Skip to main content

Beste KPN,

 

Kan ik of heb ik al XGS-PON verbinding?

 

Maximaal snelheid dat ik nu kan krijgen is 1Gbit up en down, met een XGS-PON kan als goed is meer toch? kan ik ergers aanvragen of krijg ik van zelf een berichtje hier over?

 

MVG,

Richard.

Via de speedtest app op de windows pc  haal ik zonder problemen 930Mbps zoals up en down.

 

@RiCO_84 , dan heb je vooralsnog een dijk van een verbinding, waar menigeen jaloers op zal zijn, zeker de (x)dsl  klanten.

@Berrie_Kaas , Ben KPN klant al 15jaar en zeker ben ik erg blij mee, Over de download zou je mijn nooit horen klagen want dat is altijd goed geweest, al die 15 jaar tijd nooit echt een down gehad qua storingen, altijd verbinding gehad! Betrouwbaarder dan KPN is voor mijn geen een!

Mij klachten is puur de upload snelheden, zonet een speedtest gedaan en haalde net 940Mbps. heerlijk om te zien, maar werkelijkheid is wat aan de hand.

Ik heb een nieuwe modem(FRITZ!Box) aangeschaft om uit te proberen maar als ik maximale gebruik maken van de download heb tijdelijk helemaal geen wifi meer in huis tot ik klaar ben met de download. Dus daar was ook geen optie, misschien is de instelling van de fritzbox ook niet echt goed.

Heb ook geprobeerd met een VPN server(TorGuard) maar wederom was daar ook '’drama'’ en download was ook niet zo te spreken.

Dus ik weet zo niet meer wat ik moet gaan doen, ik zal straks maar testjes doen, wat downloaden en uploaden via FTP.


Ik weet niet waarmee u download. Maar mogelijk is er wel een limit in te stellen. Bijvoorbeeld 750 mbit ofzo. Bij een torrentprogramma is dat bijvoorbeeld meestal wel mogelijk. Zo blijft er nog genoeg over voor andere apparaten in huis. 

Met een wat meer geavanceerde router kun je op de router de maximale snelheid per apparaat instellen. 


Mij klachten is puur de upload snelheden, zonet een speedtest gedaan en haalde net 940Mbps. heerlijk om te zien, maar werkelijkheid is wat aan de hand.

Zoals eerder gezegd moet je dan toch echt denken aan een bottleneck hogerop in het netwerk (misschien zelfs wel helemaal aan de andere kant) en niet in jouw lijn naar Internet. Het heeft dan ook geen enkele zin om een snellere aansluiting te willen immers die bottleneck zal er niet minder om worden.

Welke uploadsnelheid haal je als je werkelijk iets uploadt?

Kan je eens een screenshot plaatsen waarop die snelheid te zien is?

Is dat richting één specifieke server (welke) of naar willekeurige servers?


Via de speedtest app op de windows pc  haal ik zonder problemen 930Mbps zoals up en down.

 

@RiCO_84 , dan heb je vooralsnog een dijk van een verbinding, waar menigeen jaloers op zal zijn, zeker de (x)dsl  klanten.

@Berrie_Kaas, Ben KPN klant al 15jaar en zeker ben ik erg blij mee, Over de download zou je mijn nooit horen klagen want dat is altijd goed geweest, al die 15 jaar tijd nooit echt een down gehad qua storingen, altijd verbinding gehad! Betrouwbaarder dan KPN is voor mijn geen een!

Mij klachten is puur de upload snelheden, zonet een speedtest gedaan en haalde net 940Mbps. heerlijk om te zien, maar werkelijkheid is wat aan de hand.

Ik heb een nieuwe modem(FRITZ!Box) aangeschaft om uit te proberen maar als ik maximale gebruik maken van de download heb tijdelijk helemaal geen wifi meer in huis tot ik klaar ben met de download. Dus daar was ook geen optie, misschien is de instelling van de fritzbox ook niet echt goed.

