Skip to main content

De experiabox en settop box verbruiken veel energie, zo,n 10 en 5W. Ook als er geen of nauwelijks datatransport is.

Het modem van Delta verbruikt veel minder.

Wordt het niet eens tijd dat dit wordt verbeterd?

Ik denk niet dat het "modem" van Delta minder verbruikt.

De laatste TV ontvanger (de Arris VIP5202) verbruikt 3,3 watt.

Tegenwoordig kunnen de 2260 en 5202 in deep sleep wat betekent dat ze minder dan 0,5 watt verbruiken.


De experiabox en settop box verbruiken veel energie, zo,n 10 en 5W. Ook als er geen of nauwelijks datatransport is.

Het modem van Delta verbruikt veel minder.

Wordt het niet eens tijd dat dit wordt verbeterd?

wat gebruikt het modem van delta dan?En de tv ontvanger?


Ik heb het niet gemeten, maar het delta modem wordt nauwelijks warm, schat in 2W. Ook de humax settop box wordt niet warm.

Op de Kpn apparatuur kun je een ei bakken.

De settop box Hmb 2260 schakel ik helemaal uit, spaart een hoop. Van deep sleep heb ik niks gemerkt, als ie met de ab wordt uitgeschakeld verbruikt ie 5 ipv 6W.


Ik heb het niet gemeten, maar het delta modem wordt nauwelijks warm, schat in 2W. Ook de humax settop box wordt niet warm.

Op de Kpn apparatuur kun je een ei bakken.

De settop box Hmb 2260 schakel ik helemaal uit, spaart een hoop. Van deep sleep heb ik niks gemerkt, als ie met de ab wordt uitgeschakeld verbruikt ie 5 ipv 6W.

welk modem heb je van kpn?En de hmb2260 gebruik wel meer de de vip2952.En humax kastjes gebruiken meestal rond de 10W.


En de hmb2260 gebruik wel meer de de vip2952.

Die verbruiken allebei evenveel namelijk 5,6 watt en in deep sleep minder dan 0,5 watt.

De VIP5202 verbruikt ruim 3 watt.


Verschillen (1) Arcadyan HMB2260 / (2) Arris VIP2952:

Interne geheugen: 1024 MB / 1000 MB

Behuizing: 165 x 123 x 31 mm (BxDxH) / 190x130x41mm (BxDxH)

Gewicht: 280 g / 380 kg

Opgenomen vermogen in standby: 5,4 W / 5,2 W

Dus kwa specificaties heeft (1) de voorkeur, alhoewel ik me afvraag of 24 MB meer intern geheugen enig merkbaar verschil maakt, zeker als je het verschil ziet met een 1853 tuner die slechts 512 MB heeft en ook uitstekend werkt.

(2) is iets groter van formaat maar is in standby wel iets zuiniger.

Naar ik weet zijn beide tuners nagenoeg op dezelfde tijd geïntroduceerd, ik denk dat de Arris de laatste versie is.


Dit heeft @Giant2000 gezegd in een ouder topic. Deze: Arris 2952 vs. Arcadyan 2260 | KPN Community


De settop box Hmb 2260 schakel ik helemaal uit, spaart een hoop. Van deep sleep heb ik niks gemerkt, als ie met de ab wordt uitgeschakeld verbruikt ie 5 ipv 6W.

In het menu “Stand-by” (instellingen) kun je kiezen voor Energie-spaarstand (Deep-sleep). Dat is vrijwel gelijk aan de schakelaar op de achterkant, alleen blijft de IR sensor aan waardoor je 'm met de ab aan kunt zetten. Deep-sleep treedt 15 minuten na het op stand-by zetten in. Het duurt ca. 1½ minuut om op te starten.
Het verbruik in Deep-sleep is < 0,5 watt.

Energie-spaarstand kan op de 2952, 2260 en 5202.

Ingeschakeld is het verbruik van de 2260 5,5 Watt.

Het verbruik van de Experiaboxen is zo'n 5,5 watt. Dit loopt op tot ca. 6,5 watt bij intensief 'verkeer’. Zet je deze uit dan werkt niets meer. Geen wifi (voor je phone), geen internet, geen televisie, geen vaste telefoon.


Ik heb het niet gemeten, maar het delta modem wordt nauwelijks warm, schat in 2W. Ook de humax settop box wordt niet warm.

Op de Kpn apparatuur kun je een ei bakken.

De settop box Hmb 2260 schakel ik helemaal uit, spaart een hoop. Van deep sleep heb ik niks gemerkt, als ie met de ab wordt uitgeschakeld verbruikt ie 5 ipv 6W.

Niet gemeten is niet weten 

Meten is weten 

Ik gebruik zelf vaak een (stekker) tussenmeter 

Ik bedoel het niet verkeerd 

Maar niet gemeten weet je het dus niet 

 


De settop box Hmb 2260 schakel ik helemaal uit, spaart een hoop. Van deep sleep heb ik niks gemerkt, als ie met de ab wordt uitgeschakeld verbruikt ie 5 ipv 6W.

