Skip to main content
Vraag

Kan ik de blauwe DSL kabel in de meterkast wegwerken?

• June 13, 2026
  • 5 reacties
  • 131 keer bekeken

Deze blauwe kabel komt vanuit de kruipruimte via een pvc buis mijn meterkast binnen. Als ik het goed begrijp is de kabel eigendom an KPN. Mag ik deze terugduwen en los in de meterkast hangen of laten weghalen? Wat zijn hier de regels voor?

5 reacties

• June 13, 2026

Beste ​@Papman officieel niet ​@Papman , zit die aansluiting in de weg dan?

Heb je nu glasvezel van KPN?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • June 16, 2026

Hi ​@Papman,

Deze aansluiting is eigendom van KPN en hoor je niet zelf te verwijderen. Kan je echter iets meer vertellen over de situatie? 

• Is dit voor jou een nieuwe woning of woon je hier al langer?
  • Ligt er naast deze koperkabel, ook een glasvezelaansluiting van KPN?
  • Als die er is, maak je dan ook al gebruik van KPN glasvezel waardoor de koperaansluiting niet meer gebruikt zal gaan worden?
  • Wil je iets anders in de meterkast installeren waardoor de aansluiting in de weg zit? Of zou je hem enkel willen verwijderen omdat je hem zelf niet gebruikt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 16, 2026

De doorgang door de vloer kan ik voor andere dingen gebruiken. Al minstens 10 jaar glasvezel in gebruik. Ik was dus benieuwd wat voor functie die andere kabel nog heeft en waarvoor die gediend heeft. Ik denk het historische telefoonnetwerk? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 16, 2026

Zo te zien ooit 2 lijnen. Ik denk dat ​@Ik_Combineer meer weet omtrent verwijderen. 

Zelf zou ik 'm losmaken in het kastje en terug halen. Maar niet afknippen. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 16, 2026

Het officiële antwoord is al gegeven door ​Jan, deze kabel is eigendom van de KPN en hier mag je niet aan zitten.

Dan komt er ook een praktisch ding bij kijken en dat is dat jij die ruimte wilt gaan gebruiken en deze dsl kabel inderdaad niet meer zal worden gebruikt. Ik mag je niet adviseren om hem zelf te verwijderen, puur om het feit dat dit niet mag. 

Wat ik dan wel kan aanraden is het aanvragen voor het verwijderen van deze kabel. Dit kan je doen via Mijnaansluiting.nl. Je vraagt dan een offerte aan om hem te verwijderen, en doorgaans krijg je dan binnen 1 tot 3 werkdagen toestemming om hem zelf te verwijderen. Als je dat hebt mag je er mee doen wat je wilt. Naar de kruipruimte trekken, afzagen of inlijsten behoort dan allemaal tot de opties. Dus doe vooral een aanvraag. Dat is geheel kosteloos en dan heb je zekerheid.