Skip to main content

Is draadloze aansluiting op glasvezel mogelijk?

Sinds kort is mijn appartement aangesloten op glasvezel. Nu nog verbinden met KPN. Het zwarte kastje van de glasvezel zit buiten mijn woning in de meterkast in de centrale hal. De router staat in de woonkamer. 

Betekent dat boren in de muur of via een gat in mijn voordeur naar de router te gaan? Is een draadloze aansluiting mogelijk? Dan ben ik ook van meters kabel in de woonkamer af.  Veel dank voor de adviezen.

@InekeW Als er verder geen (lege) leidingen van de meterkast naar uw woning lopen wordt het lastig. ( misschien een telefoonkabel die weg kan bij glasvezel gebruik ? ) Hoe ver is de meterkast verwijderd van de voordeur ? En naar uw woonkamer ? Er zijn wel draadloze oplossingen maar ik vrees dat die in dit geval niet gaan werken.

 


Vanuit de meterkast lopen gas- en waterbuizen naar de cv-ruimte (in huis). Ik kan niet beoordelen of er lege leidingen zijn. De meterkast ligt naast de voordeur; vanaf de voordeur naar waar de router nu staat is ca 6 meter en vanaf de cv-ruimte ca 7 meter, rechttoe-rechtaan gemeten, dus niet langs de plinten.

Hebt u hier iets aan?


Hallo @InekeW , tussen de glasvezelkast in de meterkast en de router in huis moet een netwerkkabel, kwaliteit minimaal CAT5e, beter nog CAT6 aangesloten worden. Na de router in de huiskamer kun je eventueel alles draadloos aansluiten.

 


Het probleem is dat de meterkast niet ín huis is en hoe de kabel binnenshuis te krijgen. Boren door een muur of een gat in de voordeur? Stel dat ik dat moet doen kan ik de router dan dicht bij de voordeur zetten en dan een draadloze verbinding maken? 


Voor mobiel en laptop zou dat misschien kunnen. Maar als u ook tv heeft van KPN: de ontvanger moet wel bekabeld aangesloten worden.


Ja, ook tv via KPN. 


@InekeW

Het probleem is dat de meterkast niet ín huis is en hoe de kabel binnenshuis te krijgen. Boren door een muur of een gat in de voordeur? Stel dat ik dat moet doen kan ik de router dan dicht bij de voordeur zetten en dan een draadloze verbinding maken? 

Een gat in de voordeur, hoe moet ik dat zien? Uw probleem is dat zoals JanD zegt dat zwarte kastje ( de NT) direct verbonden moet zijn met uw router ( Box 12 denk ?) Dat kan alleen met een Cat 5e of cat6 kabel. Als u een gat kunt boren vanuit de meterkast naar ergens in uw woning, zou dat voldoende zijn om uw router daar te plaatsen. Van daaruit kunt u met eventueel superwifi's SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten | KPN Community draadloos verder.


Goedemorgen!

Het blijkt toch een lastig probleem te zijn.  En KPN noemde het makkelijk aansluiten, zonder kosten.  Helaas dus niet voor mij. Ik ga eens informeren hoe buren het hebben gedaan, maar de meesten hebben Ziggo en nog niet deze mogelijkheid. 

Ik kom er graag later op terug. Hou me aanbevolen voor meer slimme tips. In ieder geval al heel hartelijk dank voor het meedenken!


Vanuit een meterkast lopen - zoals aangegeven leidingen van nutsbedrijven - naar de woning.
(Hoe zou men anders thuis die voorzieningen kunnen hebben). Mogelijk loopt er ook nog wel een coaxkabel voor Ziggo, en misschien ook nog een ouderwetse telefoon-aansluiting (2-aderig koper).

Indien er geen loze lege leiding naar de woning loopt zijn een coax-kabel van Ziggo of 2-aderige telefoonkabel uit te wisselen voor een CAT 6 ethernetkabel.


@InekeW zoals hiervoor al gemeld moet er een kabel worden gelegd van meterkast naar woning. Als er geen buisleidingen lopen voor TV/coax en/of telefoon, kan het misschien wel door de leiding van de scheltrafo/huistelefoon. Daar zit dan al wel een kabeltje in, maar in mijn geval kon ik er gewoon twee netwerkkabels bij trekken.