Deep-sleep treedt 15 minuten na het op stand-by zetten in. Het duurt ca. 1½ minuut om op te starten.
 

Mijn ervaring is zelfs minder dan 30 seconden


Jij hebt de 5202 @SledgehammerNL . Die is op veel fronten sneller. Bij de 2952 en de 2260 duurt het zeker een ruime minuut van uit deep sleep. (Gelezen op het forum, niet uit eigen ervaring) 


Jij hebt de 5202 @SledgehammerNL . Die is op veel fronten sneller. Bij de 2952 en de 2260 duurt het zeker een ruime minuut van uit deep sleep. (Gelezen op het forum, niet uit eigen ervaring) 

Klopt helemaal een vip5202 is op veel punten een stuk sneller dan de voorgaande modellen 

En ik spreek uit ervaring 


Jij hebt de 5202 @SledgehammerNL . Die is op veel fronten sneller. Bij de 2952 en de 2260 duurt het zeker een ruime minuut van uit deep sleep. (Gelezen op het forum, niet uit eigen ervaring) 

Klopt helemaal een vip5202 is op veel punten een stuk sneller dan de voorgaande modellen 

En ik spreek uit ervaring 

Ik heb laatst de overstap van een vip1853 naar een vip2952 gemaakt en ben helemaal tevreden.Zappen gaat enorm snel,Ik zou niet weten hoe dit sneller zou kunnen.Ook opstarten uit standby gaat heel erg snel.


Jij hebt de 5202 @SledgehammerNL . Die is op veel fronten sneller. Bij de 2952 en de 2260 duurt het zeker een ruime minuut van uit deep sleep. (Gelezen op het forum, niet uit eigen ervaring) 

Klopt helemaal een vip5202 is op veel punten een stuk sneller dan de voorgaande modellen 

En ik spreek uit ervaring 

Ik heb laatst de overstap van een vip1853 naar een vip2952 gemaakt en ben helemaal tevreden.Zappen gaat enorm snel,Ik zou niet weten hoe dit sneller zou kunnen.Ook opstarten uit standby gaat heel erg snel.

Ik ben vorige jaar over gestapt naar hussel 

Om de rede 2 stuks vip5202 omdat het zo traag was 

Ik ben heeeel blij met mijn vip5202 

En zal niet terug willen 

Maar het gaat nu naar off topic

 


Jij hebt de 5202 @SledgehammerNL . Die is op veel fronten sneller. Bij de 2952 en de 2260 duurt het zeker een ruime minuut van uit deep sleep. (Gelezen op het forum, niet uit eigen ervaring) 

Klopt helemaal een vip5202 is op veel punten een stuk sneller dan de voorgaande modellen 

En ik spreek uit ervaring 

Ik heb laatst de overstap van een vip1853 naar een vip2952 gemaakt en ben helemaal tevreden.Zappen gaat enorm snel,Ik zou niet weten hoe dit sneller zou kunnen.Ook opstarten uit standby gaat heel erg snel.

Ik ben vorige jaar over gestapt naar hussel 

Om de rede 2 stuks vip5202 omdat het zo traag was 

Ik ben heeeel blij met mijn vip5202 

En zal niet terug willen 

Maar het gaat nu naar off topic

 

welke had je eerst dan?


HBM2260 en Arris vip2952


HBM2260 en Arris vip2952

hmm,Misschien ben ik heel geduldig maar ik vind mijn arris vip2952 echt niet traag.


Bedankt voor de sleep tip.

Alhoewel de temperatuur van een kastje een aardige indicatie is van het energieverbruik, toch de meter ertussengezet:

Experiabox 8W, settop 6W. In deep sleep: 0.3W, helemaal uit, alleen de voeding erin :0.13W.

De settop zonder slaap kost dus 52 kWh per jaar. x 2 miljoen klanten = 100GWh.

Als de slaapstand standaard aan zou staan zou dit aardig wat besparen.

 

Opstarttijd 1:50 na powerup zonder deep sleep, 2 min na deep sleep.


De settop zonder slaap kost dus 52 kWh per jaar. x 2 miljoen klanten = 100GWh.

Dan vergeet je dan een groot deel van die huishoudens niet één maar twee TV ontvangers heeft.

Ook ik ben een groot voorstander van de deep sleep mode en toch gebruik ik deze alleen op de TV ontvanger in de slaapkamer. De TV ontvangers in de woonkamer en tuinkamer gaan niet in deep sleep omdat het opstarten gewoon te veel tijd kost. Als een tablet in een luttele seconde vanuit diepe slaap opgestart kan worden dan moet een TV ontvanger dat mijns inziens ook best kunnen.

Overigens zou ik je willen aanraden om ook eens te kijken naar jouw verlichting thuis want ik denk dat daar een enorme besparing haalbaar is.