Heb ook geprobeerd met een VPN server(TorGuard) maar wederom was daar ook '’drama'’ en download was ook niet zo te spreken.

Dus ik weet zo niet meer wat ik moet gaan doen, ik zal straks maar testjes doen, wat downloaden en uploaden via FTP.

@RiCO_84 misschien een overbodige vraag, maar staat je overdrachtssnelheid in je FB wel op 1000 Mbit/s?

 

 


Hallo @RiCO_84 het maximum dat KPN momenteel levert is 1 Gigabit.

De XGS-PON-unit kan maximaal 10 Gigabit aan en KPN gebruikt deze unit om op de toekomst voorbereid te zijn als ze ooit eens hogere snelheden aan willen gaan bieden.

 

 


Zal best niet zo lang meer duren dat KPN ook 8 gbit aan gaan bieden. Bij de nieuwste abonnementsvorm hebben ze 50 mbit al gewipt. En de rest van de snelheden al wat lager geprijsd. 


Zal best niet zo lang meer duren dat KPN ook 8 gbit aan gaan bieden. Bij de nieuwste abonnementsvorm hebben ze 50 mbit al gewipt. En de rest van de snelheden al wat lager geprijsd. 

Ik hoop dat KPN zo reëel is dat ze zich beseffen dat het anno 2023 nog volledig onzinnig is om een 8Gbps abonnement aan te bieden. Het is volstrekt logisch dat de prijs van de snellere abonnementen lager is geworden immers de consument is zich meer en meer bewust van het feit dat ze die snelheid toch niet verbruiken. Dan is het beter om nog iets extra's aan een 1Gbps abonnement te verdienen doordat mensen dat 1Gbps toch maar houden omdat het in prijs "niet zoveel meer uitmaakt".


KPN liet vorig jaar, tussen de regels door, weten dit jaar een keer met een 2,5 Gigabit abo te komen. De bron kan ik helaas niet meer terugvinden, het was volgens mij een soort persbericht aangaande kwartaalcijfers en toekomstverwachtingen .


Bij een hogere snelheid 1GB moeten dus bijna alle thuisnetwerken worden aangepast (kabels, stekkerdozen, switchen, routers etc). Portables voorzien van externe adapters en de meeste Desktops van nieuwe PCi adapters (als het formaat al past).  

En waarvoor, er is momenteel geen enkel thuis toepassingsgebied dat het nodig heeft. Het is net als het maken van een 10 baans snelweg op Terschelling. 

Maar misschien is de verkoop er van net zo succesvol als van de verkoop van de nieuwe Buggati auto’s. 


Zal best niet zo lang meer duren dat KPN ook 8 gbit aan gaan bieden. Bij de nieuwste abonnementsvorm hebben ze 50 mbit al gewipt. En de rest van de snelheden al wat lager geprijsd. 

Ik hoop dat KPN zo reëel is dat ze zich beseffen dat het anno 2023 nog volledig onzinnig is om een 8Gbps abonnement aan te bieden.

Dat maakt toch niet uit? Als KPN het aanbied zijn er zeker 1000en klanten die het afnemen. Voor KPN is dat gewoon geld verdienen. 

Het is volstrekt logisch dat de prijs van de snellere abonnementen lager is geworden immers de consument is zich meer en meer bewust van het feit dat ze die snelheid toch niet verbruiken.

Wat heeft de prijs te maken met wat de consument zich bewust is? Niets lijkt mee. Van dat bewust zijn zie ik hier op het forum niks van terug trouwens. Waarop u dat baseert is mij een raadsel. 

Dan is het beter om nog iets extra's aan een 1Gbps abonnement te verdienen doordat mensen dat 1Gbps toch maar houden omdat het in prijs "niet zoveel meer uitmaakt".

Een 2,5 of 8 gbit abonnement zal denk voor maar 2 of 3 euro boven het 1 gbit abonnement aangeboden worden. Dus het effect van de prijs die "niet zoveel meer uitmaakt" schijft gewoon een stukje op.

