Skip to main content

Beste KPN,

Enige tijd geleden heb ik als KPN klant toestemming gegeven voor aanleg van glasvezel in ons huis omdat de hele wijk aan de beurt is. In een email van 25 januari jl. stond:

Stap 2 - Je hebt toestemming gegeven
Stap 3 - We gaan graven

Onze aannemer legt de glasvezelkabel aan in de straat tot aan de gevel. Daar moeten we voor graven. Voordat we beginnen, krijg je van ons een bericht met informatie over de werkzaamheden.

Stap 4 - Je maakt een afspraak met de monteur

Als we klaar zijn met graven, komt onze monteur bij je langs om je aansluiting te installeren. Dat gebeurt op afspraak. We sturen je een brief waarin staat hoe je de afspraak maakt. Je hoeft daar nu nog niets voor te doen.

Vandaag stonden er ineens onaangekondigd 3 mannen in de straat, 1 kwam de tuin in en belde aan. Hij had net zijn laatste puf stink sigarettenrook uitgeblazen in onze tuin en wilde meteen foto’s maken in de woonkamer. Mijn vrouw was alleen thuis en vroeg of hij niet de meterkast bedoelde, maar nee hij wilde de woonkamer in. Ze vond dat zo vreemd dat ze het niet vertrouwde.

Ze heeft de man weggestuurd om een andere keer terug te komen als we van te voren weten wanneer en wat ze komen doen. Ik heb onze beveiliging camera beelden bekeken en ik moet zeggen dat ik het er allemaal een beetje vreemd vond uitzien, drie jongere mannen zonder enig duidelijk herkenbare KPN kleding die een beetje rond slenteren in de straat en onaangekondigd op de stoep staan.

Graag wil ik elk bezoek van KPN aangekondigd hebben zodat ik zelf thuis kan zijn om alles te volgen.

Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?

Groeten,

Folkert

Tja, dat is allemaal ingehuurd personeel. Ik denk dat KPN zelf niet zoveel mensen in dienst heeft die graven. Praten ze wel Nederlands? Want soms zijn het ook Polen ofzo. Daar valt helemaal niet mee te communiceren. Let wel een beetje op dat je niet teveel weigert/buiten de deur houd. Anders is straks heel straat aangesloten en u niet. 


En je vergeet nog iets @Nick83  het heeft weinig nut om het hier te vermelden/vragen, ook al is het allemaal KPN, je moet bij de afdeling KPNnetwerk zijn, die verzorgen de aanleg en onderhoud van de glasvezel.


Beste KPN,

Enige tijd geleden heb ik als KPN klant toestemming gegeven voor aanleg van glasvezel in ons huis omdat de hele wijk aan de beurt is. In een email van 25 januari jl. stond:

Stap 2 - Je hebt toestemming gegeven
Stap 3 - We gaan graven

Onze aannemer legt de glasvezelkabel aan in de straat tot aan de gevel. Daar moeten we voor graven. Voordat we beginnen, krijg je van ons een bericht met informatie over de werkzaamheden.

Stap 4 - Je maakt een afspraak met de monteur

Als we klaar zijn met graven, komt onze monteur bij je langs om je aansluiting te installeren. Dat gebeurt op afspraak. We sturen je een brief waarin staat hoe je de afspraak maakt. Je hoeft daar nu nog niets voor te doen.

Vandaag stonden er ineens onaangekondigd 3 mannen in de straat, 1 kwam de tuin in en belde aan. Hij had net zijn laatste puf stink sigarettenrook uitgeblazen in onze tuin en wilde meteen foto’s maken in de woonkamer. Mijn vrouw was alleen thuis en vroeg of hij niet de meterkast bedoelde, maar nee hij wilde de woonkamer in. Ze vond dat zo vreemd dat ze het niet vertrouwde.

