Skip to main content

Ik ga dus verhuizen en heb de verhuisservice van KPN ingeschakeld.

Nu heb ik een vraag: er komt volgende week op mijn nieuwe adres iemand die kabels gaat trekken naar boven en hij moet natuurlijk ook in de meterkast alvast de nodige dingen aanpassen.

Ik had van een medewerker begrepen dat ik mijn huidige modem (glasvezel) en kastjes mee kon nemen en dat degene die de kabels trekt, een aansluiting moest maken aan de ptt (kpn) draad in de meterkast.

Maar ik had 2 mensen over de vloer voor een offerte: 1. de eerste zegt dat er nog een verbinding tussen moet, of dat ik een analoog pakket moet aanvragen; 2. de tweede zegt het gewoon te kunnen regelen zonder dat er iets tussen moet.

Hoe zit het nu? is het wel zeker dat als alles klaar is, wij verhuizen op 26 juli en ik alle kabels in mijn apparatuur steek, alles werkt? Met dus mijn huidige hardware?

Ik moet het echt weten, want anders zit ik mooi op de verhuisdag en daarna zonder tv, internet etc. Ik heb een eigen bedrijf dus ik moet internet hebben.

Ik ga van Almere naar Franeker; ik heb de verhuisservice; KPN zou zorgen dat de verbinding open komt te staan en dat ik alles kan aansluiten.

Kan iemand mij alsjeblieft mijn stress hierover wegnemen en uitleggen hoe of wat? Alvast dank!

De Experiabox of KPN Box neemt u mee. Het glasvezelmodem mag u niet meenemen. Die moet op de oude locatie blijven. Ook de voedingsadapter daarvan uiteraard. 

U had 2 mensen over de vloer, waren dat monteurs van KPN? 

Kunt u een foto plaatsen van het aansluitpunt op het nieuwe adres? 


Nee, dat waren ICTers die dit werk doen. Ik snap dat ik het kastje in de meterkast (die vanuit de straat) niet mee mag neem, wel mijn witte modem. Die staat hier in de woonkamer maar komt op mijn nieuwe adres in de meterkast.

 

ik kan morgen pas een foto maken, dan ga ik er weer heen. Het is niet naast de deur, anderhalf uur rijden en anderhalf uur terug.


Oef dat wordt erg dichtbij 🤣 Schalsumerplan is voor zover ik weet van oudsher een lasdop of geupgrade met een wandcontactdoosaansluiting. En hier en daar zal het ongetwijfeld geupgrade zijn naar een isra 2 aansluiting. De wijk van m'n ouders hebben veelal een isra 1 aansluiting. Overige wijken geen idee maar is allemaal jaren 60/70 en de wat nieuwere wijken ongetwijfeld een isra2. 

Gwn aanmelden voor Delta vezel. Ze zijn nog aan het peilen tot de 22ste deze maand 😋


Ik mot geen Delta, ik wil KPN. De buren hebben ook KPN en hebben geen enkel probleem. Alleen hoe die het hebben, alles draadloos, dat wil ik niet.

Het huis is van 1989.

Het gaat mij erom dat mijn modem straks (dat witte geval waar alle stekkers ingaan van tv, computer etc.) gewoon gaat werken.


volgens mij zit er nu zoiets in de meterkast, maar ik maak morgen een foto! Dan ga ik er weer heen.

 


Is isra1. Dat gaat wel werken alleen via koper dus. Alleen even afwachten of controleren wat de verwachte snelheid is dat je kunt behalen,…

Op deze aansluiting kun je prima een verbinding maken. Kijk even goed of er een aansluitdoosje gemonteerd zit om de DSL kabel in te kunnen pluggen. Vanaf bovenzijde isra 1 lopen altijd 2 draadjes (vaak blauw/rood ergens naar toe) of misschien dat kpn even een installatie setje met kabels en doosjes kan versturen ofzoiets. 


morgen plaats ik de echte foto hoe het is.

KPN verzekerde mij dat als ze een connector op dr draad zouden maken, deze gewoon in het modem kon en gaan .

