Skip to main content
Vraag

Kan ik het PTT-aansluitpunt omzetten in een ethernetpunt?

• July 4, 2026
  • 6 reacties
  • 70 keer bekeken

Ha allen,

In onze nieuwe huis zitten nog de 2 oude PTT-punten uit 1989 (vergelijkbaar met die op onderstaande foto, alleen dan met kabel in de muur). Wij zouden graag een van deze twee punten vervangen voor een ethernetpunt, ofwel de oude bekabeling eruit, UTP-kabel er doorheen trekken, en wandcontactdoos vervangen voor een UTP-wandcontactdoos. Op deze manier kunnen we de KPN tv-box rechtstreeks bekabeld aansluiten.

Twee vragen:

1. Mag dit?
  2. Kan een KPN-monteur hierbij helpen?

Hartelijke groet!

6 reacties

rvk01
Slimmerik
  • July 4, 2026

1. Ja, dat mag. Er vanuit gaande dat je een meterkast hebt waar de officiële kabel binnen komt (isra punt). Alles na het officiële isra punt in de meterkast kun je zelf aanpassen. Ik heb de ptt kabel die in de meterkast naar de woonkamer loopt ook vervangen door een cat6 kabel. Ik heb er nog geen mooi rj45-doosje opgezet dus nu komt ie onder uit het huidige punt.

2. Je kunt dit ook zelf doen.. Als je het door de KPN monteur laat doen, dan zijn daar wel kosten aan verbonden.

https://www.kpn.com/service/ugs/installatiemonteur

• July 4, 2026

Kun je 

Er vanuit gaande dat je een meterkast hebt waar de officiële kabel binnen komt (isra punt). 

Er zijn huizen waarbij de kabel uit de straat rechtstreeks op zo’n muurdoos uitkomt.

Heb je in huis nog ergens anders iets van de kpn (ptt) kabel zitten ?

rvk01
Slimmerik
  • July 4, 2026

Daarom zei ik ook "er vanuit gaande dat de officiële aansluiting in de meterkast zit".

Je moet natuurlijk eerst in kaart brengen van waar naar waar de buizen lopen. 

Als het wel om een officieel binnenkomst punt gaat (en dus geen isra in de meterkast zit) dan moet je bij mijnaansluiting.nl navragen of er nog signaal op staat of dat je deze aansluiting zelf mag verwijderen.

Maandag krijgen we de sleutels en kunnen we een blik op de meterkast werpen. Vooralsnog weten we vanuit de bouwpapieren en bezichtiging dat er een PTT punt in de woon en slaapkamer zitten (evenals 2 CAI aansluitingen). Ik verwacht dus een ISRA-punt in de meterkast. 

JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • July 4, 2026

Als er inderdaad een IS/RA-punt in de meterkast zit, mag je met dat punt in de woonkamer doen wat je wilt.

Als het punt in de woonkamer tevens IS/RA-punt is, dat komt ook voor, mag je er niets aan doen zonder toestemming, is namelijk eigendom KPN v/h PTT. ​@CorpusCallosum 

• July 4, 2026

Als er inderdaad een IS/RA-punt in de meterkast zit, mag je met dat punt in de woonkamer doen wat je wilt.

Als het punt in de woonkamer tevens IS/RA-punt is, dat komt ook voor, mag je er niets aan doen zonder toestemming, is namelijk eigendom KPN v/h PTT. ​@CorpusCallosum 

Dan moet KPN bij mij dat punt toch maar verwijderen en de muur waar deze in zit herstellen 😜

Er staat bij ons al een paar jaar geen signaal op. Dus ik heb hier ook de dekplaat eraf geschroefd en dit gebruikt voor een kabel naar boven. De monteur vond het prima.