Skip to main content

Afgelopen weekend heeft de KPN monteur in onze nieuwbouwwoning de glasvezeladapter en de KPN Box 12 geïnstalleerd. Nu dacht ik eventjes in de settings van de Box 12 te duiken, maar inloggen is al een probleem:

  • Zowel https://mijnmodem.kpn/login.htm als 192.168.2.254 geeft via een rechtstreekse draad verbinding met de Box 12 de volgende melding: "Het IP-adres van de server van mijnmodem.kpn kan niet worden gevonden"
  • Via mobiel draadloos werkt het wel

Wat ik geprobeerd heb:

  • Incognitobrowser
  • Draadloos via laptop
  • Andere kabel
  • Resetten

Ik las op het forum wat over de host file aanpassen. Ik heb zelf geen DNS aangepast (tenminste niet bewust?). In die host file heb ik 2 localhost regels staan, die ik er zelf niet ingezet heb, verder niks.

Daarnaast staat de draad verbinding op de een of andere manier op manual ipv DHCP (ook dit heb ik niet zelf gedaan). 

Help!

Stel de netwerkkaart in op DHCP en niet op manueel.

127.0.0.1 als DNS server op die PC is niet correct en instellen op DHCP zorgt er voor dat deze automatisch correct ingesteld zal worden.


Als ik via “edit → DHCP” instel, dan vliegt het internet eruit. En na 2 minuten is het internet terug en staat ie weer op Manual :(


Toch zal je die netwerkkaart echt via DHCP zijn IP adres (en DNS server) moeten laten ophalen om jou het leven eenvoudig te maken.

Dit moet ook gewoon zonder problemen kunnen.

Plaats eens een screenshot van het scherm waar je die wijziging doorvoert.


Waarbij ik “Manual” dan verander in “Automatic (DHCP)”.

Kan het er iets mee te maken hebben dat ik dit met bedrijfslaptop probeer en daarom die settings niet goed aanpast ofzo? Dat het overruled wordt weer?


Is er wellicht een VPN verbinding actief op die laptop?

Is die laptop overigens met een netwerkkabel aangesloten of via wifi?

Geef anders eens in de.commandprompt (cmd) het commando ipconfig /all.

Welke DNS server wordt daar aangegeven bij de netwerkadapter die een IP adres uit het subnet 192.168.2.x heeft?


Er is momenteel geen VPN verbinding actief.

Laptop is verbonden met draad. Heb de Wifi uitgezet op de laptop.

   DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::b2bb:e5ff:fef8:ff87%3
                                       127.0.0.1


Rare is, in dat lijstje staat wel DHCP enabled.

Kan ik dat hele lijstje kopiëren? Of staat daar gevoelige info tussen?


Er is momenteel geen VPN verbinding actief.

Laptop is verbonden met draad. Heb de Wifi uitgezet op de laptop.

   DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::b2bb:e5ff:fef8:ff87%3
                                       127.0.0.1

Staat de ondersteuning van IPv4 wel aan op die netwerkkaart?


Rare is, in dat lijstje staat wel DHCP enabled.

Kan ik dat hele lijstje kopiëren? Of staat daar gevoelige info tussen?

Dat lijstje kan je kopiëren zolang er geen IPv6 adressen beginnend met 2a02 tussen staan.


Er is momenteel geen VPN verbinding actief.

Laptop is verbonden met draad. Heb de Wifi uitgezet op de laptop.

   DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::b2bb:e5ff:fef8:ff87%3
                                       127.0.0.1

Staat de ondersteuning van IPv4 wel aan op die netwerkkaart?

Uh ik denk het wel?

   Connection-specific DNS Suffix  . : kpn
   Description . . . . . . . . . . . : Realtek USB GbE Family Controller
   Physical Address. . . . . . . . . : 
   DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
   Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
   IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 
   Temporary IPv6 Address. . . . . . : 
   Link-local IPv6 Address . . . . . : 
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.2.6(Preferred)


En wat staat daar dan als DNS server vermeld?


   DNS Servers . . . . . . . . . . . : fe80::b2bb:e5ff:fef8:ff87%3
                                       127.0.0.1
                                       fe80::b2bb:e5ff:fef8:ff87%3


Open eens vanuit het netwerkcentrum de adapteropties voor jouw LAN adapter.

Wat staat daar bij de IPv4 instellingen t.a.v. het DNS serveradres?.

Deze moet zo staan als onderstaand:

 


Ja die staat dus niet op automatisch, maar op 127.0.0.1. Als ik dat verander naar automatisch, springt ie weer terug naar 127.0.0.1.


Er moet wat op die laptop staan. Bepaalde software ofzo. Misschien geen VPN software, maar wel wat anders wat altijd actief is. Want normaal gesproken ... als je 127.0.0.1 instelt als DNS, dan werkt er niets meer.

En als het een bedrijfslaptop is, stop er dan maar mee en accepteer gewoon dat je mijnmodem.kpn niet kunt bereiken. Ze zullen het waarschijnlijk zo dichtgetimmerd hebben dat je er niets aan kan veranderen.

Wat wel zou moeten werken bij een KPN Box: https://192.168.2.254. Let op de s bij https. Je krijgt een beveiligingswaarschuwing. Maar die kun je negeren.


Er moet wat op die laptop staan. Bepaalde software ofzo. Misschien geen VPN software, maar wel wat anders wat altijd actief is. Want normaal gesproken ... als je 127.0.0.1 instelt als DNS, dan werkt er niets meer.

En als het een bedrijfslaptop is, stop er dan maar mee en accepteer gewoon dat je mijnmodem.kpn niet kunt bereiken. Ze zullen het waarschijnlijk zo dichtgetimmerd hebben dat je er niets aan kan veranderen.

Wat wel zou moeten werken bij een KPN Box: https://192.168.2.254. Let op de s bij https. Je krijgt een beveiligingswaarschuwing. Maar die kun je negeren.

Die werkt wel ja! Vreemd…

Net sprong internet er een keer uit. Ik naar die verbinding kijken. Stond ie op DHCP...