Skip to main content

hoi, mijn buren hebben een wifi gastaccount en nu doet het probleem zich voor dat mijn puberdochter op hun wifi gaat als de wifi bij ons uitstaat. Kan ik dit wifi gastaccount van de buren ergens blokkeren in de router (experiav en hoe doe ik dit?

thnx alvast!

Nee @Netflixje , dat kan jij niet blokkeren. Maar je kan even met de buren overleggen en vragen of ze er een ander wachtwoord op zetten. Dan kunnen alleen hun gasten er gebruik van maken.


heb ik al gedaan en dat lukt ze niet. maar dank lig voor je reactie!


heb ik al gedaan en dat lukt ze niet. maar dank lig voor je reactie!

Dan moet je de buren eens vertellen dat zij aansprakelijk zijn als jouw dochter op hun netwerk illegale dingen doet. Moet je eens kijken hoe snel de buren wel weten hoe het moet.


Ga ik doen! Thnx 😅


heb ik al gedaan en dat lukt ze niet. maar dank lig voor je reactie!

Dan moet je de buren eens vertellen dat zij aansprakelijk zijn als jouw dochter op hun netwerk illegale dingen doet. Moet je eens kijken hoe snel de buren wel weten hoe het moet.

Dat dacht ik niet, want dan zou iedere aanbieder van een open hotspot of iedere provider aansprakelijk zijn als een gebruiker iets illegaals doet.


Afgezien daarvan, zou ik “mijn” IP adres niet graag laten gebruiken door onbekenden.
Als zij daarmee een IP ban oplopen, dan krijg ik daar zelf uiteindelijk ook last van.


Hallo @Ed W. als aanbieder van een internetaansluiting en de bijbehorende wifi, ben je altijd verantwoordelijk voor hetgeen zich op dat netwerk afspeelt. Dat is al jaren zo, zolang internet bestaat.

Zie de voorwaarden.

 


@RBxx  Mee eens, maar dat is een ander verhaal.

@JanD Dat ligt toch iets complexer. Zie https://www.dehaanlaw.nl/blog/aansprakelijkheid-openbaar-wifi-netwerk

Ik moet nog zien dat een particulier problemen zou krijgen met een open wifi gast netwerk. Als iemand een voorbeeld kan noemen van een veroordeling door een rechter dan hoor ik dat graag.


Nee @Netflixje , dat kan jij niet blokkeren. Maar je kan even met de buren overleggen en vragen of ze er een ander wachtwoord op zetten. Dan kunnen alleen hun gasten er gebruik van maken.

Of vanaf de andere kant benaderen en op de telefoon van de puberdochter het wifinetwerk "vergeten". Hopelijk weet ze het wachtwoord niet meer en dan kan ze er ook niet mee verbinden.

Off-topic: Andere optie is niet je eigen wifi uit hoeven zetten maar gewoon de telefoon innemen op de tijden dat ze er niet op mag. Maar als vader van drie dochters snap ik wel dat dat een flinke botsing kan geven...


Misschien heeft het gastennetwerk van de buren überhaupt geen wachtwoord. Dan word het moeilijk 😄


heb ik al gedaan en dat lukt ze niet. maar dank lig voor je reactie!

Dan moet je de buren eens vertellen dat zij aansprakelijk zijn als jouw dochter op hun netwerk illegale dingen doet. Moet je eens kijken hoe snel de buren wel weten hoe het moet.

Dat dacht ik niet, want dan zou iedere aanbieder van een open hotspot of iedere provider aansprakelijk zijn als een gebruiker iets illegaals doet.

Daar is inderdaad veel over gezegd en nog weinig jurisprudentie. Maar lees bijvoorbeeld: https://www.wa.nl/aansprakelijkheidsverzekering/internet/openbare-wifi/

Toch plaatst het Europees Hof van Justitie hier een belangrijke kanttekening bij. Het geeft namelijk aan dat aanbieders, ook passieve aanbieders, redelijke maatregelen moeten nemen om inbreuken te voorkomen. 

Dat hebben “de buren” in de case van de topic starter niet gedaan. Er is door de topic starter gevraagd aan de buren het wachtwoord te wijzigen. Dat is niet gedaan. Geen redelijke maatregel genomen dus.


 

Toch plaatst het Europees Hof van Justitie hier een belangrijke kanttekening bij. Het geeft namelijk aan dat aanbieders, ook passieve aanbieders, redelijke maatregelen moeten nemen om inbreuken te voorkomen. 

Dat hebben “de buren” in de case van de topic starter niet gedaan. 

Dat weten we natuurlijk niet. Het kan wezen dat het gastennetwerk van de buren wel degelijk een goed wachtwoord heeft. Maar dat het kind soms gaat spelen bij de kinderen van de buren en zodoende dus gewoon dat wachtwoord weet.

Zo'n dergelijke situatie zou voor kunnen komen. En dan heb je als ouder die met parental control het internet wil regelen een probleem.