Skip to main content

Ik ben me aan het orienteren om over te stappen van ADSL naar glasvezel.

Bij mij ligt er KPN glasvezel tot de stoep in Amsterdam Oost.

Ik zou graag volgende willen weten voordat ik een abonnement afsluit bij KPN.

  1. Het glasvezelaansluitpunt dat richting mijn meterkast geplaatst zal worden, hoe ziet dat eruit? Zit daar een mediaconverter in waarop ik een UTP kabel kan aansluiten?
  2. Hoeveel kastjes worden er geplaatst? Hoeveel electrische apparaten? Mijn stekkerdoos is nu al vol.
  3. Als er een UTP aansluitpunt is, kan ik dan gewoon mijn ADSL Fritzbox 7590 hierop aansluiten zonder de KPN modem te gebruiken? Ik wil zo min mogelijk apparatuur tussen glasvezel aansluitpunt en mijn 7590 modem. Tevens hoef ik hierdoor mijn interne netwerk dan niet meer te configuren, behalve de connectie dan met KPN.
  4. Klopt het dat igv een bijgeleverde mediaconverter, de UTP kabel hiervan gewoon in de WAN poort van mijn 7590 modem aangesloten wordt?
  5. Ik neem tevens een telefoonnummer van KPN. Deze zal dan via nummerbehoud overgenomen worden van mijn oude provider. Dit is nu een voip sip account. Daarnaast heb ik nog een externe sip account. Kan ik deze 2 dan alsnog gebruiken bij KPN glasvezel? Kan ik ook beide FON poorten op mijn 7590 mijn telefoontoestellen blijven aansluiten?
  6. Het vaste nummer (na nummerbehoud) is dat nog steeds een die via de analoge telefoonlijn moet lopen of hoef ik die telefoonlijn dan niet meer in mijn modem te prikken? Is het een standaard voip nummer via poort 5060?
  7. Worden er verder nog bepaalde poorten door KPN geblokkeerd? Ik wil mijn NAS wel van buitenaf kunnen benaderen
  8. Wat is de fair-use policy?
  9. Klopt het dat er toegang tot een newsserver in de glasvezel abo bij zit?

Ik hoor graag hier nadere info over voordat ik overstap naar KPN. Dank

 

PS: ik heb de kpn info lijn en kpnnetwerk gebeld, maar die stuurden me weer naar elkaar en konden mijn technische vragen niet beantwoorden. Dus hopelijk is er hier een expert op dit forum.

Ik ben me aan het orienteren om over te stappen van ADSL naar glasvezel.

Bij mij ligt er KPN glasvezel tot de stoep in Amsterdam Oost.

Ik zou graag volgende willen weten voordat ik een abonnement afsluit bij KPN.

  1. Het glasvezelaansluitpunt dat richting mijn meterkast geplaatst zal worden, hoe ziet dat eruit? Zit daar een mediaconverter in waarop ik een UTP kabel kan aansluiten? Ja, waarschijnlijk krijg je een mediaconverter (GPON) waar op je een UTP richting de WAN van de 7590 laat lopen. 
  2. Hoeveel kastjes worden er geplaatst? Hoeveel electrische apparaten? Mijn stekkerdoos is nu al vol. 1 converter en de 7590. Je hebt dus 2 stekkers nodig. 
  3. Als er een UTP aansluitpunt is, kan ik dan gewoon mijn ADSL Fritzbox 7590 hierop aansluiten zonder de KPN modem te gebruiken? Ik wil zo min mogelijk apparatuur tussen glasvezel aansluitpunt en mijn 7590 modem. Tevens hoef ik hierdoor mijn interne netwerk dan niet meer te configuren, behalve de connectie dan met KPN. Ja, dat kan. In de 7590 kun je kiezen voor KPN. Dan worden automatisch alle gegevens ingeladen. Ik twijfel wel of je eerst even kort de Experiabox aan moet sluiten om de lijn ‘gereed’ te melden. 
  4. Klopt het dat igv een bijgeleverde mediaconverter, de UTP kabel hiervan gewoon in de WAN poort van mijn 7590 modem aangesloten wordt? Zeker
  5. Ik neem tevens een telefoonnummer van KPN. Deze zal dan via nummerbehoud overgenomen worden van mijn oude provider. Dit is nu een voip sip account. Daarnaast heb ik nog een externe sip account. Kan ik deze 2 dan alsnog gebruiken bij KPN glasvezel? Kan ik ook beide FON poorten op mijn 7590 mijn telefoontoestellen blijven aansluiten? Dat weet ik helaas niet (ik heb geen vaste lijn)
  6. Het vaste nummer (na nummerbehoud) is dat nog steeds een die via de analoge telefoonlijn moet lopen of hoef ik die telefoonlijn dan niet meer in mijn modem te prikken? Is het een standaard voip nummer via poort 5060? Zie 6
  7. Worden er verder nog bepaalde poorten door KPN geblokkeerd? Ik wil mijn NAS wel van buitenaf kunnen benaderen Nadat je het in de 7590 ingesteld hebt (VPN) is dat inderdaad mogelijk
  8. Wat is de fair-use policy? zal er best zijn maar nooit iets van gemerkt (zowel bij KPN als nu bij XS4ALL)
  9. Klopt het dat er toegang tot een newsserver in de glasvezel abo bij zit? Ik dacht van wel. 

