Skip to main content

Besten,

Ik heb een kpn box 12 met wifi 6, nu heb ik twee superwifi punten aangesloten en het lijkt nu alsof ik geen wifi6 meer heb. Het wifi6 symbool is weg op mijn andriod telefoon.

Klopt dit? Of hoe kan ik dit instellen?

Alvast bedankt

Groet Sebastiaan

Dat klopt. De SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6.


Oke.... dat klinkt dan als een achteruitgang tov kpn box 12 zonder superwifi. Of zie ik dat verkeerd?


Dat klopt. De SuperWiFi's ondersteunen geen WiFi 6.

 

Oke.... dat klinkt dan als een achteruitgang tov kpn box 12 zonder superwifi. Of zie ik dat verkeerd?


Oke.... dat klinkt dan als een achteruitgang tov kpn box 12 zonder superwifi. Of zie ik dat verkeerd?

Ik denk dat u nu nog steeds gewoon WiFi heeft. Of zie ik dat verkeerd? :wink:

 


Goedemiddag @Shartman en welkom hier op het KPN forum :)

 

Zoals @Nick83 al aangeeft, ondersteunen de Super Wi-Fi punten geen Wi-Fi 6. Of dat direct een achteruitgang is, durf ik niet te zeggen, dat hangt er ook vanaf of al je apparaten thuis geschikt zijn voor Wi-Fi 6. Ervaar je nu ook problemen dan met je draadloze verbinding?


Hallo JanZ,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben onlangs overgestapt naar een lijn met een grotere breedte danvoor was een kn box 12 nodig. Het werd promoot met wifi6 en daarbij een veel stabielere verbinding en helemaal klaar voor de toekomst.

Volgens heb ik de kpn superwifi punten aangeschaft die wifi6 nu niet ondersteunen. Vandaar mijn reactie dat het een achteruitgang is ten opzichte van zonder superwifi punten....


Hallo JanZ,

 

Bedankt voor je reactie. Ik ben onlangs overgestapt naar een lijn met een grotere breedte danvoor was een kn box 12 nodig.

Nou... dit snap ik niet. Is onzin volgens mij. Stel je neem een 1000 mbit abonnement, dan is dat zelfs met een Experiabox v8 nog gewoon haalbaar. Er is wat dat betreft geen enkele reden om een KPN Box te moeten hebben.


Volgens heb ik de kpn superwifi punten aangeschaft die wifi6 nu niet ondersteunen. Vandaar mijn reactie dat het een achteruitgang is ten opzichte van zonder superwifi punten....

U had natuurlijk ook gewoon voor accespoints van een ander merk kunnen kiezen die wel WiFi 6 ondersteunen: https://m.wifishop.nl/wifi-6-access-points/cid=5965?category=wifi-6-access-points&lst=list&url_path=access-points/wifi-6-access-points&sortBy=price&direction=ASC

Maar nogmaals: het is pas een achteruitgang als u zelf merkt dat het een achteruitgang is. Ik denk niet dat da het geval is.


Ik ben overgestapt van 100mb naar 500 mb en dit kon alleen met een kpn box 12 volgens de kpn.....


Ik ben overgestapt van 100mb naar 500 mb en dit kon alleen met een kpn box 12 volgens de kpn.....

Onzin. Tenzij u nog een Experiabox v7 of nog ouder had ofzo.


Was een v10. Heb dan dus voor niets een week gewacht zonder diensten.…

In dat geval bedankt kpn :(


Namens KPN wil ik je oprechte excuses aanbieden voor het ervaren ongemak @Shartman. Het is duidelijk dat je verkeerd bent geïnformeerd en dat had niet gemogen. Voor een verbinding van 500 Mbit/s is namelijk niet per se een Experia Box 12 nodig.  Hopelijk weet je wel waar je aan toe bent en ervaar je verder geen problemen met je verbinding!


Klinkt echter als een achteruitgang, een modem met WiFi 6 die je vervolgens niet kan gebruiken?


Klinkt echter als een achteruitgang, een modem met WiFi 6 die je vervolgens niet kan gebruiken?

Je moet je ook afvragen wat wifi 6 je brengt en of marketing niet een grotere rol speelt dan echte functionele vooruitgang.

Met mijn EDIMAX CAP1200 accesspoints haal ik in mijn hele woning ook "gewoon" 500Mbps daar heb je echt geen wifi 6 voor nodig.

