Skip to main content

Nadat ik met de Box 12 draaide, en een extra KPN super wifi had toegevoegd en hiermee draaide in Mesh, waarbij de wifi van de box 12 uit stond, draaide het probleemloos.

 

Nu draait de box 12 mee in het mesh systeem.

Huidig systeem bestaat uit

KPN Box 12

KPN Super Wifi (bedraad)

KPN Wifi Experia (bedraad)

KPN Wifi Experia (bedraad)

 

Zeer regelmatig valt de wifi verbinding eruit bij diverse gebruikers, zowel op telefoons als laptops en werkt het hele wifi netwerk waardeloos.

 

Als ik de KPN Thuis app op Android open, dan blijft deze ook heel erg lang draaien op nog laden. Eerder kwam hij daar helemaal niet doorheen.

Wat heb ik nu allemaal gedaan

Alle 3 de aanvullende apparaten volledig terug gezet naar fabrieksinstellingen en opnieuw in het netwerk laten opnemen → resultaat geen verbetering

Alle apparaten uit, testen met de KPN Thuis app, en in no time complete info van het netwerk voorhanden (dus alleen met Box 12)

Uiteindelijk netwerk anders geconfigureerd, zodat ik een reset (zonder te veel gezeik) van de Box 12 kon uitvoeren. Resultaat → telefoon werkte niet meer

Nogmaals Box 12 gereset → telefoon probleem opgelost

EW 1 aangemeld

EW 2 aangemeld

SW nog niet aangemeld

 

Wederom wegvallende WIFI, slechte verbinding en soms een super trage verbinding omdat het lijkt alsof met het verkeerde toegangspunt wordt verbonden.

 

Al met al is het systeem niet stabiel, niet betrouwbaar en niet fijn om mee te werken. Is KPN actief beleid aan het voeren om de overstap naar een eigen modem te boosten?

 

Nog enig idee wat hieraan gedaan kan worden, want op deze manier ben ik razend enthousiast om de boel “het raam uit” te laten vliegen.

 

Op voorhand dank voor de info en support

Dank voor je info. Wat mij opvalt is dat er maar heel weinig mensen ook binnen KPN weten hoe het zit, hoe het werkt, wat er wel en niet kan en hoe het beste toe te passen.

 

Laten we zo zeggen, dat ik dan vanaf maandag maximaal hoop voorbereid te zijn op een toekomstig WIFI 6 mesh systeem………….


Het probleem dat hier speelt merk ik ook maar dan met 2 superwifi v2 en een box12, bij mij werkt de thuis app volledig niet, soms vraagt die nog om in te loggen op de box12 maar verder kom ik niet, sommige apparaten zoals telefoons en tv sticks willen niet verbinden of verbinding valt soms weg, in box12 logs zie ik ook veel mislukte aanmeldingen maar na een eerder topic zeiden ze dat dat geen probleem mag veroorzaken.

 

Ik ben zelf ook al een hele tijd bezig om het te verbeteren maar geen geluk,

 

Ik heb zelf ook de netgear managed switches van KPN.


Bedankt voor het de kop indrukken van mijn positieve verwachtingen 🤪

 

We gaan het volgende week "zien"


Vandaag is de monteur geweest, met 2 x de SW2.

Deze zijn nu geïnstalleerd. De 1ste staat via ethernet op de eerste verdieping.

De tweede staat via WIFI op de 2de verdieping. Ik had hier vroeger een Powerline Adapter tussen zitten, maar het advies was om dit draadloos te doen.

Nu kan ik de oude SW nog gebruiken om af en toe bij te schakelen als ik buiten een betere WIFI wil hebben, dus prima voor een zomeravond.

Zie op dit moment nog wel wat onlogische verbindingen, maar laat de boel een poosje draaien om te kijken hoe het “stabiliseert” en hoe het draait. Vooralsnog op alle plekken prima snelheid en naast verbinding, ook echt data.


ondertussen draait het systeem

de opbouw is nu als volgt

Box 12
1 x SW2 bedraad
1 x SW2 draadloos
1 x SW draadloos

De laatste SW draait nog mee omdat ik hem nou eenmaal had. En voor zomers wel lekker om betere dekking in de tuin te hebben, dus heeft ook nog een doel.

Maar, heb ik nog klagende kinderen, weg vallen van data verbinding of ander gezeur na deze exercitie? Het antwoord is nee

Het draait stabiel, klachtenvrij en zonder gedoe

Of ik er 100% de max uit haal, nee dat niet. Maar een fixed kabel naar zolder trekken zonder de boel te slopen lukt nu niet, dus prima dat het draadloos stabiel draait.

Voorlopig problem solved.

Box12 compatible met Experia Wifi → NEE

Box12 compatible met SW → Ja

Box12 compatible met SW2 → JA