Skip to main content

Ik ga dus verhuizen en heb de verhuisservice van KPN ingeschakeld.

Nu heb ik een vraag: er komt volgende week op mijn nieuwe adres iemand die kabels gaat trekken naar boven en hij moet natuurlijk ook in de meterkast alvast de nodige dingen aanpassen.

Ik had van een medewerker begrepen dat ik mijn huidige modem (glasvezel) en kastjes mee kon nemen en dat degene die de kabels trekt, een aansluiting moest maken aan de ptt (kpn) draad in de meterkast.

Maar ik had 2 mensen over de vloer voor een offerte: 1. de eerste zegt dat er nog een verbinding tussen moet, of dat ik een analoog pakket moet aanvragen; 2. de tweede zegt het gewoon te kunnen regelen zonder dat er iets tussen moet.

Hoe zit het nu? is het wel zeker dat als alles klaar is, wij verhuizen op 26 juli en ik alle kabels in mijn apparatuur steek, alles werkt? Met dus mijn huidige hardware?

Ik moet het echt weten, want anders zit ik mooi op de verhuisdag en daarna zonder tv, internet etc. Ik heb een eigen bedrijf dus ik moet internet hebben.

Ik ga van Almere naar Franeker; ik heb de verhuisservice; KPN zou zorgen dat de verbinding open komt te staan en dat ik alles kan aansluiten.

Kan iemand mij alsjeblieft mijn stress hierover wegnemen en uitleggen hoe of wat? Alvast dank!

Zie dat anderen je al verder geholpen hebben @femke98 , Ik bedoelde inderdaad dat je dat kastje boven de ISRA zelf moest aansluiten, dit zit normaal bij je aansluitpakket, zelfs als je glasvezel hebt.

Maar niet iedereen bewaard dat, dus het nieuwe komt je kant op en gaat dat best goed komen.


Iedereen bedankt. Ik hoop dat alles goed komt, dat ik op de 26ste juli als ik het modem aansluit internet en tv heb. Via de telefoon afgesproken dat als het niet werk, ik moet bellen zodat er een monteur langs kan komen.

Iedereen fijn weekend!!


Ik ga dus verhuizen en heb de verhuisservice van KPN ingeschakeld.

Nu heb ik een vraag: er komt volgende week op mijn nieuwe adres iemand die kabels gaat trekken naar boven en hij moet natuurlijk ook in de meterkast alvast de nodige dingen aanpassen.

 

Ik ga niet in op je andere problemen, ik begrijp ze gewoon niet omdat we alleen nog UTP gebruiken. Maar:

Let er wel op dat er minimaal UTP kabels Cat6 worden gebruikt. (Gaat tot 10Gb, wat er straks is kan wel een heel andere LAN topologie zijn).

Vraag ook even aan de KPN monteur of hij het dan voor jou even wil testen. Wij hebben afgelopen tijd 2 keer een kabel besteld, eerst Cat 6 (opdruk Cat 6 bleek maximaal 100Mb te halen en een keer opdruk Cat 5e bleek 100Mb te halen). De meeste mensen merkten dit niet, maar gaan dit spoedig merken als ze hier gaan klagen dat hun aansluiting niet over de 100Mb gaat. (En 1Gb up and download is toch wel heel prettig merken wij nu).

Overigens zolang je niet op 4K over gaat kan je alle KPN apparatuur achter de Experiabox blijven gebruiken. 


Een goede cat5e kabel kan je beter gebruiken dan een slechte cat6 zoals je zelf ook al gemerkt heb met mindere kwaliteit.

Maar ik verwacht in de nabije toekomst geen sneller thuisnetwerk dan 2.5 Gb, met 6 ben je voorbereid, maar ik heb hier 8 jaar geleden alles met 6 aangelegd en er nog geen moment gebruik van gemaakt, 5e was prima geweest tot nu toe.

