Skip to main content

Binnenkort wordt in Willemstad (gem. Moerdijk) met de aanleg van glavezel. Helaas niet door KPN, maar door e-fiber. Hiedoor ben ik verplicht om over te stapen naar andere provider, wat ik eigenlijk niet wil. Bestaat niet de mogelijkheid om huidige internetsnelheid van KPN 39 mbit/s te upgraden naar bv 200 mbit/s. Daarmee zou ik ook tevreden kunnen zijjn en klant bij KpN kunnen blijven. 

Als het kan dan zou dat in mijnkpn aangegeven worden. Staat het er niet dan kan het niet. 


Goedemorgen @Plan be, via onze bestelpagina kun je zien welke maximale snelheid je op dit moment kunt krijgen. Als je jouw profiel invult kan ik eens kijken of er een upgrade van het netwerk gepland staat voor jouw adres. 


Op een willekeurig adres in Willemstad (Cees van Gendlaan) kom ik op 200 Mb/s down. Dat zal dan met bonding zijn dus een upload van 60.

200/60 is toch een prima snelheid.

Het kan op jouw adres anders zijn.


Dag Jeroen_dB

 

fijn dat je wilt kijken of er een upgrade gepland staat voor ons adres.

Typisch is wel dat in plan Noordlangeweg idd 200mbit download mogelijk is, zie bericht van Peter G,

maar in plan Kloosterblokje kom je niet verder dan Max 39 mbit/s download. De afstand tussen deze twee wijken slechts Ca 400 meter.

alvast dank


Ik ben bang dat de komende tijd 39mbit het maximale is. Er staan geen upgrades gepland om deze snelheid op te hogen. Helaas dus geen goed nieuws. 


Dank voor de moeite! Jammer, zeer waarschijnlijk KPN als provider verlaten na zeer veel jaren klant te zijn geweest! Blijf het wel vreemd vinden dat een gedeelte van Willemstad op veel hogere internet snelheid zit, dan een nabijgelegen ander gedeelte! 


Als je nu geen problemen ervaart is je internet al snel genoeg. Voor 1 of 2 gebruikers kom je vrijwel nooit over de 40 Mb/s heen.

Ter voorbeeld.

HD videostream: 5 Mb/s
4k/UHD stream: 25 Mb/s. Dit is zo'n beetje het snelst. 2 van deze kan op je adres niet, maar gebruik je dat ook?

Alleen met downloaden van bestanden, programma's, e.d. is hogere snelheid handig, het duurt dan wat korter. En met veel gebruikers tegelijk.

Zie het verder als de snelweg. We worden met 100 km/h de weg op gestuurd. Je kunt dan wel een auto hebben die harder kan, maar het blijft 100.

Ik gebruik nooit meer dan 10 Mb/s met één (HD) videostream en evt. ook tv via pc of smartphone/chromecast. We krijgen hier ook FttH, maar houd daarom gewoon m'n huidige abonnement van 50/5. Maar krijg van kpn daarop 70/30, dus neem aan dat het op glas dan 70/70 wordt.


Voor de nieuwsgierige mens heb ik nog wat gevonden...

https://blog.xs4all.nl/welke-internetsnelheid-is-echt-nodig/

 

 


Hallo @Plan be overgaan naar een andere provider is alléén zinvol als je naar een kabelprovider overstapt.

Stap je over naar een provider die over dezelfde koperlijn levert, ga je dezelfde snelheid of lager krijgen, nooit hoger.

 


39 mbit kan misschien voor nu wel voldoende zijn, maar je moet ook een beetje aan de toekomst denken. Als je pech hebt heeft KPN over 10 jaar nog geen glasvezel gelegd. 


39 mbit kan misschien voor nu wel voldoende zijn, maar je moet ook een beetje aan de toekomst denken. Als je pech hebt heeft KPN over 10 jaar nog geen glasvezel gelegd. 

Dat is zeker waar maar daarom kun je ook altijd nog overstappen. Als nu 39Mbps voldoende is en er is geen lopend contract meer dan kan je later altijd nog overstappen. Al is het met e-Fiber geloof ik wel zo dat als je geen contract bij een van de providers die op dat netwerk levert afsluit je bij een aansluiting vastrecht moet gaan betalen.

 

Een optie is dan bijvoorbeeld om het een jaartje te proberen. Is er geen merkbaar verschil kan je altijd terug. Kan gezien worden als een downgrade maar dat hoeft het zeker niet te zijn.

 

Typisch is wel dat in plan Noordlangeweg idd 200mbit download mogelijk is, zie bericht van Peter G,

maar in plan Kloosterblokje kom je niet verder dan Max 39 mbit/s download. De afstand tussen deze twee wijken slechts Ca 400 meter.

Hoe er ooit bepaald werd welke kast wel actief werd gemaakt en welke niet weet ik eigenlijk niet. Met het actief maken wordt er een DSLAM in de kast geplaatst waarbij de centrale in feite dichterbij gehaald wordt. Het is dus echt van belang op welke straatkast je aangesloten zit. Tegenwoordig wordt het actief maken van straatkasten inderdaad niet meer gedaan omdat al het geld naar de glasvezel-uitrol gaat. Misschien kan @Ward_ daar wat meer over vertellen. 


