Skip to main content

Vorige week is bij mijn moeder voor de deur de koperkabel defect geraakt door werkzaamheden aan de straat. Deze kabel is van KPN. Er is een KPN monteur gekomen en deze geeft aan dat het om een koperkabel gaat en dat deze niet meer gerepareerd mag worden van KPN aangezien er ook een glasvezel aansluiting beschikbaar is in de woning. Haar huidige verbinding bij Tele2 werkt dus niet meer.

Een monteur (via KPN) kan pas op 22 december 2021 komen om de glasvezel aan te sluiten. Er is een abbo bij KPN afgesloten voor internet en tv.

Aangezien KPN hier besluit de kabel niet te repareren moet mijn moeder overstappen naar glasvezel. Het was wel zo netjes van KPN geweest om enige spoed achter het opleveren van de glas aansluiting te zetten. Niemand bij KPN kan ook maar iets betekenen om het aansluiten te bespoedigen.

Weet iemand hier een oplossing om toch sneller te worden aangesloten.

Hoor het graag.

Hallo @EBHVB , dit forum hoort bij KPN de provider.

www.kpnnetwerk.nl gaat over de infrastructuur, dus de techniek er achter, daar zou je contact mee op kunnen nemen.

Aangezien je moeder klant is bij Tele2, moet ze bij klachten dus bij Tele2 zijn.

Succes.

 


Tele2 valt onder T-Mobile, hoewel als het een wat ouder abo is, kan het best zo zijn dat ze bij T-Mobile ‘kastje-muur’ taktieken toepassen. Maar ze kunnen wellicht je moeder van een grote mobile bundel voorzien. KPN heeft in een dergelijk geval ‘noodpakket’ is een MiFi met ook grote data bundel die ze opsturen.

In principe moet je van Tele2 elke dag dat er geen internet is 1-dertigste van het maand abo geld krijgen, als compensatie.

Heel misschien kun je dat abo bij KPN annuleren, als het AON glasvezel is (wat er al ruim een jaar of langer zit in de meterkast), dan zou je bij een andere provider die ook over KPN (WBA) glasvezel levert, maar geen monteur thuis stuurt sneller aangesloten zijn. Dat is dan expliciet en uitermate doehetzelf, o.a. CheapConnect zou kunnen. Maar grote kans dat er in de centrale ook nog iets gereld moet worden, dan duurt het helaas dit soort tijden.

Wat misschien ook interessant is om te weten is dat T-Mobile via een rechtszaak heeft geprobeert KPN langer de koperlijnen te laten ondersteunen, maar is afgewezen. Zie hier nu hoe dat kan uitwerken. T-Mobile moet waarschijnlijk voor glasvezel meer aan KPN betalen, dus in de praktijk laten ze je dan gaan/lopen.


Wat misschien ook interessant is om te weten is dat T-Mobile via een rechtszaak heeft geprobeert KPN langer de koperlijnen te laten ondersteunen, maar is afgewezen. Zie hier nu hoe dat kan uitwerken. T-Mobile moet waarschijnlijk voor glasvezel meer aan KPN betalen, dus in de praktijk laten ze je dan gaan/lopen.

De rechtszaak ging enkel over het uitschakelen van het kopernetwerk zodra er drie jaar glasvezel ligt. Het onderhoud aan het kopernetwerk stopt eigenlijk al zodra er op een adres op glasvezel geleverd kan worden. Enkel voor PSTN-lijnen wordt er nog ondergronds herstel uitgevoerd omdat PSTN een product is wat niet op glasvezel geleverd kan worden. Het komt ook wel eens voor dat een order is ingeschoten op koper bijvoorbeeld en in de tussentijd de glasvezel is opgeleverd. Bij installatie blijkt de koperkabel rot te zijn, deze wordt dan niet meer hersteld maar de order zal opnieuw ingelegd moeten worden op de nieuwe drager. Gelukkig gaat dit vaak een stuk sneller omdat klanten veelal ook met overstappen van de ene naar de andere provider zitten.

 

@EBHVB Wat ik denk dat de achterliggende reden is dat het zo lang gaat duren is het feit dat er een nieuw abonnement op glasvezel bij KPN is aangevraagd. Over het algemeen gaat hier inderdaad richting twee á drie weken overheen omdat er verschillende afdelingen zijn die zich met zo'n levering bemoeien en als er gebruik gemaakt wordt van een overstapservice is er ook nog de opzegtermijn van de latende provider. Begrijp ik het goed dat er dus bij Tele2 is opgezegd om het abonnement te ‘verplaatsen’ naar KPN op glasvezel?


Ja heb het abbo bij tele2 opgezegd en een nieuwe glasvezel abbo bij KPN aangevraagd.