@dommeke , 4k is niet aan de orde, sterker nog ik denk dat de komende 10 tot 20 jaar 4k daar ook geen optie gaat worden, er komt een Delta glasvezel in Franeker en omgeving, daar gaat KPN vooralsnog geen netwerk naast leggen en aangezien @femke98 niks anders dan KPN wil zal het op koper blijven en dan is 4k niet beschikbaar, tenzij er toch word overgegaan tot de glasvezel van Delta.


Ik ga dus verhuizen en heb de verhuisservice van KPN ingeschakeld.

Nu heb ik een vraag: er komt volgende week op mijn nieuwe adres iemand die kabels gaat trekken naar boven en hij moet natuurlijk ook in de meterkast alvast de nodige dingen aanpassen.

 


Let er wel op dat er minimaal UTP kabels Cat6 worden gebruikt. (Gaat tot 10Gb, wat er straks is kan wel een heel andere LAN topologie zijn).

Vraag ook even aan de KPN monteur of hij het dan voor jou even wil testen.

Overigens zolang je niet op 4K over gaat kan je alle KPN apparatuur achter de Experiabox blijven gebruiken. 

De KPN monteur komt alleen als het op de dag van verhuizing niet werkt. Voor die tijd kan ik het toch niet testen, want het signaal wordt op de dag van verhuizing pas doorgegeven.

Het elektra en data bedrijf wat de kabels gaat leggen geeft het volgende in zijn offerte aan:

Netwerkkabel met RJ11 connector voor verbinding ISRA punt met
modem.
€28 Hirschmann Cat.6 1Gb/250Mhz netwerkkabel


5 stuks.
4 x 5 meter
1 x 8 meter

10 Hirschmann Cat.6 1Gb/250Mhz RJ45 netwerkplug met tul


 

 

De KPN monteur komt alleen als het op de dag van verhuizing niet werkt. Voor die tijd kan ik het toch niet testen, want het signaal wordt op de dag van verhuizing pas doorgegeven.

Het elektra en data bedrijf wat de kabels gaat leggen geeft het volgende in zijn offerte aan:

Netwerkkabel met RJ11 connector voor verbinding ISRA punt met
modem.
€28 Hirschmann Cat.6 1Gb/250Mhz netwerkkabel


5 stuks.
4 x 5 meter
1 x 8 meter

10 Hirschmann Cat.6 1Gb/250Mhz RJ45 netwerkplug met tul

Ik zou het ook zo doen, ik was even in twijfel over de RJ11 (telefoon) maar dat is dus ook voorzien. In theorie kan kun je dus volledig je oude KPN apparatuur blijven gebruiken.  (Je krijgt dus een overkill het door @Doornekamp33 geschrevene in acht nemende). 
 


@femke98 Netwerkkabel met RJ11 connector lees ik toch,

 

Dan is dat toch geregeld, daar moet het modem mee aangesloten worden, heb je het toch niet meer van KPN nodig.

Ik vermoed dat je een beetje rusteloos bent of het wel goed gaat komen, ga even in de relax stand en wacht het rustig af, meer kun je toch niet doen dan op het moment dat KPN de boel gaat activeren, kan je alleen aanraden, ga je ooit weer verhuizen, neem je verbinding niet mee, sluit een nieuwe af op je nieuwe adres en laat de oude wat langer doorlopen, wel iets meer kosten maar veel meer zekerheid.


@femke98Netwerkkabel met RJ11 connector lees ik toch,

 

Dan is dat toch geregeld, daar moet het modem mee aangesloten worden, heb je het toch niet meer van KPN nodig.

Ik vermoed dat je een beetje rusteloos bent of het wel goed gaat komen, ga even in de relax stand en wacht het rustig af, meer kun je toch niet doen dan op het moment dat KPN de boel gaat activeren, kan je alleen aanraden, ga je ooit weer verhuizen, neem je verbinding niet mee, sluit een nieuwe af op je nieuwe adres en laat de oude wat langer doorlopen, wel iets meer kosten maar veel meer zekerheid.

