Skip to main content
Vraag

MacBook Pro haalt via wifi 300 Mbps en bekabeld 160 Mbps

• March 29, 2026
  • 48 reacties
  • 309 keer bekeken

Beste KPN-community en moderators,

Ik zit met een technisch raadsel waar de klantenservice en een monteur niet uitkomen. Mijn MacBook Pro (USB 3.0) haalt via WiFi 300+ Mbps, maar via een directe kabelverbinding op de Box 12 slechts 160 Mbps.

Het bewijs:

De LAN-poort geeft een oranje lampje (zie foto). Dit duidt op een 100/1000 Mbps handshake issue, terwijl een Gigabit-verbinding groen hoort te zijn.

De monteur beweerde dat mijn Mac geen USB 3.0 heeft. Dit is feitelijk onjuist (zie screenshot systeeminfo).

Ondanks deze overduidelijke hardware-issue van de Box 12, weigert KPN de €80 factuur te crediteren en wordt mijn officiële klacht (ingediend een week geleden) genegeerd.

Hoe kan WiFi sneller zijn dan kabel als het modem goed functioneert? Ik hoop dat een techneut hier dit kan toelichten, want de huidige afhandeling is onacceptabel.

48 reacties

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Dag ​@TechUser2024, jouw MacBook Pro model Early 2015 heeft inderdaad geen USB 3, wel USB 2 en Thunderbolt 2 (up to 20 Gbps):

Optional kan deze overweg met een Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter. Heb die je daadwerkelijk in gebruik of gebruik je een USB to Ethernet Adapter?

In dat laatste geval zal je inderdaad bekabeld geen hoge snelheid halen.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Bedankt voor je reactie @Dicksooo,

maar je leest je eigen screenshot verkeerd. Er staat duidelijk: 'USB 3 - up to 5 Gbps'. Dat is de definitie van USB 3.0 (SuperSpeed). USB 2.0 gaat maar tot 480 Mbps. Mijn MacBook Pro Early 2015 heeft dus degelijk USB 3.0 poorten. Wat betreft de adapter: Ik gebruik een kwalitatieve USB 3.0 naar Ethernet adapter die op andere netwerken wel gewoon 900+ Mbps haalt. Maar de kern van de zaak blijft: Het oranje lampje op de KPN Box 12. Waarom negeert de monteur (en jij ook) dat dit lampje aangeeft dat er géén Gigabit-handshake is op de WAN/LAN-poort? En hoe kan WiFi sneller zijn dan kabel als het modem 100% in orde is?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

In mijn screenshot staat weldegelijk USB 2, maar inderdaad ook “up to 5Gbps” hetgeen dan inderdaad overeen zou moeten komen met USB 3, heel vaag.

Maar Apple geeft natuurlijk niet voor niets aan dat ethernet optional met een Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter mogelijk is, zo’n dure adapter zou natuurlijk niemand gebruiken al je het ook met een veel goedkopere USB 3 to ethernet adapter af kan, ik denk dan daar toch echt de oorzaak van jouw probleem te vinden is.

P.S.

Kom bij mij niet met kleuren van lampjes aan, ik ben helaas kleurenblind.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 29, 2026

Hallo ​@TechUser2024 

Waar gaat de rode kabel naar toe? Toch niet naar jouw MacBook? De rode WAN poort is alleen bedoeld om de KPN Box 12 te verbinden met de ONT (het Genexis/Nokia glasvezelkastje). De MacBook en andere (eigen) apparatuur sluit je aan op de gele LAN poorten Ethernet 1 - 4.

Wat betreft de lampjes: het groene lampje geeft de activiteit aan (knipperen) en het oranje lampje aan betekent gigabit.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

In mijn screenshot staat weldegelijk USB 2, maar inderdaad ook “up to 5Gbps” hetgeen dan inderdaad overeen zou moeten komen met USB 3, heel vaag.

Maar Apple geeft natuurlijk niet voor niets aan dat ethernet optional met een Apple Thunderbolt to Gigabit Ethernet Adapter mogelijk is, zo’n dure adapter zou natuurlijk niemand gebruiken al je het ook met een veel goedkopere USB 3 to ethernet adapter af kan, ik denk dan daar toch echt de oorzaak van jouw probleem te vinden is.

