Skip to main content

Goedemiddag,

 

Wij maken al een tijd gebruik van de KPN Experia Box V10A, die als vervanging diende voor de "defecte V10". Het is alleen opmerkelijk dat de verbinding regelmatig wegvalt.

Op dit moment merk ik het vooral tijdens meetings op Teams/Zoom of tijdens het streamen van videos, films en series. De Playstation is verbonden met kabel en zelfs hier valt de verbinding regelmatig weg. Lange tijd kon ik hier doorheen kijken. Maar nu het noodzakelijk is om thuis te werken, begint dit erg te storen. Nu lees ik op oudere forums dat meerdere mensen hier last van hebben met de KPN Experia Box V10A. Er leek geen andere oplossing te zijn dan vervanging door een nieuwer of zelfs ouder model.

Nu wil ik vragen of dit nog steeds het geval is. Indien de V10A niet meer te fixen is, zou ik graag een model willen met stabiele verbinding.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

 

Met vriendelijke groet,

Naar mij bekend zijn er geen known issues meer waarbij de Experiabox V10a specifiek problemen
heeft met een instabiele verbinding. Hebben we het hier over een DSL of glasvezel verbinding?


Naar mij bekend zijn er geen known issues meer waarbij de Experiabox V10a specifiek problemen
heeft met een instabiele verbinding. Hebben we het hier over een DSL of glasvezel verbinding?

Hoi Ramon,

Het is een glasvezel verbinding 


Het ligt er een beetje aan de lengte zonder diensten, om een goeie diagnose te maken.
Op de meeste glasvezelkastjes (NT) van KPN zit een glas lampje.

 

Het glas lampje gaat uit als de daadwerkelijk glasvezel uitvalt. Hierbij zullen alle diensten: internet, TV en bellen uitvallen. Hiervoor zal u de hulp nodig hebben van de KPN klantenservice: 0800-0402.

Als het lampje hieronder uitgaat, is de verbinding verloren tussen uw router (V10a) en het het glasvezelkastje (NT) verloren. Dit is de meeste gevallen de kabel die hiertussen zit. In zeldzamere 
gevallen is dit de kabelaansluiting op het NT of router.

Als alleen het internet instabiel is en u merkt niks aan andere diensten als TV en bellen. Dan zal
het probleem zich in de meeste gevallen bij de Wi-Fi kwaliteit liggen. Het beste hiervoor is de 
Wi-Fi manager doorlopen. Als deze volledig is doorgelopen en de Wi-Fi snelheid ligt op de
pijnpunten onder de 20mbit/s, komt die automatisch op het advies voor gratis KPN Experia
Wi-Fi's


Als het probleem te merken is met Wi-Fi, bekabeld en met de TV-ontvangers. Dan zou het een
probleem kunnen zijn dat er te weinig bandbreedte beschikbaar is. Dit houdt in dat bijvoorbeeld
de volledige standaard snelheid (50mbit/s) opgebruikt wordt of performance problemen met
de glasvezel. Gelukkig meet de Wi-Fi manager dit al voor u en komt meteen het advies om
contact op te nemen met de klantenservice.

Als het zowel bekabeld als met de Wi-Fi instabiel is, zou het kunnen dat het aan een apparaat 
ligt dat stoort met functies van de Experiabox. Dit is hoog waarschijnlijk een router die als een 
switch/hub/splitter wordt gebruikt.


Het ligt er een beetje aan de lengte zonder diensten, om een goeie diagnose te maken.
Op de meeste glasvezelkastjes (NT) van KPN zit een glas lampje.


Als alleen het internet instabiel is en u merkt niks aan andere diensten als TV en bellen. Dan zal
het probleem zich in de meeste gevallen bij de Wi-Fi kwaliteit liggen. Het beste hiervoor is de 
Wi-Fi manager doorlopen. Als deze volledig is doorgelopen en de Wi-Fi snelheid ligt op de
pijnpunten onder de 20mbit/s, komt die automatisch op het advies voor gratis KPN Experia
Wi-Fi's


Als het probleem te merken is met Wi-Fi, bekabeld en met de TV-ontvangers. Dan zou het een
probleem kunnen zijn dat er te weinig bandbreedte beschikbaar is. Dit houdt in dat bijvoorbeeld
de volledige standaard snelheid (50mbit/s) opgebruikt wordt of performance problemen met
de glasvezel. Gelukkig meet de Wi-Fi manager dit al voor u en komt meteen het advies om
contact op te nemen met de klantenservice.

Als het zowel bekabeld als met de Wi-Fi instabiel is, zou het kunnen dat het aan een apparaat 
ligt dat stoort met functies van de Experiabox. Dit is hoog waarschijnlijk een router die als een 
switch/hub/splitter wordt gebruikt.

Hmmm, ik gebruik inderdaad een switch omdat de Experia Box net niet genoeg poorten heeft voor alle apparaten. Bedankt voor het linkje naar de Wi-Fi manager. Bij de test bleef de snelheid hangen op zo’n 32mbit/s. Na de “automatische aanpassing” is alleen het wifi-kanaal gewijzigd. De snelheid verhoogde van 32mbit/s naar 34mbit/s. Dat lijkt vrijwel niets maar het gaat natuurlijk om de stabiliteit. Op mijn smartphone lijkt de verbinding nu in ieder geval stabiel te zijn. Morgen zal ik het uittesten op de laptop en (bekabelde) playstation om te zien of het probleem verholpen is.