Skip to main content

Goedenavond.

Onze woning beschikt al enige tijd over een glasvezelaansluiting. Na de overstap bij T-Mobile naar hun GPON netwerk gaf dit veel problemen. Inmiddels zijn we al 1.5 maand offline. Ter compensatie hebben we van TM een extra simkaart met onbeperkte data. Deze is geplaatst in een 4G router.

Ik heb KPN de vraag gesteld of met enige spoed overgestapt kon worden. Dat was geen probleem mits geen gebruik zou worden gemaakt van de overstapservice. Dat was voor mij prima. Telefonisch met de TM backoffice kortgesloten dat de lijn per direct vrijgeven zou worden. Zo gezegd zo gedaan.

Nu blijkt de ‘overstap’ ruim twee weken langer te duren dan telefonisch afgesproken. Dat betekent dus ruim twee weken geen werkende internetverbinding. Ik vind het niet netje dat KPN zo met nieuwe klanten omgaat.

Inmiddels heb ik telefonisch te horen gekregen dat er een verplichte monteur moet komen. Telefonisch is met mij afgesproken dat het plaatsen van de NT door mij zelf wordt gedaan en dat de monteur alleen komt als het mij niet zou lukken. Dat laatste lijkt mij zeer onwaarschijnlijk gezien mijn achtergrond in de IT.

Het positieve beeld dat ik van KPN had op basis van de eerste telefoongesprekken is al behoorlijk afgebrokkeld. 

Goedemorgen @christianvv91! Als je problemen ervaren hebt en 1,5 maand offline bent, dan snap ik heel goed dat je zo snel mogelijk aangesloten wenst te worden bij ons. Laat het ook duidelijk zijn: wij leveren het liefst ook zo snel mogelijk onze diensten! :wink:

Op het moment dat er een internetverbinding besteld wordt, kunnen wij een verwachtte ingangsdatum opgeven en/of kun je opgeven wat de datum moet zijn waarop je aangesloten wenst te worden. In beide gevallen wordt er sowieso gecontroleerd of de opgegeven datum haalbaar voor ons is. We controleren bijvoorbeeld of alles aanwezig is zodat jij alles zelf kunt installeren. Soms lukt dit niet omdat er bijvoorbeeld een aansluitpunt ontbreekt of er moeten nog zaken afgemonteerd worden. In dat geval sturen we een verplichte installatiemonteur. 

Daarom sturen wij altijd nog een aparte e-mail met extra informatie over de bestelling: hierin staat ook de definitieve startdatum van het abonnement. 
Als er geen gebruik wordt gemaakt van de overstapservice, dan houden wij geen rekening met een opzegtermijn van één maand, maar gaan wij voor de eerstmogelijke opleverdatum, als er sprake is van een verplichte installatiemonteur dan is de opleverdatum afhankelijk van de ruimte in de agenda van onze monteurs. Zo kan het voorkomen, dat een datum opschuift en we later uitkomen dan gewenst en in de eerste instantie is aangegeven. 

Wat ook goed om te weten is, dat een definitieve startdatum niet naar voren kan worden gehaald, we kunnen het wel uitstellen. Voor al onze monteursafspraken (verplicht of niet verplicht) geldt: het internetsignaal wordt geleverd op de afspraakdatum van de monteur.

Een bestelling met spoed aanvragen kunnen wij op voorhand niet garanderen: daar zit achter de schermen teveel haken en ogen aan om dat te kunnen doen. 

Telefonisch is met mij afgesproken dat het plaatsen van de NT door mij zelf wordt gedaan en dat de monteur alleen komt als het mij niet zou lukken. Dat laatste lijkt mij zeer onwaarschijnlijk gezien mijn achtergrond in de IT.

Ik doe de aanname dat het plaatsen van een NT niet ingewikkeld is (is dat eigenlijk een juiste aanname @DennisA78 of @NHendriks? Enlighten me! :wink:) maar het is uitsluitend voorbehouden aan één van onze monteurs. De afspraak hierover vind ik dan ook héél bijzonder en niet correct.
 