P.S.

Kom bij mij niet met kleuren van lampjes aan, ik ben helaas kleurenblind.

Beste @Dicksooo, Bedankt voor het erkennen dat de screenshot inderdaad 5Gbps aangeeft (wat USB 3.0 is). Apple noemt het soms verwarrend, maar technisch gezien is de snelheid leidend. Wat betreft de adapter: Een USB 3.0 naar Ethernet adapter (Gigabit) werkt op elke andere router prima op 900+ Mbps. Het feit dat Apple ook een Thunderbolt-versie verkoopt, betekent niet dat USB-adapters niet werken; het is simpelweg een andere poortkeuze. Maar we dwalen af van het cruciale punt: De oranje lampje op de KPN Box 12. > Als mijn adapter de 'boosdoener' zou zijn, waarom geeft de KPN Box dan een oranje status aan op de poort? Oranje betekent bij KPN een 100 Mbps limiet/handshake issue. Dat ligt aan de onderhandeling tussen het modem en het aangesloten apparaat, niet aan het type poort op mijn Mac. Bovendien: Hoe verklaar je dat mijn WiFi sneller (300+ Mbps) is dan de kabel (160 Mbps)? Dat is het ultieme bewijs dat de Box 12 de bekabelde verbinding afknijpt. Ik hoop dat een KPN Moderator naar de hardware van de Box 12 en de foutieve factuur kan kijken, want technisch klopt dit simpelweg niet.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Hallo ​@TechUser2024 

Waar gaat de rode kabel naar toe? Toch niet naar jouw MacBook? De rode WAN poort is alleen bedoeld om de KPN Box 12 te verbinden met de ONT (het Genexis/Nokia glasvezelkastje). De MacBook en andere (eigen) apparatuur sluit je aan op de gele LAN poorten Ethernet 1 - 4.

Wat betreft de lampjes: het groene lampje geeft de activiteit aan (knipperen) en het oranje lampje aan betekent gigabit.

Bedankt voor je scherpe opmerking @Ruud. De foto was slechts ter illustratie van de poort-status. Ik gebruik normaal gesproken uiteraard de gele LAN-poorten (1-4) voor mijn MacBook. Het probleem blijft echter exact hetzelfde op alle gele poorten: de snelheid komt niet boven de 160 Mbps, terwijl WiFi op dezelfde plek 300+ Mbps haalt. Wat betreft de lampjes: zelfs als oranje bij de Box 12 gigabit zou betekenen, verklaart dat nog steeds niet waarom de bekabelde snelheid (160 Mbps) fors lager is dan de draadloze snelheid (300+ Mbps). Dat is technisch onmogelijk bij een goed functionerend modem. En het belangrijkste punt van mijn klacht blijft: de monteur rekende €80 op basis van een aantoonbaar foute claim (dat mijn Mac geen USB 3.0 zou hebben). Hoe kan een 'expert' van KPN zo'n fout maken en de klant daarvoor laten betalen?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • March 29, 2026

Om alles uit te sluiten (defecte kabel??): heb je hetzelfde probleem met een andere kabel (minimaal cat5E) ?

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Nu ik even verder kijk zie ik dat mijn interpretatie van het type USB verkeerd was, er staat niet USB type 2 maar USB 2 (poorten) up to 5 Gbps, dus inderdaad USB 3, sorry voor de verwarring!

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Nu ik even verder kijk zie ik dat mijn interpretatie van het type USB verkeerd was, er staat niet USB type 2 maar USB 2 (poorten) up to 5 Gbps, dus inderdaad USB 3, sorry voor de verwarring!

