Skip to main content

Vandaag is er glasvezel bij ons in de meterkast aangesloten. Hij is reeds actief. 2 groene lampjes branden.

Ik krijg net een mail dat: Uw glasvezelverbinding op ************ is klaar voor gebruik. Sluit alleen nog even uw modem aan.

Maar door drukte en laat thuis komen kan en wil ik dit morgen pas doen. Is dat een probleem. 

Ik wil vanavond niet ineens zonder TV komen. “ Voetbal op TV 

De vraag is of de oude verbinding nog werkt of kwam je van Ziggo?


OK bedankt.

Ik had dit ook probeert via de helpdesk maar daar werd ik steeds eruit gegooid.  


Je hebt waarschijnlijk 2 weken de tijd om het over te zetten. 2 weken nadat er signaal op het glasvelkastje staat zal de oude koperverbinding ophouden met werken.


Goedemorgen,

Ik heb een Fritz!box modem 5590 met de patchcover FTU-TK01 op mijn nieuwe glasvezel aansluiting aangesloten. Maar mijn modem wil niet actief worden. Moet ik soms nog iets doen. Wie kan mij helpen.

Of heb ik soms de foute glasvezel module in het modem. Er zit nu een XGS-PON module in.


Ik stuur hier een foto zo als ik het gedaan heb. Volgens mij moet het zo werken. Of moet dat modem nog registreert worden.

 


De vraag is dus eerst: Heb je wel een XGS-PON verbinding vanuit KPN gekregen?

De zwarte ONT die je eerst had met die groene lampjes: Stond daar ook een lampje “Alarm”bij?

In dat geval heb je inderdaad een XGS-PON verbinding maar volgens mij moet je dan nog wel iets meer doen.

Zie daarvoor deze servicetool van KPN voor gebruik eigen hardware.

 

 


Bij dat zwarte kastje stond ook Alarm bij. Toen deze nog opzat branden de lampjes power en connection groen. MET andere worden hij is actief. Moet de modem soms ontgrendelt worden.

 

Ze hebben mij ook bevestigd dat het een XGS-PON aansluiting is.


Bij dat zwarte kastje stond ook Alarm bij. Toen deze nog opzat branden de lampjes power en connection groen. MET andere worden hij is actief. Moet de modem soms ontgrendelt worden.

 

Ze hebben mij ook bevestigd dat het een XGS-PON aansluiting is.

Je gaat niet in op mijn tweede opmerking, namelijk die Servicetool.

Een XGS-PON module is een actief component van de verbinding. Als KPN niet weet dat jij deze gebruikt kan deze niet werken. Het is geen simpel doorgeefluikje.

Van hun pagina: Bij XGSPON techniek is de ONT een onmisbaar onderdeel van de verbinding. De XGSPON ONT moet niet alleen voldoen aan de specificaties (zoals hieronder vermeld). Ook moet het serienummer worden doorgegeven aan KPN voor activatie in het netwerk. Gebruik hiervoor de servicetool op kpn.com/eigenapparatuur om dit aan te vragen.

 

Dus ga op je mobiel (verbonden met je thuiswifi) naar die site en volg die servicetool om uit te vinden wat je nog moet doen.


De gegevens die ik via de servicetool heb ontvangen.

Je aansluitingstype:

Bonded Vectored VDSL2 (BVVDSL2_POTS)

Het modem dat je van KPN hebt ontvangen

Experia Box V10 H369A

Je huidige glasvezelaansluitpunt (FTU)

FTU_TK01

Je eigen modem moet minimaal voldoen aan de volgende eisen:

  • Ethernetaansluiting met WAN poort met RJ-45 connector voor gebruik van UTP (twisted-pair) kabels.
  • Let op, gebruik de aanwezige NTU media converter (met ethernetaansluiting en RJ-45 connector). De glasvezel in de FTU (waar het glas afgemonteerd is) is zeer kwetsbaar, Los te maken van het NT (met ethernet aansluiting) wordt ten sterkste afgeraden.

Ik kan geen gegevens van de aangesloten Fritzbox op glas vinden. Alleen nog gegevens van de nog aangesloten Experia box.

Ik wil de Fritz!box 5590 rechtstreeks op glas met de module FRITZ!SFP XGS-PON aansluiten. Hiervoor heb ik een FTU patch cover FTU-TK01 bij KPN gekocht. Dat moet kunnen werken.

 


Dus je aansluiting is nog helemaal niet geactiveerd… Heb je deze al wel via de meegeleverde ONT (die zwarte) aangesloten gehad op je Experiabox om op die manier de migratie van koper naar glas in gang te zetten? 

Dat is wel een eerste vereiste namelijk. Als je nu bij KPN op koper zit moet je eerst om naar glas. Dat gebeurt pas als de Experiabox wordt aangesloten op de ONT.