Wat mij betreft hadden ze 50 gbit gewoon in stand gehouden. Ik gok dat dit voor zeker een kwart van de klanten genoeg is. Misschien wel voor bijna de helft van de klanten.

Maar goed... als je prijzen wil verlagen, dan moet 50 mbit ook omlaag natuurlijk. En dat word dan te goedkoop. En zeker omdat er veel klanten zijn die 50 mbit hebben is dat een probleem natuurlijk. 


Hallo @Nick83 , je bedoelt waarschijnlijk 50Mbit in je laatste reactie😉


Hallo @Nick83 , je bedoelt waarschijnlijk 50Mbit in je laatste reactie😉

Inderdaad 😄 heb het gecorrigeerd. 


Via de speedtest app op de windows pc  haal ik zonder problemen 930Mbps zoals up en down.

 

@RiCO_84 , dan heb je vooralsnog een dijk van een verbinding, waar menigeen jaloers op zal zijn, zeker de (x)dsl  klanten.

@Berrie_Kaas, Ben KPN klant al 15jaar en zeker ben ik erg blij mee, Over de download zou je mijn nooit horen klagen want dat is altijd goed geweest, al die 15 jaar tijd nooit echt een down gehad qua storingen, altijd verbinding gehad! Betrouwbaarder dan KPN is voor mijn geen een!

Mij klachten is puur de upload snelheden, zonet een speedtest gedaan en haalde net 940Mbps. heerlijk om te zien, maar werkelijkheid is wat aan de hand.

Ik heb een nieuwe modem(FRITZ!Box) aangeschaft om uit te proberen maar als ik maximale gebruik maken van de download heb tijdelijk helemaal geen wifi meer in huis tot ik klaar ben met de download. Dus daar was ook geen optie, misschien is de instelling van de fritzbox ook niet echt goed.

Heb ook geprobeerd met een VPN server(TorGuard) maar wederom was daar ook '’drama'’ en download was ook niet zo te spreken.

Dus ik weet zo niet meer wat ik moet gaan doen, ik zal straks maar testjes doen, wat downloaden en uploaden via FTP.

@RiCO_84 misschien een overbodige vraag, maar staat je overdrachtssnelheid in je FB wel op 1000 Mbit/s?

 

Ja staat op 1000mbit/s

Gisteren wat getest via filezilla met iemand die 250mbit had, ging keurig uploaden met 30MB

 

 

 

 


Mij klachten is puur de upload snelheden, zonet een speedtest gedaan en haalde net 940Mbps. heerlijk om te zien, maar werkelijkheid is wat aan de hand.

Zoals eerder gezegd moet je dan toch echt denken aan een bottleneck hogerop in het netwerk (misschien zelfs wel helemaal aan de andere kant) en niet in jouw lijn naar Internet. Het heeft dan ook geen enkele zin om een snellere aansluiting te willen immers die bottleneck zal er niet minder om worden.

Welke uploadsnelheid haal je als je werkelijk iets uploadt?

Kan je eens een screenshot plaatsen waarop die snelheid te zien is?

Is dat richting één specifieke server (welke) of naar willekeurige servers?

Ik zal deze dagen even doen, ben sinds maandag paar dagen weg van werk👍

 


KPN liet vorig jaar, tussen de regels door, weten dit jaar een keer met een 2,5 Gigabit abo te komen. De bron kan ik helaas niet meer terugvinden, het was volgens mij een soort persbericht aangaande kwartaalcijfers en toekomstverwachtingen .

Ben benieuwd, de box12 heeft enkel 1gb wan poorten 😅


KPN liet vorig jaar, tussen de regels door, weten dit jaar een keer met een 2,5 Gigabit abo te komen. De bron kan ik helaas niet meer terugvinden, het was volgens mij een soort persbericht aangaande kwartaalcijfers en toekomstverwachtingen .

Ben benieuwd, de box12 heeft enkel 1gb wan poorten 😅

Hallo @Ik_Combineer als KPN dat inderdaad een keer in gaat voeren zullen ze ook met een nieuw modem komen, of de KPNBox12 moet ge-updated kunnen worden  als deze hardware-matig al meer aan kan, maar softwarematig begrensd is.