Geen probleem @Dicksooo, bedankt voor je eerlijkheid en het corrigeren van je bericht. Fouten maken is menselijk. Dit bevestigt precies mijn punt: de monteur heeft een foutieve technische conclusie getrokken door te beweren dat mijn MacBook geen USB 3.0 ondersteunt. Op basis van die foute aanname is de factuur van €80 opgesteld. Nu vaststaat dat mijn hardware (MacBook + USB 3.0) de snelheid wel degelijk aan kan, en de kabel/adapter elders wel 900+ Mbps halen, blijft er maar één conclusie over: de Box 12 presteert ondermaats op de LAN-poorten. Ik hoop dat een KPN Moderator dit nu kan oppakken om de onterechte factuur te crediteren en een structurele oplossing te bieden voor het modem.

rvk01
Slimmerik
  • March 29, 2026

Eerst even kijken wat de daadwerkelijke linksnelheid is van de Mac. Kun je eens inloggen op de router en kijken onder Thuisnetwerk > Ethernet poorten. Wat staat er bij betreffende LAN poort bij Huidige bitrate?

Hoe kunnen we overigens op een Mac controleren dat de handshake voor USB succesvol gedaan is op 3.0 (en niet teruggevallen is naar 2.0)?

Staat dat niet onder Systeeminformatie > Hardware > Usb? Staat daar misschien welke handshake gedaan is?

Ps. Het oranje ledje is wel correct hoor. Dat staat voor een 1Gbps verbinding. Ik heb ook oranje en groen.

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Eerst even kijken wat de daadwerkelijke linksnelheid is van de Mac. Kun je eens inloggen op de router en kijken onder Thuisnetwerk > Ethernet poorten. Wat staat er bij betreffende LAN poort bij Huidige bitrate?

Hoe kunnen we overigens op een Mac controleren dat de handshake voor USB succesvol gedaan is op 3.0 (en niet teruggevallen is naar 2.0)?

Staat dat niet onder Systeeminformatie > Hardware > Usb? Staat daar misschien welke handshake gedaan is?

Beste @Ruud, Omdat de monteur bleef volhouden dat mijn apparatuur niet deugde en ik de €80 factuur kreeg, heb ik de adapter inmiddels geretourneerd om verdere kosten/frustratie te besparen. Ik kan dus geen 'live' screenshot meer maken van de huidige bitrate in de Box 12. Echter, in Systeeminformatie > Hardware > USB stond de adapter destijds wel degelijk geregistreerd onder de USB 3.0 Bus met een snelheid tot 5 Gb/s. De handshake aan de kant van de Mac was dus correct. Wat betreft de Box 12: de bitrate schommelde in de interface, maar kwam nooit stabiel op de 1000 Mbps uit die je zou verwachten bij een Cat6 kabel, terwijl WiFi op exact hetzelfde moment wel 300+ Mbps haalde. Het punt is: als de Mac, de adapter en de kabel op andere locaties wél 900+ Mbps halen, dan is de 'handshake' daar blijkbaar geen probleem. Waarom dan wel op de Box 12? Dit wijst op een compatibiliteitsprobleem of een defect in de LAN-controller van dit specifieke modem. Ik hoop dat een moderator nu de knoop doorhakt, aangezien we hebben vastgesteld dat de initiële conclusie van de monteur (geen USB 3.0 ondersteuning) simpelweg onjuist was.

rvk01
Slimmerik
  • March 29, 2026

De LAN-poort geeft een oranje lampje (zie foto). Dit duidt op een 100/1000 Mbps handshake issue, terwijl een Gigabit-verbinding groen hoort te zijn.

Ok, je hebt de adapter dus niet meer.

Maar een oranje lampje op de LAN geeft bij Box 12 in ieder geval wel 1Gbps verbinding aan. Geen probleem met de handshake aan de kant van de Box.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • March 29, 2026

@TechUser2024 Wat is de snelheid als je een PC of laptop met ethernetpoort aansluit? 

Het lijkt mij sterk dat het modem op alle 4 de poorten defect is. Heb je ook een andere kabel geprobeerd?

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • March 29, 2026

Nu vaststaat dat mijn hardware (MacBook + USB 3.0) de snelheid wel degelijk aan kan, en de kabel/adapter elders wel 900+ Mbps halen, blijft er maar één conclusie over: de Box 12 presteert ondermaats op de LAN-poorten.