De settop zonder slaap kost dus 52 kWh per jaar. x 2 miljoen klanten = 100GWh.

Dan vergeet je dan een groot deel van die huishoudens niet één maar twee TV ontvangers heeft.

Ook ik ben een groot voorstander van de deep sleep mode en toch gebruik ik deze alleen op de TV ontvanger in de slaapkamer. De TV ontvangers in de woonkamer en tuinkamer gaan niet in deep sleep omdat het opstarten gewoon te veel tijd kost. Als een tablet in een luttele seconde vanuit diepe slaap opgestart kan worden dan moet een TV ontvanger dat mijns inziens ook best kunnen.

Overigens zou ik je willen aanraden om ook eens te kijken naar jouw verlichting thuis want ik denk dat daar een enorme besparing haalbaar is.

Ach ja als ik de VIP5202 aan zet in de woonkamer 

En pak een biertje is deze uit de slaapstand 

Ik hoef niet direct beeld 

Waarom zo,n haast in deze wereld 🍻


De experiabox en settop box verbruiken veel energie, zo,n 10 en 5W. Ook als er geen of nauwelijks datatransport is.

Het modem van Delta verbruikt veel minder.

Wordt het niet eens tijd dat dit wordt verbeterd?

Die settopbox is er om:  tekortkomingen van de diverse TV’s te omzeilen, onwil tot samenwerken op wereldschaal kwa (live)mediadistributie, de ouderwetse netwerk infrastructuur her en der nog langer te kunnen uitmelken en om er bovenal voor te zorgen dat er geld binnenkomt (indirect) uit advertentiekosten.

KPN zal per type STB ver onder de 1 miljoen exemplaren zitten, dan kan je als hardware toeleverancier weinig anders dan maar de allergoedkoopste chips bij elkaar plakken op het goedkoopste productieproces. Als ook KPN dan nog eens zelf de software voor die dingen gaat doen is het al helemaal hopeloos.

De weg naar voren is om de (oude) TV + settopbox te vervangen door een TV die gewoon zelf doet wat de settopbox nu doet. Dan heb je geen settopbox meer (geen stroomverbruik) en over het algemeen een veel energie zuinigere TV, dus dubbel winst.

Het komt er dus op neer dat je niet bij je provider moet zijn, maar bij jezelf. Voor provider bruikleenspullen is er vrijwel geen incentive om het energieverbruik omlaag te krijgen, het zijn n.l. niet hun energiekosten. Was vroeger in PTT tijden wel zo, toen kreeg de T65 telefoon z’n voeding uit de centrale.

Voor ‘modem’: Moet je over op GPON glasvezel met eigen modem (en eigen router uiteraard), geen DSL in ieder geval. 100Mbps over 2 draden persen die er nooit voor bedoeld zijn kost al met al een enorm vermogen, licht over een glasvezel, ook al is het 20 kilometer is een fractie daarvan.


De weg naar voren is om de (oude) TV + settopbox te vervangen door een TV die gewoon zelf doet wat de settopbox nu doet. Dan heb je geen settopbox meer (geen stroomverbruik) en over het algemeen een veel energie zuinigere TV, dus dubbel winst.

Kijk ook naar de dingen die je niet ziet maar er wel zijn.

Zonder settopbox geen IGMP multicasts en dat betekent een enorme hoeveelheid extra stroomverbruik voor het routeren van vele extra terrabits per seconde.

 


Kijk ook naar de dingen die je niet ziet maar er wel zijn.

Zonder settopbox geen IGMP multicasts en dat betekent een enorme hoeveelheid extra stroomverbruik voor het routeren van vele extra terrabits per seconde.

Zie ‘onwil tot samenwerken op wereldschaal kwa (live)mediadistributie’; het is technisch prima mogelijk om dat hele VLAN en IGMP proxy gebeuren ook in de TV te plaatsen. Voor zover ik kan zien gaat dit nooit gebeuren, want het geheel aan betrokken partijen heeft geen belang bij ‘broadcast’ voor de massa als je weet dat er individueel ‘unicast’ mogelijk is.

Dat laatste omdat vele apparaten in huis onder vrijwel absolute controle staan van fabrikanten en grote partijen. Google is de beheerder van je Android smartphone om maar iets te noemen. Microsoft wordt het of probeert het met Windows11 (TPM2.0) om een trusted platform of object in jouw huis te hebben. KPN in zekere zin met STB’s. Bij Digitenne krijgt KPN niks terug (alleen zenden), maar iTV levert een schat aan kijkgedrag info op per klant.

Eigenlijk is de beer al lang los inderdaad, want al die individuele entiteiten van miljoenen mensen moeten ergens gemanaged worden en het is algemeen bekent dat een datacenter er alleen komt als een partij als Google/Microsoft z’n ‘stroom’ heeft geregeld. Heel windpark op land en subsidie ervoor opslokken b.v.