Skip to main content
Beantwoord

Kosteloos opzeggen wegens wijziging algemene voorwaarden

• June 4, 2026
  • 16 reacties
  • 215 keer bekeken

Kan ik mijn contract kosteloos opzeggen door de wijziging van de algemene voorwaarden en mijn welkomstcadeau behouden? 

Ik heb op 7 mei een mail gehad met de titel ‘’Onze e-maildienst en voorwaarden worden aangepast’’.

In de mail staat:

Nog vragen?

We helpen je graag verder. Ga dan naar kpn.com/service. Wil je door deze wijzigingen opzeggen of iets aanpassen aan je abonnement(en)? Dan kan dit op de gebruikelijke manier en zonder kosten tot 10 juni 2026. Je regelt dit het makkelijkst in MijnKPN.

Maar als ik dan naar het opzegformulier ga dan staat er: 

Internet, tv en bellen opzeggen

Opzegformulier voor Thuis

Heb je een Internet (en TV), Digitenne, Vast Bellen of E-mail Only abonnement en wil je opzeggen?

Vul dan dit formulier in. Als je bij je internetabonnement tv of vast bellen hebt, dan stopt dit ook. Zeg je op voordat je contract is afgelopen? Dan brengen wij een afkoopsom in rekening.

In de mail staat dus dat er geen kosten in rekening gebracht worden maar als ik naar het opzegformulier ga staat dat er wel kosten in rekening gebracht worden. Kan ik nu wel of niet mijn 2 jarig internet thuis abonnement zonder kosten/afkoopsom opzeggen?

Beste antwoord door Shyrin van KPN

Goede vraag en je hebt al wat reacties ontvangen, ​@Mendiremen.

De verwarring ontstaat doordat het opzegformulier uitgaat van de standaard situatie. Normaal gesproken geldt inderdaad dat er een afkoopsom in rekening kan worden gebracht wanneer je opzegt voordat de contractperiode is afgelopen. Daarom staat deze melding op het algemene opzegformulier.

In jouw geval gaat het echter om een opzegging naar aanleiding van de aangekondigde wijziging van de voorwaarden. Daarvoor geldt de uitzondering die in de e-mail is genoemd. Wanneer je vanwege deze wijziging opzegt voor de genoemde datum in jouw e-mail, kan dat zonder afkoopsom.

De informatie in de e-mail is dus specifiek van toepassing op deze situatie, terwijl de tekst op het opzegformulier een algemene waarschuwing is die voor alle opzeggingen wordt getoond.

Wat community lid ​@rvk01 heeft uitgelegd klopt 😊 
Met één kanttekening: bellen na het aanvragen van een overstapverzoek is niet per se nodig. Je nieuwe provider houdt je op de hoogte. Je ontvangt daarnaast van ons, je huidige provider, een e-mail met als onderwerp “Je abonnement stopt binnenkort”, waarin de stappen en het verdere proces worden toegelicht. Dit is direct je bevestiging dat je overstapverzoek in goede orde is ontvangen. 

16 reacties

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

Je hebt 'contractvrij' voor 30 dagen nadat je die mail hebt ontvangen (of tot de datum die in die mail staat dus tot 10 juni). Voor die datum kun je kosteloos opzeggen. Dit kan per direct diner maand opzegtermijn.

Je kunt ook bij een andere provider de overstapservice opstarten. Zorg er dan wel voor dat de nieuwe provider de opzegging daadwerkelijk doorgeeft voor die genoemde datum. De uitvoerdatum van overstap mag wel na die datum liggen zolang de opzegging maar voor die datum binnen is. (Handigste is dan de dag na overstap regeling even KPN bellen dat ze dit goed genoteerd hebben)

De melding in je Mijn KPN klopt dus niet helemaal want officieel ben je nu tot 10 juni contractvrij. Daarna is de periode voorbij en zit je weer in het contract tot de einddatum.

(Bovenstaand geldt alleen als je de mail hebt ontvangen maar dat heb jij dus wel.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 4, 2026

Je hebt 'contractvrij' voor 30 dagen nadat je die mail hebt ontvangen (of tot de datum die in die mail staat dus tot 10 juni). Voor die datum kun je kosteloos opzeggen. Dit kan per direct diner maand opzegtermijn.