Er was recent een topic op Tweakers over een apart probleem met 2 KPN 12 Boxen en lange LAN kabels die niet wilden verbinden.
Een switch ertussen was de oplossing:
Tweakers: Geen internet door lange kabel, wel door korte kabel [KPN]

Mogelijk dat dat hierbij ook de oplossing geweest zou kunnen zijn?

• Auteur
  • Topper
  • March 29, 2026

Nu vaststaat dat mijn hardware (MacBook + USB 3.0) de snelheid wel degelijk aan kan, en de kabel/adapter elders wel 900+ Mbps halen, blijft er maar één conclusie over: de Box 12 presteert ondermaats op de LAN-poorten.

Er was recent een topic op Tweakers over een apart probleem met 2 KPN 12 Boxen en lange LAN kabels die niet wilden verbinden.
Een switch ertussen was de oplossing:
Tweakers: Geen internet door lange kabel, wel door korte kabel [KPN]

Mogelijk dat dat hierbij ook de oplossing geweest zou kunnen zijn?

Bedankt voor het meedenken @Doman. Een switch tussen de Box 12 en mijn Mac zou inderdaad een 'workaround' kunnen zijn, maar dat bevestigt juist dat de LAN-poorten van de Box 12 niet naar behoren functioneren. Als klant betaal ik voor een modem dat direct op de LAN-poorten de beloofde snelheid moet leveren zonder extra randapparatuur te hoeven kopen. Bovendien was de kabel die ik gebruikte kort en van hoge kwaliteit (Cat5E/6), dus de vergelijking met 'lange kabels' gaat hier niet op. De kern blijft: de monteur rekende €80 omdat hij onterecht beweerde dat mijn hardware (MacBook) het probleem was. Nu we weten dat mijn Mac wel USB 3.0 heeft en de Box 12 blijkbaar een 'bekende' issue heeft met LAN-verbindingen (zoals je zelf aangeeft met de Tweakers-link), is de factuur dubbel onterecht. Ik hoop dat een KPN Moderator dit nu eindelijk inhoudelijk kan beoordelen.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Hoi ​@TechUser2024, welkom hier! 

Ik spring gelijk op de inhoud, want dat is volgens mij wat je wilt. 

Het oranje lampje is niet het cruciale punt hier. Wat RBxx, en ook rvk, aangeven over de lampjes bij de poorten klopt:

Dus het oranje lampje is prima. 

Het cruciale punt is de verbinding tussen jouw MacBook en de Box 12.  Ik begrijp dat je een USB 3.0 - Ethernet adapter gebruikt hebt. Heb je deze op alle vier de ethernetpoorten getest? En was de snelheid op alle vier de poorten laag? Want dat wijst toch echt op een probleem met die kabel dan wel adapter. De kans dat alle vier de ethernetpoorten een issue zouden hebben is simpelweg te klein. Ik onderschrijf dan ook de conclusie van de monteur dat het probleem in het klantdomein zit, zoals dat dan uitgedrukt wordt. En van daaruit bezien zijn de kosten terecht.

Maar, dan kunnen we alsnog met je meedenken wat te doen om bekabeld wel een hogere snelheid te halen. Ik begrijp dat je de adapter niet meer hebt. Da's jammer, want daardoor kunnen we ook niet verder testen daarmee.

Check voor de zekerheid in de Box 12 onder Thuisnetwerk > Ethernetpoorten of ze allemaal op Auto of expliciet 1 Gbps staan. Auto is de standaardinstelling. Maar verder zou ik je aanraden om een Thunderbolt-Ethernet adapter te proberen in plaats van USB-Ethernet.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

Hoi ​@TechUser2024, welkom hier! 

Ik spring gelijk op de inhoud, want dat is volgens mij wat je wilt. 

Het oranje lampje is niet het cruciale punt hier. Wat RBxx, en ook rvk, aangeven over de lampjes bij de poorten klopt:

Dus het oranje lampje is prima. 