Het positieve beeld dat ik van KPN had op basis van de eerste telefoongesprekken is al behoorlijk afgebrokkeld. 

Zonde en jammer, maar niet gek op basis van wat je verteld: excuses hiervoor! 
Ik kan niet regelen dat jullie eerder aangesloten worden. Ik kan wel jouw topic en feedback intern meenemen en terugkoppelen aan degene die je gesproken hebt. Als je dat op prijs stelt, dan zie ik graag de relevante klantgegevens ingevuld in jouw Forum profiel. Aan de hand hiervan kan ik je klantgegevens dan opzoeken en nagaan wie je gesproken hebt. Geef je hier een seintje als je het profiel aangevuld hebt? Alvast bedankt!


Ik doe de aanname dat het plaatsen van een NT niet ingewikkeld is (is dat eigenlijk een juiste aanname @DennisA78 of @NHendriks? Enlighten me! :wink:) maar het is uitsluitend voorbehouden aan één van onze monteurs. De afspraak hierover vind ik dan ook héél bijzonder en niet correct.
 

 

Voor ons monteurs zeker niet ingewikkeld,  voor een doorsnee klant is het wat anders. De FTU's van tegenwoordig is eigenlijk alleen maar opschuif systeem. (Kan zelf een kind:smile: ) Andere FTU's moet je soms deels uit elkaar halen. Als je dan niet weet wat je doet.. Glasvezel is erg breekbaar, en kost veel geld om weer te laten maken.

 

Wat ik in dit verhaal niet helemaal helder heb is, er was eerst een Tmobile Gpon verbinding, die komt er bij KPN ook? Of word het GOF en liggen er 2 Glasvezelnetwerken? 

Bij Gpon is het ook deels opschuiven, maar zit je ook met een losse ONT die geactiveerd moet worden, en een kwetsbaar patchkabeltje. Voor monteurs allemaal dagelijkse routine, maar om klanten zelf daar nou mee te laten rommelen.. levert een hoop meer storingen op dan.

 

Al met al denk ik dat het beter is dat klanten er zelf zo weinig mogelijk aankomen. Zelfs met de huidige Ftu's. Als ze aan het blauwe klepje gaan rommelen, openen, vinger over de pictail en hop, demping.

Misschien proberen ze hem wel helemaal te openen. Rolt de hele vezel eruit. Kan KPNnetwerk opdraven, hoge kosten.


Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn klantgegevens ingevoerd.

TM levert nu (nou ja, dat proberen ze) via GPON. Mij is telefonisch verteld dat wij geen GPON van KPN krijgen maar GOF (AON). Het is mij niet duidelijk waarom hiervoor gekozen is en waarom andere KPN-klanten hier in de wijk wel GPON hebben.

Inmiddels is ook de overstapdatum van mijn mobiele nummer gewijzigd naar volgende week.


Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn klantgegevens ingevoerd.

TM levert nu (nou ja, dat proberen ze) via GPON. Mij is telefonisch verteld dat wij geen GPON van KPN krijgen maar GOF (AON). Het is mij niet duidelijk waarom hiervoor gekozen is en waarom andere KPN-klanten hier in de wijk wel GPON hebben.

 

Je kan van een Gpon netwerk niet opeens een GOF maken. Dan moeten er 2 glasvezelaansluitingen in je woningen zitten. Dat is op sommige plaatsen het geval.


Nee we hebben maar 1 aansluiting. 


Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn klantgegevens ingevoerd.

TM levert nu (nou ja, dat proberen ze) via GPON. Mij is telefonisch verteld dat wij geen GPON van KPN krijgen maar GOF (AON). Het is mij niet duidelijk waarom hiervoor gekozen is en waarom andere KPN-klanten hier in de wijk wel GPON hebben.

 

Je kan van een Gpon netwerk niet opeens een GOF maken. Dan moeten er 2 glasvezelaansluitingen in je woningen zitten. Dat is op sommige plaatsen het geval.

