Skip to main content

Beste KPN,

 

Kan ik of heb ik al XGS-PON verbinding?

 

Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch? kan ik ergers aanvragen of krijg ik van zelf een berichtje hier over?

 

MVG,

Richard.

Ga naar ‘Mij KPN’ en vraag daar een 1 Gbit/s verbinding aan. Als je nu nog geen XGS-PON verbinding hebt gaat KPN dat gratis verzorgen. Een monteur komt dan een XGP-PON kastje plaatsen. Voorlopig is 1Gbit/s echter het maximum. 

 


Ik heb al 1Gbit verbinding van KPN, Maar kan ik zelf geen afspraak maken via een formulier of iets anders?

 

want wachten tot monteur komt is wel heel breed gezegd, wanneer komen ze dan, dit jaar of over 2 jaar?


Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch?

Nee, ook met een XGS-PON verbinding is 1Gbps het maximum.

Ik ben wel benieuwd wat jij allemaal wel niet doet met jouw internetaansluiting want om meer dan 1Gbps nodig te hebben moet je echt alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk data te verbruiken. Ben jij soms de hele dag video's aan het downloaden en zo ja, waar laat je al die data dan want 1Gbps is zo'n 450GB per uur en dat is dus al een flinke harde schijf per uur.


@RiCO_84 even voor de duidelijkheid, heb je nu al een 1 Gb verbinding of zegt het systeem dat je verbinding 1 Gb aan kan? Als je een box hebt zoals op de afbeelding dan heb je al XGS-PON en is er geen monteur nodig. Nogmaals, boven de 1 Gb kom je voorlopig niet. 

 


Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch?

Nee, ook met een XGS-PON verbinding is 1Gbps het maximum.

Ik ben wel benieuwd wat jij allemaal wel niet doet met jouw internetaansluiting want om meer dan 1Gbps nodig te hebben moet je echt alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk data te verbruiken. Ben jij soms de hele dag video's aan het downloaden en zo ja, waar laat je al die data dan want 1Gbps is zo'n 450GB per uur en dat is dus al een flinke harde schijf per uur.

bij kpn ja

 

delta doet 8Gbit via xgs-pon


delta doet 8Gbit via xgs-pon

Prima, dat moet Delta weten.

Wat de consument mijns inziens moet weten is dat het werkelijke verbruik zeer waarschijnlijk veel, zelfs heel veel, lager is dan dat de marketeers van de providers je willen doen laten geloven.

Veel consumenten hebben geen flauw benul van de bandbreedte die ze werkelijk verbruiken en denken bij de eerste hapering in de snelheid dat ze meer bandbreedte nodig hebben. De kans dat die hapering in jouw lijntje naar Internet zit is echter nagenoeg nihil, die wordt vast en zeker veroorzaakt door een bottleneck hogerop in het netwerk.

Ik blijf het melden, laat je niet vangen door die marketeers die je altijd maar meer snelheid willen verkopen, dat is echt pure onzin. Meet eerst zelf eens jouw werkelijke verbruik, die ligt vast veel lager dan dat je denkt of eigenlijk "dan dat die marketeers in jouw hoofd hebben weten te programmeren".


Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch?

Nee, ook met een XGS-PON verbinding is 1Gbps het maximum.

Ik ben wel benieuwd wat jij allemaal wel niet doet met jouw internetaansluiting want om meer dan 1Gbps nodig te hebben moet je echt alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk data te verbruiken. Ben jij soms de hele dag video's aan het downloaden en zo ja, waar laat je al die data dan want 1Gbps is zo'n 450GB per uur en dat is dus al een flinke harde schijf per uur.

bij kpn ja

 

delta doet 8Gbit via xgs-pon

Nou, op naar Delta dan maar .... 😄🖐️


ik wou hiermee alleen zeggen dat qua technische mogelijkheden van xgs-pon er wel meer dan 1Gbit mogelijk is


voor 8GBE  moet je hele infrastructuur dan aangepast, 10GBE router, 10GBE CAT6  of glasvezel bekabeling, switches, 10GBe netwerkkaarten etc. Die investering is ver van mainstream en ik verwacht niet dat er veel belangstelling is buiten zakelijke klanten dan wellicht.

