Skip to main content
Vraag

Kan niet inloggen op verbinding met werk

• 9 maart 2025
  • 8 reacties
  • 135 keer bekeken

Mark Jacobi
Nieuwkomer

Goedemorgen, Om in te loggen op mijn pc op het werk vanuit huis moet ik inloggen met een vast ip adres., Echter veranderd deze nu en kan ik geen verbinding maken. Volgens ict moet kpn dit instellen. Echter eerder gebeld zonder reactie nog.
Graag hulp. kan namelijk niet meer werken vanuit huis nu.

Admin: titel aangepast

8 reacties

• 8485 reacties
  • 9 maart 2025

Beste ​@Mark Jacobi consumenten krijgen van KPN een willekeurig Wan IP adres, in de praktijk wijzigt dit zelden of nooit 

Je kunt wel je eigen pc een vast intern ip adres geven buiten dhcp om.

Mark Jacobi
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 9 maart 2025

Beste Jan heb je ook een tip hoe je dit instelt?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+21
  • Superuser
  • 17663 reacties
  • 9 maart 2025

Hallo ​@Mark Jacobi 

Een lokaal IP adres 192.168.2.xxx speelt geen rol, dat zie je alleen binnen het thuisnetwerk.

Zoals gezegd is jouw WAN ip-adres dynamisch, maar het wijzigt vrijwel nooit. Alleen bij drager-wisseling (koper → glasvezel) of noodzakelijke netwerk-aanpassingen bij KPN zal dit wijzigen. Een vast ip-adres is niet mogelijk bij een consumentenaansluiting.

Mijn pubieke IP-adres was al jaren ongewijzigd tot mijn migratie naar glasvezel eind 2023.

Mark Jacobi
Nieuwkomer
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 9 maart 2025

We zijn overgegaan van ziggo naar kpn. Nu glasvezel. Sinds paar weken kan in niet meer inloggen. Volgens ict ligt het aan de ipv6. 

wjb
Superuser
  • 74646 reacties
  • 9 maart 2025
Mark Jacobi schreef:

We zijn overgegaan van ziggo naar kpn. Nu glasvezel. Sinds paar weken kan in niet meer inloggen. Volgens ict ligt het aan de ipv6. 

Ik denk dat jouw werkgever dan maar eens goed moet gaan nadenken over de ondersteuning van IPv6 of het gebruiken van een VPN tool die altijd via IPv4 loopt.

Je kunt natuurlijk even testen of het daadwerkelijk aan IPv6 ligt door de ondersteuning van IPv6 uit te zetten op het gebruikte apparaat of op de Experia/KPN Box. In het laatste geval moet je er wel voor zorgen dat het apparaat waarmee je de verbinding opzet wel even losgekoppeld wordt van het netwerk.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3562 reacties
  • 9 maart 2025
RBxx schreef:

Een lokaal IP adres 192.168.2.xxx speelt geen rol,

Dat wel als zijn werkgever ook deze subnet gebruikt.

Mark Jacobi schreef:

We zijn overgegaan van ziggo naar kpn. 

Bij ziggo hebt je IP adres 192.168.178.xxx. Welke subnet gebruikt je werkgever? Je kan in KPN modem inloggen en zijn subnet veranderen naar 192.168.178.xxx

• 8485 reacties
  • 9 maart 2025
Mark Jacobi schreef:

Beste Jan heb je ook een tip hoe je dit instelt?

Dit kun je in je eigen pc al instellen bij netwerkinstellingen ​@Mark Jacobi 

Erik van KPN
Moderator
  • Moderator
  • 28457 reacties
  • 11 maart 2025

Hoi ​@Mark Jacobi, welkom! Wat betreft vast IP adres, daar kunnen twee interpretaties van zijn.

Aan de ene kant heb je een publiek IP adres. Dat is het IP adres van jouw aansluiting. Deze krijg je op het moment dat je een abonnement bij ons afsluit. Theoretisch is dit een dynamisch IP-adres, maar in de praktijk wijzigt hij bijna nooit. Alleen in de gevallen zoals RBxx al benoemt:

RBxx schreef:

Zoals gezegd is jouw WAN ip-adres dynamisch, maar het wijzigt vrijwel nooit. Alleen bij drager-wisseling (koper → glasvezel) of noodzakelijke netwerk-aanpassingen bij KPN zal dit wijzigen. Een vast ip-adres is niet mogelijk bij een consumentenaansluiting.

Mijn pubieke IP-adres was al jaren ongewijzigd tot mijn migratie naar glasvezel eind 2023.

Je publieke IP adres zou geen factor moeten zijn in het kunnen verbinden met je werkgever.

Daarnaast heb je interne IP-adressen. De meest bekende daarvan is de 192.168.2.254, dat is het IP adres waarmee je kunt inloggen op je modem. Dit adres is voor alle klanten gelijk, maar werkt alleen op je eigen aansluiting. Dus als je dit adres bij jou thuis gebruikt dan kom je uit op jouw modem. Gebruik ik dit adres bij mij thuis, dan kom ik uit op mijn modem.

Verder hebben dan ook alle apparaten die jij thuis hebt, en die met internet verbinden, een intern IP adres waarmee ze op jouw thuisnetwerk gevonden kunnen worden. Dat zijn adressen die dan beginnen met 192.168.2. en dan een ander eindcijfer hebben. En ik vermoed dat het vaste IP waar je het over hebt hierom gaat. Want, normaliter krijgen die apparaten dynamisch een adres toegewezen vanuit het modem. En dan kan het zijn dat dit IP-adres van dag tot dag wisselt. Als je dat niet wilt, dan kun je in je modem instellen dat een bepaald apparaat altijd hetzelfde interne IP-adres krijgt. Hoe je dit doet hangt er even vanaf welke firmware versie er op jouw modem draait.

Mark Jacobi schreef:

Sinds paar weken kan in niet meer inloggen. Volgens ict ligt het aan de ipv6. 

Dit kan inderdaad ook een factor zijn. De opmerking van wjb is daarin dan een goede:

wjb schreef:
Mark Jacobi schreef:

Ik denk dat jouw werkgever dan maar eens goed moet gaan nadenken over de ondersteuning van IPv6 of het gebruiken van een VPN tool die altijd via IPv4 loopt.

Je kunt natuurlijk even testen of het daadwerkelijk aan IPv6 ligt door de ondersteuning van IPv6 uit te zetten op het gebruikte apparaat of op de Experia/KPN Box. In het laatste geval moet je er wel voor zorgen dat het apparaat waarmee je de verbinding opzet wel even losgekoppeld wordt van het netwerk.

Hoe je IPv6 uitzet op jouw computer zou je zelf even moeten opzoeken. IPv6 uitzetten op je modem doe je als volgt:

Ga naar 192.168.2.254 en log in op je modem. Als je dit nog niet eerder hebt gedaan staat het wachtwoord op de sticker achterop het modem.

Hoe het verder gaat hangt dan af van je firmware versie.

Als jij op het inlogscherm een afbeelding van je modem zag, volg dan deze stappen:

• Klik links op Internetverbinding
  • Klik op het tabblad IPv6
  • Klik op het schuifje om IPv6 uit te zetten

Zie jij een ander inlogscherm, volg dan deze stappen:

• Klik op de knop Internet Connectivity
  • Klik op het tabblad Basic en dan IPv6
  • Klik op het schuifje om IPv6 uit te zetten

Let er dan inderdaad op dat je hierna wel even de internetverbinding van je laptop verbreekt en opnieuw verbinding maakt om te zorgen dat de bestaande IPv6 verbinding ook daadwerkelijk wordt gesloten.