Skip to main content

Op 28-11 is bij ons het glasvezelaansluitpunt gemonteerd in de meterkast. Op 29-11 heb ik mijn bestaande (DSL) abonnement bij KPN aangepast naar een hogere snelheid via glasvezel. Ik kreeg tot mijn verbazing het bericht dat dit al binnen 15 minuten omgezet zou worden. En inderdaad was de bestaande DSL-verbinding al snel niet meer beschikbaar. Op dat moment dacht ik snel het kabeltje om te kunnen zetten van het DSL-aansluitpunt naar het glasvezelaansluitpunt, maar deze bleek een heel andere (glasvezel-)aansluiting te hebben. Ondanks dat de verbinding omgezet was, kon ik er nog geen gebruik van maken. Ik heb uiteindelijk na een paar uur de kabel weer aangesloten op de DSL-aansluiting en toen bleek deze gelukkig weer beschikbaar.

In een telefonisch contact met KPN via 0800-0402 kreeg ik te horen dat er nog een glasvezelkastje (NT) nodig is en dat ik daarover telefonisch contact moest opnemen met KPN Netwerk  (088-0063744). Dus ik heb hen gebeld, maar zij zeggen dat zij geen opdracht hebben om een glasvezelkastje te monteren. Dit doen zij enkel als daarvoor een ticket wordt aangemaakt door KPN.

Mijn vraag is nu: gaat KPN Netwerk nu in opdracht van KPN het glasvezelkastje monteren of krijg ik het toegestuurd en kan ik het zelf monteren? En wanneer gebeurt dat dan? Ik zou graag op korte termijn gebruik willen maken van de glasvezelverbinding.

Dit kan nog maanden duren als u pech heeft. Het is bijvoorbeeld heel goed mogelijk dat de wijkcentrale nog niet klaar is. Hou er maar rekening mee dat het volgend jaar word.

Dus ik heb hen gebeld, maar zij zeggen dat zij geen opdracht hebben om een glasvezelkastje te monteren.

De aannemer die op dit moment bezig is om bij alle woningen de glasvezel binnen te brengen moet uw aansluiting eerst afmelden bij KPN. Dit doet die waarschijnlijk pas als die helemaal klaar is met het hele project. 


Hoi @MaartenEde . Welkom op het forum.

Vreemd dat jij die bestelling kon doen.  Normaal moet glasvezel dan werkend zijn opgeleverd. Dat lijkt bij jou nog niet het geval.  Verder is wat @Nick83 schrijft relevant. De netwerkbeheerder gaat vanzelf contact zoeken om de boel af te monteren en bij ons aan te melden. Hier krijg jij per mail dan ook bevestiging van. Daarna kun je worden overgezet op glasvezel. 


Inmiddels heb ik KPN weer gebeld en na een half uur kwam uiteindelijk de bevestiging dat zij mij een glasvezelkastje gingen opsturen. Deze heb ik vervolgens de volgende dag ontvangen en die heb ik gelijk geplaatst en de kabel aangesloten. Ook kreeg ik een dag later een bevestiging dat mijn glasvezelverbinding geactiveerd was.

Maar vandaag deed ik een online speedtest en zag dat de snelheid niet overeen kwam met wat ik zou moeten krijgen met mijn glasvezelkabel. Vooral de upload snelheid lag lager. Dit deed mij vermoeden dat ik nog gebruik maakte van de oude koperverbinding. Die zat immers ook nog aangesloten. Dus die heb ik zojuist losgemaakt, maar helaas geen internetverbinding meer. Ook niet na het uitzetten van het glasvezelkastje en na 5 minuten weer aanzetten en ook de Experiabox opnieuw opgestart te hebben.

Hoe moeilijk kan het zijn om als bestaande klant van KPN over te stappen naar glasvezel…. Ik ga dinsdag maar weer bellen. 


Hoi @MaartenEde . Je hebt dus dat glasvezelkastje aangesloten? En heb je toen ook je experiabox omgekat?  Die moet nu met een netwerkkabel  van het glasvezelkasjte naar de WAN poort van je experiabox. 

 

 


@Erwin_ Ja, ik had de experiabox inderdaad op die manier aangesloten.Â