Het cruciale punt is de verbinding tussen jouw MacBook en de Box 12.  Ik begrijp dat je een USB 3.0 - Ethernet adapter gebruikt hebt. Heb je deze op alle vier de ethernetpoorten getest? En was de snelheid op alle vier de poorten laag? Want dat wijst toch echt op een probleem met die kabel dan wel adapter. De kans dat alle vier de ethernetpoorten een issue zouden hebben is simpelweg te klein. Ik onderschrijf dan ook de conclusie van de monteur dat het probleem in het klantdomein zit, zoals dat dan uitgedrukt wordt. En van daaruit bezien zijn de kosten terecht.

Maar, dan kunnen we alsnog met je meedenken wat te doen om bekabeld wel een hogere snelheid te halen. Ik begrijp dat je de adapter niet meer hebt. Da's jammer, want daardoor kunnen we ook niet verder testen daarmee.

Check voor de zekerheid in de Box 12 onder Thuisnetwerk > Ethernetpoorten of ze allemaal op Auto of expliciet 1 Gbps staan. Auto is de standaardinstelling. Maar verder zou ik je aanraden om een Thunderbolt-Ethernet adapter te proberen in plaats van USB-Ethernet.

Beste @Erik van KPN,

Bedankt voor je reactie, maar ik ben het niet eens met de conclusie dat de kosten terecht zijn. De kern van mijn bezwaar wordt hier volledig gepasseerd:

1. Onjuiste diagnose van de monteur: De monteur heeft de factuur van €80 gebaseerd op de bewering dat mijn MacBook Pro (2015) 'te oud' is en geen USB 3.0 ondersteunt. Dit is aantoonbaar onjuist. Mijn hardware is volledig Gigabit-geschikt. Een factuur baseren op een foutieve technische aanname is onterecht.

2. De "4 poorten" theorie: Je zegt dat de kans klein is dat alle poorten een issue hebben. Echter, de LAN-poorten worden aangestuurd door één centrale chipset/controller in de Box 12. Als die controller een defect heeft of een compatibiliteitsprobleem met bepaalde adapters, presteren alle poorten ondermaats. Dat is een bekend fenomeen.

3. Bewijs elders: Met exact dezelfde kabel en adapter haal ik op andere netwerken (bijv. bij vrienden/kantoor) wél 900+ Mbps. Dit bewijst dat de bottleneck niet in mijn "klantdomein" (kabel/adapter/Mac) zit, maar specifiek in de interactie met de Box 12.

4. Logica: Hoe kan het dat WiFi op de Box 12 sneller is (300+ Mbps) dan de bekabelde verbinding (160 Mbps)? Als mijn hardware het probleem was, zou de snelheid elders ook laag zijn. Dat is niet het geval.

Ik heb de adapter geretourneerd omdat ik door de foutieve claim van de monteur en de onterechte factuur geen vertrouwen meer had in een oplossing via KPN.

Ik verzoek je dan ook vriendelijk om de factuur van €80 te crediteren. De monteur heeft een foute diagnose gesteld over mijn hardware (USB 3.0), en dat mag de klant niet aangerekend worden.

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

4. Logica: Hoe kan het dat WiFi op de Box 12 sneller is (300+ Mbps) dan de bekabelde verbinding (160 Mbps)? Als mijn hardware het probleem was, zou de snelheid elders ook laag zijn. Dat is niet het geval.

Nee. Niet als het aan de hardware van de Mac zou liggen. Dat je 300+ haalt met WiFi geeft juist aan dat de WAN kant van de router prima in orde is. Dat wil niets zeggen over de LAN kant van de router of de eigen hardware.

2. De "4 poorten" theorie: Je zegt dat de kans klein is dat alle poorten een issue hebben. Echter, de LAN-poorten worden aangestuurd door één centrale chipset/controller in de Box 12. Als die controller een defect heeft of een compatibiliteitsprobleem met bepaalde adapters, presteren alle poorten ondermaats. Dat is een bekend fenomeen.

Het is vrij makkelijk uit te testen. Laptopje (anders dan die Mac) direct aan een poort hangen en testen. Ik had eigenlijk wel verwacht dat een monteur die mogelijkheid zou hebben. Gewoon een eigen robuuste laptop waarmee hij gewoon bedraad zelf kan testen. Dan was er gelijk duidelijkheid.

Hebben die monteurs dat niet in de auto liggen? ​@Erik van KPN 
Dat was de enige correcte methode om een hardware-fout aan de router kant uit te sluiten.

