Skip to main content

Hallo mensen,

Ik heb sinds deze maand een 1Gbps glasvezel abonnement van KPN (tezamen met 2 TV-kastjes). Aansluiten ging allemaal prima, echter haal ik de beloofde snelheden niet. Mijn PC is direct met een CAT6 kabel op de KPN Box 12 aangesloten. De standaard snelheid ligt tussen de 650-750Mbps met af en toe een enkele uitschieters net boven de 800Mbps. De uploadsnelheid ligt rond de 400-500Mbps.

Ik heb dit ook getest door Wifi op de modem uit te zetten en een zo “kaal” mogelijke speedtest te doen waarbij alleen mijn PC aan de modem hangt...geen resultaat.

Ook Wifi presteert ondermaats. Op mijn telefoon (iPhone 11 Pro) haal ik tussen de 400-500Mbps.
Enfin, de screenshots spreken voor zichzelf:

 

  • Speedtest PC (CAT6)
  • Speedtest iPhone 11 Pro (Wifi)

Ik heb zowel het glasvezelkastje als de modem een tijdje van het stroom gehaald en de modem al enkele malen gereset naar de fabrieksinstellingen. Dit lijkt niet te helpen.

Ik snap dat het halen van de volle 1Gbps vrijwel niet kan, maar ik had wel een snelheid tussen de 900 en 950 Mbps verwacht.

Iemand nog tips wat ik kan proberen? ik heb met KPN gebeld maar ook daar kreeg ik tips zoals het resetten van de modem etc. Is het handig om een monteur langs te laten komen? Of dikke kans dat ik dan zelf voor de kosten op draai?

 

 

Hallo @Car0us3l Bij een goed werkende installatie moet je bekabeld op 1 pc ongeveer 930/930Mbit/s kunen halen en via wifi ongeveer de helft.

Voor de meest nauwkeurige meting gebruik dan de Ookla app uit de MSStore op een Windows 10/11 machine. 

Blijf je lager uitkomen is KPN aan zet.

 

 


Hallo @Car0us3l Bij een goed werkende installatie moet je bekabeld op 1 pc ongeveer 930/930Mbit/s kunen halen en via wifi ongeveer de helft.

Voor de meest nauwkeurige meting gebruik dan de Ookla app uit de MSStore op een Windows 10/11 machine. 

Blijf je lager uitkomen is KPN aan zet.

 

Ik heb nu inderdaad de Speedtest van Ookla uit de Windows 10 store gedownload. Een andere tip die ik kreeg was om niet de KPN, maar de WorldStream server te gebruiken. Vanochtend heb ik nog één keer alles gereset. Via mijn PC (CAT6, direct op modem) haal ik nu tussen de 850-914 Mbps. Upload 928 Mbps. Via Wifi (ook de Ookla speedtest en telefoon naast de modem) haal ik zo'n 300 Mbps download en 400 Mbps upload.

Begreep wel dat het wellicht zo is dat het signaal met de buren wordt gedeeld en dat het afhankelijk is van of of AON of PON hebt. Is dat ergens te achterhalen?

 

 

 


Hallo @Car0us3l dat zijn mooie waarden. Theoretisch deel je je snelheid met andere klanten die ook op de betreffende wijkkast zitten, net zoals bij coax (de kabel). Maar het moet wel heel erg druk zijn zijn wil je daar iets van merken.

Ik heb er tenminste nog nooit iets van gemerkt in negatieve zin.

Bij een speedtest haal je tijdens drukken uren misschien een keer 830/830 i.p.v. 930/930, maar daar merk je heus niets van.

Veel plezier met je verbinding.