Skip to main content

Beste KPN,

Alvorens ik gebruik maak van mijn 14 dagen bedenktijd richting KPN in verband met een te lage snelheid, graag jullie advies.

Ik ervaar een lage snelheid bedraad, ook als ik mijn laptop direct via een cat6 kabel op een ethernet poort aansluit op de Experia box (gemiddeld 330 down en 440 up). Het vreemde is, als ik mijn snelheid via wifi meet, dan haal ik een veel hogere snelheid, namelijk gemiddeld 700 down and 600 up? 🤔 Ik heb een abbo van 1gb, ben tevreden met de WIFI snelheid maar niet bekabeld dus????

 

De WIFI verbinding werkt via een DECO mesh AP’s, die via een switch op de router is aangesloten.

 

Heb al van alles geprobeerd, resetten via KPN service tool op afstand, tool geeft aan dat de verbinding met wijk centrale en modem OK. 

 

Kunnen jullie dit misschien verklaren? Zijn de poorten van de router misschien defect?

 

 

 

Hallo @Doornob welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Als je een Windows 10/11-laptop hebt installeer daar dan vanuit de MSStore de Ookla speedtest-app, dat is de meest betrouwbare tot nu toe gebleken.

Doe de speedtest 3x achter elkaar met kleine tussenpozen en neem dan het gemiddelde.

Zorg er wel voor dat alle overige (draadloze) apparatuur uit staat.

Bij een goede verbindingen moet je plusminus 930/930Mbit/s kunnen meten.

Haal je dat niet, haal dan de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en geef na herstart de modem eens een fabrieks-reset.

Succes.

 

 


Bedankt voor de reactie. Ik heb een Experia V12 en gebruik de KPN snelheid test.

Zal vanavond (nog) eens proberen te resetten naar fabrieksinstellingen. Met uitzetten van de draadloze apparatuur, bedoel je dan de ethernet kabel van de switch eruit trekken, zodat er tijdelijk geen verbinding is vanuit de verschillende AP’s of bedoel je dat fysiek alle stroom stekkers eruit getrokken moeten worden? 


Hallo @Doornob concreet bedoel ik dat je alleen met je computer een internetverbinding mag hebben en alle andere apparatuur niet, anders krijg je geen juist beeld van de bekabelde snelheid.

Als er meer (draadloze) apparatuur actief is tijdens jouw speedtest haal je dus niet de volle bandbreedte, want die deel je met andere apparatuur en krijg je dus geen zuiver beeld.

En doe de test met de app  die ik adviseerde.

Succes.

 


Goedemorgen, vanochtend maar gelijk even een test gedaan, omdat de hele familie dan nog onder zeil ligt en geen internet gebruikt en er geen alarm afgaat: “pap, internet doet het niet meer”!

 

Speedtest Ookla gedownload, en eerst maar even een test gedaan zonder router reset. Begonnen met een wifi test, met resultaat 500 up and down (zie onderste waarde, niet helemaal zichtbaar door het knippen en plakken). Daarna de laptop aangesloten, direct op de router met een cat6e en zie de resultaten hieronder? 🤔 Vreemde is dat daarna de testen met wifi ook veel hoger zijn? Gezien de testen heb ik geen fabriek reset meer uitgevoerd.

 

Heeft KPN misschien tussentijds een lijn reset gedaan op afstand of iets dergelijks? Desalniettemin, het ziet er allemaal wel beter uit gelukkig.

 


Hallo @Doornob de waarden zijn nog niet optimaal, je moet zowel down als up ongeveer 930Mbit/s kunnen halen. Weet je zeker dat er niets anders met internet verbinding maakte tijdens de test dan alleen jouw laptop?

Als dat laatste zo is, toch even de glasvezelkast minimaal 2 minuten van de stroom halen en daarna de modem/router even herstarten, een echte reset is niet altijd nodig. Dan moet je toch echt tot betere waarden kunnen komen. Als je bovenstaande resultaten blijft houden is KPN aan set en moeten zij er even naar kijken. 

Misschien dat @NHendriks eens een technische blik kan hierop kan werpen, hij is een gecertificeerde KPN-monteur die op persoonlijke titel hier ook veel op het forum aanwezig is en veel nuttige bijdragen levert.

Succes.

P.S. dit is mijn 19.000e reactie op de 19e van de maand.🙂


Hi JanD, ik zal morgen ochtend jouw instructies opvolgen en wederom een terugkoppeling geven. Fijne dag en bedankt.


Goedemorgen JanD,

 

bovenvermelde instructies vanochtend uitgevoerd (glasvezel kastje van stroom af, router reset, alle bekabeling eruit en inderdaad de waarden nu, die jij aangaf i.e. gem. 930 up en down. 

 

Dus alles lijkt nu in orde te zijn, super bedankt voor de tips en hulp!