Dit is beyaald, wil niet betalen voor een wcd die ik blijk nidig te hebben om glasvezel werkend te krijgen omdat kpn wil dat ik over ga op glasvezel

PeterG
Superuser
  • 64375 reacties
  • 18 februari 2025

Zucht. Bestel die monteur nou maar. Kosten die dan alsnog gratis zijn zijn gratis.

Of anders blijft de ENIGE optie: Ziggo. Ooit nog. Want later en ook bij een andere provider dan kpn op deze glasvezel zullen er zeker wel kosten zijn. 

En kosten: wat is nou eventueel € 8,95 voor een wcd t.o.v. de stroomkosten de komende jaren??? En het plezier van de verbinding / tv-dienst?

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1310 reacties
  • 18 februari 2025
Marlon92 schreef:
MR_CHIP schreef:
DaveA schreef:

Niet om een stopcontact aan te sluiten. Een stopcontact moet altijd achter een hoofdschakelaar, aardlek en zekering zitten. Die gaat KPN niet plaatsen. Die moeten er al zijn. En dus kun je eenvoudig de stroom eraf zetten.

Als het nodig is om een stopcontact te plaatsen onder spanning, dan ben je echt heel heel heel verkeerd bezig.

waarom zijn er dan monteurs die dat wel kunnen 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 februari 2025
PeterG schreef:

Zucht. Bestel die monteur nou maar. Kosten die dan alsnog gratis zijn zijn gratis.

Of anders blijft de ENIGE optie: Ziggo. Ooit nog. Want later en ook bij een andere provider dan kpn op deze glasvezel zullen er zeker wel kosten zijn. 

En kosten: wat is nou eventueel € 8,95 voor een wcd t.o.v. de stroomkosten de komende jaren??? En het plezier van de verbinding / tv-dienst?

8.95? Monteur kost 80 euro bij kpn voor de 1e 45 minuten. Heb ze net gebeld. 

Werd notabene gezegd, dan leg je toch een verlengsnoer in de gang ... dat doen de meeste klanten, ook zei de medewerker dat de meeste klanten wèl een stopcontact in de meterkast hebben, dus niet! Moet niet gekker worden..…

Er heeft nooit iemand van KPN tegen mij gezegd dat er een stopcontact in de meterkast moet zitten om te kunnen aansluiten. Dan te weten dat er destijds door hen is bepaald dat aansluitkastje in de meterkast zou komen.  

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2772 reacties
  • 18 februari 2025

Als je verdiept in de aanleg van glasvezel in je meterkast, dan wordt overal duidelijk verteld dat je een wandcontactdoos in de meterkast nodig hebt. 

En wat is nou het probleem om deze door een KPN monteur aan te laten leggen? 

• 5926 reacties
  • 18 februari 2025

@Ik_Combineer kan jij hier als monteur even reageren? 

Edit: Ik zie nu dat ​@DaveA hier al gereageerd heeft en geschreven heeft dat het gratis is.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • 365 reacties
  • Antwoord
  • 18 februari 2025

@thea1962, als ik het goed heb begrepen ben je een bestaande KPN klant die van een koperverbinding overgaat naar glasvezel.

In dat geval is de aanleg van een stopcontact in de meterkast gratis. Je bent zeker niet de enige zonder een stopcontact in de meterkast. En een verlengdoos door de gang leggen is niet bepaald handig. 

Ik zou nogmaals contact opnemen met de klantenservice voor een monteursafspraak in te plannen zodat een monteur dit in orde kan maken.  

@PeterG zal de “stekkerdoos” bedoelen die op deze pagina benoemd wordt. Dit is wat anders dan een wcd voor in de meterkast. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 februari 2025
AriënC schreef:

Als je verdiept in de aanleg van glasvezel in je meterkast, dan wordt overal duidelijk verteld dat je een wandcontactdoos in de meterkast nodig hebt. 

En wat is nou het probleem om deze door een KPN monteur aan te laten leggen? 

Geen probleem  maar wens er niet voor te betalen, aangezien kpn hier geen woord over gerept heeft in de voorbereiding en ook niet in het stappenplan dat ik per post heb gekregen. . Dan nu niet konen dat er kosten aan zijn verbonden. 

Wat dacht je van de opm van de medew aan de telefoon; " leg je toch een verlengsnoer in de gang".....pff, die heeft zich er allemaal niet in verdiept dus

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5007 reacties
  • 18 februari 2025

Ik heb niks toe te voegen aan Dave Marlon. Het is gratis en een monteur doet het. 😁

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 2772 reacties
  • 18 februari 2025

Hier staat het toch duidelijk vermeld dat je een stopcontact nodig hebt. 

https://www.kpn.com/service/internet/glasvezel/aansluiten

Dus ik raad ik aan om gewoon een monteur te bestellen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+14
  • KPN Monteur
  • 5007 reacties
  • 18 februari 2025
MR_CHIP schreef:
Marlon92 schreef:
MR_CHIP schreef:
DaveA schreef:

waarom zijn er dan monteurs die dat wel kunnen 

Toch stiekem een toevoeging, er is (hopelijk) geen monteur die onder spanning werkt. Zonder hoofdschakelaar kan wel en daar hebben we speciaal opgeleide NEN3140VP monteurs voor met de middelen om delen welke onder spanning staan veilig af te schermen. 

• Auteur
  • Topper
  • 16 reacties
  • 18 februari 2025
thea1962 schreef:

In oktober 2024 is het  glasvezelaansluitpunt in mijn meterkast gemonteerd. Vervolgens heb ik tot op heden niets meer vernomen van KPN.Gisteren en vandaag maar eens gaan bellen, ik zou tot 2x toe worden teruggebeld. Is helaas niet gebeurd. Uiteindelijk heb ik zelf maar weer een terugbelafspraak gemaakt en zowaar werd ik vanavond gebeld. Het glasvezelkastje wordt opgestuurd en volgens de medewerker zou ik dit makkelijk zelf kunnen. Nou, ik heb net het you tube filmpje bekeken en zag dat er wel een stopcontact in de meterkast moet zitten. Dit is mij nooit eerder verteld. 

Aangezien ik niet om deze situatie heb gevraagd, wil ik u verzoeken om dit stopcontact kostenloos bij mij te monteren. 

Kunt u svp zsm contact met mij opnemen hoe we dit kunnen oplossen?

Update:

Glasvezelkastje meyvstroomadapter net per post ontvangen, er moet dus wel degelijk een stopcontact worden aangebracht. Vraagje: rode kabel die er bij zit, is die overbodig omdat ik de Experia box blijf gebruiken?

Reageer