En als dat ook niet lukt kun je misschien door het gat van de waterleiding of CV een kabel steken. Let er dan wel op dat de kabel niet te warm mag worden. 


VERVOLG

De meterkast (buiten mijn huis dus) grenst aan de cv-ruimte (wel in huis). Er blijkt een gaatje te zitten waar vier stevige kabels doorheen lopen. Een buurman heeft met veel moeite de rode aansluitkabel voor glasvezel erdoor kunnen trekken. Gelukkig, dus nu al iets binnenshuis! Volgende stap is aansluiting, het liefst draadloos.

Ik probeer al steeds (7 keer inmiddels!) KPN klantenservice te bellen of draadloos mogelijk is, wat dat kost en of er een monteur kan komen. Maar krijg steeds de mededeling dat de wachttijd langer is dan normaal en dan wordt verbinding verbroken. Maar ja, de volhouder wint. Gelukkig kwamen jullie reacties snel en ook deskundig, of elkaar aanvullend. Als leek sta je toch voor lastige problemen… 

Ik zal zodra ik meer weet dat hier melden.

In ieder geval heel fijn dat jullie me hebben willen helpen!

 


Een buurman heeft met veel moeite de rode aansluitkabel voor glasvezel erdoor kunnen trekken.

En wat voor soort kabel is er dan doorheen getrokken.

Een oranje glasvezel-kabel zelf (dus nog zonder dat er een glasvezel eindpunt zou zijn afgemonteerd).
Of een ethernet netwerkkabel?

Zijn wel twee dingen, en een groot verschil, welke monteur het zaakje zou moeten aansluiten.
Een netwerkkabel heeft aan het eind 8 draadjes in combinaties van 4 in elkaar gedraaide draadparen.

Zou je een foto kunnen maken van het eind van die kabel en die op het forum plaatsen?


Het is de oranje kabel bij de aansluiting op het zwarte kastje zit en die ook gratis kan worden bijbesteld (overigens nu al niet meer, de vouchercode werkt niet meer): 1 Meter cat.6 ethernetkabel (rood) met gemakkelijke aansluitingen voor uw netwerk. Ook wel bekend als UTP-, netwerk- of internetkabel. 
Sorry, ik vond de kabel rood, maar is dus oranje. 

Ik weet dat we er nog niet zijn, maar ben al heel blij dat er nu iets in huis is. Goed dat ik weet wat ik een monteur zou moeten uitleggen, als het me tenminste lukt contact te krijgen.

 


Hallo @InekeW het zal de netwerkkabel zijn die is doorgetrokken naar je huis. Die kabel kun je dus in de RODE poort van het modem steken en moet het kunnen werken en kun je meteen draadloos werken, want het modem heeft ingebouwde wifi.

 


1 Meter cat.6 ethernetkabel (rood) met gemakkelijke aansluitingen voor uw netwerk. Ook wel bekend als UTP-, netwerk- of internetkabel.

Oh, uit je eerdere berichten dacht ik dat je veel meer meters nodig had, daarom twijfelde ik eraan.
Dan had ik zelf eigenlijk nog een veel langere netwerkkabel direct doorgetrokken, precies naar de plek waar je de router eigenlijk opgesteld wilt hebben.

Nu ga je half bakken oplossingen voorbereiden, en zou je vanuit de plek bij de CV ketel dan weer “draadloos” verder willen gaan, met de nodige extra kosten erbij voor extra access points??
Waarom leg je niet meteen goed aan?


Hallo @InekeW en @Babylonia zo'n netwerkkabel is toch eenvoudig te verlengen door een netwerkkabel van ongeveer de juiste lengte te kopen en met een koppelstukje aan de bestaande kabel te verbinden?

Of de oude te korte kabel verwijderen en meteen een kabel met de juiste lengte aansluiten.


