Skip to main content

Hallo allemaal, wij gaan het ptt-punt op de foto verplaatsen naar de meterkast. Nu is het ons alleen onduidelijk waar wat voor dient en wat we nodig hebben. We gebruiken 1 deel van het ptt punt, bovenste, daar steken we een ‘stekker’ in welke in verbinding staat met de modem (en dus zorgt voor de WiFi en tv). Onderste deel gaan draden naar toe, maar wordt niet gebruikt en zat/zit een afdekplaatje op.

Nu de uitdaging.

 

Dit punt moet naar de meterkast, maar;

Waar dient het bovenste deel voor, waar een rode en blauwe draad op aangesloten zijn? 
Waar is het onderste deel voor, wat dus niet gebruikt wordt, maar waar wel een witte, oranje en drie draden zonder huls op aangesloten zijn?

Wat hebben wij nodig en moeten we aansluiten om het werkend in de meterkast te krijgen? 
dachten zelf slechts het bovenste deel, met rode en blauwe draad, aansluiten. 
We willen graag opbouw gezien het makkelijker is en uiterlijk er in de meterkast niet toe doet. Bouwmarkt gaf ons het kastje met vier gekleurde draden op de foto mee, maar naar mijn idee is dit niet correct. 
Ik denk dat we het ‘kopp telefoon stopcontact’ nodig hebben. 
 

Wie kan ons voorzien van antwoorden?

 

Hallo @Michelle Al - Den Besten , hiervoor is een heel kort antwoord mogelijk:

Daar moet je een KPN monteur voor laten komen, aan het zogenoemde IS/RA punt mag je zelf helemaal niets doen, net zoals je ook niet zelf aan de gas, , licht en watermeter mag komen.

Even bellen met 0800 0402 of online een monteur bestellen.

 

 


Inderdaad mag je officieel er zelf weinig mee doen van KPN, dit omdat KPN kosten kan rekenen als er herstel nodig is.

Maar in tegenstelling tot Gas en Electra mag je er alles mee doen wat je wil, er is geen wettelijke grondslag meer waardoor je er zelf niks meer mee mag, je mag hem weghalen, verplaatsen helemaal afknippen, alleen nogmaals, mocht het niet lukken om hem goed aan te sluiten op de nieuwe plaats kan je voor kosten komen te staan.

Dit gezegd hebbende, je wilt het ISRA verplaatst hebben, dit kun je aanvragen via https://www.mijnaansluiting.nl/home er zitten kosten aan deze wijziging, nu is de vraag, heb je die aansluiting nodig? heb je al glasvezel in huis dan zou ik die koper draad laten voor wat het is, geen glas en de koper niet nodig, kabel loshalen naar de meterkast leggen en er verder niks mee doen, als je bij KPN een abonnement afsluit is voor alsnog een nieuwe ISRA inbegrepen als je zoals jij nu een verouderd exemplaar hebt, heb je het goedkoop voor elkaar, rekenen ze wel kosten heb je het geprobeerd.

 

Kwa aansluiting, vergeet beide opties, het beste kun je een doos hebben met een RJ11 aansluiting, de ouderwetse varkenssnuit word nergens meer gebruikt.

Zoiets, https://www.amazon.nl/Maincore-Draad-Panel-Terminal-Aansluitdoos/dp/B07MXPJBZN

Was even de enige waar ik een mooi plaatje bij kon vinden.


Bedankt voor de reacties, het was heel makkelijk zelf te verplaatsen en aan te sluiten.

Het is nu netjes aangesloten in de meterkast, nu wachten tot kpn glasvezel komt aanleggen zodat we daar op over kunnen. 
Even een foto (van toen ik het testte op de oude plek) van hoe het werkt, wellicht handig voor de volgende klusser;  

 


Die platte kabel is eigenlijk geen goede kabel voor DSL signaal. Je kunt beter het ronde kabeltje van KPN gebruiken. Met de zwarte of grijze stekkers.


@Michelle Al - Den Besten,

En is je snelheid nog steeds hetzelfde?


Ja de snelheid is nog het zelfde, maar dat komt omdat wij deze kabel altijd al gebruikte. Zat bij het pakket van tele2/t-mobile dacht ik. Stappen binnenkort over naar kpn en dan pakken we de kabel die Nick omschrijft. 


Die platte kabel is eigenlijk geen goede kabel voor DSL signaal. Je kunt beter het ronde kabeltje van KPN gebruiken. Met de zwarte of grijze stekkers.

In dat ronde kabeltje van KPN zijn de twee draadjes ook niet getwist (parallel met kunststof mantel). Dus dat maakt allemaal weinig uit.

Alleen de lengte kan dan roet in het eten gooien bij dat soort slecht samengestelde kabeltjes.
(Vandaar dat het KPN-kabeltje kort is, dan “valt het niet op”).