Skip to main content

Voor mij is lage ping en stabiliteit cruciaal. Z*ggo levert hier geen stabiele verbinding. Ping naar Amsterdam varieert tussen 6-200ms met te veel packet loss. Dit maakt thuiswerken erg lastig.

Volgens de Z*ggo monteur is het probleem meetbaar vanuit de straatkast en zou de oorzaak dieper in het netwerk van Z*ggo liggen. Echter is het na twee maanden met talloze contactpogingen en beloftes alsmaar niet opgelost.

Nu overweeg ik over te stappen naar 50/5 VDSL van KPN. Interleaving kan ping flink doen verhogen. Kan interleaving indien van toepassing op mijn adres worden uitgeschakeld? In de VK kan dit namelijk gemakkelijk. Uiteraard ben ik me ervan bewust dat ik dan snelheid kwijtraak ten voordele van ping.

Hi Resi, welkom op het forum. 

Nee, dat is niet iets wat wij aanbieden. Echter kan ik uit ervaring zeggen dat thuiswerken via een VPN prima werkt op een 50 Mbps VDSL verbinding. Waarom verwacht je dat dit bij jou niet zo zou zijn?

 


@Alex_P Hi Alex. Bedankt voor je reactie. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik mag verwachten daarom ook mijn vraag. Z*ggo levert in de wijk tenslotte al een tijdje een onstabiele verbinding waar mijn werk onder lijdt.

Dat 50/5Mbps voldoende is besef ik. Mij gaat het dan ook vooral om de ping en de stabiliteit van de verbinding.

Interleaving wordt naar mijn weten ingezet om de beloofde snelheden te kunnen leveren bij minder ideale omstandigheden van centrale/kast naar eindgebruiker alleen kan dit de ping flink verhogen. Jammer om te horen dat jullie de klant geen keuze bieden hierin.

Zou KPN op een of andere manier de stabiliteit kunnen garanderen na de levering? Dat betwijfel ik. Mocht er straks ook nog eens interleaving actief zijn dan zou ik met een ongewenste forse ping verhoging en snelheid verlaging zitten ten opzichte van de kabel en dat is natuurlijk niet top. In dat geval wacht ik liever tot Z*ggo haar zaken weer op orde heeft dan dat ik een blinde poging waag met KPN.


Met een utp aansluiting zou dit geen issue moeten zijn, afhankelijk van wat wij daar kunnen leveren. Zou je hier je postcode en huisnummer willen invullen? Dan kan ik dit vrijblijvend nakijken. 


@Alex_P Ingevuld. Geen upgrades in de planning volgens fourstack en robinflikkema .nl. Hopelijk kun je mij meer vertellen.


Ik zie dat wij op jou adres 35 Mbps kunnen leveren, en daarmee verwacht ik dat thuiswerken via een VPN geen problemen op zal leveren. Zelf een paar jaar op 30 gezeten en nu inmiddels op 50. Een 100% garantie kan ik niet geven, maar ik verwacht bij normaal gebruik van je laptop/pc geen problemen. 

Doe jij speciale werkzaamheden voor werk via VPN? En werk je uberhaupt via VPN?


@Alex_P Hi Alex. Bedankt voor je reactie. 35Mbps download is voor mij prima.

Ja ik verbind via VPN en mijn werk is ‘latency-sensitive’. Het pakketverlies op mijn lijn wilt dan zeker niet helpen. Ook maken we gebruik van VOIP wat momenteel regelmatig wegvalt plus de andere kant klinkt als een robot.

Nog iets wat mij tegenhoudt is dat mocht ik terug naar Z*ggo willen kom ik als terugkerende klant met ‘Dual-Stack Lite’ te zitten. Toen ik gedwongen van statisch over op dynamisch IPv4 moest was dat al een ramp. Later bleek dat ik toch mijn IP-adres kon behouden d.m.v. een andere configuratie.