Ze heeft de man weggestuurd om een andere keer terug te komen als we van te voren weten wanneer en wat ze komen doen. Ik heb onze beveiliging camera beelden bekeken en ik moet zeggen dat ik het er allemaal een beetje vreemd vond uitzien, drie jongere mannen zonder enig duidelijk herkenbare KPN kleding die een beetje rond slenteren in de straat en onaangekondigd op de stoep staan.

Graag wil ik elk bezoek van KPN aangekondigd hebben zodat ik zelf thuis kan zijn om alles te volgen.

Zijn er meer mensen die zoiets meegemaakt hebben?

Groeten,

Folkert

 

In de brief die je als eerste kreeg (waar die QR code voor toestemming in stond) staat in het stappenplan dat er zonder afspraak iemand van de aannemer langs zal komen voor het bespreken van de aansluiting. Dit kan niet op afspraak omdat dit onplanbaar zou worden voor al die woningen.

De betreffende voorbereiders zijn van/namens de aannemer en behoren altijd groene KPN Netwerk kleding te dragen en een legitimatiebewijs van KPN Netwerk te kunnen tonen. Daarnaast moeten ze kunnen uitleggen waarvoor ze komen en waarom ze de meterkast of de woonkamer zouden willen zien.

(en ze horen wat mij betreft niet naar rook te stinken… maar dat kan persoonlijk zijn)


Zojuist is er een andere man van het clubje langs geweest die eerst zich gelegitimeerd heeft en vervolgens duidelijk vooraf uitleg gaf. Ze zijn voor 11 euro per uur door KPN op pad gestuurd om foto’s te maken van de huidige DSL aansluitingen, daarom wilde hij de meterkast niet zien. Onze DSL kabel komt direct de woonkamer binnen, gewoon 2 draadjes zonder officiële ISRA.

Graven in de tuin hoeft blijkbaar niet, ze schieten de glasvezel onder de stenen door. Nooit van gehoord maar het zou wel mooi zijn als de tuin niet overhoop gaat.

Hij wilde het email adres van mijn vrouw en een telefoonnummer, vreemd want ze hebben mijn email adres immers al en ik heb toestemming gegeven.

KPN graaft al in de buurt dus we hopen maar dat alles klopt… Ze hadden dus alleen een pasje, geen KPN kleding, zelfs geen hesje…

Nu hoop ik van harte, als ze toch glasvezel onder de grond door schieten, dat ze de aansluiting in de woonkamer kunnen maken, scheelt een hoop gedoe met kabels omleggen, nu zit alles in de woonkamer, prima Wifi bereik.


KPN graaft al in de buurt dus we hopen maar dat alles klopt… Ze hadden dus alleen een pasje, geen KPN kleding, zelfs geen hesje…

Nu hoop ik van harte, als ze toch glasvezel onder de grond door schieten, dat ze de aansluiting in de woonkamer kunnen maken, scheelt een hoop gedoe met kabels omleggen, nu zit alles in de woonkamer, prima Wifi bereik.

 Ze schieten de kabel inderdaad van de ene naar de andere kant. Soms halen ze een tegel weg om de boor te kunnen zien en de kabel door te trekken. Dus ze graven verder niet de hele tuin overhoop. 

Bij mij in de buurt had men lichtgroene kleding aan van KPN Netwerk of een oranje hestje met op de borst het KPN Netwerk logo en op de achterkant of '’Houd 1,5 afstand'’ of '’Wij werken aan het netwerk van Nederland.'’ 

Je kan met de glasvezel voorbereiders bespreken waar de aansluiting komt, meestal in de meterkast maar dit kan ook in de woonkamer zijn. Dit zou besproken kunnen worden met de voorbereiders of de latere aannemer die de aansluiting komt afmaken. Dit vertel ik uit ervaring bij mijn aanleg. 


Dat schieten is inderdaad wel mooi, tenzij het mis gaat en ze ergens doorheen gaan, kom nog wel eens glasvezel in het riool tegen en ik weet ook dat er ergens een hoge spannings kabel door een straatkolk gaat, ben hem 2x tegen gekomen.