Klopt, echter wordt in steeds meer pops waar KPN GOF levert heeft door Tmobile eigen GPON DSLAMs geplaatst dus de overstap is op die manier wel degelijk mogelijk. Tmobile levert namelijk nog niet op KPN PON netwerken, of het nou P2P of P2MP is. 

 

Dan nog een toevoeging: ik vind het bijzonder dat er is beloofd dat je zelf de NT zou mogen aansluiten. Voor zover ik weet kan deze namelijk helemaal niet opgestuurd worden vanuit de logistieke processen van KPN. Ook zal de aansluiting in de wijkcentrale aangepast moeten worden, dit gebeurd normaal gesproken altijd vlak voordat de monteur de installatie gaat doen. De bonnen die de monteur hiervoor krijgt zijn namelijk gekoppeld.

 

Overigens is er wel een verschil tussen IT en telecom. Denk bijvoorbeeld aan de middelen om de demping van het signaal op de glasvezel te meten of voor het reinigen van de ferrules. Die laatste heeft bijvoorbeeld lang niet iedere IT’er en als deze ze heeft dan is dit veelal voor LC-connectoren omdat dit in de IT een standaard is terwijl in de telecom vaker SC gebruikt wordt. Tuurlijk, er is veel overlap tussen de twee sectoren maar wat voor ons dagelijks werk is zullen veel IT’ers nog nooit gedaan hebben.


Zojuist heb ik van buurtbewoners gehoord dat zij ook problemen hebben met hun glasvezel via KPN. Er zou een probleem zijn met de bekabeling in onze straat. Het is niet te hopen dat dit bekend is bij KPN en ze toch ons gaan proberen aan te sluiten en dit dus niet gaat lukken. 


Hier een foto van de gebruikte hardware elders in de wijk.

 


Dan nog een toevoeging: ik vind het bijzonder dat er is beloofd dat je zelf de NT zou mogen aansluiten. Voor zover ik weet kan deze namelijk helemaal niet opgestuurd worden vanuit de logistieke processen van KPN.

De NT van TM ontving ik ook per post en mocht ik zelf aansluiten. Daardoor keek ik er niet raar van op. De monteur van TM kwam alleen kijken of alles goed was aangesloten. Toen ook geen problemen en storingen. 


Hier een foto van de gebruikte hardware elders in de wijk.

...

Die apparatuur wordt inderdaad gebruikt voor GPON maar ik zie geen lampjes branden op deze foto. Die heeft zo te zien geen stroom, of hij staat niet aan.

 

Als meer mensen problemen hebben dan zou ik het advies geven om hen naar de klantenservice te laten bellen. Als wij van niets weten dan kunnen wij ook niets natuurlijk. 

 

Om heel eerlijk te zijn begin ik al een vermoeden te krijgen, een enkele klant wordt namelijk niet op GOF gezet als de rest van het gebied GPON is (zakelijke glasvezelverbindingen die hier los van staan daargelaten). Ik krijg dan ook haast het idee dat er bij een aantal niet het juiste type glasvezelkastje geplaatst is. Dit kan ik ook fout hebben. @Shyrin_ zou jij eens kunnen kijken welke drager er bij andere adressen in die straat staat om dit uit te sluiten? Naar mijn weten levert T-Mobile namelijk nog niet in gebieden waar wij GPON hebben maar het zou kunnen dat ze hier toch een eigen DSLAM hebben staan om dit wel te kunnen leveren.

 

Dan nog een toevoeging: ik vind het bijzonder dat er is beloofd dat je zelf de NT zou mogen aansluiten. Voor zover ik weet kan deze namelijk helemaal niet opgestuurd worden vanuit de logistieke processen van KPN.

De NT van TM ontving ik ook per post en mocht ik zelf aansluiten. Daardoor keek ik er niet raar van op. De monteur van TM kwam alleen kijken of alles goed was aangesloten. Toen ook geen problemen en storingen. 