Je kunt ook bij een andere provider de overstapservice opstarten. Zorg er dan wel voor dat de nieuwe provider de opzegging daadwerkelijk doorgeeft voor die genoemde datum. De uitvoerdatum van overstap mag wel na die datum liggen zolang de opzegging maar voor die datum binnen is. (Handigste is dan de dag na overstap regeling even KPN bellen dat ze dit goed genoteerd hebben)

De melding in je Mijn KPN klopt dus niet helemaal want officieel ben je nu tot 10 juni contractvrij. Daarna is de periode voorbij en zit je weer in het contract tot de einddatum.

(Bovenstaand geldt alleen als je de mail hebt ontvangen maar dat heb jij dus wel.)

Dankjewel voor de snelle reactie! Ik ben van plan om via het opzegformulier op te zeggen en kosteloos over te gaan naar een andere provider.

Is het mogelijk dat iemand van KPN het bericht hierboven van rvk01 kan bevestigen? 

Forum|alt.badge.img+16
  • June 4, 2026

De datums kloppen niet helemaal. Er zijn ook mensen nog totaal niet gemaild en ik wacht bijvoorbeeld nog steeds op de mail. Ik ben eigenlijk op zijn minst tot 4 juli contractvrij. Zal het wel goed laten checken in de datum in de mail, voor die datum moet je overgestapt zijn. 

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

De datums kloppen niet helemaal. Er zijn ook mensen nog totaal niet gemaild en ik wacht bijvoorbeeld nog steeds op de mail. Ik ben eigenlijk op zijn minst tot 4 juli contractvrij. Zal het wel goed laten checken in de datum in de mail, voor die datum moet je overgestapt zijn. 

De datum heeft TS zelf in de openings post aangegeven (daarom noemde ik die datum). Het is contractvrij 30 dagen na de mail of de datum die in de mail staat. En er staat bij TS dus 10 juni in de mail.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 4, 2026

Zoals rvk01 aangeeft (en wat ook in de mail staat) heb ik tot 10 juni 2026 de tijd om op te zeggen. De mail zelf heb ik op 7 mei binnengekregen.

Is er iemand van KPN die kan bevestigen dat wat rvk01 hierboven aangeeft klopt?

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 4, 2026

Beste ​@Mendiremen als je wilt overstappen, moet je niet bij KPN zijn, maar bij je nieuwe provider, die regelt dan de opzegging verder bij KPN.

Dat kun je doen binnen de in de mail genoemde termijn.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 4, 2026

Goed dat je dit aangeeft 👍

Dus als ik bij de nieuwe provider kies voor de overstapservice dan kan ik kosteloos/zonder afkoopsom overstappen? 

rvk01
Slimmerik
  • June 4, 2026

Beste ​@Mendiremen als je wilt overstappen, moet je niet bij KPN zijn, maar bij je nieuwe provider, die regelt dan de opzegging verder bij KPN.

Dus als ik bij de nieuwe provider kies voor de overstapservice dan kan ik kosteloos/zonder afkoopsom overstappen? 

Heb je mijn post niet gelezen? Eerste reactie, tweede alinea. Ik had ook aangegeven dat de daadwerkelijke uitvoerdatum na die datum mag liggen zolang de opzegdatum (door je nieuwe provider) maar voor die datum bij KPN binnen is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 4, 2026

Mijn excuses als het zo overkwam. Ik heb je post wel gelezen. Mijn vraag was eigenlijk meer bedoeld voor iemand van KPN zodat ik zeker weet dat het klopt.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 4, 2026

Als je dat binnen de in de mail gestelde termijn doet wel.

Ik ben dus géén medewerker van KPN, maar ook een forumlid.

Een moderator van KPN zal dit eventueel nog eens bevestigen.

@Mendiremen 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • Antwoord
  • June 4, 2026

Goede vraag en je hebt al wat reacties ontvangen, ​@Mendiremen.

De verwarring ontstaat doordat het opzegformulier uitgaat van de standaard situatie. Normaal gesproken geldt inderdaad dat er een afkoopsom in rekening kan worden gebracht wanneer je opzegt voordat de contractperiode is afgelopen. Daarom staat deze melding op het algemene opzegformulier.

In jouw geval gaat het echter om een opzegging naar aanleiding van de aangekondigde wijziging van de voorwaarden. Daarvoor geldt de uitzondering die in de e-mail is genoemd. Wanneer je vanwege deze wijziging opzegt voor de genoemde datum in jouw e-mail, kan dat zonder afkoopsom.

