Skip to main content
Vraag

Kan ik overstappen naar 4 Gbit glasvezelinternet?

• April 27, 2026
  • 22 reacties
  • 234 keer bekeken

Ik belde vorige week met de klantenservice met de vraag hoe ik kon overstappen van Glasvezel 1GB naar Glasvezel 4GB. Volgens de postcodecheck is dat inmiddels beschikbaar op mijn adres. Tot mijn stomme verbazing kwam de klantenservicemedewerker na intern rondvragen met de mededeling dat dit pas kon na afloop van mijn contractperiode. (Ik ben zo’n sufferd die na afloop van een contractperiode te lui is om te kijken of er een mooie verlengingsaanbieding is. Ik heb al vele vele jaren KPN. Afgelopen najaar heb ik dat toch maar eens gedaan en gezegd dat ik twee jaar wilde verlengen en dat leverde 6 maanden korting op. Ik heb toen ook gekeken of 4GB niet mogelijk was, maar dat leek toen niet het geval).

Ik kan niet geloven dat het niet mogelijk is om 4GB te krijgen. Omhoog kan tenslotte altijd toch???? Ik wil hier niet twee jaar op wachten! Ben ik verkeerd voorgelicht door de klantenservicemedewerker?

22 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 27, 2026

Hallo ​@Hunch ,

Als je nu nog anderhalf jaar contract voor de boeg hebt, dan kun je nu inderdaad niet over naar de nieuwe abonnementsvorm waar 4GB wel bijzit. 

90 dagen voor de einddatum van jouw contract kun je wel overstappen op de laatste propositie.

• April 27, 2026

Ik kan niet geloven dat het niet mogelijk is om 4GB te krijgen. Omhoog kan tenslotte altijd toch???? Ik wil hier niet twee jaar op wachten! Ben ik verkeerd voorgelicht door de klantenservicemedewerker?

Normaal gesproken zou dat zeker moeten kunnen vooral een  hogere snelheid maar als je nog een Hussel abonnement hebt helaas niet. De crux zit er in heb je het bestaande abonnement verlengd of ben je wel over naar de huidige portfolio.

Welke leverbare bandbreedtes zie je in jouw MijnKPN omgeving?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 27, 2026

Ik kan niet geloven dat het niet mogelijk is om 4GB te krijgen.

. De crux zit er in heb je het bestaande abonnement verlengd of ben je wel over naar de huidige portfolio.

Hij heeft zijn oude abonnement verlengd, alleen dan krijg je een tijdelijke korting. (Maar ben je op den duur slechter uit…..)

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Ik begrijp uit de reacties dat het blijkbaar klopt wat de klantenservicemedewerkers zegt…. Dank voor jullie antwoorden allemaal!  In de hoop dat er een KPN moderator meekijkt hecht ik er nog even aan om te zeggen dat ik het echt te zot voor woorden vind. Is “propositie” een methode om trouwe klanten te naaien? Ik had niet gedacht dit ooit te zeggen, maar ik ga op zoek naar een alternatief voor de Koninklijke PTT Nederland (zonder P)!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 27, 2026

Is “propositie” een methode om trouwe klanten te naaien? 

Sinds een jaar of twee biedt KPN de mogelijkheid aan om te “vernieuwen”. Een reden hiervoor is dat de toezichthouder dit verplicht heeft gesteld. 

KPN promoot deze mogelijkheid niet, ze hebben liever dat je jouw oude (duurdere) abonnementsvorm verlengt. Dat wordt gestimuleerd met het aanbieden van een tijdelijke korting. Maar daarmee loop je wel de voordelen en de goedkopere prijs mis van de huidige (2026) propositie. 

Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om bij een verlenging goed de diverse mogelijkheden uit te zoeken en niet meteen te klikken op een link met zes maanden korting.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Ik had niet gedacht dit ooit te zeggen, maar ik ga op zoek naar een alternatief voor de Koninklijke PTT Nederland (zonder P)!

Ook dat kan niet eerder dan na afloop van je huidige contractperiode. Want dat kan niet eerder stopgezet. Oh wacht. Op dat moment kun je net zo goed naar de huidige propositie....

Het is een beetje jammer. Als je een half jaar geleden al had "verlengt" met de huidige propositie had je pas echt € bespaart. Want je lopende abonnement is sowieso al duurder, dus die 6 maanden een tientje is het ook niet. 

Kpn heeft 2 manieren van verlengen. 

Je oude dure Alles-in-1 weer vastleggen. Binnen die propositie is 1 Gbps het maximum. 

Of vernieuwen naar de actuele propositie, waar 4 Gbps het maximum is.

Wat wil je trouwens in vredesnaam met VIER Gbps?

Heb je nu problemen met gelijktijdig gebruik van meerdere apparaten?

Heb je een klein kantoor met 10+ medewerkers die druk via internet grote bestanden up- en downloaden?