Maar ik weet het niet en…… telefonisch wilde ik iemand spreken, de toon ging gewoon over na 5 minuten in de wacht en dat was het. Niemand maar ook niemand die mij te woord stond.

Het liefst heb ik gewoon de volgende dag 27 juli een monteur van de kpn, aangezien alle kabels er dan toch liggen, maar ja…...als ik er eentje probeer te bestellen kan dat niet op die datum.

Help KPN!


Vandaag foto’s gemaakt in de meterkast op het nieuwe adres.

Ik kan geen afbeeldingen invoegen, dus doe ik het via dropbox.

https://www.dropbox.com/s/ll2qt8dsup3tflp/IMG20220708133340.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/nlidvehhvbjxf4q/IMG20220708133415.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/a6cn97l1o2cb2wj/2022-07-08%2013.33.51.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/ojxg36qtouav32h/2022-07-08%2013.34.15.jpg?dl=0

Dit is de aansluiting van de kpn, draad zit los.

Dan zit er nog deze aansluiting, ik heb begrepen dat dit ziggo is, omdat de vorige eigenaren dit hadden. Ik wil deze uiteraard niet.

https://www.dropbox.com/s/4uq8k0kpdyeglgi/2022-07-08%2013.35.40.jpg?dl=0

Kan iemand mij vertellen wat er moet gebeuren zodat ik op de verhuisdatum alles gewoon kan inpluggen? En dat het gaat werken uiteraard. Ik hoop iemand van de KPN hier te kunnen “spreken”.


Iedereen mag natuurlijk zelf weten of ie een hekel heeft aan Ziggo, maar kabelinternet is wel veel beter dan een DSL verbinding...


Wat heb ik nou aan zo'n antwoord.

Waar zijn de KPN medewerkers die mij een antwoord kunnen geven?

Er is geen andere aansluiting in Franeker, dus wat moet ik dan.


"Dan zit er nog deze aansluiting, ik heb begrepen dat dit ziggo is, omdat de vorige eigenaren dit hadden. Ik wil deze uiteraard niet."

 


Er is in Franeker nog géén glasvezel beschikbaar: Op jouw adres is standaard KPN Internet beschikbaar.  Ook de (postcode controle (bijv. 8802ME (30) geeft aan géén glasvezel beschikbaar), kun je gewoon via adsl internet van de kpn nemen. Dan is het modem op het isra punt aansluiten en dan moet internet werken als je een abonnement bij de kpn hebt.


Je kunt het kapje van het isra-punt halen. Dan zie je daar vijf schroefaansluitingen: één voor de rode draad; één voor de blauwe draad (is primaire lijn) en één voor de oranje draad en één voor de witte draad (is secondaire lijn) en één voor de koperkleur draad voor de aarde.

Maar die draden zitten dus niet meer in het isra-punt aangesloten 😞 Wat eigenlijk wel zou moeten. Een handig iemand sluit die weer goed aan en wanneer je niet zo'n handig iemand kent, wil de kpn dat wel graag tegen een stevige financiële vergoeding doen. Pas dan is het “inpluggen” en moet het werken.


En daarom zei ik dat Ziggo een goede optie was, dat ligt al klaar en is een kwestie van inpluggen als je zo de fotos bekijkt, maar blijkbaar is dat ongewenst advies...


En daarom zei ik dat Ziggo een goede optie was, dat ligt al klaar en is een kwestie van inpluggen als je zo de fotos bekijkt, maar blijkbaar is dat ongewenst advies...

Je kunt niet iemand “dwingen” iets te nemen wat hij of zij niet wil. Wanneer ziggo geen optie is (ik wil dus ook nooit meer met ziggo te maken hebben en zo zijn er nog "tig” bedrijven waar ik nooit meer iets te maken wil hebben) kun je iemand adviseren maar als diegene dan je advies niet opvolgt kun je daar niets aan doen.


Op het oude adres moet de (O)NT altijd blijven hangen, die hoort bij het huis!

De experiabox of fritz box kun je natuurlijk wel meenemen. Na verhuizing heb je volgens mij ook recht op gratis superwifi punten maar dat zie je bij het doorgeven van je verhuizing. Ben je dit vergeten neem dan even contact op met KPN via 0800-0402 (je hebt er recht op)

 

Heb je na verhuizing geen recht op een monteur die alles voor je kan aansluiten, volgens mij namelijk wel?

