Skip to main content
Vraag

KPN Box 12B LAN-IP wijzigen, kan dat?

• April 17, 2025
  • 12 reacties
  • 175 keer bekeken

Is het mogelijk om het IP adres van de 12B box te wijzigen?

Ik ga van Ziggo (192.168.178….) naar KPN en zou graag de 192.168.178 willen blijven gebruiken omdat er nogal wat apparatuur in huis hangt met een vast IP adres.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

12 reacties

• April 17, 2025

Met de nieuwe firmware wel. Maar die staat er niet meteen op. Die krijg je volgens mij een paar weken later pas.

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2025

Hmm, dat zou jammer zijn. Beetje mosterd na de maaltijd ;-)

Moet ik toch eerste omnummeren anders werkt de helft niet, de eerste weken.

• April 17, 2025

Je kunt overwegen om een Fritzbox aan te schaffen...

• Auteur
  • Topper
  • April 17, 2025

Dat is het mij net niet waard, dan maar een tijdje prutsen.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 17, 2025

Beste ​@MikJan omnummeren hoeft niet, gewoon DHCP gebruiken, dat werkt altijd.

• Auteur
  • Topper
  • April 18, 2025

Een aantal van mijn apparaten hebben een vast IP adres nodig dus die moet ik wel omnummeren.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Ter aanvulling op de suggesties die je al gehad hebt ​@MikJan. Hier vind je meer informatie over de updates voor de KPN Box 12, in onze Product Updates. Die updates worden steeds verder uitgerold.

En hier vind je meer informatie over de instellingen in de Box 12, mocht dat handig zijn:

• April 19, 2025

Een aantal van mijn apparaten hebben een vast IP adres nodig dus die moet ik wel omnummeren.

Maar je kunt via DHCP ook vaste nummers toewijzen. Dat doe ik ook voor een aantal "vaste" apparaten. 

• April 19, 2025

Maar je kunt via DHCP ook vaste nummers toewijzen. Dat doe ik ook voor een aantal "vaste" apparaten. 

Als je vanuit Home Assistant of Domiticz vaste links naar die ip adressen hebt, dan moet je ook al die links wijzigen. Ongemerkt zijn dat er door de jaren heen soms meer dan dat je denkt. Dan kom je weken later er nog weer achter dat iets niet werkt. Na lang zoeken vindt je dan weer ergens zo'n oud ip adres. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 19, 2025

Met de nieuwe firmware wel. Maar die staat er niet meteen op. Die krijg je volgens mij een paar weken later pas.

Zeker niet allemaal maar 9/10 verbindingen update automatisch naar de nieuwe KPN Software 

• April 19, 2025

Als je vanuit Home Assistant of Domiticz vaste links naar die ip adressen hebt, dan moet je ook al die links wijzigen. Ongemerkt zijn dat er door de jaren heen soms meer dan dat je denkt. Dan kom je weken later er nog weer achter dat iets niet werkt. Na lang zoeken vindt je dan weer ergens zo'n oud ip adres. 

Ik weet natuurlijk niet hoe die systemen werken, maar ik gebruik absoluut nooit IP-adressen in links maar altijd namen. En die kun je dan centraal in je modem via DNS en DHCP van vaste IP-adressen voorzien. Is een stuk flexibeler.

Wel erg off-topic nu 😇

• Auteur
  • Topper
  • April 19, 2025

Ik weet natuurlijk niet hoe die systemen werken, maar ik gebruik absoluut nooit IP-adressen in links maar altijd namen. En die kun je dan centraal in je modem via DNS en DHCP van vaste IP-adressen voorzien. Is een stuk flexibeler.

Wel erg off-topic nu 😇

Hmm, daar kan ik nog eens naar kijken.