@wjb 

 

 

Hallo @Ik_Combineer als KPN dat inderdaad een keer in gaat voeren zullen ze ook met een nieuw modem komen, of de KPNBox12 moet ge-updated kunnen worden  als deze hardware-matig al meer aan kan, maar softwarematig begrensd is.

https://forum.kpn.com/kennisbank-modems-145/kpn-box-12-van-specificaties-tot-instellingen-562267

 

Het modem heeft enkel 1Gbps poorten, de wifi zal ook echt niet hoger gaan ondanks de wifi6. Dan maar een nieuw modem op den duur. Zo lang hij maar van gerecycled zwart plastic is. 😎


Het modem heeft enkel 1Gbps poorten, ...

Dat is de vraag immers de snelheid van de WAN poort wordt niet genoemd.

Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk maar het zou maar zo kunnen dat de WAN poort een 2,5Gbps poort is.

Nogmaals, ik verwacht niet dat KPN op korte termijn met abonnementen boven 1Gbps zal komen en als ze dat wel doet dan zou ik dat eigenlijk een slecht marketingsignaal vinden.


Dit is via torrents, Net een bestand binnen gehaald.

Genoeg leechers,

Net  geupload.

Geen P2P rommel.

Private trackers.

Poorten zijn open

Wel eens seedboxes geprobeerd om te kijken als aan de tracker lag, maar met seedbox deed perfect.

Ik gebruik hiervoor een QBit v4.3.9

https://i.paste.pics/efa6772c5d67094ab6f817fa3b566f99.png

 

https://i.paste.pics/27097cae04daee2627452bdc1392c587.png

 

Met 1Gib/s moet wel beter upload moeten hebben, Heb van alles geprobeer maar wat ik doe word echt niet beter van.

 

 


Volgens mij is er in de webinterface van de Fritzbox een grafiekje te vinden van de upload. Hoe ziet dat er uit?


Volgens mij is er in de webinterface van de Fritzbox een grafiekje te vinden van de upload. Hoe ziet dat er uit?

Fritzbox heb ik er tussen uit gehaald want tijdens downloaden had ik geen wifi tot download compleet was, dus ik heb de experiabox weer in gebruik


Die lage snelheden tijdens die transfers ligt niet aan de snelheid van de lijn maar aan de zwaktste schakel op het pad van de "leeches" en/of aan de beschikbare capaciteit aan de andere zijde van die "leeches".


Die lage snelheden tijdens die transfers ligt niet aan de snelheid van de lijn maar aan de zwaktste schakel op het pad van de "leeches" en/of aan de beschikbare capaciteit aan de andere zijde van die "leeches".

via seedbox heb ik er geen last van, Seedbox wordt gerund op linux, en ik doe alles via w10

maar dan nog, op windows moet ie ook kunnen redden.


Die lage snelheden tijdens die transfers ligt niet aan de snelheid van de lijn maar aan de zwaktste schakel op het pad van de "leeches" en/of aan de beschikbare capaciteit aan de andere zijde van die "leeches".

via seedbox heb ik er geen last van, Seedbox wordt gerund op linux, en ik doe alles via w10

maar dan nog, op windows moet ie ook kunnen redden.

Even onbegrijpelijk voor mij. Waarom zou iets op het amateur operating system Linux sneller gaan dan op W10. In de basis versie is Linux goedkoper. Maar eigenlijk is het dan een beetje MS Dos. 

Wat Wjb schreef gaat over de hardware van de host en de door hun gebruikte lijnen. Microsoft in Hollandse Kroon heeft echt sneller toevoer tot jou dan waarschijnlijk wie dan ook. 


... het amateur operating system Linux ...

"amateur operating system"?

Waarom zegt u dat zo? Wat bedoelt u daar mee?

Linux heeft hele niets met MS Dos te maken. Helemaal niets.