Skip to main content

Heb sinds kort de Sagemcom F@st 4360 Air KPN aan mijn Experia hangen. De download is ontzettend gestegen (ben ik heel blij mee), maar de upload is op het oude niveau blijven hangen. Ongeveer 1.5Mbps

Op dezelfde plek haal ik met mijn mobiele telefoon (ook KPN) een upload die vele malen hoger ligt.

Na wat te hebben rondgesnuffeld in de sagemcom box instellingen, kom ik een voor mij onbekend apn tegen: KPNHYBRID.NL


Mijn vraag: knijpt KPN de upload verbinding voor de buitengebied gebruikers? Wordt het modem alleen ingezet voor download en niet voor upload? Ligt het wellicht aan de instellingen van het apn? Zou ik een ander apn kunnen/mogen instellen, kan ik dan wel een snellere upload verwachten? 

 

 

Hoi @klaasbar! Goede vraag. Ik zie dat hier een eerder topic over is geweest en daar kwam het volgende uit:

Ik heb een antwoord terug op de uploadsnelheid, deze wordt niet actief afgekapt. Wel zien we dat klanten lagere snelheid kunnen ervaren. Dit komt door bufferbloat, wat zorgt voor een hogere latency. Hier wordt door het achterliggende team naar gekeken om dit op te lossen. Wel wordt benadrukt dat bij standaard internetgebruik je hier weinig tot geen last van zou moeten hebben. Maar als je actief dingen wilt gaan uploaden, dan is de ruwweg 1 Mbit aan de krappe kant.

We knijpen het dus niet af, maar dit kan de oorzaak zijn. Dat topic is al wat ouder, maar de informatie die ik hier momenteel intern over kan vinden noemt dit ook als reden voor een lage uploadsnelheid. Dit is niet iets met de APN instellingen aangepakt kan worden, daarnaast adviseer ik je niet om de APN instellingen aan te passen. Nog een kleine toevoeging, de APN (Hybrid) werkt op basis van multipath TCP en voor nu wordt UDP verkeer nog niet ondersteund. Als je de upload dus specifiek ergens voor nodig hebt (VPN bijvoorbeeld) dan springt de Sagemcom niet bij en is het alleen de koper bandbreedte. 


Dag @Sanne_M bedankt voor je antwoord. 
 

We willen graag streamen naar YouTube vanaf die lokatie. 


Dag @Sanne_M bedankt voor je antwoord. 
 

We willen graag streamen naar YouTube vanaf die lokatie. 

Ja... zulk soort dingen kunt u eigenlijk wel vergeten met zo'n verbinding…

Is Ziggo bij u niet beschikbaar? Of glasvezel van een andere aanbieder dan KPN? Anders rest er eigenlijk maar 1 ding: verhuizen. Tis kort door de bocht. Maar als je serieus wilt uploaden, dan heb je gewoon een goede breedband verbinding nodig. En die heeft u niet.


Dat wordt inderdaad een uitdaging, maar welk programma gebruik je daarvoor en hoe heb je de stream instellingen staan? Als dat UDP verkeer is, dan gaat het veel geduld vergen om alles te uploaden. Als het TCP is dan zou de Sagecom via het mobiele netwerk wel bij moeten springen.


Heeft niet zoveel te maken met geduld. Als je een groot bestand upload, dan duurt dat langer bij een trage verbinding. En dan heb je geduld nodig ja.

Als je iets wilt streamen, dan heb je een bepaalde uploadsnelheid nodig. Anders lukt het gewoon niet. Ook niet met veel geduld :wink:

 


Haha verdikkie. :grimacing: Dacht ik het nog goed te verwoorden, je hebt gelijk Nick! 


Verhuizen is sowieso geen optie ;-)
Door mijn telefoon als hotspot te gebruiken (ook 4G en dankzij 100Gb die ik van KPN gratis kreeg, genoeg om de maand mee door te komen) lukt het streamen aardig. Daarom vind ik het raar dat het via de sagecom niet lukt (verder geen andere computers ed. op de verbinding).
Het UDP vs TCP verhaal makes sense, echter een snelle google opdracht vertelt me dat YouTube TCP gebruikt ipv UDP. 

