Skip to main content

Goedendag,

Vandaag onze eerste kennismaking met KPN internet en TV en hiermee de glasvezelaansluiting.
Nu was onze draadloze verbinding met Ziggo ± 300mb niet heel erg slecht, en doormiddel van Acces Point aansluiting met twee stations verdeeld over onze woning zeer stabiel en betrouwbaar.

 

Op dit moment halen wij met een 1GB KPN internet-TV pakket een snelheid van ±400Mb.
Een beetje deceptie en domper is dat natuurlijk wel… maar er is vast iets mogelijk om dit te kunnen verbeteren, toch😄

 

  1. Kan ik de DECO (M5) blijven gebruiken? Heeft dit zin?
    Kan deze in bij KPN ook in Acces Point?
  2. Welke instellingen kan ik nalopen, aanpassen of verbeteren in settingen om de WIFI te verbeteren? 

Op de KPN V12B moden zitten nu direct aangesloten:

Philips HUe lampen (werkt)
Deco M5 set Hoofstation → andere units staan verspreid over de woning. 
 

 

 

Update:

Upload is hoger als download op dit ogenblik.

 


 

 

 

Hallo @Janssen Stn welkom bij KPN en het forum.

De Deco's kun je blijven gebruiken, zet dan wel de wifi in de KPN Box 12 uit.

De TV-decoder sluit je bij voorkeur bekabeld aan rechtstreeks op de KPN Box.

De speedtest doe je bij voorkeur bekabeld op 1 pc rechtstreeks op de modem aangesloten met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Gebruik de speedtest van Ookla uit de MS store op een Windows 10/11-pc.

Die is het meest betrouwbaar gebleken bij tests met Gigasnelheden.

Bekabeld moet je ongeveer op 930/930Mbit/s uit kunnen komen.

Draadloos is een heel ander verhaal, is van veel factoren en de juiste instellingen afhankelijk.

 


Dank, voegt het daadwerkelijk iets doe voor wat betreft uitschakelen van KPN WIFI?
 

Of eigenlijk beter geschreven; Via Ziggo had ik alles op één netwerk naam doormiddel van de Deco set en Acces Point mode - Goede snel en alles overzichtelijk. 
Nu met KPN hebben wij per vandaag het oude netwerk (Deco) actief en het netwerk van KPN. Een deel van de apparaten zit nog op het oude netwerk, een deel op het nieuw. Eenvoudiger zou hiermee zijn alles op één netwerk en de beste wifi snelheid natuurlijk…. gaat het uitschakelen van KPN WIFI zoals bovenstaand geschreven hierin iets kunnen veranderen? 
 


…. gaat het uitschakelen van KPN WIFI zoals bovenstaand geschreven hierin iets kunnen veranderen? 

Nee. Als u 2 verschillende namen gebruikt is dat gewoon goed en levert het uitzetten geen winst op qua snelheid. 

1 gbit via WiFi is alleen haalbaar via WiFi 6. En als de omstandigheden goed zijn. Dus: bekabeld aangesloten versterkers met WiFi 6 ondersteuning. Waarvan er 1 vlak in de buurt staat. Of de KPN Box moet vlak in de buurt staan. Geen muur of vloer er tussen. Uw apparaten moeten uiteraard ook WiFi 6 ondersteunen.

Zonder WiFi 6 is 400 mbit heel netjes. Veel hoger is niet haalbaar. 


Check:

Ping 11
Draadloos (Mobile) ± 500MB (1,5meter)

Wat ik dus eigenlijk wil bereiken is het verhogen van de WIFI snelheid, maar ook het bereik hiervan uitbreiden bijvoorkeur via één netwerk.

Kan ik dit verbeteren met de bestaande Deco set of moet ik de kastje van KPN hier perse voor gebruiken?


Zijn de tv ontvangers met een kabel aangesloten op het modem?


Hallo @Joep1965, de TV ontvanger is aangesloten met een Deco module die bij de TV ligt. Dit werkt vooralsnog perfect nu. 


Check:

Ping 11
Draadloos (Mobile) ± 500MB (1,5meter)

Wat ik dus eigenlijk wil bereiken is het verhogen van de WIFI snelheid, maar ook het bereik hiervan uitbreiden bijvoorkeur via één netwerk.

