Skip to main content

Kpn heeft geen glasfiber netwerk in onze woonplaats. Nu gaat Delta een netwerk aanleggen voor in eerste instantie geselecteerde providers. 

Als de aansluiting tot in onze woning wordt aangelegd kan ik dan met kpn aansluiten op dit netwerk?

Reken er maar niet op @Van der Flens , het zijn concurrenten van elkaar en werken nergens samen.

 


Ik heb wel eens begrepen dat ze niet samenwerken onder eigen naam, maar via dochterbedrijf Symio oid 


Ik heb wel eens begrepen dat ze niet samenwerken onder eigen naam, maar via dochterbedrijf Symio oid 

Solcon is misschien beschikbaar op het netwerk van Delta...


Ik heb wel eens begrepen dat ze niet samenwerken onder eigen naam, maar via dochterbedrijf Symio oid 

Solcon is misschien beschikbaar op het netwerk van Delta...

In sommige regio’s zit Solcon op het Delta netwerk.

Op mijn vraag of Solcon ook op Delta kan leveren (delta is bij ons in het dorp bezig om aan te leggen)

Ja, wij horen tot de standaard aanbieders bij DeltaFiberNetwerk.


Topic nummer zoveel,... Delta is echt niet gebrekkig in hun informatievoorziening over de op dit moment aanwezige aanbieders,.. Ik persoonlijk verwacht niet dat KPN over het Delta netwerk zal gaan leveren. Lijnhuur is blijkbaar te duur. Anders was het in gebieden elders al eerder gedaan,... Denk dat ze eerder gewoon een eigen glasvezelnetwerk ernaast willen aanleggen. Doe eens een postcodecheck op de webpagina's van KPN Netwerk en Glaspoort. (werkt kpn mee samen) vindt je geen resultaat. Dan kun je alleen maar afwachten,... Kpn wil voor eind 2026 80% van de woningen verglazen. Die koperkabel blijft ook niet eeuwig houdbaar. Je krijgt vanzelf een brief. 

Je hebt nu een mogelijkheid om bij het afnemen van een abbo een 'gratis' vezelaansluiting te krijgen. Neem je een abbo en bevalt het je niet. Kun je over een jaar gewoon terug naar KPN. Maar dan heb je in ieder geval wel een glasvezelaansluiting in huis. Internet = internet, daar kun je je geen buil aan vallen. Als je veel reguliere tv kijkt. Vergelijk dan even de zender(pakketten) tussen de aanbieders en kpn.


Ook zonder abo kan je een glasvezel aansluiting krijgen bij Delta


Niet helemaal correct,.... 

Als je nu een abbo afneemt bij een van de aanbieders is de gehele aansluiting kosteloos. (Delta wil standaard op elk adres sowieso de kabel binnen brengen) Maar besluit je later een abbo af te nemen, dan kost het €350,- aansluitkosten. Laat je de vezel opgerold onder de stoep liggen, dan kost het je €650,- aansluitkosten. 


Volkomen correct wat ik schreef


Wat jij wil. Reageer dan wat concreter. 


Concreter? Tis precies zoals ik schreef.


Hoi @Van der Flens en welkom op het forum! In het kort, voor nu lijkt het erop dat we niet via de verbinding van Delta kunnen leveren. In hun provideroverzicht staan wij er niet tussen. Wellicht dat het in de toekomst wel mag, maar daar is niets concreets over bekend. 

@Dutchie61 Op de site van Delta vind ik het volgende: 

Kosten van aanleggen glasvezel

De kosten voor het aanleggen van een glasvezelnetwerk liggen doorgaans bij de glasvezelpartij. Ook wij brengen geen kosten in rekening voor het aanleggen van het netwerk.

Wat betreft de glasvezelaansluiting in je woning kan het zo zijn dat dit gratis wordt aangeboden tijdens het aanlegproces. Wij informeren je hierover als we bij jou aanleggen. Mocht je de glasvezelaansluiting weigeren en op een later moment toch de aansluiting willen hebben, dan kunnen er kosten in rekening gebracht worden.

Niet 100% zeker dus dat er geen kosten zijn, gezien ze aangeven dat ‘het zo kan zijn’ dat het gratis wordt aangeboden. Of er een abonnement bij moet noemen ze niet, maar dat kun je altijd bij Delta zelf navragen. 🙂

Wat jij wil. Reageer dan wat concreter. 

@JeroenB22 Verzoek om het vriendelijk te houden. Als je meer concrete informatie wilt kun je er ook op een andere manier om vragen, of ervoor kiezen om niet meer te reageren. Je eerste bijdrage voegde veel nuttige informatie toe aan dit topic, zet dat door! Zo houden we het hier hopelijk leuk en informatief. 


@Sanne_M de aanleg zonder abo is gratis, niet alleen bij bij Delta nagevraagd maar ook bij hun aannemer die het netwerk aanlegt.


Heldere reacties !! 