(Ik vermoed ook wel dat het aan eigen hardware ligt maar dat moet dan wel via correcte diagnose vastgesteld te worden voordat het afgeschoven wordt. En dat is door vaststelling dat het 100% niet in de LAN poort van de router ligt.)

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • March 31, 2026

alle monteurs hebben een test apparaat om de bekabelde snelheid te controleren tot 1Gbit/s. 4Gbit/s kunnen niet alle monteurs testen. als de monteur de kabel heeft getest met zijn test apparaat, en haalt hier netjes de volledige snelheid. dan is de conclusie dat het in het klant apparaat zit. maar dit moet dan wel nadrukkelijk op de werkbon zijn vermeld.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

Nee. Niet als het aan de hardware van de Mac zou liggen. Dat je 300+ haalt met WiFi geeft juist aan dat de WAN kant van de router prima in orde is. Dat wil niets zeggen over de LAN kant van de router of de eigen hardware.

Het is vrij makkelijk uit te testen. Laptopje (anders dan die Mac) direct aan een poort hangen en testen. Ik had eigenlijk wel verwacht dat een monteur die mogelijkheid zou hebben. Gewoon een eigen robuuste laptop waarmee hij gewoon bedraad zelf kan testen. Dan was er gelijk duidelijkheid.

Hebben die monteurs dat niet in de auto liggen? ​@Erik van KPN 
Dat was de enige correcte methode om een hardware-fout aan de router kant uit te sluiten.

(Ik vermoed ook wel dat het aan eigen hardware ligt maar dat moet dan wel via correcte diagnose vastgesteld te worden voordat het afgeschoven wordt. En dat is door vaststelling dat het 100% niet in de LAN poort van de router ligt.)

Bedankt voor de toevoeging. De monteur heeft inderdaad zijn eigen tablet en telefoon gebruikt, maar dat was via WiFi of een simpele test die niet representatief is voor een Gigabit LAN-verbinding. Het punt van @rvk / @RBxx blijft staan: om een defect aan de Box 12 (LAN-controller) 100% uit te sluiten, had de monteur een eigen laptop met een bekabelde Gigabit-aansluiting moeten gebruiken. Dat is niet gebeurd. In plaats daarvan heeft hij naar mijn MacBook gekeken en de foutieve claim gemaakt dat deze geen USB 3.0 ondersteunt. Een factuur van €80 baseren op een verkeerde aanname over de hardware van de klant, terwijl je zelf niet met een eigen laptop hebt aangetoond dat de LAN-poorten wél 1000 Mbps leveren, is simpelweg geen correcte diagnose. Ik blijf erbij dat de kosten onterecht zijn door dit gebrek aan een gedegen onderzoek ter plaatse.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

alle monteurs hebben een test apparaat om de bekabelde snelheid te controleren tot 1Gbit/s. 4Gbit/s kunnen niet alle monteurs testen. als de monteur de kabel heeft getest met zijn test apparaat, en haalt hier netjes de volledige snelheid. dan is de conclusie dat het in het klant apparaat zit. maar dit moet dan wel nadrukkelijk op de werkbon zijn vermeld.

Beste @joey92 en @Erik van KPN,

Ter verduidelijking: de monteur heeft inderdaad zijn tablet bekabeld aangesloten om de snelheid te testen. Echter, de kern van het probleem blijft de onjuiste conclusie die daaruit is getrokken richting mijn hardware.

De monteur stelde vast dat mijn MacBook Pro (2015) de boosdoener was omdat deze geen USB 3.0 zou ondersteunen en daarom de snelheid niet kon halen. Zoals @Dicksooo al aangaf, is dit technisch onjuist: mijn Mac heeft wél USB 3.0 en haalt op andere netwerken met dezelfde adapter wél 900+ Mbps.

Als de monteur een factuur van €80 uitschrijft op basis van een foutieve claim over de specificaties van de klantapparatuur, dan is de grondslag van die factuur onjuist. Je kunt een klant niet belasten voor een 'defect' aan zijn zijde als je de hardware van die klant verkeerd beoordeelt.