Voor een gezin met 3 gamende tieners is 200 Mbps ook ruim voldoende. 

Ga niet veel extra betalen voor bandbreedte die je toch niet gebruikt. 

• April 27, 2026

Is “propositie” een methode om trouwe klanten te naaien? 

Sinds een jaar of twee biedt KPN de mogelijkheid aan om te “vernieuwen”. Een reden hiervoor is dat de toezichthouder dit verplicht heeft gesteld. 

Dat vernieuwen kon altijd al anders hadden alle klanten nog een abonnement van voor 2019 of zelfs ouder de introductie van Hussel. Juist actief benaderen dat hetzelfde product goedkoper kan wordt verplicht gesteld.

@Hunch die proposities zijn inderdaad heel vervelend. Want ik kan nu nog naar een 100 Mb abonnement zou ik naar de meest recente abonnementsvorm wisselen kan ik niet lager dan 200 Mb.

Om de zo veel jaar komen de providers met nieuwe abonnementen op de markt of exact hetzelfde voor een lagere prijs of een iets hogere bandbreedte of meer of minder keuze in bandbreedtes. Wie dan een oudere abonnement heeft moet dan wezenlijk niet verlengen maar van product wisselen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om bij een verlenging goed de diverse mogelijkheden uit te zoeken en niet meteen te klikken op een link met zes maanden korting.

Dankjewel ​@Noordzee ik wist niet dat er iets veranderd was door externe regelgeving/toezichthouder. Ik weet wel dat ik vorig jaar toen ik verlengde wel gekeken heb of 4GBit beschikbaar was op mijn adres, dat leek toen niet zo te zijn. Maar misschien heeft dat te maken met het feit dat KPN het expres moeilijk maakt om dit te vinden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 27, 2026

Wat wil je trouwens in vredesnaam met VIER Gbps?

Heb je nu problemen met gelijktijdig gebruik van meerdere apparaten?

Heb je een klein kantoor met 10+ medewerkers die druk via internet grote bestanden up- en downloaden?

Voor een gezin met 3 gamende tieners is 200 Mbps ook ruim voldoende. 

Ga niet veel extra betalen voor bandbreedte die je toch niet gebruikt. 

Dat is zeker niet mijn ervaring, dat dat genoeg zou zijn. Bepaald niet! Zowel mijn echtgenote als ik werken vaak thuis. Mijn echtgenote heeft bedraad internet vanuit het modem, maar zodra mijn zoon een spelletje speelt op zijn mobiel en tegelijkertijd wifibelt met zijn vrienden ervaart zij enorme traagheid in het gebruik van haar (SaaS) applicaties en MSTeams. Dus ja die 4 Gbit/s die wil ik heel heel graag!

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7

thuiswerken is normaal gesproken max 10Mbps, spelletje op mobiel zal misschien iets meer zijn (max 100Mbps?), zoals gezegd gaat 4Gbps dat probleem niet oplossen. 

rvk01
Slimmerik
  • April 27, 2026

Mijn echtgenote heeft bedraad internet vanuit het modem, maar zodra mijn zoon een spelletje speelt op zijn mobiel en tegelijkertijd wifibelt met zijn vrienden ervaart zij enorme traagheid in het gebruik van haar (SaaS) applicaties en MSTeams. Dus ja die 4 Gbit/s die wil ik heel heel graag!

Ik heb niet het idee dat dat met 4Gbps opgelost zal zijn. Het probleem lijkt mij niet dat de snelheid vol zit (want genoemde streams nemen echt niet zoveel in beslag) maar dat het meer aan QoS ligt.

Maar goed... je kunt het proberen. Alleen sta niet raar te kijken als het probleem hiermee niet opgelost is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 27, 2026

Voorlopig kun je 1½ jaar niet wijzigen naar 4 Gbps. En ook niet naar een andere provider (op hetzelfde netwerk tenminste). Daarop blind staren heeft geen zin. 

Alleen denk ik dat je het meer in je netwerk moet zoeken. Wat jullie allemaal tegelijk doen moet toch makkelijk met 1 Gbps (1000 Mbps dus) kunnen.

Dat spelletje is, als het een online spel is, hooguit 10 Mbps (en dan neem ik het ruim).

Bellen via wifi is 1 Mbps. Daar krijg je niks mee 'over de kop'. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Mijn echtgenote heeft bedraad internet vanuit het modem, maar zodra mijn zoon een spelletje speelt op zijn mobiel en tegelijkertijd wifibelt met zijn vrienden ervaart zij enorme traagheid in het gebruik van haar (SaaS) applicaties en MSTeams. Dus ja die 4 Gbit/s die wil ik heel heel graag!