Iedere provider gaat hier anders mee om. KPN heeft ooit besloten om dit niet meer te doen. Vandaag dat ik lichtelijk verbaasd ben dat dit vanuit de klantenservice wel zo is beloofd. Als het toch wel GPON blijkt te zijn dan is een KPN monteur sowieso verplicht in verband met de activatie van het ONT.


Hallo @christianvv91 , dan heeft T-Mobile een ander beleid inzake het aansluiten van glasvezelcomponenten en ben ik blij dat KPN er voor gekozen heeft dat alléén gekwalificeerd personeel van of namens KPN dit werk mag doen. Als het dan een keer fout gaat heb je nooit de vraaag bij wie de fout ligt, altijd bij de monteur dus en bij TM krijg je dus het gekissebis van wie, wat, waar en hoe.

 


Ik heb maar even gebeld. Er zijn geen problemen bekend. De opleverdatum kon nu opeens wel weer iets naar voren worden gehaald (2 dagen eerder). Nog even een weekje afzien en dan maar kijken wat de monteur te zeggen heeft bij het aansluiten.


Bedankt voor het invullen van jouw profiel, @christianvv91, de feedback is bij deze verzonden!

Ik zie dat de aansluitdatum = afspraakdatum met de monteur op 10 september staat en er zijn inderdaad geen problemen bekend (sterker nog: laatste statusupdate is dat alles volgens planning verloopt). 

Heel fijn dat jullie meedenken en uitleg geven, @DennisA78 en @NHendriks:blush::sunglasses:

Om heel eerlijk te zijn begin ik al een vermoeden te krijgen, een enkele klant wordt namelijk niet op GOF gezet als de rest van het gebied GPON is (zakelijke glasvezelverbindingen die hier los van staan daargelaten). Ik krijg dan ook haast het idee dat er bij een aantal niet het juiste type glasvezelkastje geplaatst is. Dit kan ik ook fout hebben. @Shyrin_ zou jij eens kunnen kijken welke drager er bij andere adressen in die straat staat om dit uit te sluiten? Naar mijn weten levert T-Mobile namelijk nog niet in gebieden waar wij GPON hebben maar het zou kunnen dat ze hier toch een eigen DSLAM hebben staan om dit wel te kunnen leveren.

It's all GoF :thinking:

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn klantgegevens ingevoerd.

TM levert nu (nou ja, dat proberen ze) via GPON. Mij is telefonisch verteld dat wij geen GPON van KPN krijgen maar GOF (AON). Het is mij niet duidelijk waarom hiervoor gekozen is en waarom andere KPN-klanten hier in de wijk wel GPON hebben.

Je kan van een Gpon netwerk niet opeens een GOF maken. Dan moeten er 2 glasvezelaansluitingen in je woningen zitten. Dat is op sommige plaatsen het geval.

Ik laat even een extra paar ogen meekijken! Wordt vervolgd.


Hallo @christianvv91 , dan heeft T-Mobile een ander beleid inzake het aansluiten van glasvezelcomponenten en ben ik blij dat KPN er voor gekozen heeft dat alléén gekwalificeerd personeel van of namens KPN dit werk mag doen. Als het dan een keer fout gaat heb je nooit de vraaag bij wie de fout ligt, altijd bij de monteur dus en bij TM krijg je dus het gekissebis van wie, wat, waar en hoe.

 


Nee hoor @JanD , Bij T-mobile behoort de monteur hem ook aan te sluiten, stond zelfs bij mij op de doos om dat die uitsluitend door de monteur mocht worden geopend, maar ze sturen hem wel mee en staan het oogluikend toe.