Je hebt gelijk, ik ben bang dat het niet goed komt. Werk online en wil geen inkomsten missen omdat het internet het niet doet na mijn verhuizing.

Ik laat uiteraard de 26 juli weten of alles in orde is!

Nogmaals dank iedereen!


Hi @femke98, ik snap je zorgen erg goed, als je ook voor je werk afhankelijk bent van een internetverbinding wil je natuurlijk niet zonder komen te zitten!

Het pakketje met aansluitmaterialen wordt voor zover ik kan zien morgen bezorgd, het vierkante aansluitdoosje kan verbonden worden met jet isra punt (die waar PTT op staat) zodat je de situatie krijgt uit het voorbeeld van @Doornekamp33. Vervolgens kan je Experia Box aangesloten worden op dat vierkante aansluitdoosje en dan zal je verbinding werken 😊

Ik zie dat er ook 2 KPN mobiele abonnementen aanwezig zijn in je huishouden; mocht het om wat voor reden dan ook tóch misgaan met het aansluiten op de 26e en je moet wachten op een monteur, dan kunnen we een noodbundel met een grote hoeveelheid extra data toekennen aan die mobiele nummers, ter overbrugging. Je kunt dan een hotspot maken van je mobiele telefoon en op die manier ook een laptop of ander apparaat van internet voorzien. Ga er niet van uit dat het nodig is, maar ik wilde het toch even genoemd hebben als extra geruststelling!


Hoi!

Ik heb nu nog 1 mobiel abonnement, maar dat veranderd in augustus, dan komt nummer 2 erbij.

Ik hoop dat alles in orde komt, heb er nu wel vertrouwen in. Ik laat het zeker weten!!


 

@Maja_ 

Het pakketje met aansluitmaterialen wordt voor zover ik kan zien morgen bezorgd, het vierkante aansluitdoosje kan verbonden worden met jet isra punt

 

Vandaag nog niet binnen, kan jij nagaan of het verstuurd is?

Alvast dank!


Dit is wat te te zien krijg als ik het pakketje volg: 

12-07-2022 12:46:25 Driver is enroute to destination


De bezorger is op het moment nog onderweg dus 🙂


Top! Het komt allemaal goed!


Nou, de meterkast is in orde en kabels zijn getrokken. Nu afwachten tot aanstaande dinsdag als KPN het signaal aanzet op mijn nieuwe adres.

We gaan het zien!


Heel fijn @femke98 😊

Laat je dinsdag weten hoe het is gegaan?


Uiteraard!

Ik heb nog wel een vraagje: ik krijg telkens mail van KPN dat mijn mobiele abonnement niet hetzelfde huisadres heeft als de tv en internet en dat ik mijn voordeel ga missen.

Eh, ik weet niet hoe ik dat kan aanpassen? Volgende week dinsdag is tv, internet op het nieuwe adres, het mobiel natuurlijk ook. Dus het zou nu allebei nog goed moeten zijn.

Kan jij dat nakijken? Ik hoor het graag.


Hmm, het nummer dat eindigt op 20 lijkt al op het nieuwe adres te staan, daar zal dit bericht over gaan! Dit kan via MijnKPN weer aangepast worden, in ieder geval het factuuradres aangezien dat het adres is waar de koppeling op wordt gebaseerd 🙂


Tja, vanaf maandag ben ik verhuist, dus om het nu nog aan te passen? Of alleen het factuuradres, ja dat kan ik doen.

Ik wacht het anders wel even af of er consequenties aan zitten.

 

Edit: zie dat persoonsgegevens op oude adres staan, betalingsgegevens factuuradres op nieuwe adres.

Als ik de betalingsgegevens verander krijg ik dit te zien en wordt het adres niet gewijzigd

Het ophalen van de gegevens is (tijdelijk) niet mogelijk. Excuses voor het ongemak.


Het is mij net wel gelukt om hem te wijzigen!


nou vreemd, want ik probeer het al een tijdje.

Goed, geregeld. Na maandag alles op Franeker zetten en het is klaar.

Thanx voor zover!