Ik heb nog niet de migratie in gang gezet van koper naar glas. Dat gebeurt morgen ochtend. Dan heb ik 2 uur de tijd  om het te doen.

Maar ik had wel de Fritz! Box via LAN aangesloten op de ONT, en toen had de Fritz!box wel Internet. 

Het kan aan het Fiber kabeltje liggen of aan de Fritz!SFP XGS-PON module.

Of leveren jullie GPON. Ik heb daar wel de module maar niet de juiste fiber patchkabel.

 


Ik heb nog niet de migratie in gang gezet van koper naar glas. Dat gebeurt morgen ochtend. Dan heb ik 2 uur de tijd  om het te doen.

Maar ik had wel de Fritz! Box via LAN aangesloten op de ONT, en toen had de Fritz!box wel Internet. 

Het kan aan het Fiber kabeltje liggen of aan de Fritz!SFP XGS-PON module.

Of leveren jullie GPON. Ik heb daar wel de module maar niet de juiste fiber patchkabel.

 

 

Nee, dit is geen GPON. KPN levert al een jaar geen GPON meer op nieuwe activaties (en dat was ook een andere ONT). En de reden dat dus niet werkt met de Fritzbox met eigen module is omdat je die eerst bij KPN moet aanmelden. Wat dus pas kan als de overgang compleet is. Hopelijk voor jou morgen dan. 


Vandaag met behulp van KPN Monteur glasvezel activeert. Internet werkt. Met CAT6 (rooie) router  aangesloten op glasvezel kastje.

Maar mijn download speed is 350 Mbit/s en mijn upload 0,3 Mbit/s. Mijn ping is 18ms

Volgens mij is er wat aan de hand. Mijn laptop op 1GB poort met

Kabel CAT 6 direct aangesloten op de router. 

Wie kan mij helpen.


Maar de KPN monteur gaat toch niet weg voordat hij de snelheid heeft gecontroleerd?

 


Helaas is dit wel gebeurt. Ik was al blij dat het werkte


Ok. Qua analyse zou je dus eerst de Experiabox moeten aansluiten op de ONT. Experiabox opnieuw opstarten en wachten tot alles werkt.

Als je dan nog steeds van die slechte prestaties hebt, dan kan je zelf weinig doen ben ik bang.  Werkt het echter dan wel goed, dan kunnen we verder kijken naar oorzaken.


Ok zal ik morgen doen. Even voetbal kijken.


Hi @Hermann2411, top dat de glasvezelverbinding inmiddels werkt!

Laat je weten hoe het met de snelheid gaat nadat je hebt getest met de Experia Box?


Ok. De test met Experiabox geeft betere resultaten. 808 Mbps Download en en 891 Upload. Ook de Fritzbox 4060 geeft betere resultaten. Sie fotos... De Fritzbox 5590 aangesloten op glasvezel met XGS-PON module  van AVM krijgt helemaal geen verbinding. Ik heb de Fritzbox 5590 toen aangesloten via de WAN poort, dan krijg ik slechte resultaten. Sie foto...

Fritzbox 5590 aangesloten op WAN port. Wel Downstream maar haast geen Upstream.


Experiabox


Fritzbox 4060


@Hermann2411 uiteraard weer de vraag: heb je die XGS-PON module al wel geregistreerd bij KPN zoals eerder aangegeven (via de servicetool)?


Je zou eventueel ook de ONT van KPN kunnen gebruiken en de WAN poort van je fritzbox. Misschien geeft dst wel goede resultaten. Snap sowieso niet echt waarom mensen hun ONT zouden vervangen maar dat zal aan mij liggen. 🤷‍♂️

KPN als provider zal niks voor je kunnen betekenen als je je eigen apparatuur gebruikt. (Uiteraard denken klanten hier op het forum graag mee)


Je bedoeld zeker dit.

Uit onze administratie blijkt dat je glasvezelaansluitpunt niet geschikt is voor een eigen NT. Je glasvezelaansluitpunt (FTU) en je NT moeten daarom eerst vervangen worden. Daarna kun je je eigen NT aansluiten.

  • We sturen je eerst een nieuwe NT van KPN toe.
  • We bellen je voor het maken van een monteursafspraak voor het vervangen van je FTU en het monteren van de NT van KPN.
  • De NT van KPN en de monteursafspraak voor het vervangen van de FTU zijn beide gratis.

 

Ik heb dit al een paar probeert maar het systeem geeft aan dat er iets mis is.


@Hermann2411 Dit kan niet kloppen. Je FTU is goed (TK01), je NT is ook al goed want deze werkt en is XGS-PON. Geeft die tool inmiddels wel aan dat je XGS-PON hebt? Waar die eerst nog BVVDSL aangaf?

Overigens heb ik nu beter gelezen en zie ik nu dat je de FB 5590 ook op de WAN poort hebt aangesloten. Dus vanaf de ONT van KPN. 

Heb je dan wel de goede wizard gedraaid op die 5590?