Hoe er ooit bepaald werd welke kast wel actief werd gemaakt en welke niet weet ik eigenlijk niet. Met het actief maken wordt er een DSLAM in de kast geplaatst waarbij de centrale in feite dichterbij gehaald wordt. Het is dus echt van belang op welke straatkast je aangesloten zit. Tegenwoordig wordt het actief maken van straatkasten inderdaad niet meer gedaan omdat al het geld naar de glasvezel-uitrol gaat. Misschien kan @Ward_ daar wat meer over vertellen. 

Ik ben een paar maanden geleden nog totaal onverwacht van ongeveer 45 mbit naar 111 mbit gegaan 🙂 blij mee. KPN doet dus kennelijk nog wel upgrades aan het kopernetwerk.

Ik woon vlakbij een centrale en heb voor zoveel ik begrepen heb een rechtstreekse aansluiting op deze centrale. Voorheen was het zo dat mensen die verder weg woonden en een aansluiting hadden op een wijkkast een snellere verbinding hadden dan ik. 


Ik had eigenlijk van KPN wat meer reactie verwacht op de uitrol van eFiber glasvezelkabel. Denk nl, dar er best veel mensen dit willen hebben 1000 mbit/s up- en download Of je het echt nodig hebt is een andere vraag. Als KPN het zou verhogen naar bv 200 mbit /s download en bv 50 upload zal ik er niet over denken om over te stappen naar glasvezel. Maar nu is 39 mbit/s een beetje krap naar de toekomst toe, vind ik. Keuze vind ik toch lastig omdat de glasvezelproviders mij niet echt aanspreken, behalve misschien Freedom. Maar idd als je later toch glasvezel wilt hebben betaal je minstens €450 vastrecht.
in ieder geval dank voor alle reacties, ik heb nog wat tijd om er over na te denken, geplande aanleg in Willemstad medio 2022


Ik ben een paar maanden geleden nog totaal onverwacht van ongeveer 45 mbit naar 111 mbit gegaan 🙂 blij mee. KPN doet dus kennelijk nog wel upgrades aan het kopernetwerk.

Ik woon vlakbij een centrale en heb voor zoveel ik begrepen heb een rechtstreekse aansluiting op deze centrale. Voorheen was het zo dat mensen die verder weg woonden en een aansluiting hadden op een wijkkast een snellere verbinding hadden dan ik. 

Dat komt omdat er in kleine centrales met één DSLAM sinds een paar maanden ook met vectoring zijn gaan werken. Hoewel het inderdaad een upgrade is, is het niet een upgrade zoals ik bedoelde, namelijk dat er van passieve kabelverdelers een actieve kabelverdeler gemaakt wordt door er een DSLAM in te plaatsen.


Hallo @Plan be overgaan naar een andere provider is alléén zinvol als je naar een kabelprovider overstapt.

Stap je over naar een provider die over dezelfde koperlijn levert, ga je dezelfde snelheid of lager krijgen, nooit hoger.

 

Hoi, @JanD 

In het startbericht staat dat Plan be dan inderdaad overstapt naar een van de providers op het e-fiber glasvezelnet.

Internet is internet dus dan is snelheid het enige verschil. Groter verschil zal de televisiedienst zijn (o.a. beschikbare zenders). Sommige leveren die met een app en dan zijn er geen radiokanalen (n.m.m.).


Ik ben een paar maanden geleden nog totaal onverwacht van ongeveer 45 mbit naar 111 mbit gegaan 🙂 blij mee. KPN doet dus kennelijk nog wel upgrades aan het kopernetwerk.

Ik woon vlakbij een centrale en heb voor zoveel ik begrepen heb een rechtstreekse aansluiting op deze centrale. Voorheen was het zo dat mensen die verder weg woonden en een aansluiting hadden op een wijkkast een snellere verbinding hadden dan ik. 

Dat komt omdat er in kleine centrales met één DSLAM sinds een paar maanden ook met vectoring zijn gaan werken. Hoewel het inderdaad een upgrade is, is het niet een upgrade zoals ik bedoelde, namelijk dat er van passieve kabelverdelers een actieve kabelverdeler gemaakt wordt door er een DSLAM in te plaatsen.

KPN denkt overigens dat er maar 16 mbit leverbaar is op mijn adres...

... maar dat terzijde.


Internet is internet dus dan is snelheid het enige verschil. Groter verschil zal de televisiedienst zijn (o.a. beschikbare zenders). Sommige leveren die met een app en dan zijn er geen radiokanalen (n.m.m.).

Hier ben ik het niet mee eens. Ik kies een provider niet alleen om haar diensten maar ook om de service die er bij komt kijken. Sommige virtuele providers die voor veel te weinig een abonnement leveren laat ik bijvoorbeeld bij voorbaat al links liggen. Ik betaal liever iets meer per maand voor een betere service als ik het ooit eens nodig heb. Nu ik monteur ben heb ik natuurlijk zelf al flink wat kennis in huis en apparatuur binnen handbereik maar voor sommige zaken heb ik toch echt de provider nodig.


Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt.


Als je alleen internet af neemt, dan is het redelijk simpel. Dat kan het doen of het kan het niet doen. Als het het niet doet, dan moet dat opgelost worden. Maar verder hoeft daar niet veel service bijgeleverd te worden.