We streamen via YouTube en gebruiken OBS als systeem om te sturen. 


Hmmm, ik lees hetzelfde over TCP en Youtube, dus dan moet de Sagecom bijspringen. Is de upload op het apparaat dat je gebruikt consistent 1,5 Mbit/s? Of wisselt dit? Op je smartphone haal je hogere uploads zeg je, dat is rechtstreeks via het mobiele netwerk of ook via de wifi/Sneller Internet Buitengebied? Dit om het een en ander uit te sluiten. Het kan nog steeds de bufferbloat zijn, maar voordat ik dat als oorzaak aanwijs wil ik eerst alles met je uitsluiten. 


Ik heb niks meer van je vernomen, dus ik hoop van harte dat het uploaden nu beter gaat. Zo niet, laat het gerust weten!


Dit is de situatie:

ik heb een laptop (macbook air) hier staat de streaming software op. Maakt deze verbinding via de sagecom/experia … upload is gewoon constant slecht. Niet alleen bij streaming, ook bij uploaden van bestanden. 
Maak ik op mijn iphone7 een hotspot aan (dan verbreekt automatisch de wifi verbinding) en hang ik mijn laptop op die manier aan het internet, goede upload (goed genoeg om live te streamen naar youtube in HD). 
iphone heeft ook een KPN abbo. 


Hmmm, ik lees hetzelfde over TCP en Youtube, dus dan moet de Sagecom bijspringen. Is de upload op het apparaat dat je gebruikt consistent 1,5 Mbit/s? Of wisselt dit? Op je smartphone haal je hogere uploads zeg je, dat is rechtstreeks via het mobiele netwerk of ook via de wifi/Sneller Internet Buitengebied? Dit om het een en ander uit te sluiten. Het kan nog steeds de bufferbloat zijn, maar voordat ik dat als oorzaak aanwijs wil ik eerst alles met je uitsluiten. 

Ik zit met hetzelfde probleem, heb hiervoor een eigen draadje aangemaakt, maar zie dat hier al meer vooruitgang is geboekt. 

Ik heb sinds een week ook het Sagemcom modem in gebruik voor Sneller Internet Buitengebied bij mijn Hussel abonnement en de snelheden zijn erg duidelijk verbeterd, ondanks vrij grote afstand tot 4G masten: 25-35 down en 2.5-4Mbps up. Ik heb ook geprobeerd iets te streamen, gek genoeg is de stream ongeacht bitrate (1500 tot 4000kbps getest) de hele tijd erg stabiel, vloeiend en mooi, maar wordt hij telkens na ongeveer een minuut afgebroken. Dit naar Twitch, dat naar mijn weten ook TCP gebruikt. Hoe kan dit? Dit geldt trouwens ook voor bestandsuploads die soms maar een paar MB's groot zijn. De 4G springt duidelijk bij want mijn kopersnelheden zijn 12 down en 0.8 up, maar waarom maar van zo korte duur? Downloads werken trouwens prima.


@klaasbar Jemig excuses voor de ontzettend late reactie. 😥 Je laatste bericht lijkt er helemaal tussen te zijn gevallen. Ik zie dat in het topic van @Daniel de Boer bleek dat de volgende stap was om de V10A voor de V10 om te ruilen, heeft dit voor de oplossing gezorgd bij jou @Daniel de Boer? Welk type Experia Box gebruik jij @klaasbar en wil je ook je forumprofiel aanvullen met je adresgegevens en de naam en geboortedatum van de contractant? Dan kan ik, of één van de andere moderators, dit verder uitzoeken. 


@klaasbar Ik heb nog geen gegevens in je profiel terug kunnen vinden. Laat het gerust weten als je dit nog verder op wilt pakken! 


Reageer