Allen bedankt 👍


Als je een gratis aansluiting in de meterkast hebt of je zegt het abo  op bij delta,  kan je zeker alleen een abo nemen bij de providers van het Delta arrangement ??


Ja klopt, ik krijg binnenkort Caiway via Delta. Ik kan kiezen tussen online of delta maar dat wil ik niet. Ook ik blijf hopen dat kpn voor eind 2026 hier komt vezelen. Dan hebben we nog eens wat te kiezen 😀

Maar let op, die 'gratis aansluiting' is nu alleen bij aanvang abonnement. Op later moment dus €350,- als je een aanbieder via Delta vezel gaat kiezen. (of €650,- als je niet kiest om het aansluitpunt binnen te brengen) 

Het is sowieso in alle gevallen kostenloos om het aansluitpunt in de MK binnen in huis te brengen. 


Daar was ik al bang voor Jeroen. 
vanuit de gemeente begrijp ik dat zij geen enkele behoefte heeft om een vergunning voor een tweede glasvezel netwerk af te geven.


Heel officieel is glasvezel aanleg volgens mij niet eens vergunningsplichtig. En gemeente kan natuurlijk vanalles roepen,... Als kpn koper gaat uitfaseren. Dan moeten ze of een eigen netwerk aanleggen. Of zich beroepen op lijnhuur van een al aanwezige glasvezelaanbieder,...dat blijft koffiedik kijken.

Ga voor jezelf na wat je belangrijk vind op bjj tv/internet diensten. Leg het zenderpakket gewoon naast elkaar. Ik had het wel geweten,.. 

In mijn regio was het tot heden of Ziggo via coax of KPN via koper. Internet is voor ons thuis het belangrijkst. Glasvezel is toekomstbestendig. Hier was het een no-brainer om me aan te melden bij Delta. Gekozen voor Caiway omdat zij het dichtst bij mijn huidige tv pakket kwamen. Internet is internet. Dat werkt gewoon net als elke andere aanbieder. Voor de rest geen idee wat ik er van kan verwachten, maar zien we dan wel weer. En wat is nu 1 jaar? 

Bevalt het niet stap ik over een jaar gewoon over naar Ziggo. Heb ik lekker wel een actieve aansluiting. En je weet niet welke aanbieder er in de toekomst nog beschikbaar komt op de glasvezel. Kpn laat in mijn regio nu gewoon steken vallen. En dat is jammer. En als ze losgaan wordt het een eigen kpn aansluiting of misschien via de Delta vezel, dat is iets wat niemand momenteel weet. 


 

Maar let op, die 'gratis aansluiting' is nu alleen bij aanvang abonnement. Op later moment dus €350,- als je een aanbieder via Delta vezel gaat kiezen. (of €650,- als je niet kiest om het aansluitpunt binnen te brengen)

Het is sowieso in alle gevallen kostenloos om het aansluitpunt in de MK binnen in huis te brengen. 

De aansluiting is gratis tot in de meterkast, of waar je het kastje wilt hebben.*

Vorig jaar november / december zijn ze bij ons gaan kijken hoeveel mensen interesse hadden in een abo, 30% was het minumum, aanmelden voor begin april 2022, de tijd om een abo te nemen is verlengt tot begin september 2022.

De 30% hadden ze al in maart.

Volgens Delta en de aannemer kan je het kastje nog steeds gratis krijgen zodra ze in je wijk bezig zijn.

Neem je een kastje maar geen abo kost het naderhand €350 + abo kosten

Neem je geen kastje betaal je later €650 + abo

Of Delta overal dezelfde voorwaarden voor plaatsen van het kastje hanteerd weet ik niet, dit is in Rozenburg ZH

Behalve de 4 providers (Delta, Caiway, online en Helden van nu) gaat solcon ook in Rozenburg over het Delta nretwerk leveren, *DSL is niet meer af te sluiten op mijn adres

 

  • meterkast is in mijn oude flat bj ‘61) niet echt een optie, liever in de woonkamer waar ook de coax  van UPC / ziggo binnenkomt

Kpn laat in mijn regio nu gewoon steken vallen. En dat is jammer. En als ze losgaan wordt het een eigen kpn aansluiting of misschien via de Delta vezel, dat is iets wat niemand momenteel weet. 
 

Volgens KPNnetwerk leggen ze een eigen netwerk en gaan niet op Delta

Glaspoort is van ABP en KPNnetwerk, bedoeld voor kleinere gemeenten en buiten gebieden.

In april dit jaar was KPNnetwerk oin gesprek met de gemeente, nu staat er alleen op de website (ook bij Glaspoort) geen glasvezel aanwezig, geen idee wat er uit de gesprekken met de gemeente is gekomen.

 

Overigens vind ik het persoonlijk onzin dat er 2 of meer glasvezel netwerken in een dorp / stad aangelegd gaan worden. Moet je je eens voorstellen dat bv Eneco, Essent en Vattenfall in 1 stad eigen stroomkabels gaan neergooien 😋