Ik overweeg de overstap sterk. Sterker nog als niet voor de flinke snelheidsvermindering had ik het al gewaagd. Het liefst verander ik helemaal niets maar als dit zo aanhoudt zal ik wel moeten.


Nogmaals, een 100% garantie kan ik je niet geven. Ik weet wel dat er collega's van de telefonische helpdesk thuiswerken met een KPN verbinding en VPN die prima kunnen bellen. 

Wat je ook kunt doen is een maandelijks opzegbaar abonnement afsluiten en zo een maandje testen, deze zijn iets duurder maar die optie is er in ieder geval wel. 


@Alex_P 

Ik weet wel dat er collega's van de telefonische helpdesk thuiswerken met een KPN verbinding en VPN die prima kunnen bellen.

Zo hoort het! In het verleden heb ik op ADSL van KPN gezeten en dat was toen superstabiel, maar ik weet dat het op ieder adres anders kan zijn. Helaas heb ik geen buren die bij KPN zitten en dus heb ik geen idee van wat ik ongeveer mag verwachten.

Zo’n maandelijks opzegbaar abonnement klinkt voor mij ideaal en dat ga ik dan ook zeker doen.

Bedankt voor het meedenken.


. . . Helaas heb ik geen buren die bij KPN zitten en dus heb ik geen idee van wat ik ongeveer mag verwachten.

A ! dat had je zelf ook al bedacht :-)

Het hoeft natuurlijk niet een directe buur te zijn, iets verder op, meer kabellengte is ook goed, beter voor de test.

Of gewoon het avontuur aangaan.


Geen dank, ik denk graag mee. Laat me weten hoe he bevalt als het zover is, ben wel benieuwd. :relaxed:


@Alex_P Afgelopen maandag eindelijk online besteld.

In de e-mail staat dat een professionele aansluiting door een monteur is vereist. Ik zou een vervolgmail krijgen voor het inplannen van een afspraak. Helaas is dit nog niet gebeurd.

Ook bij het klikken op ‘volg mijn bestelling’ is er vooralsnog geen status beschikbaar.

Nu hopen maar dat alles goed verloopt. Ik hou je op de hoogte!


Hi Resi, ik zie dat de bestelling in ieder geval bij ons binnen is gekomen eergisteren en dat ze ermee bezig zijn. Ik verwacht dat ze nog telefonisch contact met je gaan opnemen hierover in de loop van deze week.


@Alex_P Super! Dank voor het checken.


@Alex_P Afgelopen vrijdag ben ik gebeld met de mededeling dat de verbinding pas 14 augustus zal worden opgeleverd. Dat is ruim drie weken later dan oorspronkelijk werd aangegeven.

Zelf ging ik al uit van twee a drie weken, maar uitgaande van 14 augustus betekent dit dat ik tweemaal voor dubbel internet zal moeten betalen (a.g.v. een maand opzegtermijn). Dat is vervelend want mijn plan was juist om mijn oude aansluiting te kunnen opzeggen na oplevering van een goede verbinding.

Waarom duurt het proces ineens zo lang en is er geen enkele mogelijkheid dit iets (een paar dagen) te kunnen doen versnellen?


Hi Resi, heb je zojuist geprobeerd te bereiken. Ik zie inderdaad ook dat de voorbereidingen iets langer duren voor jouw verbinding. Dit kan ik helaas niet versnellen. 

Ik vraag mij wel af wat je bedoelt met het dubbel betalen, er wordt van onze kant pas iets in rekening gebracht als het daadwerkelijk is aangesloten. In denk graag mee, laat je me dit nog even weten? :relaxed:


@Alex_P Hi Alex! Sorry ik liep je inderdaad mis.

Afgelopen vrijdag ben ik gebeld voor het verrichten van laswerk op dinsdag 4 augustus. Die dag komt voor ons zeer goed uit. Dus hopelijk wordt de verbinding toch wat eerder opgeleverd dan de eerdergenoemde 14 augustus. Als we de e-mail en brief mogen beloven, dan zullen we direct of vlak erna al gebruik kunnen maken van de diensten. Alleen hebben we vooralsnog geen installatiepakket mogen ontvangen.