Denk voor de router aan vanaf 600 euro, een switch 200euro, netwerkkaarten 100 euro.

 


ik wou hiermee alleen zeggen dat qua technische mogelijkheden van xgs-pon er wel meer dan 1Gbit mogelijk is

Niet alleen met XGS-PON, maar ook met AON en DOCSIS 3.1.

Het gaat ook niet om de techniek maar om de perceptie.


voor 8GBE  moet je hele infrastructuur dan aangepast, 10GBE router, 10GBE CAT6  of glasvezel bekabeling, switches, 10GBe netwerkkaarten etc. Die investering is ver van mainstream en ik verwacht niet dat er veel belangstelling is buiten zakelijke klanten dan wellicht.

Inderdaad... de laatste keer dat ik een switch kocht heb ik er nog naar zitten kijken, naar 2,5 Gbit of 10 Gbit. Want ja... zo'n ding kan wel 20 jaar meegaan. Of langer. Maar ik heb het idee lekker laten varen.


ik wou hiermee alleen zeggen dat qua technische mogelijkheden van xgs-pon er wel meer dan 1Gbit mogelijk is

Niet alleen met XGS-PON, maar ook met AON en DOCSIS 3.1.

Het gaat ook niet om de techniek maar om de perceptie.

iedereen zijn eigen behoefte natuurlijk

 


ik wou hiermee alleen zeggen dat qua technische mogelijkheden van xgs-pon er wel meer dan 1Gbit mogelijk is

Niet alleen met XGS-PON, maar ook met AON en DOCSIS 3.1.

Het gaat ook niet om de techniek maar om de perceptie.

iedereen zijn eigen behoefte natuurlijk

Dan moet je wel definiëren wat "behoefte" is.

Als je de behoefte hebt twee liter melk per dag te kopen terwijl je per dag maar één liter drinkt dan is het misschien beter om je "behoefte" bij te stellen.


Als zakelijke klant kan zoveel bij KPN. Maar dit forum is voor thuisgebruikers (privegebruikers). 

https://zakelijkforum.kpn.com/

Praten we natuurlijk ook over andere kosten. 

 


Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch?

Nee, ook met een XGS-PON verbinding is 1Gbps het maximum.

Ik ben wel benieuwd wat jij allemaal wel niet doet met jouw internetaansluiting want om meer dan 1Gbps nodig te hebben moet je echt alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk data te verbruiken. Ben jij soms de hele dag video's aan het downloaden en zo ja, waar laat je al die data dan want 1Gbps is zo'n 450GB per uur en dat is dus al een flinke harde schijf per uur.

 

Ik heb een bedrijf en is veel data verkeer van pas, download zoals ik altijd eerder aangaf (andere topics) is perfect maar de upload een of andere manier wordt erg geknepen door KPN, meerdere manieren geprobeerd om de upload te verbeteren maar geen goeie resultaat van gekomen.

Wat betreft video's downloaden doe ik ook, maar wederom upload van video's is ook bagger, ook met andere modem geprobeerd maar blijft lastig.

 

Heb ook onbeperkt opslag dus geen fysieke HDD voor nodig.

 

Daarom wilde ik een andere internet pakket met hogere snelheden proberen misschien wordt mijn upload wel stuk beter van.


Als zakelijke klant kan zoveel bij KPN. Maar dit forum is voor thuisgebruikers (privegebruikers). 

https://zakelijkforum.kpn.com/

Praten we natuurlijk ook over andere kosten. 

 

zit ik op de verkeerde forum te posten  :P


Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch?

Nee, ook met een XGS-PON verbinding is 1Gbps het maximum.

Ik ben wel benieuwd wat jij allemaal wel niet doet met jouw internetaansluiting want om meer dan 1Gbps nodig te hebben moet je echt alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk data te verbruiken. Ben jij soms de hele dag video's aan het downloaden en zo ja, waar laat je al die data dan want 1Gbps is zo'n 450GB per uur en dat is dus al een flinke harde schijf per uur.

bij kpn ja

 

delta doet 8Gbit via xgs-pon

Nou, op naar Delta dan maar .... 😄🖐️

 

helaas niet leverbaar


Snelheid is dan blijkbaar niet het probleem maar bandbreedte.

