Skip to main content

KPN en KPN Netwerk kondigen glasvezel op mijn adres aan. De verkoopteksten zijn, zoals alle commerciële uitingen, alleen maar positief. De aanleg is gratis, het omzetten van mijn koper aansluiting is gratis. Kortom, waarom niet? 

Na het afronden van het graaf- en boorwerk is de aansluiting gerealiseerd. Helaas voor mij, niet op de plaats waar ik deze graag had (zo aangegeven bij de eerste schouw), op de plaats waar mijn koperaansluiting zit (achteraf blijkt dit het ISRA punt te zijn). Als ik de aansluiting daar wil dan zal er in mijn vloer geboord moeten worden, in verband met de fundering ongeveer 15-20 cm van de muur af. Geen optie, ik laat niet in mijn houten vloer boren, zeker niet daar waar men voorstelt. De eerste 'tegenslag’. Dan maar in de meterkast. 

Dan is het de beurt aan KPN om de glasvezelverbinding te realiseren. Allereerst alle lof voor de monteur die hier geweest is. Kundig, denkt mee met de klant en gaat niet eerder weg dan dat de aansluiting werkt (ruim een uur langer dan de ingeplande 2 uur). De monteur geeft direct aan dat het vreemd is dat de aansluiting in de meterkast zit. Als ik er voor zou kiezen om deze door te laten trekken naar het ISRA punt dan zou dat aardig in de papieren gaan lopen en zou uiteindelijk geen extra voordeel bieden. Anders dan dat ik geen bekabeling door mijn huis heb lopen, zoals ik met koper had geregeld. Het alternatief is dus modem in de meterkast, maar dan moeten er draadloze aansluitpunten komen. No problem zeg ik, ik heb Devolo's liggen en die werken (ja, je geloofd het niet) zonder probleem. De monteur geeft echter aan dat de Devolo's op den duur als trechter werken qua snelheid en raadt daarom het gebruik af. Alternatief? De draadloze verbindingsset. Niet mijn eerste keuze maar vanwege het advies de enige optie. Resumé: Aansluiting in orde, alleen om tv, telefonie en internet weer aan het werk te krijgen een nota groot € 126,00. Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en vraag me oprecht af hoe KPN dit met droge ogen kan verkopen….

Hoi @ronald_v_h . Op iedere regel zijn er uitzonderingen en het lijkt er op dat dat bij jou het geval is.

Doorgaans wordt het glasvezel aansluitpunt op dezelfde plek (of in de buurt van) het koper IS/RA gemonteerd. Dan is het een kwestie van de stekkertjes omsteken en is er uiteraard geen rekening. 

Als dit geen optie is kunnen we altijd nog een netwerkkabel trekken en ook daar zal (mits het qua meters en logistiek niet uit de hand loopt) geen factuur voor geschreven worden. 

In jouw geval is er (samen met jou) gekozen voor extra apparatuur. En dat is uiteraard niet kosteloos. 


Het feit dat de monteur aangaf dat het ook anders had gekund en de daarop volgende extra kosten zijn bij mij een doorn in het oog. Dat ik er uiteindelijk voor heb moeten kiezen omwille van een werkende verbinding vind ik niet juist. De extra meters had gekund, de logistiek nog steeds niet aangezien het ISRA punt in de woonkamer zit. Er was dus geen andere mogelijkheid.

Ondanks dat, ben ik wel tevreden met de oplossing, maar de extra kosten (die voorkomen hadden kunnen worden) niet.


Ten tijde van de aanleg van de glasvezel in je meterkast had je in actie moeten komen. Want jij hebt gezegd waar je die wou hebben en dat was dus niet in de meterkast. Maar toen was je natuurlijk niet thuis en je "vervanger" wist van niks of is om gepraat geworden. En ook niet onbelangrijk, was daar een stopcontact in de buurt?


 

Ten tijde van de aanleg van de glasvezel in je meterkast had je in actie moeten komen. Want jij hebt gezegd waar je die wou hebben en dat was dus niet in de meterkast. Maar toen was je natuurlijk niet thuis en je "vervanger" wist van niks of is om gepraat geworden. En ook niet onbelangrijk, was daar een stopcontact in de buurt?

Ik was zeker thuis en de mannen van Glaspoort waren ook voornemens om de aansluiting daar te realiseren waar ik deze aangevraagd had. Waar ik niet akkoord mee ga, is het boren van een gat 'midden’ in mijn vloer/woonkamer om de aansluiting daar te krijgen. Of de schouwer had dit kunnen zeggen (wat ik overigens niet verwacht van een werkstudent met de opdracht om wat foto's te maken), of de planning op het moment dat men deze schouw heeft beoordeeld. 


"Helaas" rust je huis op een fundering, dus zal er altijd 10 a 15cm van de muur moeten worden geboord. De monteur had kosteloos een kabel via de kruipruimte kunnen trekken maar ook dan zal er een gaatje moeten komen, aangezien u het daar niet mee eens bent heeft u nu een betaalde oplossing. 


Kwam de oude aansluiting daar rechtstreeks binnen, of via de meterkast ?
Er zou onderzocht kunnen worden of daar iets mee te doen is, kijk waar die kabel cq pijpje naar toe gaat, eventueel ( ik ken de situatie niet ) via de tuin en dan langs de glasvezel weer naar de meterkast.
Kabel door de tuin altijd in mantel buis doen. ( bv 16mm tyleen slang oid )

De meterkast is DE plaats, dat veranderd “nooit”, glasvezel is lastig cq duur om te verplaatsen, de interne bekabeling is erg eenvoudig om te veranderen.