@InekeW Een beetje jammer dat je die rode ethernet kabel van maar 1 meter er door hebt getrokken. Die kabel hoeft namelijk helemaal niet rood te zijn, iedere ethernet kabel Cat5e of Cat 6 is goed en die zijn dus langer te krijgen. Wat ik begrijp ben je nu in de cv-ruimte uitgekomen met je kabel. Het kan maar is geen ideale locatie om je modem te plaatsen.


zo'n netwerkkabel is toch eenvoudig te verlengen door een netwerkkabel van ongeveer de juiste lengte te kopen en met een koppelstukje aan de bestaande kabel te verbinden?

Allemaal van die halfbakken oplossingen.  Zoals aangegeven doe het gewoon meteen goed.


Toen ik deze vraag om hulp stelde had ik geen idee dat het zo ingewikkeld was, d.w.z. voor mij. Ik ben blij met alle antwoorden, maar raak er nog meer van in de war. Want tja, dacht blij te zijn met inmiddels iets in huis doorgetrokken en niet meer erbuiten en heb met deze oranje kabel toch niet iets verstandigs gedaan, volgens jullie antwoorden. Maar wat moet ik met: doe het meteen goed? Kon ik dat maar! Helaas, ik doe dus niks, want weet inmiddels wel dat ik dat niet kan, wil het KPN laten doen maar moet dan natuurlijk wel de goede vragen stellen. En KPN kunnen bereiken!!! 

Ik word er moedeloos van. Begin onderhand te denken dat ik beter gewoon zonder glasvezel ook kan leven. Maar blijf proberen KPN te bereiken.

Ik hou jullie op de hoogte!


Hallo @InekeW , als je er geen inzicht in hebt kun je beter KPN bellen en om een monteur vragen via 0800 0402.

Succes 

 


Ik zou het anders willen stellen.

Hallo@InekeW , als je er geen inzicht in hebt kun je naast de informatie hier, meteen ook beter een van die buurmannen om raad vragen wat de beste optie is om je netwerk door te trekken.
Die ene buurman heeft dat al gedaan met dat “korte” kabeltje.

Mogelijk heeft die ook meer inzicht in de rest van je thuis situatie?? (Het is tenslotte je buurman).
Maar altijd beter even “vooraf” te overleggen, -ook met die buurman- in de plaats van “achteraf”.

Kost beslist minder dan een KPN monteur inhuren tegen een X-bedrag.


Ik zou het anders willen stellen.

Hallo@InekeW , als je er geen inzicht in hebt kun je naast de informatie hier, meteen ook beter een van die buurmannen om raad vragen wat de beste optie is om je netwerk door te trekken.
Die ene buurman heeft dat al gedaan met dat “korte” kabeltje.

Mogelijk heeft die ook meer inzicht in de rest van je thuis situatie?? (Het is tenslotte je buurman).
Maar altijd beter even “vooraf” te overleggen, -ook met die buurman- in de plaats van “achteraf”.

Kost beslist minder dan een KPN monteur inhuren tegen een X-bedrag.

Een installatie monteur wanneer een klant het niet lukt om zelf te installeren als die dit wel heeft geprobeerd is kosteloos exclusief meerwerk. (Aanschaf WiFi apparatuur etc.)


Admin edit: je kunt deze inplannen via kpn.com/installatiemonteur of telefonisch via 0800-0402


Dat is interessant! En zeker als een KPN monteur zo'n advies geeft. Ik ga kijken of ik een afspraak kan maken. 


Inmiddels heb ik via de KPN website een afspraak gemaakt voor een monteur. Ik had graag iemand van de klantenservice gesproken dan had ik kunnen vragen of een monteur me zou kunnen helpen.  Ik heb sinds 12 augustus al 12 keer de klantenservice gebeld, telkens hetzelfde antwoord: de wachtlijst is langer dan u van ons gewend bent. Zelfs dit antwoord toen ik vannacht om half drie belde 😡. Overal op de website van KPN lees je: bel onze klantenservice. Wie lukt dat dan?
Nog iets vreemds: een keer heb ik een hulpvraag ingesproken met mijn telefoonnummer. Niemand van KPN teruggebeld. Kreeg gisteren wel een mail hoe ik de geboden hulp heb ervaren! Heeft van mij een 0 gekregen. 

Als de monteur is geweest zal ik jullie het resultaat laten weten.


Dit schiet niet echt op.  Misschien dan toch beter de handige buurman als voorbereiding?