En 11 euro per uur, word ik niet wakker voor en ik doe niks beter of verantwoordelijker werk dan dat zij doen.


Nu hoop ik van harte, als ze toch glasvezel onder de grond door schieten, dat ze de aansluiting in de woonkamer kunnen maken, scheelt een hoop gedoe met kabels omleggen, nu zit alles in de woonkamer, prima Wifi bereik.

Er komt wel een extra glasvezelkastje bij met extra snoeren. Dus meer "rommel" in de woonkamer. Die glasvezel is ook gevoelig. Als die stuk gaat moet je hem laten maken, dat kan behoorlijk geld kosten. Als je hem in de meterkast laat plaatsen, dan kunt u daar vandaan een utp kabeltje naar de woonkamer leggen, bijvoorbeeld via de kruipruimte. Dan kan de Experiabox of KPN Box ook gewoon in de woonkamer geplaatst worden.


Is bekend @Nick83 , geen idee hoe groot de mediaconverter is maar liefst toch in de woonkamer. In mijn huis uit 1966 is een kabel trekken van de woonkamer naar de meterkast niet even snel geregeld. Dat wordt veel beton boren. De oude PTT kabel zie je het huis in lopen bij de woonkamer dus ik hoop dat de glasvezel daar ook naar binnen kan.

Zie hier mijn "ISRA Punt" buiten en binnen. De KPN monteur heeft destijds één connector van het DSL kabeltje afgeknipt en aan de aders gelast welke direct uit de gepantserde kabel komen.

Het is niet elegant maar wel een heel directe verbinding met de oude telefoonkabel wat me toch een download van 70 en upload van 34 Mbit oplevert bij een pingtijd van ca. 8 ms, niet onaardig voor VDSL.

 

 


Ik zou in zo'n oud huis uit 66 de utp-kabel gewoon over of achter de plint laten lopen. Op de onderste foto zie ik zelfs al iets van een grijs kabeltje  weggestopt. Of zie ik dat verkeerd? 


Hallo fdpg1963. Precies hetzelfde is vorig jaar bij ons in de straat ook gebeurd. Niks bericht of wat dan ook van te voren zoals KPN had aangegeven in de brief. Bij andere kenissen en vrienden in andere wijken ook hetzelfde verhaal. Door deze verwarring wat KPN veroorzaakt weigeren een aantal mensen die gasten die voor je deur verschijnen en eindigen vervolgens met een oranje kabel die doodleuk iets voor je huis uit de grond steekt. Waardoor je met glasvezel tot aan je straat eindigd. Kan me heel goed voorstellen dat men onaangekondigde mensen niet het huis binnenlaat, vooral in deze tijd, echter KPN interesseert dat blijkbaar niet.


@Berserko en @fdpg1963 

Bij die eerste brief waarin ook een QR code zat voor het geven van de toestemming zat ook een extra blad met een 5-stappenplan (zie hieronder).

In stap 2 staat: “Je hoeft nog geen afspraak met ons in te plannen. We bellen binnenkort bij je aan”

 

Hadden jullie dat stappenplan niet bij die brief of is het te onduidelijk verwoord?

 

PS: Ook al blijft de kabel in de stoep liggen, dan nog kan je een abonnement nemen en kosteloos worden aangesloten.

 

 


@Berserko en @fdpg1963 

Bij die eerste brief waarin ook een QR code zat voor het geven van de toestemming zat ook een extra blad met een 5-stappenplan (zie hieronder).

In stap 2 staat: “Je hoeft nog geen afspraak met ons in te plannen. We bellen binnenkort bij je aan”

 

Hadden jullie dat stappenplan niet bij die brief of is het te onduidelijk verwoord?

 

Bij mijn brief zat noch deze stappenplan, noch een QR code of wat dan ook. Duidelijk dat deze “stappenplan” pas uitgerold is nadat ze bij vele mensen, waaronder ik, volop verwarring hebben veroorzaakd. Mijn brief dateert van meer dan 2 jaar terug.