 

Om heel eerlijk te zijn begin ik al een vermoeden te krijgen, een enkele klant wordt namelijk niet op GOF gezet als de rest van het gebied GPON is (zakelijke glasvezelverbindingen die hier los van staan daargelaten). Ik krijg dan ook haast het idee dat er bij een aantal niet het juiste type glasvezelkastje geplaatst is. Dit kan ik ook fout hebben. @Shyrin_ zou jij eens kunnen kijken welke drager er bij andere adressen in die straat staat om dit uit te sluiten? Naar mijn weten levert T-Mobile namelijk nog niet in gebieden waar wij GPON hebben maar het zou kunnen dat ze hier toch een eigen DSLAM hebben staan om dit wel te kunnen leveren.

It's all GoF :thinking:

Dan vraag ik mij oprecht af hoe daar Nokia ONT's voor GPON terecht komen. Dat gaat dan niet werken nee.

 

 

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb mijn klantgegevens ingevoerd.

TM levert nu (nou ja, dat proberen ze) via GPON. Mij is telefonisch verteld dat wij geen GPON van KPN krijgen maar GOF (AON). Het is mij niet duidelijk waarom hiervoor gekozen is en waarom andere KPN-klanten hier in de wijk wel GPON hebben.

Je kan van een Gpon netwerk niet opeens een GOF maken. Dan moeten er 2 glasvezelaansluitingen in je woningen zitten. Dat is op sommige plaatsen het geval.

Ik laat even een extra paar ogen meekijken! Wordt vervolgd.

Opzich niet nodig, T-Mobile levert namelijk vaker GPON in gebieden waar wij GoF leveren. Zij hebben dan een GPON OLT in de PoP hangen met een splitterkaart en eigen PPF-lades. Eigenlijk overal waar zij tegenwoordig zelf apparatuur plaatsen wordt GPON uitgerold. Kan prima over dezelfde vezel., vergelijkbaar met wat we bij KPN doen bij in een hoop gebieden waar we GPON MVP1 leveren. Omdat het een point-to-point netwerk is heeft iedere klant zijn eigen vezel vanuit de PoP en dan is het totaal afhankelijk van het soort apparatuur welke type netwerk het is. T-Mobile maakt daar in de PoP dus point-to-multipoint van door die splitterkaarten zoals KPN ze ook gebruikt.


@NHendriks Ik zie wat verbazing over GPON van KPN maar dan ook van T-Mobile etc.

Even een verklaring:

Passief netwerk aangelegd als P2P met losse AreaPoPs en zonder OAPs: KPN plaatst sinds juli vorig jaar splitters in de PoP vanuit de Dslams en dan naar de PPL lade. Klant wordt gewoon gepatcht  in de AreaPoP maar heeft dus thuis een Nokia ONT.

Op die P2P netwerken kan T-Mobile dus ook een OLT in de PoP hangen (en doet dat volop) dus beide operators gebruiken dan GPON.

Tot juli vorig jaar plaatste KPN gewoon AON Dslams en dan is het dus een GoF.

 

Passief netwerk aangelegd als P2MP zonder AreaPoPs en met OAP's in de wijken: Splitters in de CityPoP (meestal in de centrale) en splitters in de OAP: Hier kan alleen GPON op geleverd worden en dan ook nog alleen via WBA. Geen andere actieve operator mogelijk.

 

Tot slot: Of het nou GPON is op een P2P of een P2MP netwerk, T-Mobile kan nog altijd niet leveren via KPN WBA GPON.

 

In het geval van deze topicstarter kan die Nokia ONT bij de buren dus best wel. Zeker als dit project van de tweede helft van vorig jaar is. EN alhoewel je op de foto geen lampje ziet branden op de ONT: Je ziet wel alles groen branden op de Box12 dus ik denk dat de foto vertekent :-)

 


Lampjes branden inderdaad. Bij die locatie is de glasvezel pas dit jaar opgeleverd, terwijl wij al 1.5 jaar een aansluiting hebben. 

 

 


Nee hoor @JanD , Bij T-mobile behoort de monteur hem ook aan te sluiten, stond zelfs bij mij op de doos om dat die uitsluitend door de monteur mocht worden geopend, maar ze sturen hem wel mee en staan het oogluikend toe.