Het zou KPN natuurlijk wel sieren om haar apparatuur op elkaar af te stemmen en er dus ook voor te zorgen dat de V12 opgenomen kan worden in het mesh netwerk samen met de Experia WiFi's en/of "super"WiFi's. Tevens zou KPN er dan ook voor moeten zorgen dat die Experia WiFi's en "super"WiFi's wifi 6 gaan ondersteunen. Ik ben alleen bang dat dat op korte termijn niet zal gaan gebeuren.


Ik heb van de week nog zitten kijken naar WiFi 6 accespoints van netgear / tp-link en andere merken. Die zijn gewoon nog enorm duur. Als ik daar naar kijk: het kan nog wel eens een heel poosje duren voordat KPN met versterkers komt die WiFi 6 ondersteunen. 


Hoe komt het eigenlijk dat de Box 12 wordt ‘uitgeschakeld’ zodra je de Super WiFi punten aan sluit? Ik dacht dat de Super WiFi een soort aparte modem zou zijn waar je naast de Box 12, ook met de Super WiFi punt kan verbinden, om met andere apparaten toch gebruik te kunnen maken van WiFi 6. Ik heb namelijk een WiFi 6 netwerkkaart in mijn PC zitten, dus is een beetje jammer.


Ik dacht dat de Super WiFi een soort aparte modem zou zijn waar je naast de Box 12, ...

Juist niet, bij een mesh netwerk of "smart/fast roaming" netwerk moeten alle wifi toegangspunten van dat netwerk met elkaar samenwerken en dat kan de V12 dus niet met de "super"WiFi's. Dat is dan ook de reden waarom de wifi uit gezet wordt.


 

Ik dacht dat de Super WiFi een soort aparte modem zou zijn waar je naast de Box 12, ...

Juist niet, bij een mesh netwerk of "smart/fast roaming" netwerk moeten alle wifi toegangspunten van dat netwerk met elkaar samenwerken en dat kan de V12 dus niet met de "super"WiFi's. Dat is dan ook de reden waarom de wifi uit gezet wordt.

Ah, bedankt voor de info. Zou dit in de toekomst wel anders kunnen zijn? Dat ze wel los van elkaar werken? Of blijft het altijd zo mits je nieuwe hardware aanschaft?


Zou dit in de toekomst wel anders kunnen zijn? Dat ze wel los van elkaar werken? Of blijft het altijd zo mits je nieuwe hardware aanschaft?

Ze zullen nooit los van elkaar gaan werken en het zou ook onverstandig zijn om die twee naast elkaar te laten werken want daarmee help je het hele "smart/fast roaming" mechanisme om zeep.

Ik hoop dat de mesh functionaliteit op V12 geïmplementeerd zal gaan worden maar ik ben bang dat dat voorlopig te koste zal gaan van wifi 6 want ik zie nog niet dat wifi 6 op de "super"WiFi' beschikbaar zal komen.


Wanneer de update eind november voor de box 12 een feit zou moeten zijn en deze als 'master ' in het mesh netwerk zou moeten werken kan ik hier dan ook punten van bv tplink aan toevoegen die wel wifi 6 ondersteunen?


Wanneer de update eind november voor de box 12 een feit zou moeten zijn en deze als 'master ' in het mesh netwerk zou moeten werken kan ik hier dan ook punten van bv tplink aan toevoegen die wel wifi 6 ondersteunen?

Hallo @Ellepels die mesh-functie werkt in de regel alleen bij hetzelfde merk, dus in jouw geval alles van TP-Link en bij KPN alles van KPN, de fabrikanten hebben nog niet een eenduidig protocol voor mesh-systemen. Zelf heb ik ook een wifi extender van TP-link, werkt wel met mijn KPN-router, maar werkt niet als mesh-systeem samen met mijn KPN-router.

 


Wanneer de update eind november voor de box 12 een feit zou moeten zijn en deze als 'master ' in het mesh netwerk zou moeten werken kan ik hier dan ook punten van bv tplink aan toevoegen die wel wifi 6 ondersteunen?

Je kan ze natuurlijk gebruiken. Maar het word niet 1 netwerk. De TP-Links zal je een andere naam moeten geven. En dan heb je dus 2 verschillende WiFi netwerken.Â