Wat betreft het dubbel betalen bedoelde ik dat we dan net weer een nieuwe maand Z*ggo in zouden gaan. Uiteraard wilden we niet overhaast opzeggen of een periode helemaal zonder zitten zonder enige zekerheid. Tot zover heb ik er alle vertrouwen in dat alles helemaal goed komt. Voor nu voor ons nog even geduld.

Bedankt voor de opvolging. Ik zal weer een berichtje plaatsen zodra er nieuws is!


Hou me op de hoogte. Wat Ziggo betreft; heb je gebruik gemaakt van de overstapservice? Dan is er niets aan de hand.


@Alex_P Nee, dat hebben we bewust juist niet gedaan. We willen een goedwerkende verbinding en pas dan ons oude abonnement opzeggen (zie voorgaande berichten). Met de oorspronkelijke aansluitingsdatum kwam dit ook prima uit.

Ondertussen hebben we nog geen installatiepakket ontvangen. Op basis van “uiterlijk 3 dagen voor aansluiting”, hadden we het pakket zaterdag verwacht.

“Uw telecomaanbieder activeert uw verbinding als de aansluiting op het kopernetwerk (stap 1) is gerealiseerd. Na deze activatie kunt u gebruikmaken van uw afgenomen diensten.”

Met afspraak ingepland voor op a.s. dinsdag 4 augustus (per telefoon, e-mail en brief bevestigd) mag ik toch hopen dat de werkzaamheden e.v.t. zonder installatiepakket alsnog kunnen worden verricht?! Wij hebben ook helemaal geen trackingcode gehad.

Aan de tel. had men het alleen over laswerk, in de e-mail en brief gaat het echter ook om aansluiting en activatie dienstverlening.

De bestelstatus pagina laat tevens nog steeds “bestelling wordt voorbereid” zien met een uiterlijke datum van 14 augustus. Het lijkt dus ergens niet helemaal vlekkeloos te gaan.

Zou je hier a.u.b. naar willen kijken? Alvast dank!


Zeker kijk ik graag mee. Ik zie ook de datum van 14 augustus. Dit blijft ook zo staan tot het laswerk is gedaan, daarna kan het hopelijk worden vervroegd. Maar dat is nu eerst de belangrijkste stap. Die monteur kan gewoon zijn werk doen zonder een installatiepakket. Voor dus afwachten tot dat op orde is, dan kunnen we daarna weer verder met de bestelling leveren. 

 


@Alex_P Helemaal duidelijk! Dank voor je snelle reactie.


@Alex_P Helemaal duidelijk! Dank voor je snelle reactie.

Doe ik graag! 


@Alex_P Helaas geen goed nieuws.

De meneer voor het laswerk is geweest. Hij sloot iets aan en zag meteen dat er al gewoon verbinding is. Vervolgens keek hij in de centrale of ook daar de verbinding kon worden waargenomen. Dat was volgens hem het geval. Hij gaf aan dat de installatiemonteur de wandcontactdoos nog zal vervangen, maar dat we nu al gebruik zouden kunnen maken van het internet. Hij vond het vreemd dat we nog geen installatiepakket in huis hadden. Na nog geen vijf minuten was hij weg. Waar hebben we nu weken op moeten wachten?

De klantenservice opgebeld en opnieuw krijgen we te horen dat we uiterlijk drie dagen van tevoren het installatiepakket hadden moeten hebben. Het systeem zou onjuist nog altijd een opleverdatum van 15 augustus aangeven en hier kon blijkbaar niets aan worden veranderd.
Er wordt een Experia Box opgestuurd die we de volgende dag kunnen ophalen bij het afhaalpunt. Top.
Vanwege het systeem kon de installatiemonteur pas worden ingepland voor de 17e op zijn vroegst. Dat moet dan maar.