Is al een hele tijd geleden, maar ik heb nog even in de papieren gekeken, nergens te lezen dat er iets niet aangesloten mag worden. 

https://community.t-mobile.nl/van-bestelling-tot-installatie-496/modem-in-plaats-van-nieuwe-media-convertor-ontvangen-331916

Zie bijvoorbeeld bovenstaande URL van het forum van TM. Hier wordt ook bevestigd dat TM de NT opstuurt naar de klanten. 

Dit betreft dus de situatie waarbij je voor een snelheidsverhoging kiest. Zoals ik ook had. 


Dat kon T-Mobile in dat geval doen omdat er al een heel glasvezelkabeltje vanaf de FTU naar de router liep (een Draytek waarschijnlijk) en die hoefde alleen maar omgeprikt te worden naar de mediaconverter. In dat geval hoef je als klant niet een glasvezelkabel direct aan te sluiten op de FTU (de grondplaat).

Hier moet dat kabeltje nog wel worden aangesloten op die FTU  en dat is toch nog monteurswerk.


 

Hier moet dat kabeltje nog wel worden aangesloten op die FTU  en dat is toch nog monteurswerk.

Dit is onjuist. De FTU wordt na oplevering (door Poolse gastarbeiders die dat in 1 dag leren) verzegeld. Er zit slechts een folie voor de poort waar de glasvezelkabel in gaat waarmee je de NT aansluit. Overigens is ‘monteurswerk’ geen Nederlands woord. 

Belangrijker is nog, bij overstap naar een andere provider wordt de NT niet vervangen. En het blijkt nu dus ook na contact met de backoffice, dat we wel een GPON aansluiting krijgen en onze huidige NT zoals in het eerste gesprek met KPN niet vervangen gaat worden, behalve als we dat zelf willen. Dat laatste is het geval en daarom krijgen we een nieuwe.

Dat gewone mensen zo’n kabeltje niet kunnen aansluiten is iets dat ik betwist. Dat zijn simpele basisvaardigheden. 

Andere providers hebben zelfs instructievideo’s voor de gewone mensen: https://www.youtube.com/watch?v=dfawI9g8Kd4

 

 


 

Hier moet dat kabeltje nog wel worden aangesloten op die FTU  en dat is toch nog monteurswerk.

Dit is onjuist.

Laat ik allereerst even mededelen dat @Ward_ bij KPN Netwerk werkt en echt wel weet hoe het zit 😉

 

De FTU wordt na oplevering (door Poolse gastarbeiders die dat in 1 dag leren) verzegeld. Er zit slechts een folie voor de poort waar de glasvezelkabel in gaat waarmee je de NT aansluit.

Welke folie? Er zit helemaal geen folie op in de FTU. Er zit een klepje en onder dat klepje zit een SC/APC-connector. Eentje die schoongemaakt moet worden voor het NT of ONT aangesloten wordt om hoge demping te voorkomen.

 

Overigens is ‘monteurswerk’ geen Nederlands woord. 

 Nou, bij deze: ‘werk wat een monteur zal moeten uitvoeren’..

 

Belangrijker is nog, bij overstap naar een andere provider wordt de NT niet vervangen.

Ligt er volledig aan naar welke provider je gaat. Als je overstapt naar T-Mobile krijg je toch echt een ander NT in het geval van een GoF-netwerk tenminste. Ik ben niet bekend met T-Mobile die op KPN PON netwerken levert.

 

En het blijkt nu dus ook na contact met de backoffice, dat we wel een GPON aansluiting krijgen en onze huidige NT zoals in het eerste gesprek met KPN niet vervangen gaat worden, behalve als we dat zelf willen. Dat laatste is het geval en daarom krijgen we een nieuwe.

 Dit is nieuw voor mij maar als de back-office dit gezegd heeft dan geloof ik dat uiteraard.

 

Dat gewone mensen zo’n kabeltje niet kunnen aansluiten is iets dat ik betwist. Dat zijn simpele basisvaardigheden. 