De informatie in de e-mail is dus specifiek van toepassing op deze situatie, terwijl de tekst op het opzegformulier een algemene waarschuwing is die voor alle opzeggingen wordt getoond.

Wat community lid ​@rvk01 heeft uitgelegd klopt 😊 
Met één kanttekening: bellen na het aanvragen van een overstapverzoek is niet per se nodig. Je nieuwe provider houdt je op de hoogte. Je ontvangt daarnaast van ons, je huidige provider, een e-mail met als onderwerp “Je abonnement stopt binnenkort”, waarin de stappen en het verdere proces worden toegelicht. Dit is direct je bevestiging dat je overstapverzoek in goede orde is ontvangen. 

Forum|alt.badge.img+16
  • June 5, 2026

@Shyrin van KPN Ik ben tot op heden nog steeds niet door KPN geïnformeerd hoor. Vandaag is mijn overstap datum naar Vodafone maar vanuit KPN is er precies niks gecommuniceerd. Is er inmiddels ook informatie wanneer klanten voor vast ingelicht gaan worden? Ik heb nog steeds helemaal niks gehoord. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 5, 2026

@Shyrin van KPN Ik ben tot op heden nog steeds niet door KPN geïnformeerd hoor. Vandaag is mijn overstap datum naar Vodafone maar vanuit KPN is er precies niks gecommuniceerd. Is er inmiddels ook informatie wanneer klanten voor vast ingelicht gaan worden? Ik heb nog steeds helemaal niks gehoord. 

Beste ​@Chrizziey dat lees ik vaker binnen dit forum, bij een overstap naar een andere mobiele provider hoor je van KPN inderdaad letterlijk niets, terwijl het bij het overstappen of opzeggen van een thuisabo wel duidelijk meteen gecommuniceerd wordt nadat het aangevreaagdis bij de andere provider, dan hoor je zowel van KPN al de nieuwe provicer e.e.a in de vorm van mail.

rvk01
Slimmerik
  • June 5, 2026

Vandaar dus mijn advies om na het initiëren van de overstapservice even met KPN te bellen of de opzegging wel goed binnengekomen is. Maar ​@Shyrin van KPN zei dat dat niet nodig zou zijn 🙄

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Even ter verduidelijking: mijn eerdere reactie ging specifiek over het overstapproces bij vaste internet- en TV-abonnementen en de communicatie die daarbij hoort. Voor mobiele nummerbehoud is het proces anders, maar daar ging de initiële vraag van de topicstarter niet over.

Vandaar dus mijn advies om na het initiëren van de overstapservice even met KPN te bellen of de opzegging wel goed binnengekomen is. Maar ​@Shyrin van KPN zei dat dat niet nodig zou zijn 🙄

Dat is niet nodig binnen het standaard overstapproces voor een Internet en TV abonnement. 

Bij een overstap via de overstapservice word je door je nieuwe provider geïnformeerd over de voortgang en ontvang je van ons (bij vaste internet- en TV-abonnementen) een bevestiging per e-mail zodra het verzoek is verwerkt. Daardoor is bellen om dit te controleren niet nodig. Wil je het toch extra laten verifiëren, dan kan en mag dat uiteraard altijd via onze klantenservice.

Corrigeer mij als ik het niet goed heb begrepen, maar de vraag van Chrizziey gaat over een overstap met behoud van het mobiele nummer. Daar werkt het op dit moment net iets anders. 
Voor mobiele nummerbehoudverzoeken sturen we momenteel nog geen aparte bevestiging zoals bij internet en TV wel gebeurt. Je bent daarbij afhankelijk van de updates van je nieuwe provider.

Wil je zekerheid, dan kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice om te laten controleren of het nummerbehoudverzoek is ontvangen en per welke datum dit is ingepland. In de toekomst gaan we nummerbehoudverzoeken, net als bij internet en TV, standaard per e-mail bevestigen.

Ik zie dat je hier al een ander topic over hebt lopen, ​@Chrizziey. Het is het handigst om dat topic aan te houden voor je specifieke situatie, zodat we alles overzichtelijk en op één plek kunnen behandelen 😊

Forum|alt.badge.img+16
  • June 5, 2026

Ben net overgezet naar Vodafone. Het enige mailtje wat ik van KPN kreeg is dat mijn nieuwe bundels zijn ingegaan en dat ik geen combivoordelen meer heb. Die communicatie is echt om te huilen. Nog nooit z'n slechte manier van communiceren meegemaakt.