Dan verwacht ik dat daar de oorzaak ligt van het lange wachten. In de zogenoemde leverstraat van KPN is het volgens mij niet echt mogelijk om een order te versnellen. De leverstraat is een stukje software die bijvoorbeeld kijkt of er een monteur moet komen, dat de infrastructuur juist toegewezen wordt en een monteur dat in orde gaat maken maar ook de logistieke kant van het verhaal, dat er een ‘bestelling’ bij CEVA Logistics geplaatst wordt voor het verzenden van het installatiepakket.

Met andere woorden, het duurt even en zoals ik al zei weet ik niet of hier überhaupt in versneld kan worden helaas.


Hoi @EBHVB!

Dat is natuurlijk een nare situatie. In principe zou je inderdaad de klacht bij Tele2 moeten neerleggen omdat zij de provider zijn van jouw moeder. Zij kunnen de juiste afdelingen aansturen. 

Ik wil ook graag eens kijken wat ik vanuit KPN voor haar kan betekenen (ik moet bij voorbaat wel zeggen: de levering van de KPN bestelling is niet te versnellen en wij kunnen ook geen contact opnemen met Tele2 hiervoor)
Ik zie dat jouw profiel al gegevens heeft, maar ik ga er vanuit dat dat jouw eigen gegevens zijn? Anders mag je bij persoonlijke opmerkingen in je profiel wel de gegevens van je moeder plaatsen. Gelieve ook ter verificatie dan de temaanstelling van de bestelling en laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN nummer ter verificatie. Geef je hier nog een reactie zodra je dat klaar hebt zodat ik op onderzoek kan gaan wat ik wel kan doen voor jouw moeder?


Voor TV kan je Digitenne tot de aansluiting vragen.

Internet wordt moelijker ben ik bang voor.

 

Ik hoop dat je moeder snel alles heeft.


Hoi @EBHVB!

Dat is natuurlijk een nare situatie. In principe zou je inderdaad de klacht bij Tele2 moeten neerleggen omdat zij de provider zijn van jouw moeder. Zij kunnen de juiste afdelingen aansturen. 

Ik wil ook graag eens kijken wat ik vanuit KPN voor haar kan betekenen (ik moet bij voorbaat wel zeggen: de levering van de KPN bestelling is niet te versnellen en wij kunnen ook geen contact opnemen met Tele2 hiervoor)
Ik zie dat jouw profiel al gegevens heeft, maar ik ga er vanuit dat dat jouw eigen gegevens zijn? Anders mag je bij persoonlijke opmerkingen in je profiel wel de gegevens van je moeder plaatsen. Gelieve ook ter verificatie dan de temaanstelling van de bestelling en laatste 3 cijfers van het bij ons bekende IBAN nummer ter verificatie. Geef je hier nog een reactie zodra je dat klaar hebt zodat ik op onderzoek kan gaan wat ik wel kan doen voor jouw moeder?

Ik wil graag de gegevens bij persoonlijke opmerkingen invullen maar zie niet waar ik dat kan doen. Graag even een korte aanwijzing waar ik dit kan invullen.

Het contract bij Tele2 is al opgezegd dus die gaan niets meer doen.

 


Rechtsboven zie je een cirkel (bij mij zie ik mijn kat).

Klik daarop en kies "mijn profiel”.

Klik op bewerk profiel.

Vul daar je gegevens in.

De laatste 2 “over mij” en ‘signature” kan iedereen zien. De overige alleen de moderater (medewerker KPN). 

Succes. 


Ik heb de gegevens ingevuld.


Het contract bij Tele2 is al opgezegd dus die gaan niets meer doen.

Dat verandert de hele situatie inderdaad. Het is nu gewoon een nieuw abonnement bij een andere provider (KPN als provider) en daarnaast kennelijk ook nog acties van KPN netwerkbeheer/groothandel om die glasvezel zaken geschikt te maken voor providers (waaronder het eigen KPN). Ligt er ook aan hoelang die glasvezel in de meterkast aanwezig was, misschien al jaren. Dat duurt inderdaad weken en is in feite iets tussen bedrijven waar je op moet wachten. Tussen het ene KPN en het andere KPN, geen concurrentie dus, alleen een poppenkast op papier, of je moet ‘dreigen’ met overstap naar Ziggo, want die kunnen waarschijnlijk wel sneller een werkende internet verbinding opleveren. En zoals al aangegeven, iets via mobile. Met een pre-paid SIMkaart van TMO heb je binnen 2 werkdagen werkend internet, kost 3 euro per dag onbeperkt mobiel internet.


Hi @EBHVB.