Jij noemt het basisvaardigheden, anderen kunnen nog niet eens een RJ45 inpluggen. Ieder zijn vakgebied. Vandaar dat ik ook absoluut geen waarde meer hecht aan de opmerking “ik ben zelf IT’er”  die ik vaak genoeg tegenkom. Tuurlijk, ik vind het makkelijker communiceren over de technische kant maar dat je IT’er bent maakt niet dat je automatisch begrijpt hoe provider-apparatuur aangesloten moet worden. Ik zie bijvoorbeeld vaak zat dat een oneclickcleaner ontbreekt in de toolkit van een netwerkbeheerder die ook met glasvezel werkt.

Om nog even terug te komen over dat doe-het-zelf gebeuren. Naar wat ik van collega's hoorde werd bij KPN in het verleden wel het doe-het-zelf beleid gevoerd waar klanten zelf het NT aan mochten sluiten. Blijkbaar ging dit regelmatig fout met kapotte FTU's als gevolg. Een kostbare bedoeling. Daarbij, gaat een consument alle glas-ferrules schoonmaken met een oneclick-cleaner om zo de demping zo laag mogelijk te houden? Lijkt me niet aangezien zoiets niet iets is wat je even bij de Gamma of lokale computerzaak kan halen. Het is te kostbaar om zo'n unit mee te sturen met iedere bestelling.

 

Andere providers hebben zelfs instructievideo’s voor de gewone mensen: https://www.youtube.com/watch?v=dfawI9g8Kd4

Zoals al vaak zat aangegeven: iedere provider voert hier zijn eigen beleid over. Caiway heeft een eigen netwerk in de grond liggen in bepaalde gebieden dus zij zijn volledig vrij om zelf te bepalen welk beleid ze voeren. 


Zojuist is ons installatiepakket afgeleverd inclusief de nieuwe NT. Gelukkig kon de verhuisdatum nog iets naar voren worden gebracht waardoor we uiteindelijk toch tevreden zijn. Alles is aangesloten en nu alleen nog even wachten tot de monteur komt voor de activatie en patch in de pop. Einde discussie. 


Lampjes branden inderdaad. Bij die locatie is de glasvezel pas dit jaar opgeleverd, terwijl wij al 1.5 jaar een aansluiting hebben. 

 

 


Nee hoor @JanD , Bij T-mobile behoort de monteur hem ook aan te sluiten, stond zelfs bij mij op de doos om dat die uitsluitend door de monteur mocht worden geopend, maar ze sturen hem wel mee en staan het oogluikend toe.

Is al een hele tijd geleden, maar ik heb nog even in de papieren gekeken, nergens te lezen dat er iets niet aangesloten mag worden. 

https://community.t-mobile.nl/van-bestelling-tot-installatie-496/modem-in-plaats-van-nieuwe-media-convertor-ontvangen-331916

Zie bijvoorbeeld bovenstaande URL van het forum van TM. Hier wordt ook bevestigd dat TM de NT opstuurt naar de klanten. 

Dit betreft dus de situatie waarbij je voor een snelheidsverhoging kiest. Zoals ik ook had. 


Klopt, ze worden verstuurd en je krijgt een monteurs afspraak.

Hoi Lisa, bedankt voor je uitgebreide reactie. Morgen zal mijn aansluiting worden omgezet, helaas tot op heden geen andere adapter ontvangen. Hopelijk heeft de monteur morgen één extra bij zich. Toch nog bedankt voor de (re)actie! 

Op de doos staat dat je die moet laten aansluiten door de monteur, dat dit niet gebeurt en men zelf knutselt.

Maar netjes de vezel gecleant, of vond je dat toch niet nodig?


Het is toch AON geworden. De NT is omgeruild door de monteur. Tot dusver zijn we tevreden. Alles werkt. Internet 950 Mbit up/dopwn @ 4 ms ping. Nu hopen dat het zo blijft.