Vanmorgen netjes een sms ontvangen met het bericht dat de verbinding gereed is en dat we na het aansluiten van de Experia Box direct online kunnen.
Vanavond de Experia Box opgehaald en aangesloten volgens de instructies op de KPN Thuis app. Het lampje blijft op rood. De instructies nogmaals opgevolgd zoals aangegeven. Opnieuw blijft het lampje op rood. Als laatste poging het modem gereset en ook dit heeft niet mogen baten. Bij het inloggen op het modem zien we onder DSL Status staan “link down”.

Opnieuw gebeld met de klantenservice en het kan niet mooier worden. KPN zou vanwege de drukte a.g.v. coronavirus voor ons niets kunnen betekenen en we zullen het maar moeten afwachten tot de 17e.

Dit is geen fijn begin. Miscommunicatie na miscommunicatie zitten we nu nog altijd helemaal zonder. Nu vrees ik het ergste waarbij er bij het eerstvolgende bezoek weer zal worden gezegd dat er laswerk moet worden verricht. En zo ben je weer makkelijk maanden verder.

Nu hoop ik dat je voor ons op een of andere manier nog iets kunt betekenen.


@Alex_P Ondertussen tweemaal contact gehad met de gewone klantenservice en vervolgens een andere afdeling. De verbinding moet er inderdaad gewoon zijn en die zou eergisteren al kort actief moeten zijn geweest. Het zou compleet zijn misgelopen bij het inplannen van een monteur voor het vervangen van de oude wandcontactdoos. De wijze waarop dit is gedaan heeft ervoor gezorgd dat onze aansluitdatum van 4 augustus “bindend” is opgeschoven naar de 17e. Hier zou helaas niets meer aan kunnen worden gedaan en een noodpakket is daarvoor aangeboden. Het wordt dus opnieuw afwachten zoals we onderhand gewend zijn bij KPN. Wij zijn niet geamuseerd.


Hi Resi, dit blijft maar komen zo te lezen. 

Ik zie inderdaad ook dat die datum samen met de monteur is verschoven naar de 17de, iets wat ik inderdaad ook niet meer kan aanpassen. Overigens zul je je installatiepakket enkele dagen voor de 17de krijgen. Dat je niet geamuseerd bent snap ik, ik denk straks nog graag mee hoe ik het goed kan maken. Eerst even alles werkend krijgen. 

Is een noodpakket bij jullie van toepassing overigens? Als ik het nog goed begrijp is er bij jullie nu nog een Ziggo verbinding actief? 

 


@Alex_P Bedankt voor je reactie.

Vandaag is de installatiemonteur geweest. Hij testte de vier aderparen (uit twee kabels) een voor een om het actieve paar te vinden. Geen actief aderpaar te verkennen. Wel kon hij afstand opmeten wat zou suggereren dat het in de centrale niet zat aangesloten. Na een half uurtje kwam hij terug met goed nieuws: het zat inderdaad gewoon niet aangesloten. Vervolgens maakte hij bij ons de nieuwe wandcontactdoos netjes in orde en waren we vrijwel meteen online.

De gemeten snelheden vallen helaas een beetje tegen (vooral de upload die worstelt om op 6Mbps te komen terwijl er 10Mbps werd verwacht). Ook zagen we op onze meting ~4% pakketverlies wat op willekeurige momenten optrad en weer verdween.

Nu weet ik dat het even kan duren voordat een DSL-lijn echt stabiel is. Vanaf 5 uur is er tot op heden geen pakketverlies meer te verkennen. Top.

Ook de latentie is super en komt gemiddeld op 10ms, ondanks er geen pakketverlies meer is (dus waarschijnlijk op onze lijn geen/minimaal interleaving of g.inp!).

Die 34Mbps download en 6Mbps upload zitten voor ons toch wel een beetje krap. Helaas hebben we geen mogelijkheid tot bonding omdat de centrale dit niet ondersteunt. Hopelijk kunnen we in de nabije toekomst een upgrade verwachten, maar dat lijkt me sterk aangezien onze buren allemaal op de kabel zitten en er dan voor KPN weinig in zit.