Skip to main content

Dit is een mooi stukje soap….

 

Wij gaan verhuizen naar net op het randje een butengebied. De huidige bewoner heeft ADSL, 28 Mb KPN…

 

Ik ga 7 weken voor verhuizing aan de slag met KPN…

 

KPN: Ja we kunnen daar internet buitengebied leveren, gegarandeerd minimaal (!!) minimaal (!!) 50 Mbit.

 

Ik: Ok mooi , dan sluit ik dat abonnement af.

Iets later:

KPN: Buitengebied is niet nodig, we kunnen daar BVVDSL leveren. (bonded)

 

Ik quote Daniel, de chat man van KPN:

 

Er is op dit adres BVVDSL met 52 mb beschikbaar maar dit moet door een monteur aangesloten worden. Echter in verband met corona, gaan we pas per 1 oktober hiervoor weer
monteurs aansturen

 

En met nog een extra check aan het einde van de chat:

 

Ik: 

Geen probleem, maar voor zekerheid; ja BVDSL kan, is een monteur nodig, 54Mbit zonder extra kosten bij aansluiting?

KPN:

Ja dat is verder kosteloos.

 

Dat was 7 weken voor aansluiting. Wij gaan 29 Oct de woning in, 2 Nov komt KPN. Het modem is dan al geleverd, ligt op de keuken :)

 

en een brief …

 

van KPN

 

Wij komen pas op 23 Nov want het materiaal is niet beschikbaar.

 

***, het materiaal IS ER AL, Dus ik bel. De volgende KPN Meneer; is dat wat in de brief staat? Bij mij staat wat anders. De lijn is nog bezet door de vorige bewoner. 

Ik, ja, die heeft afgemeld, materiaal is al binnen.

KPN, Sorry het kan toch pas op de 23, oh nee de 25e

Ik, in brief staat 23…

KPN Ja dat snap ik ook niet

Ik en nu? Ik heb het nodig voor werk

KPN: Ja dat weet ik ook niet

Ik: Het oude modem van de vorige bewoner zit nog in de kast en lijkt nog te werken? 

KPN: (Goed!) dan kunt U dat gebruiken (maar max is 28 Mbit)

 

25 November…

 

Hallo ik ben Jan van de KPN, ik kom je internet en tv aansluiten

Ik: Nee hoor Jan, dat werkt al, jij komt een bonded pair aanleggen zodat ik tenminste naar 50 Mbit kan zoals beloofd.

Jan: Nee hoor, dat staat niet in mijn opdracht en dat leveren we niet

Ik: Maar ik heb de bevestiging dat ik eerst 4G, maar niet nodig , bonded zou krijgen met TENMINSTE 50 Mbit

Jan: Nee hoor max 29, is er nog koffie?

 

Jan gaat en ik krijg een mail “de monteur is bij U geweest en heeft alles netjes aangesloten”, 

 

Jan heeft helemaal NIKS gedaan!!

 

 

Ik bel klantenservice, met de chat, de toezegging, het verhaal…

 

Nee meneer U heeft een bevestiging gehad waarin staat dat U maar max 29  krijgt. In de 7e mail, in de 3e bijlage, op de 3e pagina, wacht ik zoek even, ja daar staat het…

Nee we kunnen niks doen, geen compensatie, geen 4G, we hebben U gewoon gen...id.

 

Nou ja dat laatste zei Mirte niet maar zal voelde ik het wel

 

:-(

 

Ik heb de chat met de toezegging bewaard, ik heb alles weken van te voren gecheckt en na gevraagd. Ik werk in IT, ik WEET dat je op een ADSL twin maar 28 haalt maar KPN heeft me 50 toegezegd, via 4g eerst, later via bonded, Niet misschien, niet max, gegarandeerd. 

 

Dat leveren ze dus niet, ze verwijzen naar een bijlage, pagina zoveel (ja daar staat het) en negeren volledig de harde toezegging in de chat en willen niets doen als de lijn afsluiten.

 

Is dat de KPN filosofie?

 

15 jaar Ziggo , NOOIT een probleem gehad

 

 

 

 

 

 

 

Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs.  Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode plaatsen.  Overigens ben ik geen medewerker maar gewoon een forumlid. 


Weet je wat ik me afvraag? Waarom ga je überhaupt wonen op zo'n adres? Waarom zoek je geen huis op waar wel fatsoenlijk internet beschikbaar is? Zeker als je in de it werkt?

Pairbounding word momenteel niet aangesloten vanwege corona volgens mij.


