Skip to main content
Beantwoord

Kan ik de wifi uitzetten op de Box 12 en alleen de SuperWifi punten gebruiken?

• February 3, 2026
  • 26 reacties
  • 151 keer bekeken

Toon eerste bericht

26 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • March 26, 2026

Wat wij zien is dat onder water het uitzetten van wifi via de fysieke knop net iets anders werkt dan het uitzetten via de webinterface. Dat is een beetje een overblijfsel van de pre-KPN Software dagen. In die tijd was het zo dat je het eventueel uitzetten van de wifi op je modem en wifipunten op het apparaat zelf instelde. Dus knop op modem of in de modeminterface, zet wifi op het modem uit. En voor het wifipunt zet je het daarop uit. Met de KPN Software gaat alle beheer via het hoofdapparaat, en dat is het modem. Dus de knop in de webinterface geeft je nu de keus of je de wifi uit wilt zetten alleen op je modem, of op al je apparaten. En de fysieke knop die zet nu per definitie alleen de wifi op je modem uit. Maar, onder water, denkt die knop nog op de oude manier, en vergeet dat het beheer van de wifipunten ook in het modem zit.Ā 

Dus als je een keer de fysieke knop hebt gebruikt, en dan later het wifischuifje in de interface gebruikt, dan blijft het ouderwetse denken van het knopje hangen. Functioneel doet dat niets. Maar qua weergave wel. Dan krijg je dus wat jij al deelde: een overzichtsscherm waar alles uit lijkt te zijn. Omdat het knopje denkt dat die dingen uit zijn omdat immers zijn wifi ook uit is, en wifi vanuit een wifipunt beheer je daar.Ā 

Ā 

Normaal zou een reset dit soort dingen moeten herstellen. Maar deze ā€˜status’ om het zo even te noemen, wordt samen met de rest van de wifigegevens in ons beheersysteem opgeslagen. Dus het probleem zet zichzelf dan terug na een reset.Ā 

Dat is iets wat op de planning staat om te herstellen zodat het knopje ook met z'n tijd meegaat.

In de tussentijd kun je dit herstellen door, in de webinterface, te gaan naar Instellingen > Systeem. En daar dan de wifireset te doen, gevolgd door een reset van het modem.

Ā 

Maar, jij geeft aan de knop nog nooit gebruikt te hebben. Heb je ooit een ander modem gehad voor deze, en daarop ooit de knop gebruikt? Als dat ook niet zo is, zou je alsnog bovenstaande workaround eens willen doen? En kijken of het overzicht dan wel goed gaat als je de wifi uitzet via de webinterface?

OkƩ duidelijk, hiervoor had ik een fritzbox, maar die samen met de SW2 is ook niet handig. Heb dus de V12 weer terug gezet.

Ā 

maar misschien zijn die vage klachten van het wifi netwerk, ook iets wat in de backup zit bij jullie.

Als ik toch een reset moet doen, is het misschien handig om die backup weg te laten gooien en echt alles van het begin doen, alsof ik een nieuwe klant ben en dan kijken hoe dat gaat.

Ā 

moet ik de helpdesk bellen om die gegevens te laten verwijderen??

Moet ook eerlijk zeggen, dat ik het niet handig vind, dat jullie een backup maken van mijn instellingen. Als ik alles wil herstellen en van vooraf aan wil beginnen, dan word ten alle tijden de backup terug gezet. Kan me voorstellen dat het voor sommige mensen handig is, maar niet voor mij.

Ā 

tevens de vraag, als ik in het modem de fabrieksinstellingen terug wil zetten, doet hij dat ook bij de SW2, of moet ik die eerst met de hand een reset geven.