Ik hoor graag hier nadere info over voordat ik overstap naar KPN. Dank

 


Dank voor de antwoorden. Hier heb ik tenminste wat aan.

Ik ben mij ervan bewust dat ik bij 1e gebruik de KPN modem aangesloten moet hebben om de glasvezellijn te activeren.

 

De telefoonnummers die ik nu heb in mijn Fritzbox 7590 zijn beide voip nummers en hebben dus sip accounts. Ik weet niet wat ik kan verwachten bij vaste lijn als ik dat met mijn abonnement neem. Het wordt in ieder geval wel Internet + Bellen onbeperkt NL. Ik verwacht dat met bellen alles via voip gaat lopen.

Weet alleen niet of nummerbehoud met VOIP ook van toepassing is.


@FiberRookie wellicht dat de antwoorden hier te vinden zijn.

Zo niet, dan kun je in dat draadje de vraag stellen.

Van de 7590 ga je in ieder geval geen spijt krijgen. Dat is destijds de reden van mijn overstap naar XS4ALL geweest. Op dat moment was het gebruik van een Fritz!Box bij KPNniet mogelijk. tegenwoordig kun je er eentje huren bij KPN en ze worden dus volledig ondersteund. Vragen betreffende je instellingen kun je het beste op dit forum stellen. Ik neem even aan dat je er zelf eentje aangeschaft hebt.


Bij 5, 6

Het vaste nummer van kpn wordt middels VoIP aangeboden. Bij gebruik van een Experiabox kan dat alleen met een “analoge” telefoon op de phone-poort. De SIP wordt afgevangen in de Experiabox. Met een Experiabox of Box 12 kan een kpn nummer niet met IP-telefoon of ATA gebruikt worden.

:arrow_right: Bij gebruik van een ander modem, zoals je Fritzbox, kan je gewoon een IP-telefoon of ATA gebruiken. Of de SIP gegevens op de Fritzbox instellen voor dienst phone-poort.

De sip gegevens kun je t.z.t. opvragen via www.kpn.com/sip .

Via www.kpn.com/eigenmodem vind je alles!


Ik zie dat @SledgehammerNL al een hoop vragen beantwoord heeft, dat is top!

 

Als er een UTP aansluitpunt is, kan ik dan gewoon mijn ADSL Fritzbox 7590 hierop aansluiten zonder de KPN modem te gebruiken? Ik wil zo min mogelijk apparatuur tussen glasvezel aansluitpunt en mijn 7590 modem. Tevens hoef ik hierdoor mijn interne netwerk dan niet meer te configuren, behalve de connectie dan met KPN. Ja, dat kan. In de 7590 kun je kiezen voor KPN. Dan worden automatisch alle gegevens ingeladen. Ik twijfel wel of je eerst even kort de Experiabox aan moet sluiten om de lijn ‘gereed’ te melden. ​​​​​​

 

Het door KPN geleverde modem moet inderdaad eerst een keer aangesloten worden om de order te kunnen laten afmelden. Als je direct je Fritzbox aansluit met het KPN profiel bestaat er een kans dat je order blijft lopen en daardoor geen wijzigingen zou kunnen doen aan het pakket.

 

Worden er verder nog bepaalde poorten door KPN geblokkeerd? Ik wil mijn NAS wel van buitenaf kunnen benaderen Nadat je het in de 7590 ingesteld hebt (VPN) is dat inderdaad mogelijk

 

KPN blokkeert op vaste verbindingen standaard geen poorten, mogelijk alleen als het Malware-filter aangezet wordt maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Toegang tot je NAS (en meer) is van buitenaf zeker mogelijk. 

 

Wat is de fair-use policy? zal er best zijn maar nooit iets van gemerkt (zowel bij KPN als nu bij XS4ALL) 

 

Zoals gezegd zal deze er vast zijn maar volgens mij houdt deze enkel in dat er ingegrepen kan worden zodra KPN misbruik of criminele activiteiten vermoedt.


Hartelijk dank voor de reacties.

 

Ik gebruik en koop al jaren Fritzbox, dus harde eis dat ik bij een provider kom, is dat ik mijn Fritzbox modem kan hergebruiken. Andere modems gaan de (koel)kast in :grin:

Ik wil nl mijn 2.5 jaar oude 7590 modem dus blijven gebruiken met behoud van de 2 FON en 4 LAN poorten. DECT signaal is nl niet stabiel door betonnen verdiepingen en een Fritz DECT repeater helpt ook niet veel. Wifi van de modem vanaf de begane grond gebruik ik nl hierdoor ook niet. Ik heb een wifi access point in de boven gelegen verdieping hangen wat perfect bereik geeft….dus heb liever niet te veel geknutsel meer binnen mijn interne netwerk wat nu goed geconfigureerd is. :relieved:


Vandaag actief op glasvezel. Ik bevestig hiermee dat mijn eigen Fritz Box 7590 modem en 2 voipnummers van externe voip aanbieders werken! Geen blokkade op poort 5060! YES!😍