Skip to main content
Antwoord

Kan sinds update maar 2 regels port forwarding instellen

• February 6, 2025
  • 1 reactie
  • 35 keer bekeken

Dat is allemaal heel leuk, maar er worden hier antwoorden gegeven die behoorlijke gevaarlijkheids risico's met zich meebrengen. Upnp aanzetten op je modem is het automatisch openzetten van poorten op apparaten. Dat moet je echt niet doen. Ik heb ook even gebeld met de zakelijke klantenservice van Kpn. Ik kan bij poort forwarding maar 2 regels ingeven. In de oude situatie kon ik zoveel regels in port forwarding ingeven als ik wilde. Dat werkte altijd heel goed. 

Nu was het antwoord van de klantenservice om mijn Synology Nas dan maar in de DMZ te zetten. Dan kun je overal bij, alle poorten op je NAS staan dan automatisch open.

Echt een kansloze update dit met hele nare gevolgen voor gebruikers. Om dit allemaal goed in te stellen heb je echt wel technische kennis nodig om het ook allemaal “veilig” te houden. Omdat ik een zakelijke klant ben, kan ik nu een professioneel bedrijf gaan inschakelen om alles weer te fixen. Kosten→ die zijn voor de klant.

Admin: eigen topic voor vraag gemaakt [origineel topic]

Beste antwoord door Denise van KPN

Upnp aanzetten op je modem is het automatisch openzetten van poorten op apparaten.

Als je UPnP aan hebt staan, dan kunnen apparaten automatisch poorten open zetten op jouw modem. Maar betekent niet dat alle poorten automatisch open staan. Vroeger was UPnP bijvoorbeeld nodig voor gameservers, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Als je het niet nodig hebt, kan je het het beste uit laten.

Ik kan bij poort forwarding maar 2 regels ingeven. In de oude situatie kon ik zoveel regels in port forwarding ingeven als ik wilde.

Ook met de nieuwe software kan dit! Je moet alleen bij ‘Service’ wel zorgen dat je unieke namen geeft. Dit kan je doen door daar bijvoorbeeld HTTP + poortnummer in te vullen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1 reactie

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 7, 2025

Upnp aanzetten op je modem is het automatisch openzetten van poorten op apparaten.

Als je UPnP aan hebt staan, dan kunnen apparaten automatisch poorten open zetten op jouw modem. Maar betekent niet dat alle poorten automatisch open staan. Vroeger was UPnP bijvoorbeeld nodig voor gameservers, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer. Als je het niet nodig hebt, kan je het het beste uit laten.

Ik kan bij poort forwarding maar 2 regels ingeven. In de oude situatie kon ik zoveel regels in port forwarding ingeven als ik wilde.

Ook met de nieuwe software kan dit! Je moet alleen bij ‘Service’ wel zorgen dat je unieke namen geeft. Dit kan je doen door daar bijvoorbeeld HTTP + poortnummer in te vullen.