Skip to main content

Sinds enige maanden hebben wij Glasvezel van KPN, met een Hussel Internet 1Gbit/s abonnement. Toen dit net was opgeleverd, toonde de speedtest van KPN netjes 990Mbps download en 950Mbps upload snelheden.

Recentelijk -nadat ik bespeurde dat de internet snelheid bij het downloaden langzaam was- heb ik de Speedtest op meerdere verschillende dagen uitgevoerd en blijft steken bij 94 Mbps (download en upload). 

Er is niet veranderd aan de infrastructuur thuis. Ik doe de speedtest via een bekabelde ethernet kabel en niet via WIFI. Dezelfde setup leverde mij dus enkele maanden geleden nog het 10-voudige op.

 

@KPN, wat is er aan de hand?

Heb je het glasvezelkastje al 2 minuten van de stroom gehaald?


Goedemorgen Joep, ik heb -na het lezen van diverse forum-topics- inderdaad ook de stroom van het kastje gehaald. Helaas leverde dat geen verbetering op

 


Ik heb overigens zowel de Experia V10 als het zwarte doosje voor Glasvezel van de stroom afgehaald en weer aangezet. Daarna dus niet het gewenste resultaat, maar nog steeds 94MPBS


@RichardM_Rijswijk Heb (bij XS4ALL overigens) hetzelfde gehad. Uiteindelijk bleek dat bij de provider het zgn. Klantprofiel niet goed stond. KPN netwerk gaf voldoende ruimte maar deze werd onterecht beperkt door mijn klantenprofiel bij XS4ALL. Nadat deze door de technische helpdesk ban XS opnieuw was 'ingeschoten' (wat dat ook moge zijn) was het opgelost. Met je probleem terug naar de technische helpdesk van KPN lijkt mij. 


Hoi @RichardM_Rijswijk . Dit wil ik graag verder onderzoeken. Kun jij je profiel aanvullen en mij daarna hier een seintje geven? Ik wil die lijn graag even doormeten.


@Erwin_ zojuist aangevuld.! Dank je wel

 

Richard


@Erwin_ ik had blijkbaar mijn profiel niet opgeslagen. Zojuist opnieuw profiel aa gevuld en nu wel opgeslagen.

 

Groet, Richard 


Heeft u ook al eens een andere kabel geprobeerd? 

U kunt ook inloggen op de Experiabox, daar kunt u volgens mij zien wat er binnenkomt.


Kan ik jou deze ochtend telefonisch bereiken, @RichardM_Rijswijk ?


@Erwin_ ik ben momenteel niet thuis maar donderdag ochtend wel, komt dat uit?


@Erwin_ Mocht je nog contact op willen nemen, wil je dit dan even laten weten?

groet, Richard 


Ik ga je zo meteen even proberen te bellen.  11:15

 


Helemaal prima!


Leuk je even gesproken te hebben, @RichardM_Rijswijk .  Omdat de snelheden zo mooi ‘gecapped’ waren, kreeg ik toch het vermoeden dat er iets in jouw thuisnetwerk voor de storing zorgde.

Wat hebben we gedaan?  Je maakte gebruik van een dockingstatiion → usb-c   om het netwerk met de laptop te verbinden. Die hebben we losgekoppeld en rechtstreeks op de netwerkpoort aangesloten. Zonder succes.  Er bleek echter ook een extra router/switch aangesloten. Die heb je verwijderd en vervolgens rechtstreeks op de experiabox aangesloten. Toen schoten de snelheden weer omhoog.

Dit apparaat zorgt dus voor een begrenzing. Het kan zijn hier nog een instelling aangepast moet worden maar als de switch niet sneller kan raad ik je aan een nieuwe te kopen. Het is belangrijk dat zo'n switch IMGP snooping ondersteunt.  Anders krijg je issues met itv kijken.

Ik heb er vertrouwen in dat je de boel weer op volle kracht aan de praat krijgt. :-)


@Erwin_  @RichardM_Rijswijk Ik had juist willen vragen om een terugkoppeling van de bevindingen maar die is dus al gegeven! Dank, en leerzaam voor ons allen.