Kan ik dit verbeteren met de bestaande Deco set ...

Nee. Met uw huidige set zult u nooit veel hoger halen. U zult een nieuw Deco set aan moeten schaffen met WiFi 6 ondersteuning.

Of het WiFi van de KPN Box gebruiken. 

Maar heeft uw eigen laptop of mobiel WiFi 6? Want anders is het nutteloos. 

Sowieso is 1 gbit realistisch gezien alleen iets voor bekabeld aangesloten apparatuur. Want via WiFi zult u het met WiFi 6 alleen halen als u vlak in de buurt van een bekabeld aangesloten WiFi punt bent. Bent u er iets bij vandaan, dan is de snelheid al een stuk minder.


 ​​​​​​nvt

 


Hallo @Janssen Stn je kunt de wifi  op de modem eventueel wel aan laten, zorg er dan wel voor dat de wifinamen en wachtwoorden gelijk aan elkaar zijn.

Qua mesh kunnen de modem en de deco's dus niet met elkaar samenwerken.

 


@Nick83 dank voor de heldere reactie. Als ik zeker weet dat het kan werken vindt ik de aanschaf van een Deco X60 het overwegen waard, ook gezien het feit dat wij nu sowieso op het netwerk van KPN op de zolder geen bereik hebben.

 

Is het overigens nog een verschil tussen de KPN Super WIFI (Mesch) of een Deco X60 set?

 

Update

200MB down draadloos

450 MB Up.


Heeft u al eens een speedtest gedaan op het WiFi van de KPN Box? 


Heeft u al eens een speedtest gedaan op het WiFi van de KPN Box? 

Het is best grappig, via verschillende apps, en websites een andere resultaat (grote verschillen).
Ik ga sowieso een Mesch netwerk opzetten, de vraag rest dan of dit met de modules van KPN (2 Super WIFI), of een nieuwe Decoset 

 

Belangrijkste gegeven dat we in ieder geval TV kunnen kijken, en iets van WIFI hebben.


Heeft u al eens een speedtest gedaan op het WiFi van de KPN Box? 

Het is best grappig, via verschillende apps, en websites een andere resultaat (grote verschillen).

En heeft u ook al eens iets gemeten wat in de buurt komt van de 1000 mbit?

Heeft u een laptop of mobiel met WiFi 6?


Met mobiel op circa 2 meter afstand en de KPN app kom ik nu uit op een 230Mb

 

niet waar ik tijdens de overstap op gehoopt had 🫢


Ai! Het begint nu echt slecht te worden. Het volledige netwerk zakt in en alles heeft nu een lange laad tijd. Tv kijken lukt nog net tussen de onderbreking door, maar websites opnemen duurt erg lang! 


De kans is aanwezig dat dit komt door de tv ontvanger die op de Deco aangesloten zit. Die jaagt de Deco's ... "over de zeik"...


KPN geeft inderdaad aan dat er meer aan de hand is en de verbinding meermaals per dag volledig weg valt en instabiel is. Beetje een teleurstellend begin vindt ik deze eerste kennismaking wel. hopelijk werkt alles naar behoren binnen de 14 dagen, want momenteel is het onwerkbaar en geen plezier.

 

dank voor de reactie en hulp zover via dit forum. 


En verder? Komt er nu een monteur? 



(foto1:KPN /2:Deco app)

 

Vandaag de modem omgeruild voor een nieuw exemplaar. Schijnbaar was hier toch al wel een probleempje mee ?!🫢.

 

de Tv- verbinding lijkt vooralsnog redelijk stabiel, met heel soms een kleine hapering of stilstaand beeld van een mili seconden🙌.

wifi bereik is slecht, en desondanks de deco’s welke altijd goede oplossing geboden hebben is dit nu aanzienlijk minder. Ook het switchen tussen de twee netwerken ervaar ik als minder prettig. 
 

Voor nu werkt alles… al moet ik zeggen meer te hebben verwacht bij de overstap van Coax naar Glas, en dit verschil merk ik nu niet echt.