Goedemorgen,

Een update vanuit Franeker:

Dinsdag kreeg ik mail van KPN dat de aansluiting gereed was op het nieuwe adres. We waren daar met de verhuizers en in de avond alles aangesloten. Er gebeurde helemaal niets. Alleen een melding dat de netwerkverbinding niet in orde was en dat er een apparaat was aangesloten etc. etc.

De volgende dag opnieuw begonnen en zie daar, alles werkt!! Ik ben super blij!

Iedereen bedankt voor het meedenken en ook de KPN natuurlijk.

Ik heb nog wel een vraag en ik hoop dat iemand die kan beantwoorden. De ICT man heeft kabels getrokken vanuit de meterkast. 2 naar de woonkamer, 2 naar de slaapkamer en 1 naar mijn werkkamer. Maar…..het modem heeft maar 4 uitgangen. Dus mijn tv en kpnkastje beneden zijn aangesloten, op de slaapkamer het kpn kastje en tv, maar ik heb geen uitgang op het modem voor mijn werkkamer.

Nu werkte ik op het oude adres ook met hubs/switch maar ik ben even mijn denkwijze kwijt hoe dat ook alweer moest. Wie helpt mij even?

Moet de hub/swits aan het modem (zo had ik het op het oude adres ook maar weet niet meer hoe) ? En ik had een hub/switch op mijn werkkamer voor mijn computer, NAS, externe HDD’s etc. 

Zou fijn zijn als iemand mij kan helpen.


Bedankt voor de update @femke98, goed nieuws dus 😃

Je kunt in ieder geval 1 switch direct op het modem aansluiten in de meterkast, zodat je het aantal ethernetpoorten uitbreidt naar 7 stuks 🙂

De kabel die naar je werkkamer loopt, kan je dan het best rechtstreeks op het modem aansluiten, aangezien de verbinding anders via 2 switches zal lopen als je er ook nog 1 aansluit in je werkkamer!


Oké,  dus ik doe een kabel vanuit de switch in het modem en dan de kabel die in de tv boven gaat, in de switch.

Het komt wel goed. Ik wil de tv boven echt op kabel want ik wil boven ook viaplay kunnen kijken.

Ik ben het gewoon kwijt hoe het zat in Almere, ik ben van het uitpakken zo gaar als boter geworden hahahahaha.


@femke98 mooi dat het zover is gelukt!

Hoe zijn de getrokken kabels afgemonteerd? Zit hier een losse stekker op, of heeft de ict man ze afgemonteerd in een netwerkaansluitdoos?

Wat betreft de aansluiting op de kamers zou je de kabel dus kunnen afmonteren in een aansluit doos zoals dit bijv; en kun vanaf daar met losse kabels werken. 

Heb hier tegenwoordig 4 van in de meterkast. Vanaf dit punt lopen ze met een vaste kabel naar alle vertrekken in huis. Bij de vertrekken in huis, zijn de kabels weer afgemonteerd in een inbouwdoos (of opbouwdoos) Vanaf dit punt loopt gewoon een internetkabel naar mijn werkplek of anders.

Vanuit mijn 4 aansluitpunten in de MK lopen er 5 netwerkkabels naar mijn switch;

En vanaf mijn switch loopt er 1 netwerkkabel naar het modem. Klinkt ingewikkeld, Maar dat is het niet.

Het voorkomt wel een brei aan rommelige losse aangesloten netwerkkabels die overal bungelen.

 

Kies voor een netgear gs105e 9f 108e. Ivm de igmp snooping. Met de 108e heb je nog weer 3 extra poorten over. Altijd handig. 


Ik ga het straks proberen, de kpn switch (de goede dus) in het modem en vandaar uit de kabels die zijn getrokken in de switch. We gaan het beleven.

Ik weet dat ik op het oude adres een switch op de slaapkamer had en dat werkte gelijk. Nu deed ik dat ook maar de tv werkte niet. Internetinstellingen niet oke of zo. Dus vind het raar.

Â