Skip to main content

Ik heb vorige week getracht mijn internetsnelheid te verhogen van Hussel Internet 50 Mbit/s naar Hussel Internet 200 Mbit/s. Mijn verwachting was dat dit een simpel proces zou zijn wat eenvoudig geregeld was. Echter bleek een bezoek van een monteur nodig voor deze wijziging. Dit stond nergens aangegeven voordat ik deze wijziging heb gedaan. Aangezien ik voorlopig geen tijd heb om een monteur te ontvangen heb ik gevraagd of deze wijziging teruggedraaid kan worden naar de hoogst mogelijke snelheid waarvoor geen aanpassing nodig is. Vervolgens komt er vanaf afgelopen vrijdag geen glasvezelsignaal meer binnen. Ik heb hierna zelf geprobeerd of het misschien op te lossen was door mijn internetsnelheid weer te verlagen, maar dit heeft helaas niet geholpen.

Ik heb contact gehad met de klantenservice en omdat er bij mij geen signaal binnenkomt (3e lampje brandt niet) zagen ze geen andere optie dan om alsnog een monteur langs te sturen. Ik zou het heel vreemd vinden als er een fysieke aanpassing nodig zou zijn om dit probleem op te lossen aangezien het voor deze online aanpassing naar 200 Mbit/s jarenlang perfect gewerkt heeft.

Is er iets wat ik zelf kan doen om dit probleem op te lossen?

Alles een minuut of 10 van de stroom afhalen en opnieuw opstarten is het enige wat je kunt doen. Geen signaal is geen signaal helaas. 


Hallo @svansjoerd vermoedelijk heb je een al wat oudere glasvezelaansluiting die maar 100Mbit/s kan verwerken. Voor de snelheidsverhoging is een ander glasvezeldeel nodig dit tot 1.000Mbit/s (1Gbit/s) gaat en daarvoor moet een monteur bij je langskomen om dat te wisselen en op goede werking te controleren.

 


Het lijkt mij ook dat de verbinding omgezet is van het zogenoemde Ethernet over Fiber (EoF) naar Gigabit over Fiber (GoF). In ons systeem wordt zo'n wijziging een dragerwissel genoemd en daarbij komt ook een aanpassing in de infrastructuur om de hoek kijken.

 

Het kan zijn dat er tijdens het annuleren in de leverstraat iets fout is gegaan en de dragerwissel zelf is doorgegaan maar het bezoek van de monteur bij jou thuis er wel uit is gehaald. Als je eenmaal op GoF zit wordt je niet meer teruggezet naar EoF. Je snelheid naar beneden zetten gaat dus geen verandering geven.

 

Ik zou even bellen met onze klantenservice op 0800-0402 voor een monteur. Ik verwacht dat de network terminator (NT, glasvezelkastje) vervangen moet worden voor een geschikt model die wel overweg kan met GoF. Een EoF-NT kan namelijk niet overweg met het signaal uit de GoF-poort in de centrale, dit kan resulteren in een NT die het licht ‘niet herkent’ en daarom doet alsof er niks binnenkomt.

 

Al lees ik dat het derde lampje niet brandt, is dat ‘Ethernet’ of ‘Glas’? Soms wilt dat nog wel eens wisselen. Bij twijfel kan je altijd nog een foto maken en deze hier plaatsen, dan kunnen we gelijk zien of het klopt wat @JanD en ik schrijven. Als het ‘ethernet’ is dat niet brandt dan zit het tussen Experiabox/Box12 en NT niet goed. Op oudere Genexis-NT's willen er nog wel eens symbolen staan in plaats van tekst.


Bedankt voor jullie reactie, het gaat hier inderdaad om een wat ouder model (zie onderstaand). Wat jullie schrijven klinkt aannemelijk. Echter, er was bij deze wijziging geen melding dat hiervoor extra werkzaamheden nodig waren, anders had ik deze nooit aangevraagd. Is het echt niet mogelijk om de verbinding terug te zetten? Ik vind het erg jammer dat er slecht gecommuniceerd wordt over een onomkeerbare wijziging.

 


Dat bevestigd inderdaad mijn vermoedens dat dit om een EoF-NT gaat. Het omruilen hiervan zou niet meer dan 10 minuten moeten bedragen. Met een belletje naar de klantenservice zou dit zo ingepland moeten kunnen worden.

 

Over de communicatie kan ik niks zeggen, ik ben daar zelf nooit bij betrokken en heb het zelf ook nooit meegemaakt.


Goedemorgen @svansjoerd, welkom op ons forum!
Ik kan me goed voorstellen dat je hier niet zo op zit te wachten als dit zo onaangekondigd gebeurt. Ik zou je niet precies kunnen vertellen hoe dit kan maar als er geen signaal meer op de lijn zit zal er toch echt een monteur ingepland moeten worden.
Is het nog gelukt via 0800-0402 deze monteur in te plannen?