"Je krijgt van ons een sms’je wanneer de verbinding op je nieuwe adres gereed is. Kom je er zelf niet uit, dan helpen we je telefonisch verder of komt onze monteur gratis bij je langs.” Deze zal denk ik alleen geen kabels aansluiten naar de woonkamer etc. Dat zal je verwacht ik zelf moeten doen. Maar ik vind dat een beetje verwarrend want nieuwe klanten krijgen dat wel inc dat de monteur een netwerk kabel legt (alleen niet netjes wegwerkt)

 

Hopelijk komt glasvezel trouwens een beetje snel daar in Heerenveen maar met beetje pech kan dat nog wel 2 jaar duren bijvoorbeeld. Check dat even op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

 

En anders zou andere provider (bijv zoals ik begrijp Delta) een tijdelijke oplossing zijn (tot KPN er is)

 

In tussentijd heb je waarschijnlijk dus DSL maar beetje geluk dus VDSL. Wat voor de normale gebruiker eigenlijk ook meer dan voldoende is. Beetje netflix, youtube, thuiswerken. 


Op het oude adres moet de (O)NT altijd blijven hangen, die hoort bij het huis!

De experiabox of fritz box kun je natuurlijk wel meenemen. Na verhuizing heb je volgens mij ook recht op gratis superwifi punten maar dat zie je bij het doorgeven van je verhuizing. Ben je dit vergeten neem dan even contact op met KPN via 0800-0402 (je hebt er recht op)

 

Heb je na verhuizing geen recht op een monteur die alles voor je kan aansluiten, volgens mij namelijk wel?

"Je krijgt van ons een sms’je wanneer de verbinding op je nieuwe adres gereed is. Kom je er zelf niet uit, dan helpen we je telefonisch verder of komt onze monteur gratis bij je langs.” Deze zal denk ik alleen geen kabels aansluiten naar de woonkamer etc. Dat zal je verwacht ik zelf moeten doen. Maar ik vind dat een beetje verwarrend want nieuwe klanten krijgen dat wel inc dat de monteur een netwerk kabel legt (alleen niet netjes wegwerkt)

 

Hopelijk komt glasvezel trouwens een beetje snel daar in Heerenveen maar met beetje pech kan dat nog wel 2 jaar duren bijvoorbeeld. Check dat even op https://www.kpnnetwerk.nl/mijn-status/

 

En anders zou andere provider (bijv zoals ik begrijp Delta) een tijdelijke oplossing zijn (tot KPN er is)

 

In tussentijd heb je waarschijnlijk dus DSL maar beetje geluk dus VDSL. Wat voor de normale gebruiker eigenlijk ook meer dan voldoende is. Beetje netflix, youtube, thuiswerken. 

Ben je soms aan de drank? Het gaat hier niet om glasvezel in Heerenveen (dat hebben we hier al sinds begin 2020), maar om een internet aansluiting van de kpn in ja óók Friesland namelijk Franeker!


Ben je soms aan de drank? Het gaat hier niet om glasvezel in Heerenveen (dat hebben we hier al sinds begin 2020), maar om een internet aansluiting van de kpn in ja óók Friesland namelijk Franeker!

Haha nee hoor, ik drink geen alcohol. Ben alleen soms net te druk bezig. 


volgens mij zit er nu zoiets in de meterkast, maar ik maak morgen een foto! Dan ga ik er weer heen.

 

@femke98 Het is bij jou zoals je het hier ziet, hier mist het kapje van de ISRA.

Je hebt in je aansluitdoos toenertijd een aansluitdoosje gekregen met een RJ11 aansluiting, deze zou je, als je hem nog hebt, kunnen aansluiten met een stukje kabel van 10 cm aan de ISRA op de punten 1a en 1b en ook in het doosje, dan een DSL kabel er in en in je modem,

Andere mogelijkheid, een DSL kabel, of je hebt toch slimme jongens in huis een stukje goede kwaliteit LAN kabel, aan 1 kant een RJ11 en aan de andere kant aan het ISRA op de punten 1a en 1b.