Haal je 930mbps als je alleen, bekabeld verbonden bent, wat zeggen de metingen?

Dan met 2 gbruikers 460mbps, 4 gebruikers zit je op 230, zo werkt het. Bovendien is er ook meestal een beperking aan de andere kant van de lijn, je kunt niet sneller downloaden dan de andere kant kan verzenden en andersom.

Voor zakelijke verbindingen zijn tegen betaling natuurlijk andere opties, meerdere abonnementen met load balancing etc. 

De huis tuin en keuken zaken voor de consument voor dit forum zullen je dan wellicht niet veel verder helpen.

 


Via de speedtest app op de windows pc  haal ik zonder problemen 930Mbps zoals up en down.

 

 


Via de speedtest app op de windows pc  haal ik zonder problemen 930Mbps zoals up en down.

Dat ligt de bottleneck bij dat uploaden dus niet in jouw aansluiting maar hogerop in het netwerk of misschien zelfs wel helemaal aan de andere zijde van de verbinding.


Dan met 2 gbruikers 460mbps, 4 gebruikers zit je op 230, zo werkt het. 

Dat is natuurlijk niet zo. Je gaat er nu vanuit dat al die gebruikers altijd maar heel veel data verstouwen maar dat is echt onzin. Een PC waarmee wat gebrowsed wordt op Internet verbruikt slechts een paar Mbps en de rest van de bandbreedte blijft gewoon beschikbaar voor andere gebruikers.


Dan is er niks mis met je verbinding en zorgt "de andere kant of daartussen" voor de bagger. Niet de hele wereld heeft super snel internet. Zelfs in Europa niet. 

Je hebt een bedrijf. Heb je nu een zakelijk of groot zakelijk abonnement?

Voor groot zakelijk ben je hier echt verkeerd. Maar:

https://zakelijkforum.kpn.com/

https://www.kpn.com/zakelijk.htm#/


Dan met 2 gbruikers 460mbps, 4 gebruikers zit je op 230, zo werkt het. 

Dat is natuurlijk niet zo. Je gaat er nu vanuit dat al die gebruikers altijd maar heel veel data verstouwen maar dat is echt onzin. Een PC waarmee wat gebrowsed wordt op Internet verbruikt slechts een paar Mbps en de rest van de bandbreedte blijft gewoon beschikbaar voor andere gebruikers.

Ja, als je hem zo stelt dan klop dat, graag niet altijd direct zo letterlijk nemen 🙂. ik geef aan dat als er veel gebruikers zijn, je niet mag verwachten dat elke gebruiker 930 heeft.

 als er echt veel dataverkeer is (zoals OP aangeeft) en er zit er een te uploaden, een ander te downloaden en nog een paar in teams, etc dan kan het goed dat de beperking gevoeld wordt bij de andere verbindingen. 


Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch?

Nee, ook met een XGS-PON verbinding is 1Gbps het maximum.

Ik ben wel benieuwd wat jij allemaal wel niet doet met jouw internetaansluiting want om meer dan 1Gbps nodig te hebben moet je echt alles uit de kast trekken om zoveel mogelijk data te verbruiken. Ben jij soms de hele dag video's aan het downloaden en zo ja, waar laat je al die data dan want 1Gbps is zo'n 450GB per uur en dat is dus al een flinke harde schijf per uur.

bij kpn ja

 

delta doet 8Gbit via xgs-pon

Correctie: Delta belooft 8Gbps. Maar maakt dit vooralsnog niet waar. Er zijn wat proefprojecten in Zeeland geweest vorig jaar. Tot voor kort stond er op de website dat voor eind 2022 het overal leverbaar was, dat is nu verwijderd. Voor zover ik weet kan niemand die snelheid op dit moment bestellen. En als het al leverbaar zou zijn krijg je een Nokia router met 1 x 2.5 Gbps, 3 x 1 Gbps en 2.5 Gbps max. WiFi (in praktijk natuurlijk veel lager).


Via de speedtest app op de windows pc  haal ik zonder problemen 930Mbps zoals up en down.

 

@RiCO_84 , dan heb je vooralsnog een dijk van een verbinding, waar menigeen jaloers op zal zijn, zeker de (x)dsl  klanten.