@Nick83 ik maak toch een beetje uit het verhaal op dat TS zich van te voren heeft laten informeren. En dan is 28 voor een buitengebied nog heel behoorlijk. Zeker als je dan het vooruitzicht krijgt dat 50 op korte termijn haalbaar is. Waar het fout gaat is dat er gezegd zou zijn dat die 50 een gegarandeerde snelheid is. En dat is een koperverbinding natuurlijk nooit en 4g al helemaal niet. Waar het vooral misgaat is de oplevering.


 

 

56Mbit...


Weet je wat ik me afvraag? Waarom ga je überhaupt wonen op zo'n adres? Waarom zoek je geen huis op waar wel fatsoenlijk internet beschikbaar is? Zeker als je in de it werkt?

Pairbounding word momenteel niet aangesloten vanwege corona volgens mij.

 

Dag Nick,

Op mijn oude adres had ik 50Mbit ziggo. Meer dan voldoende voor mijn werk. In IT doe je het meeste op servers de op je bedrijf staan. Daar heb je geen 500Mbit voor nodig, altijd voldoende. Voor koop heb ik 4G om de woning gemeten, haalde 70+. KPN zei me toe ‘buitengebied’ te leveren met gegarandeerd 50 Mbit. Dat heb ik op schrift en 2 x nagevraagd. Daarna zeiden ze bonden te leveren, wat zie beneden ook kan. Maar dat doen ze nu gewoon niet. Ik vind dat oplichterij. 

Dus een prima huis met een doorgemeten en doorbeloofd 50Mbit, waarom zou je niet he...

 


Duidelijk! Dan zal je dat met pair bonding ook gaan halen. Ik weet niet zeker of dit momenteel vanwege corona ook gedaan wordt maar dat vertelt de medewerker die dit over een paar dagen oppakt. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag. Koper is nooit gegarandeerd dus dat hadden ze nooit mogen zeggen. 


Het verdient allemaal geen schoonheidsprijs.  Wat zegt deze site over de te behalen snelheid op jouw adres? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl graag een screenshot zonder je postcode plaatsen.  Overigens ben ik geen medewerker maar gewoon een forumlid. 

Dag Joep,

 

Dat screenshot vind je beneden.

 

Weet je wat ik me afvraag? Waarom ga je überhaupt wonen op zo'n adres? Waarom zoek je geen huis op waar wel fatsoenlijk internet beschikbaar is? Zeker als je in de it werkt?

Pairbounding word momenteel niet aangesloten vanwege corona volgens mij.

 

Dag Nick,

Op mijn oude adres had ik 50Mbit ziggo. Meer dan voldoende voor mijn werk. In IT doe je het meeste op servers de op je bedrijf staan. Daar heb je geen 500Mbit voor nodig, altijd voldoende. Voor koop heb ik 4G om de woning gemeten, haalde 70+. KPN zei me toe ‘buitengebied’ te leveren met gegarandeerd 50 Mbit. Dat heb ik op schrift en 2 x nagevraagd. Daarna zeiden ze bonden te leveren, wat zie beneden ook kan. Maar dat doen ze nu gewoon niet. Ik vind dat oplichterij. 

Dus een prima huis met een doorgemeten en doorbeloofd 50Mbit, waarom zou je niet he...

 

De chat met KPN, de monteur stuurden ze 25 November (voor niets)


Pairbounding aansluiten heeft maanden stil gelegen vanwege corona. Per 1 oktober zijn monteurs weer pairbounding aan gaan sluiten, maar dat zal wel niet zo lang geduurd hebben. Ik denk dat het weer stil ligt.


Hoi @Marc Keijsers, ik begrijp dat je baalt. Het is allemaal niet heel netjes hoe het gegaan is. Ja er is Pair Bonding van max 56 Mbit/s volgens het screenshot. Alleen dit ligt nu nog even weer stil vanwege corona. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer dit weer kan. Maar zodra de monteurs daarvoor weer kunnen komen, kan het ook bij jou. Dus daar is het nog even wachten op. Maar ik begrijp dat je niet heel blij bent, alleen in die tijd was het even mogelijk om pair bonding wel aan te vragen, de regels waren even versoepeld, maar zijn nu weer wat scherper geworden.


