Skip to main content

In een grijs verleden, misschien nog in de vorige eeuw, adverteerde KPN met glasvezelaansluitingen. Ik hapte. En dus kwam er een KPN-aansluiting, maar er werd geen glas aangelegd. De aansluiting kwam op de reeds aanwezige blauwe telefoonkabel. Dat is bedrog. KPN noemt dat tegenwoordig “koper”. Snelheid 100 Mb/s. Upload veel langzamer.

Eindelijk, vorig jaar, werd er glasvezel beloofd. Ronkende teksten beloofden supersnelheden. De ad-renaline spoot me de oren uit.

De oranje glasvezel werd aangelegd, maar eindigde bij een blind Kastje dat aan de Muur werd geschroefd. Een aansluiting werd niet gemaakt.

Ik mopperde bij KPN dat de monteur zijn werk niet afgemaakt had. Later bleek dat de aanleg van de glaskabel werd verzorgd door KPN-Netwerk en dat KPN, een ander bedrijf, voor de aansluiting moest zorgen

Na veel soebatten bij KPN en heen en weer rennen van het Kastje naar de Muur werd dan toch de aansluiting gemaakt.

De glasaansluiting kwam dus niet snel. En de werking bleek ook niet snel te zijn. Volgens de Speedtest zelfs wat trager dan met de telefoonkabel. De upload was wel sneller. Teleurstellend, veel lawaai voor niks.

Toen kwam er een aantrekkelijke aanbieding van Ziggo, via de groene coaxkabel. Ik stapte over. Maar Ziggo bedroog me met exorbitante facturen en ik werd afgesloten toen ik weigerde te betalen. Ziggo gaf toe dat de factuur verkeerd was, maar ik moest toch betalen. Ik had een ander idee: terug naar KPN!

KPN deed toen leuk. De snelheid werd 1000 Mb/s, met een vriendenprijsje gedurende de eerste maanden.

Merk je daar wat van, tien keer zo snel? Nee, ik merk geen verschil. Misschien doordat de websites aan de andere kant trager zijn, of doordat ik geen veeleisende spelletjes speel.

Toen het vriendenprijsje afgelopen was, vroeg ik een downgrade naar 50 Mb/s. Ik merk geen verschil.

Conclusie: blijf maar lekker bij de blauwe telefoonkabel.

Dat is een lang verhaal..

Wat die glasvezel betreft: Die geeft je echt wel volle snelheid. Als je dat niet krijgt is er iets aparts aan de hand. Hetzij aan de kant van KPN, hetzij in je eigen netwerk of apparatuur. Daar mag je niet uit concluderen dat iedereen er dan niks aan heeft.

Als je later een 1000/1000 abonnement hebt gehad (en die snelheid ook wel haalde) maar hebt geconcludeerd dat er niets echt merkbaar sneller van werd, dan heb je waarschijnlijk gelijk. 50 Mbit is ook zat om te surfen, mailen en allerhande andere zaken te doen. Maar zodra je met meer mensen in een huis zit, en die gaan allemaal tegelijk dat soort dingen doen, en ze willen ook nog graag 4K netflixen etc.. dan is meer snelheid wel handig. Moet dat 1 Gbit zijn? Nee, nu nog niet echt (tenzij je heel veel wil downloaden of veel bezig bent met grote bestanden versturen en zo). Maar slechts 10 jaar geleden dachten we ook niet dat we 100 Mbit nodig hadden en zie nu wat er allemaal kan en gebeurt. Niet voor iedereen maar dat maakt ook niet uit.

 

En helaas: Je kan niet bij die blauwe telefoonkabel blijven. Als glasvezel aangelegd is (ook als dat voor je woning is blijven liggen) zal KPN enkele jaren later de koperaansluiting uitschakelen en is alleen glasvezel nog beschikbaar.