Bovendien: als de Box 12 wel 1Gbps levert op de tablet van de monteur, maar mijn Mac (die elders wel 900+ Mbps haalt) op de Box 12 blijft steken op 160 Mbps, dan is er sprake van een compatibiliteitsprobleem in de Box 12.

Kortom: de diagnose was technisch onjuist (USB 3.0 claim) en de factuur is daarom niet terecht. Ik verzoek @Erik van KPN dan ook om dit dossier nu definitief te sluiten met een creditering.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

@TechUser2024 

Interessante discussie !!!!

Ik persoonlijk zat nog aan iets anders te denken.

Hoe lang is de kabel naar de WiFi zender ? Is die korter dan de kabel naar jouw MacBook ? Indien ja, dan zou ik denken dat de poorten van Box 12 te weinig vermogen leveren. Of dat de voedingsadapter van Box 12 te weinig stroom levert. Maar ik zou niet weten hoe men dat zou moeten meten.

• Auteur
  • Topper
  • March 31, 2026

@TechUser2024 

Ik persoonlijk zat nog aan iets anders te denken.

Hoe lang is de kabel naar de WiFi zender ? Is die korter dan de kabel naar jouw MacBook ? Indien ja, dan zou ik denken dat de poorten van Box 12 te weinig vermogen leveren. Of dat de voedingsadapter van Box 12 te weinig stroom levert. Maar ik zou niet weten hoe men dat zou moeten meten.

Bedankt voor deze interessante suggestie, @WMG-N. Dat zou inderdaad een zeer logische verklaring kunnen zijn voor waarom de Box 12 bij mij ondermaats presteert, terwijl mijn MacBook op andere netwerken wél de volledige snelheid haalt. Als de poorten of de voeding van de Box 12 onvoldoende vermogen leveren, dan is dat een hardware-defect van KPN. Dit onderstreept nogmaals dat de diagnose van de monteur veel te kort door de bocht was. In plaats van te kijken naar de stroomtoevoer of een eventueel defect in de LAN-controller, koos de monteur voor de makkelijke weg: mijn MacBook onterecht bestempelen als 'verouderd' (geen USB 3.0). Zoals we nu zien, zijn er meerdere technische scenario's (chipset-fout, compatibiliteitsprobleem, of stroomtoevoer) die allemaal bij de Box 12 liggen. De claim dat de fout in mijn 'klantdomein' ligt, is dus nooit fatsoenlijk bewezen. @Erik van KPN, met al deze technische twijfels en de aantoonbaar foutieve claim over mijn USB 3.0 poorten, is er geen basis meer voor deze factuur. Ik reken op een couante oplossing.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 31, 2026

@TechUser2024 

Elektronica heeft ook last van veroudering. Dan functioneren de elektronische onderdelen “minder goed” en dat heeft invloed of de “prestaties” van die elektronica. Dit hangt ook af van de kwaliteit van de  gebruikte onderdelen. Dit gaat zeker een rol spelen als die elektronica 24 uur per dag aanstaat. Combineer dit met het feit dat de KPN ingeleverde Box-en doorstuurt naar nieuwe abonnees en je kunt bedenken dat er misschien “wat rotte appels” tussen al die geleverde Box-en kunnen zitten.

Je zou ook nog een nieuwe voedingsadapter voor Box 12 (gratis ??) kunnen aanvragen.

En je wil per sé die 360 Mbs (of sneller) halen met jouw abonnement/aansluiting ?

rvk01
Slimmerik
  • March 31, 2026

Je zou ook nog een nieuwe voedingsadapter voor Box 12 (gratis ??) kunnen aanvragen.

Zou je dan niet verwachten dat de WiFi zender hier ook last van heeft?

En je wil per sé die 360 Mbs (of sneller) halen met jouw abonnement/aansluiting ?

Ik denk dat het abonnement zelfs 500/500 zou zijn? 300/xxx bestaat niet en WiFi haalt al 300+Mbps. Als je genoegen neemt met 160Mbps dan kun je net zo goed je abo naar beneden gooien (want die zal nu wel >200 zijn 😁