Skip to main content
Vraag

Korte extreme latency/hick-ups tijdens gamen – ping 300-900 ms, KPN Box blijft stabiel

• October 5, 2026
  • 4 reacties
  • 11 keer bekeken

Hoi KPN Community,

Sinds een aantal weken heb ik tijdens het gamen (vooral FIFA en Call of Duty Warzone) regelmatig zeer korte maar extreme hick-ups/latency spikes. Het spel hapert dan kort en daarna is alles weer normaal. Hiervoor nooit problemen mee gehad.

Het vreemde is dat mijn normale internetverbinding verder uitstekend lijkt. Daarom heb ik inmiddels behoorlijk wat getest.

Mijn apparatuur

• KPN Box 12
  • Glasvezel via Genexis ONT
  • 2x KPN SuperWifi 2
  • PC boven, bekabeld aangesloten op het bovenste SuperWifi-punt

Wat ik al heb getest

Een Cloudflare speedtest gaf bijvoorbeeld:

• Download: ±497 Mbps
  • Upload: ±402 Mbps
  • Latency: ±15 ms
  • Jitter: ±2,4 ms
  • Packet loss: 0%

Ook andere packet-loss tests geven geen structureel packet loss.

Omdat de hick-ups vooral tijdens het gamen optreden, ben ik vervolgens met continue pings gaan testen.

Tijdens een hick-up zag ik bijvoorbeeld:

PC → bovenste SuperWifi

• normaal: <1-3 ms
  • tijdens hick-up: blijft normaal

PC → KPN Box

• normaal: ongeveer 4-15 ms
  • tijdens sommige hick-ups: eerder uitschieters gezien tot honderden ms

Maar bij andere hick-ups bleef de KPN Box juist normaal. Bijvoorbeeld in een recente test bleef deze rond 4-6 ms, terwijl het internet wél enorm omhoog schoot.

PC → 1.1.1.1

• normaal: ongeveer 8-15 ms
  • tijdens hick-ups: uitschieters van 300-900+ ms

Daarna heb ik ook 8.8.8.8 getest.

Tijdens één van de hick-ups zag ik bijvoorbeeld:

• 1.1.1.1 → 343 ms
  • 8.8.8.8 → 326 ms
  • terwijl het bovenste SuperWifi-punt normaal bleef

Bij een andere hick-up zag ik zelfs ongeveer:

• 1.1.1.1 → 922 ms
  • 8.8.8.8 → 326 ms

SuperWifi uitgesloten?

Ik heb inmiddels ook geprobeerd het probleem te isoleren door het beneden-SuperWifi-punt volledig van de stroom te halen.

Het benedenpunt stond dus volledig uit en alleen het bovenste SuperWifi-punt was actief.

De hick-ups bleven exact hetzelfde optreden.

Ook heb ik het bovenste SuperWifi-punt inmiddels volledig opnieuw opgestart. Dit heeft het probleem niet opgelost. Verder heb ik het gehele netwerk opnieuw gestart, glasvezel van het stroom af (2min) + KPN box van het stroom af (2min) jammer genoeg heeft ook dit niks opgeleverd.

Tijdens een hick-up blijft een ping naar het bovenste SuperWifi-punt  stabiel op <1 ms.

Mijn vraag

Ik vraag me daarom af waar deze korte latency spikes vandaan kunnen komen.

Het lijkt op basis van de metingen niet op een probleem met mijn pc of de verbinding tussen mijn pc en het bovenste SuperWifi-punt. Ook lijkt het niet specifiek aan het beneden-SuperWifi-punt te liggen, omdat de hick-ups blijven optreden als dit punt volledig uitgeschakeld is.

De opvallende meting is dat meerdere externe bestemmingen tegelijkertijd honderden milliseconden latency krijgen, terwijl de lokale verbinding naar het bovenste SuperWifi-punt stabiel blijft.

Is er iemand die tips/tricks heeft? :) 

4 reacties

rvk01
Slimmerik
  • October 5, 2026

Is het SuperWifi boven met een kabel op de router aangesloten? Indien niet, dan kun je dat nog proberen. Want je kunt je pc wel op de SuperWifi aansluiten maar als die draadloos is, blijft dat de zwakste schakel. 

Als de SuperWifi wel bekabeld aangesloten is kun je de pc ook nog eens rechtstreeks op de router testen. Gewoon om uit te sluiten dat het niet iets lokaals op de pc is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2026

Het superwifi punt is niet met een kabel op de router aangesloten, heb namelijk geen kabels getrokken in mijn woning. Ik snap dat het de zwakste schakel is maar ik heb voorheen nergens last van gehad. Heb mijn laptop even rechtstreeks aangesloten op de router, ook dan is het aanwezig.

rvk01
Slimmerik
  • October 5, 2026

Het superwifi punt is niet met een kabel op de router aangesloten, heb namelijk geen kabels getrokken in mijn woning.

Zeker als het signaal draadloos is kun je in ieder geval wel hickups verwachten. Zoals bij het schakelen tussen kanalen of bij 5Ghz het scannen op andere verkeer (zoals radio en luchtverkeer op bepaalde kanalen). Maar...

Heb mijn laptop even rechtstreeks aangesloten op de router, ook dan is het aanwezig.

als je het ook hebt als de laptop direct aangesloten is op de router, dan ligt het probleem dus of in de laptop zelf (virusscanner, malware scanner, firewall, DDoS protection etc.) of in de internetverbinding.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 5, 2026

Het superwifi punt is niet met een kabel op de router aangesloten, heb namelijk geen kabels getrokken in mijn woning.

Zeker als het signaal draadloos is kun je in ieder geval wel hickups verwachten. Zoals bij het schakelen tussen kanalen of bij 5Ghz het scannen op andere verkeer (zoals radio en luchtverkeer op bepaalde kanalen). Maar...

Heb mijn laptop even rechtstreeks aangesloten op de router, ook dan is het aanwezig.

als je het ook hebt als de laptop direct aangesloten is op de router, dan ligt het probleem dus of in de laptop zelf (virusscanner, malware scanner, firewall, DDoS protection etc.) of in de internetverbinding.

Inmiddels heb ik wat posts gevonden van personen die exact hetzelfde probleem ervaren sinds de nieuwe software update van de KPN box (V12.C.26.04.02).