Met doosje ziet het er dan zo uit,

Foto geleend van @RBxx , dank je.

 


Iedereen mag natuurlijk zelf weten of ie een hekel heeft aan Ziggo, maar kabelinternet is wel veel beter dan een DSL verbinding...

Is dat zo? ligt er geheel aan wat je nodig hebt en wat je kan krijgen, als je veel download snelheid nodig hebt wel, maar als jij een redelijke snelheid kunt halen op DSL is het lood om oud ijzer, glasvezel is een ander verhaal, hier gaat je upload een stuk omhoog naar dezelfde snelheid als de download.


Mijn verwachting is dat kpn hier niet snel gaat vezelen,... In 2013 toen Reggefiber wél wilde aanleggen, trok kpn na overname de stekker eruit. Gingen ze zich opeens focussen op het versnellen naar VDSL. Foute keuze geweest. Nu 10 jaar later komt er een andere partij interesse tonen, laat maar komen! Nu moet kpn hier opnieuw extra kosten maken voor aanleggen van vezel als ze dit willen. Ik heb er een hard hoofd in dat dat binnen 5 jaar zal gaan gebeuren. Maar nog 13 dagen, dan weet ik of ik die gare dsl kabel onder de vloer kan proppen 😏

Ziggo aandeel hier is 82% kpn iets van 9%via VDSL. Rest is overige aanbieders via VDSL. Dat er iets moet gebeuren is wel duidelijk, maar KPN wil of doet het niet,... 


volgens mij zit er nu zoiets in de meterkast, maar ik maak morgen een foto! Dan ga ik er weer heen.

 

@femke98 Het is bij jou zoals je het hier ziet, hier mist het kapje van de ISRA.

Je hebt in je aansluitdoos toenertijd een aansluitdoosje gekregen met een RJ11 aansluiting, deze zou je, als je hem nog hebt, kunnen aansluiten met een stukje kabel van 10 cm aan de ISRA op de punten 1a en 1b en ook in het doosje, dan een DSL kabel er in en in je modem,

Andere mogelijkheid, een DSL kabel, of je hebt toch slimme jongens in huis een stukje goede kwaliteit LAN kabel, aan 1 kant een RJ11 en aan de andere kant aan het ISRA op de punten 1a en 1b.

Met doosje ziet het er dan zo uit,

Foto geleend van @RBxx , dank je.

 

Bedankt, maar de foto van de werkelijke situatie zie je in de linken naar Dropbox. De eerste foto was een voorbeeld. Ik ben namelijk niet elke dag in Franeker omdat ik nog in Almere woon. Verhuizing is 26 juli.

Dus misschien dat je de echte foto's even kan bekijken. 

En nee, ik wil geen andere provider. Dit ook omdat ik mijn email wil houden, mijn opgenomen series en omdat ik gewoon tevreden ben. 

Ik wilde een monteur maar ik kan deze niet op de dag van verhuizing bestellen volgens de kalender. 

Een bedrijf gaat de kabels trekken en zal dus ook de draden die los hangen weer vast zetten met daarbij de nodige stekkers.


@Doornekamp33

Hierbij de foto hoe het is in de meterkast in Franeker (gisteren pakte de foto niet vandaar via linken naar dropbox) Dus er zit daar boven niet zo’n kastje die jij laat zien.

 


@Doornekamp33

Hierbij de foto hoe het is in de meterkast in Franeker (gisteren pakte de foto niet vandaar via linken naar dropbox) Dus er zit daar boven niet zo’n kastje die jij laat zien.

 

Die kan je via 0800-0402 aanvragen.Dat is een pakketje met aansluitmaterialen, waar deze in zit.

Je knipt dan van het zwarte draadje de stekkers af en stript het draadje, en sluit dat vervolgens op het isra en het aansluitdoosje aan.


Weet je toevallig hoe dat heet? Anders weet ik niet hoe ik dat moet overbrengen via de telefoon hahaha!

 

Edit: na overleg met KPN via de telefoon wordt dit opgestuurd. Gelukkig begreep deze meneer waar ik het over had. Nu maar hopen dat alles in orde komt.