Ik heb niet het idee dat dat met 4Gbps opgelost zal zijn. Het probleem lijkt mij niet dat de snelheid vol zit (want genoemde streams nemen echt niet zoveel in beslag) maar dat het meer aan QoS ligt.

Maar goed... je kunt het proberen. Alleen sta niet raar te kijken als het probleem hiermee niet opgelost is.

Dit helpt ​@rvk01, ik ga kijken of het mogelijk is om de QoS te beïnvloeden voor bepaalde processen of IP-adressen. Mocht jij of iemand anders daar nog tips voor hebben (ik het een Experia Box v10A) dan graag!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Hunch een V10a ondersteunt geen QoS, geen enkel modem/router van KPN trouwens, daar heb je dan een eigen router voor nodig.

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 28, 2026

Beste ​@Hunch een V10a ondersteunt geen QoS, geen enkel modem/router van KPN trouwens, daar heb je dan een eigen router voor nodig.

@JanD : Duidelijk. Ik zie dat je via KPN ook een Fritzbox modem/router kan huren. Weet jij of die wel die mogelijkheden kan bieden?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 28, 2026

Beste ​@Hunch , geen idee, dan zou je de specificaties even na moeten lopen of de reactie van een ander forumlid af moeten wachten.

Succes.

rvk01
Slimmerik
  • April 28, 2026

Dat is zeker niet mijn ervaring, dat dat genoeg zou zijn. Bepaald niet! Zowel mijn echtgenote als ik werken vaak thuis. Mijn echtgenote heeft bedraad internet vanuit het modem, maar zodra mijn zoon een spelletje speelt op zijn mobiel en tegelijkertijd wifibelt met zijn vrienden ervaart zij enorme traagheid in het gebruik van haar (SaaS) applicaties en MSTeams. Dus ja die 4 Gbit/s die wil ik heel heel graag!

Wat voor spelletje speelt ie dan op zijn mobiel? (veel kleine pakketjes?) Ik weet niet of het veel uit maakt om hem verbinding te laten maken met een apart “extra wifi netwerk”. Die is in Box 12 wel in te stellen. Bij Box V10 ook???? Ik weet niet of extra netwerk een andere zender gebruikt en daardoor WiFi minder belast.

Zit hij op 2,4Ghz of 5Ghz? Het mooiste zou dan zijn als hij ook op kabel zit maar dat kan met mobiel natuurlijk niet. Je wilt in ieder geval dat de router het verkeer zo snel mogelijk af kan handelen en traag WiFi kan dan voor de hele router alles in de war gooien. Dus als hij op een problematische verbinding zit zou je dat misschien wat moeten optimaliseren.

Misschien dat je overigens in dit geval liever SQM hebt ipv QoS. QoS is voorrang voor bepaald verkeer. Maar er kunnen nog steeds wachtrijen ontstaan (hoge latency). SQM is een wat andere benadering om bufferfloat en wachtrijen te voorkomen (modernere techniek).

Ik meen niet dat Fritzbox SQM ondersteund en ik weet dus niet of je aan QoS voldoende zou hebben. Er zijn routers (zoals OpenWRT-routers of Ubiquiti/ASUS routers) die dit wel ondersteunen. Maar ik heb daar verder geen hands-on ervaring mee.

• April 28, 2026

Al weer jaren terug waren er problemen met de PS4 (spelcomputer) die blokkeerde het hele thuis internet.
Wat en hoe dat weet ik niet (meer) maar er zou net zoiets aan de hand kunnen zijn.

Eigenlijk zou het niet zo mogen zijn dat een apparaat dat kan doen.
Het gast netwerk er voor gebruiken, zou dat helpen ? Eventueel met een eigen WiFi kastje.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 28, 2026

internet ondersteunt toch helemaal geen qos?! 

rvk01
Slimmerik
  • April 28, 2026

Internet niet, maar je router kan dit wel ondersteunen (afhankelijk van type). En die moet dan regelen dat alles netjes op goede volgorde het internet op gaat.

emielstroeve
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • April 28, 2026

Internet niet, maar je router kan dit wel ondersteunen (afhankelijk van type). En die moet dan regelen dat alles netjes op goede volgorde het internet op gaat.

om daarna op een netwerk terecht te komen van anarchie, paketten hoeven niet in die volgorde door internet te gaan. en als het werkt, gaat het in deze specifieke situatie nog meer ellende opleveren voor de thuiswerkers want dat mobiele verkeer wordt nog verder voorgetrokken

ik zou hier verre van blijven. hier is echt wat anders lokaals aan de hand

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 29, 2026

Ik merk dat het er allemaal niet duidelijker op wordt. Wel is me duidelijk dat mee bandbreedte het verschil niet gaat maken. Wat ik deep down eigenlijk al dacht. Maar hoe ik dit dan wel om moet lossen? Ik denk dat ik maar eens technische ondersteuning bij de provider ga vragen. Dank voor al jullie input!