Hoi @Marc Keijsers, ik begrijp dat je baalt. Het is allemaal niet heel netjes hoe het gegaan is. Ja er is Pair Bonding van max 56 Mbit/s volgens het screenshot. Alleen dit ligt nu nog even weer stil vanwege corona. Op dit moment is nog niet duidelijk wanneer dit weer kan. Maar zodra de monteurs daarvoor weer kunnen komen, kan het ook bij jou. Dus daar is het nog even wachten op. Maar ik begrijp dat je niet heel blij bent, alleen in die tijd was het even mogelijk om pair bonding wel aan te vragen, de regels waren even versoepeld, maar zijn nu weer wat scherper geworden.

Ik baal niet, het is niet alleen niet netjes, het is gewoon beloven, bevestigen, niet nakomen het volle bedrag in rekening brengen zonder enige vorm van compensatie. Was dit een klein bedrijf dan zou dit oplichting heten. Grote bedrijven hebben veel macht en nog kleinere lettertjes om zich in te dekken.

Bonding doen we niet is een KEUZE, die me wel beloofd was. De monteur was bij mij thuis binnen, heeft zelfs koffie gehad en kwam dus voor niets. Het argument we sturen monteur niet door corona is gewoon onzin, die was er. De administratie is een zootje. 

 

Het zou redelijk zijn als KPN de kosten nu terug brengt naar 3/5, 60% van de kosten maar ze doen helemaal niks als zich verstoppen achter corona en kleine letters.

 

Ik vind het gewoon onfatsoenlijk, zo ga ik niet met mensen en herhaaldelijk op schrift bevestigde afspraken om @Bart_Z . 


Nee, het is ook niet netjes. Mee eens. Het is je toegezegd, maar het is niet geleverd. Monteur had het niet op zijn bon, hij kwam dus alleen voor installatie. Als zij maar allemaal andere dingen gaan doen, dan kan er ook van alles mis gaan. Zodra het weer mag, kunnen we een monteur regelen. Dit is dan kosteloos. 

Verder zijn onze pakketten tot 50 Mbit/s. Dat is dus geen gegarandeerde snelheid, de maximale snelheid staat in je contract. Dus of er nou 26 Mbit/s of 50 Mbit/s geleverd kan worden op jouw adres, de abonnementsprijs is hetzelfde. 


Nee, het is ook niet netjes. Mee eens. Het is je toegezegd, maar het is niet geleverd. Monteur had het niet op zijn bon, hij kwam dus alleen voor installatie. Als zij maar allemaal andere dingen gaan doen, dan kan er ook van alles mis gaan. Zodra het weer mag, kunnen we een monteur regelen. Dit is dan kosteloos. 

Verder zijn onze pakketten tot 50 Mbit/s. Dat is dus geen gegarandeerde snelheid, de maximale snelheid staat in je contract. Dus of er nou 26 Mbit/s of 50 Mbit/s geleverd kan worden op jouw adres, de abonnementsprijs is hetzelfde. 

 

@Bart_Z Volgens mij kijk je niet naar het geheel, denk je niet aan je klant maar aan je systeem.

 

Ik heb voor afsluiten 2 * gebeld met klantenservice. De een zet de bestelling er in , de ander zegt de vorige deed het fout en doet het opnieuw. Iedere keer kreeg ik in een 1:1 gesprek de HARDE toezegging; we leveren daar die 50, niet max? niet wat kan? Nee er kan daar 54 dus dat halen we misschien knijpen we een beetje.

 

Daarna komen jullie installatie afspraak op 2 november niet na (met allemaal verschillende redenen in brieven en systemen)  maar adviseer je me wel (klantenservice) om modem en TV ontvanger op de oude lijn et zetten wat ik heb bevestigd, dat werkt. Dan sturen jullie eindelijk een monteur en ik mag daar niks van zeggen want jullie zetten de verkeerde info op zijn bon. Die man kwam dus, als je corona serieus neemt risico voor niets. Wat is de relatie corona met een tang in je hand of geen tang in je hand in de meterkast? 

Grootste ergernis blijft; je-KPN hebt me in 1:1 gesprek herhaaldelijk gegarandeerd dat je 50 sustained zou leveren. Daarom sloot ik af, 7 (!!) weken voor verhuizen en na 4 voudig check. 

Daarna gooi jij Bart nog olie op het voor door te verwijzen naar een bijlage van een contract wat je niet zou moeten hoeven uitspitten als je tot 4 x toe een toezegging hebt gehad. Boven op de reactie, de ingestudeerde woordjes ‘dat is vervelend’ zonder enige vorm van tegemoetkoming na zoveel fouten en mails, gesprekken met klantenservice en koffie voor je op zich aardige monteur. Gewoon het rateltje af draaien en even 3 seconden lezen zonder je echt in de mensen achter het verhaal, je klanten, in te leven.

