Skip to main content

Ik lees diverse topics over dhcp problemen op de experiabox v10a in combinatie met een los accesspoint of devolo sets. In bijna alle topics zijn de laatste comments inmiddels van bijna een jaar geleden waardoor je zou denken dat de problemen wellicht opgelost zijn.

Ik heb echter nog steeds problemen met deze opstellingen en inmiddels meerdere keren gebeld met KPN. Paar keer een modem wissel gedaan, maar dat mag niet baten. Als je de helpdesk belt (of chat) dan gaat het hele riedeltje weer opnieuw. Eerst modem herstarten, dan resetten op 2 verschillende manieren, dan alle apparatuur loskoppelen en uiteindelijk dan toch maar weer een nieuw modem op laten sturen.

Ik lees ergens dat de problemen wellicht voorbij zijn als de v10a omgeruild wordt voor een v10, maar weet niet of dit bij mij mogelijk is ivm bonding vdsl.

Ik ben ook niet de enige die hier nog problemen mee ondervindt, ik weet zelf nog 3 adressen waar dit speelt.

Ik heb veel apparatuur op fixed IP staan en heb de lease verhoogd, dat zorgt er in ieder geval voor dat de problemen iets minder worden.

Hoi @Woody2406 . Welkom op het forum.

De v10a heeft veel opstart problemen gehad. Met name de wifi was in het begin dramatisch. Dit is allemaal in rustig vaarwater gekomen na een firmware update. Dat is onderhand ook al weer een jaar geleden. Sindsdien krijgen we weinig klachten over de v10a meer binnen.

Ik snap nog niet precies wat er bij jou aan de hand is maar als je méér functionaliteit en beheer wilt, is het misschien het overwegen waard om een eigen router te plaatsen. 

Hier is daar meer over te vinden: 

 


Bedankt voor je terugkoppeling Erwin!

Ik ben zelf 20 jaar werkzaam in de IT en weet van de hoed en de rand wat dit betreft. Ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk nog een probleem zit in de v10a, echter vermoedt ik dat deze problemen individueel afgehandeld worden door jullie helpdesk en niemand deze problemen aan elkaar linkt. De v10a kan heel lang prima zonder problemen werken, tót het moment dat je losse apparatuur achter het modem koppelt (ap's, switches, devolo, etc) Vanaf dat moment ontstaan er problemen met de dhcp passtrough en treden er timeouts op. Zodra klanten van jullie die dit probleem ervaren met de helpdesk bellen dan begint er een standaard lijstje aan mogelijke oplossingen zoals ik hierboven ook al vermeld heb. Vaak zijn de problemen na deze herstart tijdelijk opgelost, maar moet de klant over een paar dagen wederom bellen of zelf maar herstarten.

Wij hebben zelf getest met een router áchter de v10a die dan de DHCP voor zijn rekening neemt voor alle apparatuur die er achter hangt. Op dat moment zijn de problemen met DHCP verholpen, echter zoals je zelf al aangeeft ontstaan dan problemen op het gebied van iTV. Als ik deze info deel met de helpdesk van KPN dan krijg ik niet echt het idee dat het probleem ‘landt’ zeg maar. Enige wat helpdesk dan aangeeft is om een ander modem op te sturen (ik heb inmiddels 2xv10a en een v12 op de plank liggen) maar dat lost het probleem slechts tijdelijk op.

Ik heb nog geen modem gevonden welke bonding vdsl aan kan en daarnaast ook de iTV goed af kan handelen. Daarnaast ben ik van mening dat KPN zélf zorg moet dragen voor een probleemloze oplossing.


Er staat dus ook een box12? Ontstaat er dan eenzelfde situatie? 


Dank voor je reply Erwin.

De box12 is niet geschikt voor bonding vdsl, dus die staat ongebruikt in de doos hier.


Kun jij je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven?


Done!


@Woody2406 Ik zie dat er op 15-09-2020 een v10 verstuurd is. Althans, dat zegt mijn logistieke tool.  

Heb jij toen een nieuw modem opgehaald? Zo ja, wat voor type is dat?


Excuses, ik heb op dit moment inderdaad een v10 modem draaien met dit probleem.

Daarvoor had ik hetzelfde probleem in de v10a.

Zou het probleem in de KPN software/config zitten dan?

Enig idee wanneer de box12 geschikt wordt voor bonding VDSL


De v10 is min of meer het vlaggenschip van KPN. Als jij de problemen op zowel een v10a als een v10 hebt, vrees ik dat ik hier verder geen oplossing meer voor heb.

Volgens mij ontbeert de box12 de technische specs om met bonding overweg te kunnen. :-(