Skip to main content

Ik woon in een flat op een hogere verdieping. Technisch gezien is hier, sinds ik hier woon, al glasvezel ‘beschikbaar’. Echter, dit moet door de woningen onder mij doorgetrokken worden naar boven. Dit is nog geen enkele provider/monteur gelukt, en omdat ik zelf geen zin had in regelgedoe (en buren had waar ik niet blij van werd) heb ik al die tijd genoegen genomen met kopernetwerk.

In oktober 2022 heb ik de brief ontvangen met de mededeling dat kopernetwerk eruit gaat en we allemaal over gaan op glasvezel. Er is toen in november een monteur langs geweest die deze actie ook daadwerkelijk gestructureerd leek aan te willen pakken. Overzicht gemaakt van alle verdiepingen, de status van glasvezel, contactgegevens, etc.

Echter… sindsdien zit er een onderaannemer op dit project en wordt er steeds één monteur naar één losse woning gestuurd (niet alleen bij mij, maar ook bij andere bewoners). Niks gestructureerd. En sinds de laatste pogingen in januari/februari horen we zelfs helemaal niets meer.

Ik heb het probleem zelf proberen op te lossen door aan onze eigen kant VVE , woningcorporatie en gebouwbeheer in te schakelen. Die willen op zich wel meewerken, maar wel pas wanneer zij van bewoners een datum doorkrijgen waarop er een monteur langskomt. Ik heb ook geprobeerd contact op te nemen met KPN en de onderaannemer. Verder dan de telefonisten kom je daar helaas niet, het is onmogelijk om iemand te spreken die ook daadwerkelijk over de inplanning gaat. (Inmiddels heb ik er bijna 10 uur aan telefoneren met KPN en onderaannemer op zitten.)

Het laatste wat ik gehoord heb, en waar ik me bij neer heb proberen te leggen, is dat wij helemaal niet in 2023 al glasvezel krijgen maar pas in 2024. En dat het kopernetwerk sowieso niet uitgeschakeld wordt voordat iedereen glasvezel heeft. Ik heb hier weinig vertrouwen in, omdat de KPN site zélf beweerd dat er al glasvezel beschikbaar is (niet waar), en omdat de ‘Glas aan, koper uit’ site bij ‘Mijn status’ nog steeds vrolijk verkondigd dat ik over 47 dagen geen kopernetwerk meer heb.

Dus, wie kan mij gerust stellen? Hoe krijg ik een echt persoon te spreken die hier ook daadwerkelijk iets over te zeggen heeft, en concreet mee wil denken?  Wanneer horen we überhaupt weer iets? Hoe last-minute wordt dit allemaal uitgevoerd? Hoe incorrect is de website met z'n ‘47 dagen’?

Hallo @realcheese 

Geinig, ik zie dat de dreigende teller op de statuspagina op https://www.kpnnetwerk.nl/glas-aan-koper-uit/ er sinds vandaag afgehaald is (gister stond ie er nog). Iemand enig idee wat er veranderd is?

Dat betekent dat jouw wijk verglaasd is en dat nieuwe verbindingen via koper niet meer mogelijk zijn en dat bestaande verbindingen via koper uitgeschakeld zijn en dat mensen die niet op tijd op glas overgegaan zijn, ondanks alle waarschuwingen, nu geen diensten meer hebben.

 


Hallo @realcheese 

Geinig, ik zie dat de dreigende teller op de statuspagina op https://www.kpnnetwerk.nl/glas-aan-koper-uit/ er sinds vandaag afgehaald is (gister stond ie er nog). Iemand enig idee wat er veranderd is?

Dat betekent dat jouw wijk verglaasd is en dat nieuwe verbindingen via koper niet meer mogelijk zijn en dat bestaande verbindingen via koper uitgeschakeld zijn en dat mensen die niet op tijd op glas overgegaan zijn, ondanks alle waarschuwingen, nu geen diensten meer hebben.

 

Jij bent zowaar nog pessimistischer dan ik! Dit is wat ik nu te zien krijg. Hetzelfde als eerst, maar zonder de grote prominente teller (die gisteren nog 27 dagen zei en vandaag dus 26 gezegd zou hebben...)

Ik heb géén glasvezel (en ‘beschikbaar’ is een groot woord, zie rest van dit draadje), maar had vanochtend nog wel internet. Via koper dus. We zullen zien wat ik vanavond aantref 😉


We zijn weer een week verder nadat de monteur geweest is, ik ben nog niet teruggebeld door KPN Netwerk voor een vervolgafspraak (zoals maandag wel beloofd werd), en over een week gaat mijn glasvezelabonnement in. Net via de Facebook chat te horen gekregen (nadat ik zelf wéér contact opgenomen heb, mind you) dat er geen plan van aanpak is, er van alles uitgezocht moet worden (dat zeg ik ook pas 10 maanden...), en dat ik zelf maar weer moet bellen om doorverbonden te worden naar de aannemer als ik nog iets wil.

Ik bel niet meer. Het kost me uren, en het is me in de afgelopen 10 maanden niet gelukt iemand te pakken te krijgen die ook echt iets kán met de situatie. Het voelt alsof ik een tweede baan heb. Het is werkelijk absurd dat álle verantwoordelijkheid blijkbaar bij mij als klant ligt.

Ik geef het op, ik ben door mijn doorzettingsvermogen heen. We gaan zien of ik op 14 september (ingang glasvezelabonnement) nog internet heb, en zo ja, of ik dan op 1 oktober nog internet heb (afsluiting kopernetwerk).


@Ward_ kan jij hierin nog wat doen


@Ward_

En ja, in NL is niemand gedwongen om een telecombeheerder toegang te geven tot zijn/haar woning, tenzij de rechter dit zou bevelen. Dat zou die rechter dan doen op basis van artikel 5 van de telecomwet (gedoogplicht) maar zo ver komt het zeer zelden.

Volgens mij kan een woningstichting / VvE de bewoner(s) verplichten om mee te werken, net als bv bij het vervangen van standleidingen.

@Dutchie61 , @realcheese en @Ward_ : Eigenaren/bewoners binnen een VvE moeten, en dat vastgelegd in de splitsingsakte, toegang verlenen tot privéruimten als het ‘algemeen belang’ dit vereist. Dit geldt o.a. voor aanleg en/of herstel van nutsvoorzieningen zoals water, stroom, verwarming, ventilatie, en óók data (telefoon, glasvezel, coax).

Is een gebouw eigendom van een woningbouwvereniging dan loopt de routing van afspraken en planning wel wat anders, de verplichting om mee te werken geldt evenwel voor alle huurders. 

In ons (VvE) complex is in 2021 glas aangelegd in alle appartementen. Eigenaren die geen glasvezel zouden gaan benutten omdat men coax gebruikt, stribbelden eerst nog wel tegen, het geeft immers ‘gedoe’ in je appartement. Door het VvE bestuur gewezen op de verplichting en het feit dat een appartement echt minder waard is als blijkt dat er bij verkoop geen glasvezel aanwezig is, verleende iedereen zijn/haar medewerking.  

Ps. De leden van een VvE moeten (met meerderheid van stemmen) wel toestemming verlenen om in het gebouw van de vereniging glasvezel aan te laten leggen, niemand is echter verplicht om diensten via glas af te nemen.