 

 

 


Ik snap dat je boos bent. Het had ook niet zo toegezegd moeten worden in eerste instantie, dit vanwege corona. Excuses. Ik wil verder helemaal geen olie op het vuur gooien. De snelheid gaat nog wel komen. Zodra het weer mogelijk is kunnen we een monteur sturen die de bonding in orde kan maken zodat je die snelheid kan halen. Meer kan ik op dit moment niet doen, hoe graag ik dat ook wil.


Dag @Bart_Z , dan gaan we in een oplos mode….

-Het modem dat KPN heeft gestuurd is een V12, volgens jullie monteur niet geschikt voor bonded (V10 zou dat wel zijn). Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn per omgaande een modem te sturen dat wel geschikt is zodat bij opheffen corona ban de aansluiting op korte termijn kan plaatsvinden.

-Zou je willen bevestigen dat enkel corona de reden is dat er nog niet geleverd is, zodra corona opgeheven is kan ik binnen een redelijke termijn van 6 weken een aansluiting verwachten die me beloofd is?

 

-Toch nog de vraag, waarom kan een monteur ook nu wel langs komen om internet en TV aan te sluiten maar niet om een bonded aansluiting te maken?

 

Ik zie je positieve antwoorden graag tegemoet,

 

Marc

 

 


@Marc Keijsers  Je laatste punt is al sinds het voorjaar een vaag iets. Om een bestaande en eerder werkende DSL voor een klant werkend te maken, is helemaal geen monteur thuis nodig als je het zelf wel kan aansluiten. Er zijn providers die over het KPN netwerk leveren, die je bij bestelling de keus laten of je met of zonder monteur thuis wil. Maar zelfs in voorjaar toen iedereen kon zien dat KPN die werkwijze ook zou kunnen gaan voeren, liet men mensen eerder wachten dan dat men met de optie kwam dat je zelf zaken wel kan aansluiten.

In geval van bonding moet er meestal in een wijkkast ook nog 2 extra draadjes worden aangesloten, maar ook dan kun je zelf thuis wel 4 draden aansluiten. Ik heb wel eens een puzeltje geplaatst in hoeveel stappen je die 4 draden thuis door dom te proberen tot een werkende bonded DSL verbinding kan krijgen. Sneller dan het intypen van al deze berichten. Maar die 4 draden zijn eigendom van KPNnetwerkNL, een afdeling van KPN, maar gevestigd op Mars zo lijkt het. En medewerker van die club had het hier op het forum over dat ‘ze elkaar echt niet tegenwerken’. Dat geeft te denken. Maargoed, men vindt dat jij voorlopig wel genoeg hebt aan 28Mbps.


In geval van bonding moet er meestal in een wijkkast ook nog 2 extra draadjes worden aangesloten, maar ook dan kun je zelf thuis wel 4 draden aansluiten. Ik heb wel eens een puzeltje geplaatst in hoeveel stappen je die 4 draden thuis door dom te proberen tot een werkende bonded DSL verbinding kan krijgen. Sneller dan het intypen van al deze berichten.

Helemaal mee eens. M.b.t. corona hoeft die monteur geen risico te nemen, met alleen 2 extra draadjes in een wijkkast. Daar is verder niemand anders bij. Dus welk excuus om dat niet te doen?
De rest kun je met een handig handje makkelijk zelf thuis uitvoeren (o.a. zelf gemaakte Y-verbinding).

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/welke-bekabeling-heb-ik-nodig-77905?postid=646368#post646368


Misschien omdat er weinig monteurs zijn. Ongetwijfeld zitten er diverse monteurs in qaurantaine,  dus uitgeschakeld.  Het netwerk staat onder druk gezien het vele thuis werken etc. Logisch dat alle monteurs die er zijn ingezet worden op belangrijke plekken.  En laten we eerlijk zijn pair bonding heeft geen prioriteit. 


En laten we eerlijk zijn pair bonding heeft geen prioriteit. 

Dan zou het product simpelweg niet moeten worden aangeboden.
Met moet gewoon nakomen wat men verkoopt.

Juist als het druk is met vele mutaties, is dat juist uitstekend te combineren. Werkt doorgaans een stuk efficiënter, dan in komkommertijd slechts voor een handjevol mutaties op pad.


En laten we eerlijk zijn pair bonding heeft geen prioriteit. 

Dan zou het product simpelweg niet moeten worden aangeboden.
Met moet gewoon nakomen wat men verkoopt.