Ik heb de situatie eens goed onder de loep genomen en, ondanks dat het wel gaat om een normale levering van onze diensten, ga ik wel een noodpakket toesturen. In dit noodpakket zit een 4G router met een data simkaart met standaard 50Gb (welke onze helpdesk kosteloos kan opwaarderen zodra de data op dreigt te raken) en een digitenne. Op die manier kan je moeder toch nog gebruik maken van internet en televisie. Ik stuur je even een privebericht om de details af te handelen.


Vandaag is de KPN monteur geweest en hij heeft de NT aangesloten, modem geïnstalleerd en alles werkt. Alles binnen 1 uur klaar.

Met hulp van @Nico_ heeft mijn moeder in de tussentijd een noodpakket gehad. Dit ben ik op de dag dat het afgeleverd is even gaan installeren. De Wifi werkte perfect. Met Digitenne kon je alleen 1,2 & 3 bekijken. Voor de rest geen abonnement gaf hij aan. 

De monteur heeft het noodpakket weer meegenomen.

Erg tevreden met hoe het uiteindelijk is opgelost door KPN. 

Tip: zorg dat de wachttijd voor het aansluiten van een nieuwe klant minder lang duurt (nu was het ruim 3 weken). Ook moet de klantenservice een noodpakket kunnen aanbieden zoals @Nico_ nu heeft gedaan.


 

Vandaag is de KPN monteur geweest en hij heeft de NT aangesloten, modem geïnstalleerd en alles werkt. Alles binnen 1 uur klaar.

Met hulp van @Nico_ heeft mijn moeder in de tussentijd een noodpakket gehad. Dit ben ik op de dag dat het afgeleverd is even gaan installeren. De Wifi werkte perfect. Met Digitenne kon je alleen 1,2 & 3 bekijken. Voor de rest geen abonnement gaf hij aan. 

De monteur heeft het noodpakket weer meegenomen.

Erg tevreden met hoe het uiteindelijk is opgelost door KPN. 

Tip: zorg dat de wachttijd voor het aansluiten van een nieuwe klant minder lang duurt (nu was het ruim 3 weken). Ook moet de klantenservice een noodpakket kunnen aanbieden zoals @Nico_ nu heeft gedaan.

Super om te lezen dat het inmiddels is opgelost. Ik maak nog een melding in de systemen dat het noodpakket met de monteur mee terug is. Het kan zijn dat je moeder nog een herinnering krijgt om te retourneren, maar die kan ze dan negeren.
Misschien nog een klein beetje mosterd na de maaltijd, maar de digitenne hadden we nog kunnen activeren via de helpdesk zodat alle zenders zichtbaar waren.

Qua dat elke collega een noodpakket kan aanbieden, dat zal niet gebeuren. Dat komt omdat de noodpakketten redelijk schaars zijn en deze pakketten eigenlijk alleen bij hoge uitzondering worden geleverd. Daarom zijn er maar enkele collega's die dit kunnen opsturen.

Ik zal je tip zeker intern meenemen! Voor nu zeg ik graag gedaan en uiteraard alvast hele fijne feestdagen toegewenst!


 

Vandaag is de KPN monteur geweest en hij heeft de NT aangesloten, modem geïnstalleerd en alles werkt. Alles binnen 1 uur klaar.

Met hulp van @Nico_ heeft mijn moeder in de tussentijd een noodpakket gehad. Dit ben ik op de dag dat het afgeleverd is even gaan installeren. De Wifi werkte perfect. Met Digitenne kon je alleen 1,2 & 3 bekijken. Voor de rest geen abonnement gaf hij aan. 

De monteur heeft het noodpakket weer meegenomen.

Erg tevreden met hoe het uiteindelijk is opgelost door KPN. 

Tip: zorg dat de wachttijd voor het aansluiten van een nieuwe klant minder lang duurt (nu was het ruim 3 weken). Ook moet de klantenservice een noodpakket kunnen aanbieden zoals @Nico_ nu heeft gedaan.

Super om te lezen dat het inmiddels is opgelost. Ik maak nog een melding in de systemen dat het noodpakket met de monteur mee terug is. Het kan zijn dat je moeder nog een herinnering krijgt om te retourneren, maar die kan ze dan negeren.
Misschien nog een klein beetje mosterd na de maaltijd, maar de digitenne hadden we nog kunnen activeren via de helpdesk zodat alle zenders zichtbaar waren.

Qua dat elke collega een noodpakket kan aanbieden, dat zal niet gebeuren. Dat komt omdat de noodpakketten redelijk schaars zijn en deze pakketten eigenlijk alleen bij hoge uitzondering worden geleverd. Daarom zijn er maar enkele collega's die dit kunnen opsturen.

Ik zal je tip zeker intern meenemen! Voor nu zeg ik graag gedaan en uiteraard alvast hele fijne feestdagen toegewenst!

@Nico_ : Ik stuur je even een PB met meer informatie.