@Ward_  Goedemorgen,

Ding dong, ineens staat KPN vanochtend onaangekondigd aan de deur en in de tuin en is al aan het graven. De glasvezel moet nu van de stoep naar het huis. Snel even wat planten weggehaald. Communicatie verloopt moeizaam want het zijn Serviërs, wel heel beleefde, vriendelijke en hardwerkende mannen! Dat wil ik wel even kwijt.

Het enige dat mij nog steeds stoort is de gebrekkige communicatie vanuit KPN. En nu is het Glaspoort geworden maar daar hoor je weinig van behalve dat Glaspoort het werk van KPN overneemt qua hardware. De mannen lopen overigens nog steeds met KPN kleding.

Verder hebben ze in goed overleg de aansluiting gepland in de woonkamer waar nu ook mijn VDSL lijn binnenkomt dus daar ben ik heel tevreden over.

Enfin, KPN doe iets aan de gebrekkige communicatie dan komt alles goed. Hopelijk komt voor punt 4 nog een afspraak want de Serviër zei iets over "next week"… "other team" ...  


Hallo @fdpg1963 Het verbaast mij steeds te lezen dat er letterlijk gegraven wordt in de tuinen, meestal wordt er met een luchtboor onder de grond een  gat geboord voor de kabel. Alleen aan het begin, waar de boor er in moet en aan het eind waar de kabel er weer uit moet wordt een gat gegraven, zo ging het bij mij onder de inrit.

Zie onderstaande link:

https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/ik-krijg-glasvezel/hoe-gaat-de-aanleg-in-mijn-tuin/

 


Ja dat klopt @JanD maar het eindpunt zit bij ons naast de woonkamer. Daar zit nu (sinds 1967) de PTT lijn waar mijn VDSL op draait en de glasvezel gaat daar ook naar binnen dus de mediaconverter komt in de woonkamer. Dan kan de v10A blijven staan en hoef ik geen enkele kabel in ons oudere huis te gaan trekken.

Bij het gebruik van de luchtboor moet er een stukje grond vrij zijn waar deze uitkomt en daar stonden planten. Allemaal geen punt maar als je tevoren weet wanneer ze komen kun je alles voorbereiden en hoef je niet net voordat je naar werk gaat de spa de grond in te zetten om planten weg te halen.

Het is inmiddels allemaal geregeld en de Serviërs zijn bijzonder vriendelijk, behulpzaam en boren precies zoals jij het wilt. De baas sprak redelijk Engels. Echt beschaafde en heel hard werkende mensen, het tempo ligt ongelooflijk hoog en ze werken 6 dagen per week. 

Maar ik hoop wel dat ik van Glaspoort een afspraak aanbod krijg voor de rest van het traject...


Serviërs. Ok. Die had ik nog niet gehoord. Ik wist niet dat die ook aant graven waren 😁


Serviërs. Ok. Die had ik nog niet gehoord. Ik wist niet dat die ook aant graven waren 😁

Ja in onze gemeente overal Serviers die voor KPN graven en aanleggen. Hebben eigen auto’s met firma logo en SRB kentekens. Ze dragen wel KPN hesjes, Glaspoort hesjes moeten nog geleverd worden denk ik.

Maar van mij mogen ze blijven. Ze werken echt heel hard door, lopen niemand in de weg, zijn vriendelijk, geen drukte of geschreeuw, geen blerende bouwvakkers radio’s en leggen alles heel netjes weer dicht. 


@fdpg1963  In een project is het normaal dat er zonder afspraak wordt langs gekomen voor de technische opname (datgene waar dit topic mee begon). Voor het graven in de straat en het schieten naar de gevel behoor je enkele dagen vooraf een graafbrief of graaf" leaflet” te ontvangen in de bus. Hierin staan ook verzoeken om de auto weg te zetten als dat nodig is en dat er zand kan blijven liggen op de stoep omdat dit bij het herstraten hoort.