Juist als het druk is met vele mutaties, is dat juist uitstekend te combineren. Werkt doorgaans een stuk efficiënter, dan in komkommertijd slechts voor een handjevol mutaties op pad.

Juist, en daar zit mijn grote ergernis met daar bovenop de manier hoe daar op gereageerd wordt. Ik heb het vermoeden dat corona hier helemaal niets mee te maken heeft maar dat gaat @Bart_Z binnenkort ontkrachten zodat ik juiste modem en een aansluit  toezegging van KPN krijg :-)


en een kleine PS; hoezo is dit topic beantwoord? In mijn werk ligt die conclusie bij de vragende partij, niet bij degene die reageert.


Ik heb nog even meegekeken. Ik zie dat een collega je de 11e heeft geprobeerd te bellen. Helaas kreeg ze je niet te pakken. Ik verwacht dat ze nog een keer gaat bellen. Maar ja, door corona worden er geen monteurs aangestuurd om bonding aan te leggen. Het 12 modem is inderdaad ook niet geschikt, maar wanneer de order voor overzetting naar bonding ingelegd wordt, zal dat nagekeken worden en zal er een geschikt modem gestuurd gaan worden. 

En ik heb het topic beantwoord, dit omdat ik meerdere dagen geen reactie had gezien. Ik heb het antwoord nu weer weggehaald. 


Okee @Bart_Z dan wacht ik dat telefoontje af, je hebt me alleen nog niet zwart op wit bevestigd dat enkel corona de reden is dat er geen bonding aangesloten is en dat ik daar na (hopen we allemaal op) dus op een redelijke termijn , week of 6 , aansluiting kan verwachten?

 

Vraag me ook nog steeds af wat de relatie is tussen corona en het aansluiten van bondig als er wel monteurs rond rijden overigens, daar ben je tot nu toe ook nog niet op ingegaan. Ik accepteer dit alles wanneer het een corona effect only is, daar hebben we allemaal last van. ALs het beleid of prioriteit van KPN is dan blijf ik verontwaardigd over het feit dat me iets face to face verkocht is door medewerkers van dezelfde KPN en vervolgens gewoon de afspraken niet worden nagekomen met verwijzing naar een bijlage in een mail in een .. etc.

 

Groeten,

 

Marc

 


Vanwege Corona ligt het aansluiten van Bonding inderdaad stil. Alleen noodzakelijke handelingen worden uitgevoerd door monteurs om zo min mogelijk onnodige bezoeken te vermijden. Dit gaan we weer doen als alles beter wordt. Hoe dat er uit gaan zien weten we op dit moment niet, daarom kan ik je ook nog geen garantie geven over wanneer. Want zoals je weet kan alles zo weer aangepast gaan worden. 


Nee @Bart_Z , nu draait jij / de KPN er weer om heen.

Er is me een product verkocht dat KPN ook kan leveren. Door corona komt KPN deze afspraak nu even niet na is de stelling en daar heb ik begrip voor.

 

Dus ik wil een hele duidelijke zwart witte uitspraak van je. Jij mag kiezen:

  1. Dit is een corona geval. Meteen na het opheffen van corona ban zal de KPN zijn gemaakte en op schrift vast gelegde afspraken nakomen. Dat zal binnen een redelijk termijn van max 2 maanden zijn. Ruim toch?  
  2. Wij zijn niet van plan om op enig moment onze gemaakte afspraak na te komen, corona of geen corona wij houden ons het recht voor zelf te beslissen of we klanten afspraken nakomen.

Kies maar, 1 of 2. 


@Marc Keijsers  Ik neem aan dat op jouw adres geen alternatief via een andere vasteverbinding, zoals Ziggo/coax, ligt?

Het lijkt typisch een geval van verborgen lokaal monopolie. Waar de ACM dus niet de vinger op kan leggen en KPN wijselijk zich heeft ingedekt door ‘tot’ bij snelheden te vermelden in contracten. Juridisch geen spelt tussen te krijgen, daarom staat dit topic ook op beantwoord. Is afgedaan, je kan b.v. met je rechtsbijstand ook niks beginnen, of men moet het op misleiding kunnen gooien. Of van KPN uit ‘overmacht’. Is met hun werkwijze dat met bonding altijd een monteur nodig is wel plausibel, maar de werkwijze opzich is discutabel. Als je met foto ofzo kan aantonen dat er geen werkzaamheden aan het ISRA-punt hoeven plaats te vinden, heb je misschien een punt. Maar KPN heeft de telecom wet achter de hand, daar loop je makkelijk klem juridisch gezien denk ik.