Skip to main content

Goedemorgen,

 

Een tijdje geleden ben ik verhuisd en in mijn nieuwe huis maak ik gebruik van het KPN-netwerk. De vorige bewoners van het Ziggo netwerk. Kan het zijn dat het KPN-netwerk jaren niet is gebruikt en verouderd is?

Vanaf de meterkast naar de modem is alles netjes aangesloten, het internet werkt doorgaans ook. Wel hapert het internet vrij veel, elke dag valt het wel een keer weg. Ook als ik naast de router zit kan het internet soms uitvallen.

Daarom ben ik benieuwd of de aansluiting van de straat in de meterkast wel klopt. Zie foto 1 en 2. Daarnaast zie ik een blokje die niet is aangesloten (foto 3). Klopt dit zo?

 

Groet, Chris

1. Situatie meterkast
2. Situatie van onderen
3. Wat is dit?

 

Foto 3 kan je losschroeven en weggooien. Is oud. 

Waar heeft u de Experiabox hangen?


Vanaf de meterkast in de kelder loopt de grijze kabel die uit het middelste vierkante kastje aan de onderkant eruit komt via een mantelbuis een verdieping omhoog naar de woonkamer. Op onderstaande foto de aansluiting in de woonkamer met de kabel naar de Experiabox.

 

 


Die kabel die van rechtsboven naar beneden komt, deze komt bij de Experiabox vandaan denk ik?


Ja dat klopt!


En denk je dat de aansluiting nu goed is? Of kan ik iets wijzigen of moet ik er een monteur bij halen?

Verder heb ik heb nog een Experiabox V10, heeft het nog zin om de nieuwere Experiabox V10A aan te vragen? 


Vanaf de meterkast in de kelder loopt de grijze kabel die uit het middelste vierkante kastje aan de onderkant eruit komt via een mantelbuis een verdieping omhoog naar de woonkamer.

Grote kans dat een verkeerde kabel is gebruikt waardoor makkelijk interferentie op het signaal van de kabel voor slechte internetconnectie zorgt.

Vervang die kabel door een (dubbel) afgeschermde kabel.
Voor meer info zie reactie < HIER >

 

Verder heb ik heb nog een Experiabox V10, heeft het nog zin om de nieuwere Experiabox V10A aan te vragen? 

Nee, die ExperiaBox V10A heeft alleen maar problemen.
De V10 is naar velen gebruikers eigenlijk de beste modem/router van KPN.


Als ik het goed zie, komt vanuit het hoofd isra, die boven de blauwe kabel, een kabel die lijkt linksom het vierkante doosje in te gaan, en vervolgens daar onder weer uit waarna hij naar boven loopt.

Sowieso onnodig extra doosje ertussen met extra contact puntjes. Moet maar goed vast zitten daarin. Boven bij je modem ook, weer een doosje. Beter natuurlijk rechtstreek kabel in dat hoofd isra, maar dan moet je er een stekkertje op knijpen. Allerbeste is om die complete kabel te vernieuwen want die is al mooi oud, 


 

Verder heb ik heb nog een Experiabox V10, heeft het nog zin om de nieuwere Experiabox V10A aan te vragen? 

Nee, die ExperiaBox V10A heeft alleen maar problemen.
De V10 is naar velen gebruikers eigenlijk de beste modem/router van KPN.

Idd, en een andere Experiabox kan je ook niet “aanvragen”. KPN gaat een goed werkende v10 sowieso niet vervangen.


Ik heb dat vierkante doosje even open gedaan (zie foto), ziet er inderdaad wat rommelig uit. Als dit kastje echt overbodig is dan trek ik liever een nieuwe goede kabel vanuit de isra Lijn 1 door de mantelbuis direct naar boven naar de Experiabox. Dat zou dan moeten werken begrijp ik? 

 


Zojuist toch even de route gevolgd vanuit de kelder naar de verdieping van mijn appartement. Daar heb ik nog een extra meterkast. Volgens mij komt de kabel die vertrekt uit het vierkante kastje in de meterkast beneden in de kelder via een mantelbuis hier aan in de meterkast van het appartement. De tekst op de kabel beneden en hier is hetzelfde namelijk.

 

In de meterkast in mijn appartement lijkt het alsof twee kabels aan elkaar zijn geknoopt. Bij de eerste blauwe pijl komt de kabel binnen vanuit de kelder en de kabel vervolgt zijn weg, na de knoop bij de bovenste blauwe pijl in een andere mantelbuis - ik denk - richting de wanduitgang bij de Experiabox…

 

Hebben jullie ook een mening over deze aan elkaar geknoopte kabels? 

 


Hoi @Chris_Amsterdam 

Hebben jullie ook een mening over deze aan elkaar geknoopte kabels? 

Jazeker, een houtje touwtje oplossing :blush: 
Er is (begrijpelijk) door de vorige bewoners meer aandacht besteed aan de Ziggo (coax) verbindingen.

Ik zou aanraden om de verschillende kabeldelen tussen IS/RA punt en Experia Box te vervangen door één ononderbroken kabel van goede kwaliteit en alle tussenkastjes en koppelblokjes (brrr :confounded: ) te verwijderen.


Als ik dit zo lees klinkt dat inderdaad als een bridge tap. De extra kabel gaat dan als antenne werken en dat is niet goed voor je DSL-signaal.

 

Als je niet zeker bent of je het zelf goed kan oplossen kan je hiervoor ook een servicemonteur van KPN voor laten komen. Deze is niet gratis maar dan ben je er zeker van dat alle problemen opgelost worden. Ik zou dan ook gelijk vragen om er een 4-pair UTP kabel van te maken. Deze kan dan ook gebruikt worden als er glasvezel aangelegd gaat worden. Dan is er namelijk zo'n kabel nodig. Hier kan ook prima een DSL-signaal overheen gestuurd worden. De servicemonteur kan dan gelijk ook de wifi controleren en hierin adviseren. Voor meer informatie zie: https://www.kpn.com/service/monteur/servicemonteur.htm