Er wordt geen afspraak gemaakt voor het schieten, mede omdat dit alleen behoort te gebeuren bij bewoners die toestemming hebben gegeven voor de aansluiting (waar het tuinschieten ook toe behoort).

Ik begrijp dat sommige bewoners voor alles graag eerst een afspraak zouden willen maar dat is onwerkbaar. Wel (heb ik al eerder aangegeven) zou alle bedachte communicatie op het goede moment moeten komen en de bezoeken van de aannemer en de graafploeg moeten daar op aansluiten. Zodra dat niet meer gebeurt krijg je een reeks van miscommunicatie en ergernissen.

 

Voor stap 4 behoor je vooraf een brief of mail te krijgen met een voorsteldatum voor de huisaansluitingsafspraak.

 

@JanD Jouw laatste opmerking heeft niets met het topic te maken en is onnodig kwetsend en niet altijd kloppend. Laten we on-topic blijven.


@JanD Jouw laatste opmerking heeft niets met het topic te maken en is onnodig kwetsend en niet altijd kloppend. Laten we on-topic blijven.

Ik heb dit bericht zojuist verwijderd. Laten we inderdaad on-topic blijven 😊


@JanD Jouw laatste opmerking heeft niets met het topic te maken en is onnodig kwetsend en niet altijd kloppend. Laten we on-topic blijven.

Ik heb dit bericht zojuist verwijderd. Laten we inderdaad on-topic blijven 😊

Hallo @Vikash , excuses, ik blijf wèl bij mijn mening, maar had in dit kader inderdaad beter niet geplaatst kunnen worden.

CC: @Ward_ 


@Ward_ Moet wel aangeven dat ik na die brief met het stappenplan ook helemaal niks meer te horen kreeg van KPNNetwerk, ook niet via emails waarvoor ik mij aangemeld had. Zoals de schouw, het starten met graven, het schieten van de kabel of verdere status updates. Wel kreeg ik een handgeschreven foldertje met afspraakdatum voor het aansluiten, dat ging wel goed. 

Dus het lijkt niet helemaal op zich zelf te staan wat TS meldt. 😉


Kleine irritatie van mijn kant in het algemeen:  Hier wordt regelmatig gesproken over '’Serviërs'’. Ik snap niet zo goed wat het toevoegt. Als men hun werk prima kan doen zal het niet uitmaken waar deze medewerkers vandaan komen.  


Eind goed, al goed…

Ondanks dat we voor stap 4 geen brief kregen zoals in het stappenplan staat is nu alles wel helemaal opgeleverd.

Enkele weken gelden werden we door KPN gebeld met de mededeling “Wij komen op 21 juli uw glasvezel aansluiten”. De dame vroeg niet of dat voor ons uitkwam maar het is vakantietijd en we zouden thuis zitten dus prima. De planning was tussen 8 en 10 en om 8:15 stonden de inmiddels bekende Serviërs op de stoep. Het installeren ging soepel, ze spraken enigszins Engels en werkten netjes, ze ruimen ook alle rommel op. Om 9:45 waren ze klaar en was de glasvezelverbinding actief. Ze waren heel dankbaar voor onze espresso koffie met koekjes erbij, die mannen werken tenslotte echt hard door.

Het modem omzetten mocht ik zelf doen wanneer het ons uitkwam, de VDSL lijn blijft nog even actief als backup. Op de media converter waren 2 groene leds te zien dus hopla…

Met een Glas 50/50 abonnement haal ik nu 70 Mbit down en 110 Mbit up bij een pingtijd van 3 ms (via Wifi op de Android Ookla app) dus ik ben helemaal tevreden.

Ook nog van KPN het aanbod gekregen om te verlengen tijdens de overstap wat me weer 6 maanden korting oplevert, we blijven toch wel bij KPN.

Conclusie: Als KPN nog een klein beetje de communicatie naar de klant bijschaaft is het echt helemaal top! Hulde voor de Serviërs die alles snel en picobello hebben aangelegd!